Przejdź do treści
Życzenia Noworoczne
Źródło artykułu

Subiektywne podsumowanie 2023 roku w lotnictwie

Tak oto dobiegł końca rok 2023. Tradycyjnie jest to czas podsumowań i refleksji. Okres, w którym warto pochylić się nad wynikami swojej pracy i dokonać bilansu całorocznych dokonań, a także określić kierunki na nadchodzący rok.

Jak co roku przypomnimy o ważnych dla lotnictwa wydarzeniach ostatnich 12 miesięcy, istotnych dla jego rozwoju, a czasami niestety go hamujących.

Miniony rok, podobnie jak poprzedni, naznaczony jest też atakiem na pełną skalę Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, która niezwykle dzielnie broni swojego kraju i kontynuuje kontrofensywę. Wśród żołnierzy wielką odwagą w obronie Ukrainy wykazali się także lotnicy, z których wielu oddało swoje życie. Polska przekazała Ukrainie samoloty MiG-29 do obrony nieba. W ślad za dobrym przykładem Polaków, inne kraje odważyły się wykonać konkretny ruch i zadeklarowały przekazanie samolotów F-16 (Dania, Holandia i Norwegia zobowiązały się dostarczyć ponad 60 maszyn). W sierpniu pierwsi ukraińscy piloci rozpoczęli szkolenie na F-16.

A w kraju w minionym roku poszerzyła się baza lotnisk, na których można zatankować samolot lub śmigłowiec. Otwarto stację paliw na lotnisku Aeroklubu Nowy Targ, Szczecin-Dąbie, Suwałki, na lądowisku Kikity. Rośnie również sieć automatycznych stacji paliw.

A z militarnych ciekawostek w lipcu do Polski zostały dostarczone pierwsze egzemplarze nowych samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle. Samoloty te miały swój debiut podczas Wielkiej Defilady Wojskowej zorganizowanej w Warszawie w Święto Wojska Polskiego. A 21 sierpnia nastąpiła oficjalna prezentacja samolotów w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie będą stacjonowały.

Poniżej znajdziecie zestawienie najważniejszych i najciekawszych – w subiektywnej ocenie Redakcji – wydarzeń, imprez oraz zmian, które miały miejsce w 2023 roku.

STYCZEŃ

Nowy rok rozpoczęliśmy publikacją istotnie innej od oficjalnej, analizy wypadku w Milewie (EPMX) oczami właściciela lądowiska, pilota i instruktora. Artykuł powstał po rozmowie z Rafałem Skibniewskim i analizie komentarzy które pojawiły się pod publikacją raportu końcowego 2021/1052 z wypadku samolotu EV-97 Eurostar SL (znaki rejestracyjne OK-YUA98) do którego doszło 9 maja 2021 r. (link)

Początek stycznia to też nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. A w nim artykuły: "SafeSky nie jedno ma znaczenie", "Kierunki rozwoju systemu zarządzania informacją w lotnictwie ", "Koordynacja rozkładów lotów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej". (link)

4 stycznia opublikowaliśmy rozstrzygnięcie konkursu „Latasz? Rozpoznajesz te punkty nawigacyjne VFR?”. Choć zadanie nie było łatwe, to liczba prawidłowych odpowiedzi większa niż w latach poprzednich. (link)

5 stycznia zaprosiliśmy was do obejrzenia przedfinałowego odcinka serii AviationEduSunday przybliżającego tematykę wykonywania lotów w warunkach zimowych na samolotach i śmigłowcach. Wykład został przygotowany przez Małgorzatę Rutkowską, doświadczoną pilot i instruktor, na co dzień latającą w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym oraz Sylwestra Serwacha, pilota i instruktora śmigłowcowego. (link)

6 stycznia poinformowaliśmy, że FAA testuje światła UV LED, które mają ograniczyć ryzyko zderzeń statków powietrznych z ptakami. Przeprowadzone badania wskazują, że zamontowanie pulsującego światła LED UV w tradycyjnym świetle do lądowania na zewnątrz samolotu może ostrzegać ptaki o jego pozycji, potencjalnie zmniejszając ryzyko wystąpienia kolizji. (link)

13 stycznia zaprosiliśmy was do obejrzenia finałowego odcinka serii AviationEduSunday zatytułowanego „TEM, HE i 100 KSA”. Temat omówiła Małgorzata Rutkowska, doświadczona pilot i instruktor, na co dzień latającą w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. (link)

17 stycznia opublikowaliśmy artykuł instruktora spadochronowego Grzegorza Kucharczyka pt. "W poszukiwaniu idealnego procesu szkolenia spadochronowego". Autor omówił feralny skok celebryty - znanego himalaisty, który również był początkującym skoczkiem. Doszło wówczas do smutnego, i trudno to inaczej nazwać, głupiego wypadku śmiertelnego. (link)

19 stycznia poinformowaliśmy, że Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego 2023-2025. EASA postanowiła skrócić okres referencyjny EPAS (European Plan for Aviation Safety) do 3 lat, aby zapewnić bardziej ukierunkowane i stabilniejsze priorytety strategiczne. Położono większy nacisk na zarządzanie współzależnościami ryzyka, a także na kompetencje personelu. Uwzględniono również dodatkowe priorytety dotyczące bezpiecznej integracji pojawiających się technologii i nowych koncepcji biznesowych. (link)

Z początkiem minionego roku podsumowane zostały również akcje ratownicze w wykonaniu Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W sumie ratowano 1090 osób w tym przy użyciu śmigłowca ratowano 374 osób. (link)

21 stycznia informowaliśmy o niezrozumiałym i nieuzasadnionym wzroście cen na EPBC. W imieniu środowiska lotniczego, zwróciliśmy się wówczas z apelem do Pani dyrektor CUL o zrozumienie i rzetelne potraktowanie tematu. Apelowaliśmy o rozsądek i umiar w imię narodowego interesu. (link)

EPBC nowy cennik 2023 - drastycznie podniesione opłaty lotniskowe

25 stycznia zamieściliśmy stanowisko Centrum Usług Logistycznych w kwestii nowych stawek opłat lotniskowych na EPBC. (link)

25 stycznia poinformowaliśmy o publikacji w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 23 stycznia 2023 r. pod poz. 167 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 7 grudnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie świadectw kwalifikacji. (link)

25 stycznia opublikowaliśmy wyniki konkursu na najciekawsze rady, jakie w trakcie rozmaitych szkoleń lotniczych otrzymaliście od swoich instruktorów. W konkursie głosowaliście na konkretne rady i wybieraliście trzy, które według was są najbardziej ponadczasowe i będą uniwersalnymi radami dla wszystkich szkolących się osób. (link)

27 stycznia opublikowaliśmy List Otwarty Grzegorza Brychczyńskiego, V-ce Przewodniczącego Krajowej Sekcji Lotniczej i Technik Kosmicznych do Pani Emilii Sadowskiej, Dyrektor Centrum Usług Logistycznych, które zarządza lotniskiem Babice w Warszawie, w sprawie nowego cennika lotniska Babice. Treść dokumentu nawiązuje do znaczącej podwyżki opłat lotniskowych, których skala zbulwersowała środowisko lotnicze i nosi znamiona próby znacznego ograniczenia działalności prywatnego lotnictwa (i nie tylko) na tym największym w Polsce lotnisku GA. (link)

27 stycznia zaprosiliśmy do lektury artykułu przybliżającego wyzwania związane z procesem budowy repliki samolotu RWD-6, która powstaje w Świdniku w zakładzie TZL należącym do Henryka Wickiego. Jest to kolejna konstrukcja, która ma być latającym świadectwem bogatej przeszłości polskiego przemysłu lotniczego. (link)

Pod koniec stycznia zachęciliśmy do lektury nowego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. A w nim: materiał na temat problemów z osłonami / owiewkami kabin na szybowcach, artykuł podsumowujący ostatni sezon pokazów lotniczych, informację na temat materiałów doradczych SM-ICG. (link)

31 stycznia przekazaliśmy informację o wprowadzeniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej stref obowiązkowej łączności radiowej, używania transpondera oraz składania planu lotu w przestrzeniach tożsamych z CTR i TMA. Otworzyło to możliwość wykorzystania przestrzeni klasy G przez lotnictwo komunikacyjne w sytuacji, gdy nie ma zapewnionej służby nawigacyjnej. (link)

LUTY

Od 1 lutego ruszyła nowa platforma raportowania zdarzeń lotniczych – ECCAIRS 2. (link) W artykule pt. "Bogacze mówią: Ja nie muszę, ja chcę! W życie wchodzi system ECCAIRS 2.0" przybliżyliśmy nową internetową platformą raportowania, która zastąpiła CBZ. (link)

3 lutego, w rocznicę katastrofy samolotu Beechcraft Bonanza, który rozbił się niedaleko Clear Lake w stanie Iowa, przypomnieliśmy okoliczności tego wypadku. W katastrofie zginęli trzej amerykańscy muzycy rock and rolla: Buddy Holly, Ritchie Valens i Jiles Perry Richardson. Czwartą ofiarą był pilot Roger Peterson. (link)

7 lutego zaprosiliśmy do lektury artykułu przybliżającego genezę i rozwój szybowców rodziny Diana firmy Avionic. Firma Avionic została założona w  1997 r. przez dwóch pasjonatów lotnictwa: Bolesława Kawika i Leszka Matuszka. Ostatnio postanowiono zaprojektować innowacyjny szybowiec całkowicie od podstaw w klasie 18m z napędem umożliwiającym samodzielny start i lot w warunkach atermicznych – Diana 4. (link)

Szybowiec Diana 4

Szybowiec Diana 4

8 lutego opublikowaliśmy artykuł Grzegorza Kucharczyka pt. "5,2 tys. skoczków uratowanych przed uderzeniem w ziemię - automat Cypres jest ze spadochroniarzami już od 32 lat". Autor przybliżył charakterystykę automatu i zasady jego działania. (link)

9 lutego pisaliśmy, że na stronie nybreaking.com została opublikowana interesująca mapa, która wizualizuje najpopularniejsze zawody na całym świecie, wygenerowane na podstawie danych wyszukiwarki Google z 12 miesięcy. Co najciekawsze, pierwsze miejsce w tym rankingu zajął zawód pilota. (link)

11 lutego, w hotelu Airport Hotel Okęcie w Warszawie, odbyła się uroczysta gala finałowa ósmej edycji ogólnopolskiego plebiscytu lotniczego Cumulusy 2022. Laureatów wyłoniono w 9 kategoriach. Przyznano również: Honorowy Cumulus Specjalny, Złoty Cumulus z Diamentem, Złoty Cumulus z Diamentem, Cumulus Specjalny. Uhonorowano również zwycięzców konkursu fotograficznego. (link)

 

Laureaci w plebiscycie Cumulusy 2022 (fot. cumulusy.pl)

Laureaci w plebiscycie Cumulusy 2022 (fot. cumulusy.pl)

12 lutego zachęciliśmy do wysłuchania niezwykle ciekawego podcastu "Sztuka latania" dotyczącego lotnictwa General Aviation. Gośćmi prowadzącego Bartłomieja Mayera byli Bartłomiej Zientek ze Space Flight Academy, Krzysztof Wronowski z Manufaktury Lotniczej, a także Michał Cedroński, który jest współwłaścicielem lądowiska Kikity oraz Rafał Skibniewski, pilot zawodowy, instruktor i właściciel lądowiska Milewo. (link)

21 lutego opublikowaliśmy statystyki z rejestru statków powietrznych w Polsce – konstrukcji ze znakami SP zarejestrowanych w 2022 roku i w latach poprzednich. (link)

23 lutego, po 68 latach od zdarzenia, przypomnieliśmy historię bombowca B-17E Flying Fortress (Latająca Forteca), który rozbił się w jednym z najbardziej odległych i dzikich miejsc na Ziemi: na nieprzeniknionych bagnach znajdujących się w sercu Papui Nowej Gwinei. Wrak sprowadzony do do Port of Long Beach ma zostać odrestaurowany i doprowadzony do stanu lotnego, lub wystawiony w muzeum jako symbol amerykańskiego dziedzictwa lotnictwa wojskowego. (link)

24 lutego zachęciliśmy, abyście odwiedzając naszą główną stronę, zajrzeli w jej niższe odmęty, gdzie publikujemy losowe wybrane mądrości i rady lotnicze. „Czy wiesz, że…” to zbiór ponad pięciuset podpowiedzi i wskazówek, niezbędnych każdemu pilotowi, niezależnie od doświadczenia. (link)

27 lutego poinformowaliśmy, że Inspekcja Lotnicza PAŻP po 34 latach w środę (22 lutego) pożegnała ostatni samolot LET L-410 Turbolet “Papuga” o rejestracji SP-TPA. Samolot skończył swą służbę w roku jubileuszowym dla Inspekcji Lotniczej – 2023 r. to 60-lecie tej służby. (link)

28 lutego zaprosiliśmy do lektury bloga „Dobrzy, lepsi i gorsi” zamieszczonego na stronie spadochronoweskoki.blogspot.com prowadzonej przez doświadczonego skoczka i instruktora, Grzegorza Kucharczyka. Autor pisał na temat systemów RSL i MARD. (link)

MARZEC

7 marca opublikowaliśmy wyniki ankiety/konkursu: „Co zrobić, aby branża GA w Polsce mogła się lepiej rozwijać?” Naszym zamierzeniem było zebranie opinii pilotów i pasjonatów lotnictwa ogólnego i wspólne znalezienie rozwiązań celem poprawy obecnej sytuacji branży GA. Opublikowaliśmy Wasze pomysły bez cenzury i w całości, tak aby wszyscy mogli się zapoznać z pomysłami innych osób. (link)

13 marca poinformowaliśmy, że podczas dorocznego spotkania plenarnego delegatów Komisji Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI po raz pierwszy na czele komisji FAI (CIG) stanęła kobieta. Głosami delegatów został wyłoniony nowy Prezydent FAI (CIG) – Serafina Ogończyk-Mąkowska z Polski, która jest aktywną uczestniczką międzynarodowych zawodów śmigłowcowych oraz zawodowym pilotem samolotowym. (link)

14 marca Łukasz Czepiela zadziwił lotniczy świat i jako pierwszy na świecie wylądował samolotem na szczycie wieżowca. Polski pilot posadził samolot na słynnym lądowisku dla helikopterów, które położone jest na szczycie liczącego 56 pięter hotelu Burdż Al Arab w Dubaju. (link), (link)

W marcu zaprosiliśmy do lektury dwuczęściowego artykuł Małgorzaty Chelis – psychologa lotniczego akredytowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Psychologii Lotniczej (EAAP), właścicielki zawodpilot.pl – rekrutacja, ocena, szkolenia pilotów i personelu lotniczego, pt. "Czego się dzisiaj spodziewać podczas selekcji pilotów w przewozie komercyjnym? Jak działa obowiązkowa ocena psychologiczna u przewoźników? I w jakim celu?". Autorka opisała cele i etapy selekcji pilotów. Część 1 (link), Część 2 (link)

19 marca poinformowaliśmy o sukcesie studentów z Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej, którzy zdobyli dwa srebrne medale w klasie w Micro i Advanced na międzynarodowych zawodach konstruktorów lotniczych SAE Aerodesign East w USA. Polecieli z bezzałogowymi samolotami własnej konstrukcji, z którymi wystartowali w trzech konkurencjach. W tej trzeciej klasie Regular wywalczyli piąte miejsce. (link)

Studenci z Akademickiego Klubu Lotniczego PWr z bezzałogowcami na zawodach SAE Aerodesign East w USA (fot. Akademicki Klub Lotniczy PWr)

Studenci z Akademickiego Klubu Lotniczego PWr z bezzałogowcami na zawodach SAE Aerodesign East w USA (fot. Akademicki Klub Lotniczy PWr)

20 marca zaprosiliśmy do lektury artykułu pt. "Wiarygodność numerycznych modeli pogody" autorstwa Mariusza J. Figurskiego, Grzegorza Dunieca, Adama Jaczewskiego z IMGW-PIB/Centrum Modelowania Meteorologicznego. Autorzy odpowiadają na pytanie dlaczego nie istnieje możliwość stworzenia modelu, który będzie dostarczał idealną krótkoterminową prognozę pogody. (link)

W marcowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko Frydek-Mistek, zlokalizowane na skraju tego miasta powiatowego, ok. 20 km od Cieszyna. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy zarządcy lądowiska, Dariuszowi Cymerysowi. (link)

Frydek-Mistek z powietrza

Frydek-Mistek z powietrza

KWIECIEŃ

Na przełomie marca i kwietnia na Podhalu 21 załóg rywalizowało podczas 2. Małopolski Festiwal Balonowy "Odlotowa Małopolska". Piloci walczyli o trzy puchary. Puchar Marszałka Województwa Małopolskiego zdobył Damian Nyczka. Puchar Burmistrza Nowego Targu wywalczył Tomasz Gajewski. Puchar Prezesa Małopolskiej Organizacji Turystycznej zdobył Tomasz Raszka (link)

Również na przełomie marca i kwietnia reprezentacja Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej brała udział w zawodach SAE Aero Design Mexico 2023 w Querétaro w Meksyku. Drużyna Politechniki Poznańskiej zwyciężyła w klasyfikacji generalnej Regular zdobywając także następujące wyróżnienia: 3 miejsce w klasyfikacji prezentacji technicznych, 1 miejsce w klasyfikacji konkurencji lotnych. (link)

Reprezentacja Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej na SAE Aero Design Mexico 2023 (fot. put.poznan.pl)

Reprezentacja Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej na SAE Aero Design Mexico 2023 (fot. put.poznan.pl)

Na początku kwietnia poinformowaliśmy o ukazaniu się zmian AIP AIRAC AMDT 04/23, w ramach których opublikowany został okólnik AIC 01/23 „Wdrożenie nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) w Polsce”. Okólnik AIC 01/23 obowiązuje od 20 APR 2023. Jak poinformowano redukcja konwencjonalnych pomocy nawigacyjnych będzie postępowała wraz ze wzrostem niezawodności GNSS, zwłaszcza po wdrożeniu innych niż GPS podstawowych konstelacji satelitarnych. (link)

Na początku kwietnia okrągły jubileusz – 60-lecie – obchodził Krakowski Klub Seniorów Lotnictwa. Swój diamentowy jubileusz lotnicy obchodzili hucznie 4 kwietnia, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (link)

6 kwietnia zaprosiliśmy was do lektury artykułu pt. "Sytuacje emergency: Dlaczego słowo MAYDAY jest takie ważne", który był luźnym tłumaczeniem artykułu "Emergency: We’re all getting MAYDAYS wrong" zamieszczonego na stronie ops.group.blog. Piloci i kontrolerzy ruchu lotniczego codziennie komunikują się ze sobą, ale nieczęsto zdarza się, że rozmawiają, aby wymienić się doświadczeniami, pomysłami, poznając się nawzajem. (link)

7 kwietnia zamieściliśmy artykuł pt. "Benzyna E10: czy warto oszczędzać na bezpieczeństwie?". A w nim o tym, że zastępowanie paliw przeznaczonych do wykorzystywania w lotnictwie paliwem do samochodów wyposażonych w nowoczesne silniki benzynowe nie tylko grozi uszkodzeniem silnika, ale także – przede wszystkim – jest przepisem na wypadek lotniczy o niedających się przewidzieć następstwach. (link)

13 kwietnia opublikowaliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Egzaminy teoretyczne w EASA Landzie – cz. 1 egzaminy na pierwszą licencję". Autor dla potrzeb tego artykułu podzielił egzaminy teoretyczne na trzy kategorie, które różnicują tryb ich zdawania. (link)

15 kwietnia pisaliśmy o sukcesie studentów Politechniki Warszawskiej, którzy udowodnili, że są jednymi z najlepszych na świecie studenckich konstruktorów zdalnie sterowanych samolotów. Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign wrócił z zawodów SAE Aero Design East na Florydzie do Polski z pięcioma miejscami na podium. (link)

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach SAE Aero Design East na Florydzie (fot. SAE AeroDesign Warszawa, Facebook)

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach SAE Aero Design East na Florydzie (fot. SAE AeroDesign Warszawa, Facebook)

18 kwietnia poinformowaliśmy o sukcesie studentów Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design w Teksasie. W tych największych zawodach konstruktorskich na świecie rzeszowscy studenci ze swoim projektem bezzałogowego samolotu udźwigowego zdobyli znakomite 3. miejsce w kategorii Mission Performance klasy Micro oraz 4. miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Micro. (link)

Studenci Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design w Teksasie (fot. Euroavia Rzeszow)

Studenci Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design w Teksasie (fot. Euroavia Rzeszow)

Kolejny dzień przyniósł wiadomość o gradzie medali, które na zawodach w Teksasie zdobył zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign z Politechniki Warszawskiej. Studenci Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa spisali się tam rewelacyjnie. W międzynarodowych zawodach zdobyli aż siedem nagród, w tym trzy za pierwsze miejsce. (link)

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach SAE Aero Design West (fot. SAE AeroDesign Warszawa, Facebook)

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach SAE Aero Design West (fot. SAE AeroDesign Warszawa, Facebook)

Dobre wiadomości z międzynarodowych zawodów konstruktorów lotniczych SAE Aero Design West rozegranych w Teksasie w miejscowości Fort Worth przywieźli studenci Politechniki Wrocławskiej z Akademickiego Klubu Lotniczego, którzy przywieźli aż dziewięć medali. W klasyfikacjach generalnych konkursu mogą pochwalić się złotem i dwoma srebrami. (link)

Akademicki Klub Lotniczy PWr na zawodach SAE Aero Design West w Teksasie (fot. Akademicki Klub Lotniczy PWr)

Akademicki Klub Lotniczy PWr na zawodach SAE Aero Design West w Teksasie (fot. Akademicki Klub Lotniczy PWr)

W kwietniowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko Żerniki, zlokalizowane w województwie wielkopolskim, w powiecie poznańskim, w gminie Kórnik. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy zarządcy lądowiska, Robertowi Biernatowi. (link)

Lądowisko Żerniki

Lotnisko Żerniki

W dniach 16–27 kwietnia br. w mieście Prievidza na Słowacji rozegrane zostały zawody Flight Challenge Cup Gliding 2023. Konkurencje były rozgrywane w klasach: Club, 15m oraz Combi. Polskę reprezentowało trzydziestu siedmiu pilotów. Polacy przywieźli trzy medale. W klasie 15m złoto wywalczył Sebastian Kawa. W klasie Club srebro w zdobył Stanisław Wujczak. W klasie Combi srebrny medal wywalczył Karol Staryszak. (link)

Podium w klasie 15m (fot. Łukasz Błaszczyk)

Podium w klasie 15m (fot. Łukasz Błaszczyk)

Na Mistrzostwach Świata w lotach w tunelu aerodynamicznym, które odbywały się w dniach 19-22 kwietnia w Liptowskim Mikulaszu na Słowacji, Maja Kuczyńska wywalczyła srebrny medal. (link)

26 kwietnia poinformowaliśmy o publikacji nowego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. A w nim artykuły: "Głośna sprawa - hałas lotniczy" Pawła Szpakowskiego, "Przeglądy bezpieczeństwa w ANSP na przykładzie PAŻP" Piotra Ostaszewskiego oraz "Analiza (nie)bezpieczeństwa" Klaudiusza Dybowskiego. (link)

27 kwietnia Lotnisko Warszawa-Radom zostało oficjalnie oddane do użytku. Terminal Lotniska Warszawa-Radom jest najnowocześniejszym tego typu obiektem wśród polskich lotnisk regionalnych. Jego powierzchnia wynosi 30 tys. m2.(link)

Uroczystość otwarcia Lotniska Warszawa-Radom (fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów)

Uroczystość otwarcia Lotniska Warszawa-Radom (fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów)

28 kwietnia opublikowaliśmy relację grupy studentów Politechniki Śląskiej, którzy dzięki uprzejmości firmy Skydream udali się na wyjazd do nowej placówki firmy Pipistrel. Nowo powstała fabryka wraz z przylegającym lotniskiem położona jest na południowych obrzeżach miasta Gorycja znajdującego się w północno – wschodniej części Włoch tuż przy granicy ze Słowenią. (link)

MAJ

Na początku maja poinformowaliśmy o publikacji pierwszego wydania Biuletynu Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2023 r., w którym można znaleźć: materiał na temat cyberbezpieczeństwa w lotnictwie, artykuł dotyczący Just Culture w praktyce, podsumowanie sprawozdań z wykonywanych zadań lotniczych, materiał na temat wykrytych uszkodzeń ścianki Bell 407. (link)

5 maja poinformowaliśmy o wynikach rywalizacji podczas XXIII Międzynarodowych Górskich Zawodów Balonowych w Krośnie, Balonowego Pucharu Polski. Po 11 konkurencjach zawody wygrał białostoczanin Denis Dawidziuk, który uzyskał 10431 punktów pokonując Tomasza Filusa (Wrocławski Klub Sportów Balonowych, 10015 pkt.) i Mateusza Rękasa (Mościcki Klub Balonowy, 9235 pkt.). Wszyscy trzej dwukrotnie uzyskiwali maksimum (1000) punktów. (link)

Podium Międzynarodowych Górskich Zawodów Balonowych w Krośnie (fot. Górskie Zawody Balonowe)

Podium Międzynarodowych Górskich Zawodów Balonowych w Krośnie (fot. Górskie Zawody Balonowe)

5 maja opublikowaliśmy artykuł Artura Cabana z Zespołu UL pt. "Medycyna lotnicza w lotnictwie ultralekkim". Autor pisze, że następstwem rosnącej popularności i upowszechniania sprzętu ultralekkiego jest naturalny proces redukcji wymagań, także medycyny lotniczej, w celu dostosowania do niewygórowanych wymogów w tej kategorii lotnictwa. (link)

7 maja zachęciliśmy do zapoznania się z ciekawym tekstem Dariusza Lewka pt. "Urządzenia Latające,… czy można prościej…?", który przybliża temat klasyfikacji ultralekkich statków powietrznych i odczarowuje kilka powszechnych mitów z tym związanych. (link)

10 maja opublikowaliśmy artykuł Grzegorza Brychczyńskiego dot. konsultacji społecznych dotyczących stanu lotnictwa ultralekkiego w nawiązaniu do regulacji dotyczących nowej procedury opt-out, przeprowadzonych w środowisku lotnictwa ultralekkiego przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP – Krajową Sekcję Lotniczą i Technik Kosmicznych. (link)

11 maja zamieściliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Egzamin teoretyczne w EASA Landzie – cz.2 zaawansowane (CPL/IR/ATPL/BIR/MPL/CB-IR) niby wszędzie tak samo i trochę o egzaminach tzw. krajowych". (link)

12 maja przekazaliśmy informację, iż 18 maja 2023 r. zostanie zlikwidowany sektor Olsztyn Informacja, a sektory warszawski i olsztyński będą posiadały jeden znak wywoławczy, którym będzie Warszawa Informacja. Zmiana weszła w życie z majowym cyklem AIRAC. (link)

12 maja opublikowaliśmy stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego w kwestii zapewnienia służb kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Warszawa-Radom (EPRA/RDO) i możliwości wykonywania cywilnych operacji w momencie, kiedy ATC będzie zapewniało wojsko. (link)

W dniach 12-13 maja w Pobiedniku Wielkim rozegrana została 60. edycja najstarszej samolotowej imprezy na świecie pn. Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki. Organizatorem zawodów był Aeroklub Krakowski, który obchodził 95-lecie powstania. Zawody wygrał po raz czwarty Michał Wieczorek (Aeroklub Krakowski) – aktualny mistrz świata w lataniu precyzyjnym. Drugie miejsce podczas odbywających się w Małopolsce zawodów wywalczył Kamil Wieczorek (Aeroklub Krakowski). Na trzecim stopniu podium stanął Marcin Chrząszcz (Aeroklub Wrocławski). (link); (link)

Podium 60. Lotu Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki (fot. Aeroklub Krakowski)

Podium 60. Lotu Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki (fot. Aeroklub Krakowski)

Sukcesem zakończyła się kolejna edycja Konkursu Młodych Artystów FAI, podczas którego troje młodych artystów z Polski zostało laureatami konkursu: Daria Volovnik (Aeromodelklubu Artbem) – zdobyła brązowy medal FAI w kategorii Młodzików, Bartosz Bąk (Aeroklub Częstochowski) – zdobył srebrny medal FAI w kategorii Juniorów, Aleksandra Gałus (AEROSTAT Club) – zdobyła brązowy medal FAI w kategorii Juniorów. (link)

16 maja poinformowaliśmy o wynikach rywalizacji podczas Pucharu Polski w Akrobacji Samolotowej rozegranego na terenie Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu. W klasie Advanced zwycięstwo odniósł Rafał Przybylak. W klasie Intermediate natomiast na pierwszym stopniu podium stanął Patryk Oloś. (link)

Puchar Polski w Akrobacji Samolotowej - podium (fot. Tymoteusz Szymański)

Puchar Polski w Akrobacji Samolotowej - podium (fot. Tymoteusz Szymański)

W dniach 11–21 maja br. w Lesznie szybownicy rywalizowali podczas 48 Szybowcowych Mistrzostwach Polski w klasie Otwartej, a także Leszno Cup 2023 w klasach 15M oraz Standard B. Zwycięzcą 48.SMP w klasie Otwartej został Karol Staryszak. Na pierwszym stopniu podium Leszno Cup 2023 w klasie 15m stanął Maciej Adamski. A Leszno Cup 2023 w klasie Standard B wygrała Kinga Tchorz. (link)

25 maja poinformowaliśmy, że uczestnicy Zespołu UL, działającego dotąd w ramach Krajowej Sekcji Lotniczej i Technik Kosmicznych Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej („SITK”), zdecydowali o potrzebie niezależności, a więc wyłączeniu Zespołu UL ze struktury SITK. Zespół UL działający już całkowicie niezależnie zaprosił do współpracy. (link)

26 maja zamieściliśmy rozmowę z przedstawicielami Departamentu Personelu Lotniczego i Inspektoratu egzaminowania ULC. Rozmowa dotyczyła funkcjonowania komisji egzaminacyjnej od drugiej, na co dzień niewidocznej strony. Z tej rozmowy dowiecie się również, jak należycie przygotować się do egzaminu, co robić a czego nie robić. (link)

30 maja pisaliśmy o planach Ministerstwa Infrastruktury dotyczących całkowitego zakazu lotów na parkami narodowymi statków powietrznych bez napędu, tj. szybowców, lotni, paralotni czy też balonów. (link)

CZERWIEC

1 czerwca zaprosiliśmy was do lektury wywiadu z Tomaszem Majorem, właścicielem kilku lądowisk (ewidencjonowanych) w Polsce i właścicielem kilku samolotów lekkich, a także założycielem i członkiem „Zrzeszenia Właścicieli Lądowisk i Lotnisk Polskich”. (link)

W dniach 2-4 czerwca na lotnisku Krosno rozegrane zostały VII Paralotniowe Mistrzostwa Polski w celności lądowania. Zawody posiadały kategorię FAI 2. Mistrzem Polski 2023 został Jakub Bączkowski reprezentujący Aeroklub Podkarpacki. (link)

4 czerwca, po czterech latach przerwy, do Świdnika powróciły pokazy lotnicze. Podczas trzeciej edycji Świdnik Air Festivalu można było podziwiać 49 samolotów, śmigłowców, motoszybowców i motoparalotni. Piloci i załogi lotnicze dali ponad 10-godzinny pokaz swoich umiejętności. (link)

5 czerwca opublikowaliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Egzaminy w powietrzu lub na symulatorze: egzamin praktyczny, kontrola umiejętności i ocena kompetencji. Czym się różnią?". (link)

6 czerwca zamieściliśmy relację z Jubileuszowego Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Aeroklubu Krakowskiego zorganizowanego z okazji 95-lecia Klubu. W spotkaniu wzięli udział członkowie AK, zaproszeni goście oraz seniorzy z Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. (link)

7 czerwca opublikowaliśmy list otwarty jednego z paralotniarzy skierowany do Andrzeja Kotwicy, p.o. Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, wyrażający sprzeciw wobec projektu wprowadzenia zakazu lotów statków powietrznymi bez napędu nad parkami narodowymi. (link)

9 czerwca zamieściliśmy pismo Zespołu Konsultacyjnego Lotnictwa Lekkiego wystosowane do Beaty Mieleszkiewicz, Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie rozwoju lotnictwa ultralekkiego w Polsce. Razem z nim zamieściliśmy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na list ZKLL. (link)

9 czerwca opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, dot. lotu nad miastami poniżej dopuszczalnych wysokości. Autor odpowiada na pytanie czy stawianie zarzutów z art. 212 ust. 1 pkt. 1 lit. a) Prawa lotniczego jest słuszne? Czy latanie np. 1400 ft nad Warszawą jest w ogóle przestępstwem? Czy jest to zagrożone jakąkolwiek karą? (link)

15 czerwca poinformowaliśmy, że dzięki nawiązaniu współpracy ze szkołą lotniczego angielskiego ICAO4.me, w dolnej części portalu umieszczony został moduł „Say it English...", dzięki któremu możecie przy każdej wizycie na stronie poszerzać wiedzę z zakresu frazeologii lotniczej w języku angielskim. (link)

Portal dlapilota i ICAO4ME

W czerwcu poinformowaliśmy o publikacji aktualizacji wydawnictwa Polska Atlas Lotniczy - analogowej pomocy dla wszystkich pilotów wykonujących loty w FIR EPWW, która spełnia swoją funkcję, nawet wtedy, kiedy zabraknie prądu. (link)

15 czerwca zamieściliśmy informację o zmianie sektoryzacji TMA Kraków wraz ze zmianą procedur SID i STAR - z planowanym wdrożeniem 7 września. (link)

15 czerwca, uroczystą galą, rozpoczęły się obchody jubileuszu 60-lecia Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Z okazji tego Jubileuszu, samorząd województwa przyznał instytucji Nagrodę Złoty Medal Polonia Minor. (link)

16 czerwca opublikowaliśmy stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie listu otwartego dotyczącego sprzeciwu wobec projektu wprowadzenia zakazu lotów statków powietrznych bez napędu nad parkami narodowymi. (link)

W czerwcu 70-lecie istnienia obchodził Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. ITWL od samego początku prowadził prace w zakresie podnoszenia gotowości bojowej i bezpieczeństwa lotów, najpierw pionierskie z czasem bardziej zaawansowane pod względem technologicznym. Dzisiejszy Instytut posiada olbrzymi potencjał naukowo-badawczy, nowoczesną i unikalną aparaturę badawczą, a także wykwalifikowaną kadrę pracowników naukowo-technicznych. (link)

17 czerwca zakończyła się rywalizacja w trzynastej edycji Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15m oraz Ogólnopolskich Zawodach Szybowcowych w klasie Klub A zorganizowanych przez Aeroklub Nadwiślański. Rozegranych zostało łącznie cztery konkurencje w bardzo zmiennych warunkach pogodowych. Zwycięzcą Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15m został Jacek Flis z Aeroklubu Ziemi Zamojskiej. A na najwyższym stopniu podium Ogólnopolskich Zawodów Szybowcowych w klasie Klub A stanął Jakub Kaczorowski z Aeroklubu Krakowskiego. (link)

Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15m - podium (fot. Rzecz Jasna photography, Aeroklub Nadwiślański, FB)

Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15m - podium (fot. Rzecz Jasna photography, Aeroklub Nadwiślański, FB)

20 czerwca opublikowaliśmy stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego odnośnie przelotu 4 czerwca 2023 r. nad Warszawą samolotu PZL 101 Gawron z podczepionym banerem. (link)

W dniach 19-21 czerwca na lotnisku Aeroklubu Częstochowskiego w Rudnikach rozegrane zostały 18. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka. W rywalizacji wzięła udział czołówka polskich pilotów. Zwyciężył Marcin Skalik z Aeroklubu Częstochowskiego. Na drugim stopniu podium stanął Marcin Chrząszcz z Aeroklubu Wrocławskiego. Trzecie miejsce wywalczył Kamil Wieczorek z Aeroklubu Krakowskiego. (link)

22 czerwca, na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, odbyło się XVI Forum Bezpiecznego Latania. Forum składało się dziewięciu, 20 minutowych sesji. W ramach Forum odbyły się również zawody na celność lądowania, których zwycięzcą został Pan Nikodem z Warszawy. (link)

22 czerwca zaprosiliśmy do lektury artykułu Janusza Boczonia pt. "Licencje, certyfikaty, uprawnienia, przywileje (prawa) – o co w tym wszystkim chodzi?". Jak pisze autor problem braku rozróżnienia pomiędzy uprawnieniem a przywilejem bierze się "mechanicznego" tłumaczenia tych wyrazów z języka angielskiego. Według autora błędy zaczęły się znacznie wcześniej niż europejskie prawo lotnicze, tj. już dawno temu na poziomie tłumaczenia dokumentów. ICAO. (link)

23 czerwca zakończyła się kolejna edycja najtrudniejszego wyścigu przygodowego Red Bull X-Alps. Trasa prowadziła na zachód przez Austrię, Niemcy i Szwajcarię. Następnie sportowcy musieli okrążyć Mont Blanc w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, zanim wrócili przez północne Włochy. Ostatnia przeszkoda sprawiła, że pokonali główny łańcuch Alp do mety w Zell am See, gdzie sportowcy w spektakularny sposób wylądowali na platformie do lądowania w jeziorze. Wygrał Chrigel Maurer (Szwajcaria), który zrobił to po raz ósmy. (link); (link)

Red Bull X-Alps 2023 - podium

23 czerwca zaprosiliśmy was do inspirującej relacji z wyprawy samolotem ultralekkim na North Cape. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez Tomasza Majora, właściciela kilku lądowisk (ewidencjonowanych) w Polsce, kilku samolotów lekkich, a także założyciela i członka „Zrzeszenia Właścicieli Lądowisk i Lotnisk Polskich”. (link)

Nord Capp fot. Tomasz Major Heading North Cape samolotem ultralekkim

North Cape (fot. Tomasz Major)

W dniach od 19 do 24 czerwca br. na lotnisku w Suwałkach odbyły się 57. Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej w klasach Unlimited, Advanced, Intermediate oraz Mistrzostwa Polski w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced i Unlimited. Mistrzem Polski w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced został Maciej Kulaszewski. W klasie Unlimited mistrzostwo zdobył Piotr Szczepański, a w klasie Intermediate Mistrzem został Patryk Oloś. Z kolei Mistrzem Polski w Akrobacji Szybowcowej w klasie Unlimited został Michał Klimaszewski, a w klasie Advanced mistrzostwo zdobyła Agata Porębska. (link)

W czerwcu zaprosiliśmy was do lektury pierwszych dwóch części relacji z przebazowania samolotu samolot PAC 750XL z Nowej Zelandii do Nowego Targu. Za sterami statku powietrznego zasiadali instr.pil. Gabriel Batkiewicz oraz instr.pil. Tomasz Wróbel. Obaj pokonali 12 tysięcy mil morskich, co zapewniło im spory rozgłos w świecie lotniczym. Część 1 (link); Część 2 (link)

Z Nowej Zelandii do Nowego Targu na pokładzie PAC 750XL

Gabriel Batkiewicz i Tomasz Wróbel przed samolotem PAC 750XL

W dniach 23-24 czerwca, w Tychach i Pszczynie, najlepsze załogi w kraju wzięły udział w trzecie edycji Zawodów Balonowych o Puchar Marszałka Województwa Śląskiego. W zawodach zwyciężył Arkadiusz Iwański. (link)

W dniach 22-25 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Częstochowskiego w Rudnikach, rozegrane zostały 13. Samolotowe Rajdowe Mistrzostwa Polski. W zawodach wzięło udział 11 dwuosobowych załóg, reprezentujących 9 klubów sportowych. Rozegrano 3 konkurencje nawigacyjne połączone z oceną lądowań. Zwyciężyła załoga Joanna i Marcin Skalik z Aeroklubu Częstochowskiego. (link)

27 czerwca opublikowaliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Zmienna data końca uprawnień/ certyfikatów/ przywilejów – wymagania w zakresie bieżącej praktyki". (link)

LIPIEC

1 lipca zaprosiliśmy was do zapoznania się z pierwszą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. Synoptyk meteorologii lotniczej, doktorant zakładu meteorologii i klimatologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu w zakresie radarowej detekcji burz superkomórkowych, Krzysztof Piasecki opowiada o funkcjach nowych radarów pogodowych IMGW, jednocześnie serwując w pigułce niezbędną wiedzę o możliwościach i ograniczeniach zdalnej detekcji. (link)

4 lipca zachęciliśmy was do lektury trzeciej części relacji z przebazowania samolotu samolot PAC 750XL z Nowej Zelandii do Nowego Targu. Za sterami statku powietrznego zasiadali instr.pil. Gabriel Batkiewicz oraz instr.pil. Tomasz Wróbel. Przedsięwzięcie wymagało bardzo długich logistycznych przygotowań, organizowania zgód na przeloty, paliwa, noclegów etc. (link)

5 lipca opublikowaliśmy odpowiedź środowiska lotniczego na stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego w kwestii projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. (link)

6 lipca poinformowaliśmy, że ULC polecił PAŻP raportować wszystkie loty w przestrzeni niekontrolowanej warszawską trasą VFR „po Wiśle" lub jej fragmentem (chodzi o trasę łączącą punkty EPWAJ, EPWAZ, EPWAN, EPWAK), które nie są lotami dolotowymi/wylotowymi do/z EPBC i EPWA. (link)

7 lipca przekazaliśmy informację o dwukrotnym pobiciu rekordu Polski przez członka Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Warszawskiego. Robert "Szyja" Pełka, w trakcie trwającego cyklu zawodów w speed skydivingu ISSA Word Series 2023, osiągając kolejno 458,64 km/h i 464,67 km/h. (link)

9 lipca zaprosiliśmy was do zapoznania się z drugą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. W kolejnym odcinku prezentacja pod tytułem: „Kiedy ponoszą nerwy… Dlaczego piloci denerwują kontrolerów? Dlaczego kontrolerzy denerwują pilotów? Dlaczego piloci denerwują pilotów Powiedzmy NIE konfliktom na częstotliwości!”. Jola Wołosz kontrolerka ruchu lotniczego na obszarze, pilotka śmigłowcowa i samolotowa w stonowany, merytoryczny i ciekawy sposób opowiedziała o emocjach po obu stronach radia. (link)

9 lipca zakończyła się rywalizacja pilotów podczas VI Jurajskich Zawodach Balonowych, w ramach których odbył się Balonowy Puchar Polski. Sportową rywalizację ekip balonowych uświetniały starty najlepszych polskich pilotów. Zwycięzcą został Roman Bauta. (link)

Zwycięzcy VI Jurajskich Zawodach Balonowych (fot. Tomasz Sieniawski)

Zwycięzcy VI Jurajskich Zawodach Balonowych (fot. Tomasz Sieniawski)

12 lipca opublikowaliśmy film z niskiego przelotu nad jeziorem w Mikołajkach, uznając, że ta niepotrzebna brawura pilota powinna być przestrogą dla innych. Pilot samolotu Cessna na małej wysokości przeleciał prawie między masztami żaglówek i nieomal zderzył się z dronem. (link)

14 lipca zwracaliśmy uwagę na strefę TRA460 lotniska Pobiednik Wielki, która jest położona w newralgicznym miejscu z punktu widzenia służby kontroli zbliżania lotniska w Balicach. Zbyt bliskie podlatywanie do górnej granicy strefy stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla użytkowników tej części przestrzeni powietrznej. Przypomnijcie sobie o czym należy pamiętać. (link)

16 lipca zaprosiliśmy do zapoznania się z trzecią z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. Odcinek „Jak nie dać się 'zestrzelić'? Niezamierzony lub zamierzony, a nieplanowany wlot w MCTR. Jak latać w wojskowych przestrzeniach powietrznych z głową i nie nabić sobie i innym guza..." poprowadził jak zwykle z zapałem, pasją i należną tematowi energią płk Bartosz Orłowski - wojskowy i cywilny kontroler ruchu lotniczego oraz pilot. (link)

17 lipca poinformowaliśmy, że do redakcji dotarła wiadomość, że z dniem 15 sierpnia Port Lotniczy im. Wł. Reymonta w Łodzi planuje wydać NOTAM wyłączający z użytkowania trawiastą drogę startową 07R/25L i docelowo wykreślić ją z dokumentacji operacyjnej. (link)

20 lipca opublikowaliśmy stanowisko Portu Lotniczego Łódź w kwestii zamknięcia i wykreślenia z dokumentacji operacyjnej trawiastej drogi startowej 07R/25L. (link)

21 lipca zamieściliśmy podsumowanie konsultacji projektu wprowadzenia strefy TMZ (Transponder Mandatory Zone) oraz rejonu obowiązkowego składania planu lotu (FPL) w granicach poziomych tożsamych z RMZ Warszawa. (link)

21 lipca opublikowaliśmy artykuł Macieja Szczukowskiego pt. "Włącz myślenie albo irytuj się razem ze mną - problem z kołowaniem/holowaniem na EPWA". W artykule odpowiada na maila internauty, który poinformował, że "skrzyżowanie dwóch dróg kołowania dla samolotów, które stanowią większość ruchu na Okęciu, jest niedostępne do kołowania. Oraz że jest tam wymagane holowanie". (link)

22 lipca zakończyła się rywalizacja w 21. Szybowcowych Mistrzostwach Polski w klasie Klub A oraz w 32. OSTRÓW GLIDE preJWGC w klasach Standard i Klub zorganizowanych przez Aeroklub Ostrowski. W zawodach wzięło udział 72 szybowników. 32. OSTRÓW GLIDE preJWGC w klasie Standard Norbert Scarlat z Romanian Airclub. W klasie Klub na pierwszym stopni podium stanął Nicolas Caudrelier z Centre de Vol à voile du Beaujolais. 21. Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie Klub A wygrał Jacek Flis z Aeroklubu Ziemi Zamojskiej. (link)

25 lipca poinformowaliśmy, że na stronie petycjeonline.com Sekcja Szybowcowa Aeroklubu Łódzkiego złożyła petycję w sprawie obrony łódzkich szybowników przed wyrzuceniem ich z lotniska. W petycji zwrócono się z prośbą o podjęcie działań wstrzymujących decyzję zamknięcia trawiastej drogi startowej na lotnisku w Łodzi w dniu 15.08.2023 r. (link)

27 lipca poinformowaliśmy, że studenci Koła Naukowego "PWr in Space" Politechniki Wrocławskiej zajęli 2. miejsce w kategorii "10k SRAD Hybrid&Liquid" w zawodach Spaceport America Cup 2023, odbywających się w Nowym Meksyku w Stanach Zjednoczonych. Polakom udało się wystartować w ostatni dzień zawodów, odbywając udany start i bezpieczny powrót rakiety na ziemię. R5 "Aurora" – 4-metrowa konstrukcja ważąca ok. 33 kg – poleciała na ok. 1500 m, na które wzniosła się w 8 sekund. (link)

28 lipca zamieściliśmy odpowiedź Zarządu Aeroklubu Łódzkiego na stanowisko Portu Lotniczego Łódź w sprawie zamknięcia trawiastej drogi startowej. (link)

31 lipca zaprosiliśmy do zapoznania się z czwartą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. Wykład „Standardy obecnej oceny kompetencji pilotów” przedstawiła Małgorzata Chelis, psycholog lotniczy akredytowany przez Europejskie Stowarzyszenie Psychologii Lotniczej (EAAP) i właścicielka firmy zawodpilot.pl. (link)

Koniec lipca to też nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. A w nim artykuły: Monitorowanie realizacji zaleceń bezpieczeństwa, Oceny bezpieczeństwa dla zmian w systemie funkcjonalnym o charakterze wielostronnym, Rozwój Systemu Dozorowania Pola Ruchu Naziemnego Lotniska Chopina w Warszawie, Drony od zabawki do poważnego zagrożenia, Nocne loty Papugi. (link)

SIERPIEŃ

1 sierpnia opublikowaliśmy wyniki XVI Mazurskich Zawodów Balonowych, które rozegrane zostały w dniach 20 – 22 lipca br. w Ełku. W rywalizacji wzięło udział 12 załóg z Polski i 1 z Łotwy. Zwycięzcą został Tomasz Filus. (link)

2 sierpnia zamieściliśmy podsumowanie i analizę Łukasza Wieczorka dot. danych zawartych w ankietach na temat przyczyn prowadzących do katastrofy Cirrusa SR-20 w Houston. (link)

6 sierpnia poinformowaliśmy o sukcesach polskich pilotów podczas 25. Mistrzostw Świata FAI w Akrobacji Szybowcowej w klasie Unlimited oraz 13. Mistrzostw Świata FAI w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced. Szybowcowym Mistrzem Świata w klasie Unlimited został Maciej Pospieszyński. W tej samej klasie drużynowe zwycięstwo wywalczyli kadrowicze w składzie: Maciej Pospieszyński, Mirosław Wrześniewski i Michał Klimaszewski. Z kolei w klasie Advanced srebrny medal zdobyła Agata Porębska. W tej klasie drużynowe trzecie miejsce i brązowe medale dla Polski zdobyli: Agata Porębska, Paweł Mazur i Piotr Sieradzan. (link), (link)

Polacy Mistrzami Świata w Akrobacji Szybowcowej (fot. Aeroklub Polski)

(fot. Aeroklub Polski)

6 sierpnia opublikowaliśmy podsumowanie 23. Samolotowych Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym rozegranych na lotnisku Mȃcon-Charnay we Francji. Wzięli w nich udział przedstawiciele 12 krajów: Austrii, Czech, Polski, Litwy, Słowacji, Republiki Południowej Afryki, Niemiec, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Chin i Włoch. Polscy piloci (Marcin Skalik i Joanna Skalik / Michał Wieczorek i Marcin Kwiatosz) przywieźli do kraju brązowy medal drużynowy. (link), (link)

23. Samolotowe Mistrzostwa Świata w Lataniu Rajdowym we Francji - podium drużynowo (fot. Wieczorek Flying Team)

23. Samolotowe Mistrzostwa Świata w Lataniu Rajdowym we Francji - podium drużynowo (fot. Wieczorek Flying Team)

6 sierpnia zaprosiliśmy do zapoznania się z piątą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. „Każdy ubezpieczyć może, trochę lepiej lub trochę gorzej. Czytaj co podpisujesz” to esencja podstawowej wiedzy na temat ubezpieczeń lotniczych, którą poprowadził Krzysztof Błaszkiewicz z Consus Insurance Broker Sp z o o, od 20 lat zajmujący się ubezpieczeniami statków powietrznych. (link)

7 sierpnia podsumowaliśmy Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe im. Szczepana Grzeszczyka w Lisich Kątach. W klasie Klub A zwyciężył młody, ambitny Michał Okoń. W klasie klub B zwyciężył reprezentujący gospodarzy Norbert Kiepurski. (link)

7 sierpnia opublikowaliśmy wyniki 39. Balonowych Mistrzostw Polski w Rypinie. Do rywalizacji stanęły 22 załogi balonowe, w tym dwie z Litwy, jedna z Węgier i jedna z Niemiec. Zwycięzcą został Mateusz Rękas, który wygrał również odbywające się podczas Mistrzostw Zawody Balonowe Rypin Cup. (link)

9 sierpnia przekazaliśmy informację, że do Polski dotarł pierwszy z czterech zamówionych w kwietniu 2019 roku śmigłowców AW101 w wersji ZOP/SAR, czyli zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego. Maszyna po wymaganych przez polskie wojsko badaniach i testach wejdzie do służby w gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. (link)

AW101 polskiej marynarki wojennej na lądowisku (fot. Agencja Uzbrojenia)

AW101 polskiej marynarki wojennej na lądowisku (fot. Agencja Uzbrojenia)

10 sierpnia poinformowaliśmy o sukcesie gliwickich modelarzy na mistrzostwach w Rumunii. W kategorii juniorów Mistrzem Świata została Paulina Szumska, podopieczna instruktora Cypriana Błaszczyka. Paulina zdobyła także tytuł w klasyfikacji kobiet – juniorek. Drużynowo w kategorii juniorów tytuł Mistrzowski zdobyła reprezentacja Polski, w której oprócz Pauliny startowali Dominik Skowron oraz Stanisław Rajca, prowadzeni przez trenera Romana Sowę. Mistrzem Świata wśród seniorów został Konrad Żurowski, aktualny Mistrz Europy. Złoto wywalczyła także reprezentacja Polski, w której startował również Czesław Ziober (indywidualnie czwarte miejsce) a także zawodnik z Rybnika Bernard Okrent. (link)

12 sierpnia zamieściliśmy podsumowanie 21. Szybowcowych Mistrzostw Europy, które zostały rozegrane w Lesznie. W rywalizacji wzięło udział 73 najlepszych zawodników z Europy, którzy rywalizowali w trzech klasach: 18m, Open, 20m multi-seat. Był też jeden pilot z Japonii. Polscy piloci zdobyli trzy medale. W klasie 18 m złoty medal zdobył Łukasz Wójcik, a brązowy Sebastian Kawa. W klasie Open drugie miejsce wywalczył Tomasz Rubaj. (link)

14 sierpnia opublikowaliśmy wyniki polskiej edycji Pucharu Europy Wschodniej w celności lądowania. W klasyfikacji drużynowej po srebro sięgnął polski zespół "KRAKÓW Wawel", który startował w składzie: Ewa Wesołowska, Wiktor Król, Jan Mach i Kamil Wójciak. Brąz wywalczyła druga polska drużyna "2. HPR", która rywalizowała w składzie: Irena Paczek-Krawczak, Artur Gosiewski, Łukasz Zajchowski i Rafał Zgierski. W klasyfikacji indywidualnej sukces odniósł Rafał Zgierski z drużyny "2. HPR", bo wywalczył srebrny medal. Brązowy medal przypadł Piotrowi Błażewiczowi z drużyny "OSWRiS", czyli reprezentacji WKS "Skrzydło". Najlepszą wśród pań okazała się Ewa Wesołowska. (link)

14 sierpnia poinformowaliśmy o zakończeniu 18. Międzynarodowych Zawodów Balonowe – Nałęczów. W rywalizacji wzięło udział 14 załóg balonowych. Zwycięzcą została Karolina Wilk. (link)

17 sierpnia zamieściliśmy artykuł Krzysztofa Błaszkiewicza pt. "Bądź mądrzejszy przed szkodą. Jeśli potrafisz...". Autor zwraca uwagę na to, jak ważne jest ubezpieczenie. (link)

18 sierpnia zaprosiliśmy was do zapoznania się z nową usługą, która jest dedykowana dla zarządców i właścicieli trawiastych lotnisk i lądowisk. Malowanie trawy kojarzy się głównie z obiektami sportowymi, gdzie murawa posiada białe linie wyznaczające pole do gry. Jednak podobny efekt można uzyskać na trawiastych lotniskach i lądowiskach, dzięki czemu ich pasy startowe i wszelkie inne płaszczyzny mogą otrzymać precyzyjne oznaczenia. (link)

Malowanie lotnisk

Malowanie lotnisk

18 sierpnia zachęciliśmy do lektury nowego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. A w nim: Wpływ promieniowania laserowego na organizm ludzki w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa lotów załóg lotniczych, Laser przeszkodą na drodze do ratowania życia, Wybrane zdarzenia lotnicze Lotniczego Pogotowia Ratunkowego związane z udziałem laserów, Analiza zdarzeń lotniczych z udziałem laserów na świecie i w Polsce, Laser to nie zabawka – kontynuacja akcji edukacyjnej w Poznaniu. (link)

19 sierpnia poinformowaliśmy o sukcesach modelarzy podczas Mistrzostw Świata Modeli Swobodnie Latających we Francji. W klasie F1B w klasyfikacji kobiet Oliwia Szturgulewska zdobyła złoto, a Oliwia Danilewicz srebro. Drużynowo nasi juniorzy stanęli na najwyższym stopniu podium. W ogólnej tabeli Oliwia Szturgulewska zajęła 3. miejsce, czyli mamy kolejny medal w klasie i jest nim brąz. (link), (link)

21 sierpnia zaprosiliśmy do lektury wywiadu z Przemysławem Mościckim z Leszczyńskiego Klubu Balonowego, jednocześnie członkiem załogi POL-2, która jako jedna z dwóch załóg polskich wzięła udział w jesiennych zawodach Gordona Bennetta. (link)

W drugiej połowie sierpnia w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego Wojska Polskiego w Mińsku Mazowieckim zaprezentowany został oficjalnie samolot FA-50, którego dwa egzemplarze służą już w polskich siłach powietrznych. (link)

Prezentacja samolotów FA-50 w Mińsku Mazowieckim (fot. Ministerstwo Obrony Narodowej)

Prezentacja samolotów FA-50 w Mińsku Mazowieckim (fot. Ministerstwo Obrony Narodowej)

21 sierpnia opublikowaliśmy relację z XXV Motoparalotniowych Mistrzostw Polski oraz XXIV Mikrolotowych Mistrzostw Podlaskiego Kontakty 2023, zorganizowanych przez Tygodnik Kontakty oraz Aeroklub Polski. Zwycięzcą XXV Motoparalotniowych Mistrzostw Polski w klasie PL2 została załoga Dariusz Brzostowicz i Mariusz Stępień, a w klasie PF1 + PL1 I miejsce zajął Jacek Semkło. Zwycięzcą XXIV Mikrolotowych Mistrzostw Podlaskiego Kontakty 2023 w klasie mikroloty został Waldemar Woźniak, a w klasie PPG/PPGG 1 miejsce zajęli Daniel Walkowiak i Michał Perkowski. Podczas tej imprezy w Łomży rozegrane zostały jeszcze Mistrzostwa Polski w przelocie przez bramkę o Puchar Alka Dernbacha. W klasie samolotów ultralekkich zwyciężył Arkadiusz Gumułka, a w klasie motolotnie 1 miejsce zajął Waldemar Woźniak. (link)

XXIV Mikrolotowe Mistrzostwa Podlaskiego KONTAKTY 2023 - grupa (fot. FotoGabs)

XXIV Mikrolotowe Mistrzostwa Podlaskiego KONTAKTY 2023 - zawodnicy (fot. FotoGabs)

22 sierpnia zaprosiliśmy do lektury artykułu "Osobowość pilota - kluczem do sukcesu w lataniu zawodowym?" opracowanego przez Ewelinę Prędką-Pawlun, która zawodowo zajmuje się psychologią transportu, jest terapeutką, trenerką technik pamięciowych, a także terapeutką EEG Biofeedback. Jak akcentuje autorka, artykuł może być ważny z punktu widzenia przede wszystkim kandydatów na pilotów zawodowych. Publikacja podkreśla istotę badań psychologicznych (m.in. testów osobowości) w ramach rekrutacji do linii lotniczych. (link)

W sierpniu wart odnotowania jest też sukces Indyjskiej Agencji Kosmicznej, której lądownik Vikram, przebyciu 360 tys. km w kosmosie, wylądował w okolicach południowego bieguna Księżyca. (link)

23 sierpnia opublikowaliśmy relację z XXIV Mistrzostw Związku Polskich Spadochroniarzy oraz IV Memoriału Spadochronowego im. gen. broni Tadeusza Buka. Zwycięzcą XXIV Mistrzostw Związku Polskich Spadochroniarzy w klasyfikacji indywidualnej spadochronów klasycznych został Rafał Zgierski, a w klasyfikacji drużynowej wygrała ZPS Kraków (Zajchowski Łukasz, Mach Jan, Wejksznia Roman, Zgierski Rafał). Zwycięzcą IV Memoriału Spadochronowego im. gen. broni Tadeusza Buka w klasyfikacji indywidualnej spadochronów klasycznych został Rafał Zgierski, a w klasyfikacji indywidualnej spadochronów szybkich najlepszy był Mateusz Rutkowski. (link)

23 sierpnia zaprosiliśmy do zapoznania się z szóstą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. W kolejnym odcinku krótko i konkretnie o budowaniu nalotu przy jak najniższym obciążeniu finansowym - oczywiście zgodnie z przepisami. Latasz w strefie spadochronowej? Holujesz szybowce w ośrodku szkolenia lub na zawodach? Zabierasz pasażerów i dzielisz się kosztami lotu? Temat ten przybliżył Mikołaj Doskocz, radca prawny specjalizujący się w prawie lotniczym. (link)

25 sierpnia pisaliśmy o sukcesach polskich modelarzy podczas Mistrzostw Świata Modeli Kosmicznych dla juniorów i seniorów w Austin (USA). Polacy wrócili z 9 medalami w klasyfikacji indywidualnej i drużynowej. (link)

28 sierpnia zamieściliśmy relację z rywalizacji podczas Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów, w których piloci na lotnisku Ostrów Wielkopolski-Michałków rywalizowali w klasie Standard i Klub B. W klasie Standard 1 miejsce zajął Jakub Kaczorowski, a w klasie Klub B zwyciężył Grzegorz Socha. W tym samym czasie rozegrane zostały 32. Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe OSTRÓW GLIDE w klasie 18m, podczas których najlepszy był Karol Staryszak. Zostały przeprowadzone także 32. OSTRÓW GLIDE Zawody Kwalifikacyjne do SMP Klub-A, w których pierwsze miejsce wywalczył Stanisław Wujczak. (link)

28 sierpnia opublikowaliśmy krótkie podsumowanie Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu. (link) Zapowiedzieliśmy też kolejną edycję tej imprezy, która zaplanowana została na 30 i 31 sierpnia 2025 roku. (link)

29 sierpnia opublikowaliśmy podsumowanie IX Otwartych Motoparalotniowych Mistrzostw Polski w Slalomie w Jutrosinie. Polish Championships w klasie PL1 wygrał Adam Pupek, a w klasie PF1 Bartosz Nowicki. Open Championships w klasie Serial wygrał Seweryn Sobczak, który zdobył też 1 miejsce w klasie Debiutant. (link)

30 sierpnia zaprosiliśmy do zapoznania się z siódmą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. W kolejnym odcinku na pytanie jaki wybrać ośrodek szkolenia i jakiego instruktora, odpowiada Grzegorz Skomorowski. Doświadczony i ceniony instruktor omówił istotę wyboru właściwego instruktora szkolenia lotniczego, co jak się okazuje, może być ważniejsze od wyboru samego ośrodka. (link)

31 sierpnia zaprosiliśmy was do udziału w teście predyspozycji zawodowych dla kandydatów na pilota, który został przygotowany przez Ewelinę Prędką-Pawlun - psycholog transportu, terapeutę skoncentrowaną na rozwiązaniach, trenerkę technik pamięciowych i terapeutkę EEG Biofeedback. (link)

WRZESIEŃ

1 września pisaliśmy i sukcesie Polskiej kadry Wingsuit Flying (dyscypliny: Performance, Acro) oraz Speed Skydiving, która  uczestniczyła w Mistrzostwach Świata oraz zarazem Mistrzostwach Europy w Wingsuit Flying w Czechach. Na tej imprezie Polacy zdobyli pięć medali. (link)

Na początku września opublikowaliśmy wyniki VI FAI Balonowych Mistrzostw Świata Juniorów, które rozegrane zostały w Grudziądzu. Udział w Mistrzostwach wzięło 45 zawodników z 17 krajów świata. Złoty medal i tytuł mistrza świata juniorów wywalczył Jakub Dziedziak (Mościcki Klub Balonowy). (link)

1 września zamieściliśmy artykuł Zbigniewa Dymka pt. "Moje marszałkowanie. Kierowanie lotami". Autor opowiada o swoich lotniskowych i lądowiskowych doświadczeniach, o obowiązkach, znaczeniu pracy i uprawnieniach Marszałka. (link)

Marszłek i Kierujący Lotami

Marszałek i Kierujący Lotami

5 września opublikowaliśmy artykuł Łukasza Wieczorka przygotowany we współpracy z ICAO4.me - Centrum Lotniczego Angielskiego (www.icao4.me) pt. "Artykuł z nagrodą: Fly-Navigate–Communicate, czyli o tym jak ceną zaniedbywania "Communicate" bywa bezpieczeństwo". Autor pisze, że czasami jednak okazuje się, że to “komunikuj” bywa zaniedbywane, czy to przez załogi w powietrzu, czy przez personel na ziemi. O tym jak poważne w skutkach mogą być takie zaniedbania przekonać można się niestety czasami w bardzo przykry sposób, kiedy ceną tych zaniedbań bywa bezpieczeństwo, a czasami wręcz ludzkie życie. (link)

7 września zaprosiliśmy do lektury artykułu Klaudiusza Dybowskiego pt. "Zmiany dotyczące planów lotów w FIR Warszawa". Autor pisał o dość istotnych zmianach dotyczących planów lotów, które od 7 września zaczęły obowiązywać w FIR Warszawa. Chodziło o zapisy zawarte w AIP IFR Polska w rozdziale ENR 1.10. (link)

9 września zamieściliśmy informację o dodaniu lotniskowej kamery internetowej do serwisu aero.webcam na lotnisku w Gliwicach (EPGL). (link)

10 września pisaliśmy o oficjalnym dołączeniu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do grona polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS. (link)

ILS CAT II na lotnisku Olsztyn-Mazury, fot. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury

ILS CAT II na lotnisku Olsztyn-Mazury (fot. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury)

11 września opublikowaliśmy relację z 66. Samolotowych Mistrzostw Polski w Lataniu Precyzyjnym - Seniorów oraz 52.  Samolotowych Mistrzostw Polski w Lataniu Precyzyjnym - Juniorów, które rozegrane zostały w Chełmie. Pierwsze miejsce w kategorii Seniorów zajął Kamil Wieczorek (A. Krakowski). W kategorii Juniorów zwyciężył Konrad Partyka (A. L/NS Fly). Dodatkowo Michał Bartler, II V-ce Mistrz Polski Seniorów w Lataniu Precyzyjnym zdobył tytuł Mistrza Polski lądowań! Natomiast Michał Wieczorek wygrał ranking 2023 Samolotowego Pucharu Polski. (link)

Od lewej: Michał Bartler - Mistrz Polski lądowań, Michał Wieczorek z przechodnim Pucharem Polski (fot. Wieczorek Flying Team)

Od lewej: Michał Bartler - Mistrz Polski lądowań, Michał Wieczorek z przechodnim Pucharem Polski (fot. Wieczorek Flying Team)

12 września poinformowaliśmy o publikacji raportu końcowego PKBWL dotyczącego wypadku szybowca PZL-Bielsko SZD-48-3 Jantar Std.3, podczas którego pilot wybrał do lądowania plac parkingowy znajdujący się pomiędzy torowiskami. (link)

We wrześniu zaprosiliśmy was do lektury czwartej części relacji z przebazowania samolotu PAC 750XL z Nowej Zelandii do Nowego Targu. Tym razem opisują pokonanie kolejnego sporego odcinka (327 NM) nad wodami Północnego Morza Jawajskiego w stronę Singapuru przecinając chwilę po starcie Równik. (link)

Przebazowanie ZK-LAE

W dolocie do WPT BAVUS - równik

18 września pisaliśmy o sukcesie polskich paralotniarzy, którzy wzięli udział prestiżowych zawodach Zsuzsi Tóth Memorial Paragliding Accuracy Open 2023 rozegranych w Hajdúszoboszló na Węgrzech. Trzecie miejsce na podium wywalczył Bogusław Pelczar z Aeroklubu Podkarpackiego. Zaś polska drużyna w składzie: Bogusław Pelczar (Aeroklub Podkarpacki), Paweł Grzybowski, reprezentujący Bezmiechową (Akademicki Ośrodek Szybowcowy Politechniki Rzeszowskiej), Wiktor Pelczar (Aeroklub Podkarpacki) oraz Damian Czyżyk (Aeroklub Podkarpacki) zajęła drugie miejsce. A w klasyfikacji kobiet Sunita Thapa – reprezentantka Aeroklubu Podkarpackiego – wywalczyła drugie miejsce. (link)

We wrześniu informowaliśmy również o skierowaniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej do konsultacji społecznych projektu reorganizacji punktów i tras VFR w strefie kontrolowanej lotniska Lublin. (link)

20 września opublikowaliśmy artykuł Katarzyny Ochabskiej pt. Historia: Jak „dzielne orły Hitlera” we wrześniu 1939 roku niszczyły tylko „cele militarne”. Autorka zwraca uwagę, że poziom wiedzy historycznej warunkuje rozwój świadomości społecznej. Wskazuje, że obłudni manipulanci wprowadzają do obiegu publikacje tendencyjnie fałszujące obraz polskiej przeszłości, poddają w wątpliwość lub wręcz zaprzeczają heroizmowi Polaków w walce z hitleryzmem. Jawnym przekładem takiego procederu jest książka Mariusa Emmerlinga „Luftwaffe nad Polską 1939” (Armagedon, Gdynia 2002). Katarzyna Ochabska pisze, że funkcjonujący w środowisku z premedytacją fałszującym historię Polski, pozbawiony jakichkolwiek norm etycznych, bezwartościowy „badacz” tendencyjnie drwi z polskiego lotnictwa, oczywiście gloryfikując „orły Hitlera”. Kpi z polskich historyków, także wojskowych, relacji polskich pilotów (spisywanych, jak to określa, „na gębę”), fałszuje wydarzenia wojenne, rzecz jasna na korzyść „szlachetnych” pilotów Luftwaffe i żołnierzy Wehrmachtu. (link)

21 września zamieściliśmy drugą część rozmowy z przedstawicielami Departamentu Personelu Lotniczego i Inspektoratu egzaminowania ULC. Tym razem rozmowa dotyczyła prób ściągania przez zdających egzaminy, wynoszenia danych, nieetycznych zachowań przed LKE, a także kar jakie grożą za te wszystkie przewinienia. (link)

22 września opublikowaliśmy artykuł Zbigniewa Dymka pt. "Lądowiska widziane okiem fisowca - Kierującego Lotami". Autor mówi o zaletach i wadach lądowisk, zgodach i zaproszeniach, komunikacji na lądowisku, obowiązkach właściciela lądowiska i innych ważnych problemach dotyczących lądowiska. (link)

25 września zaprosiliśmy do lektury wywiadu z Przemysławem Walcem, Kierownikiem Cywilno-Wojskowego Ośrodka Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ARCC). Rozmowa dotyczyła fałszywych zgłoszeń i uruchamiania akcji Lotniczego Zespołu Poszukiwawczo – Ratowniczego (LZPR), konsekwencji takich zawiadomień, odpowiedzialności karnej z tym związanej, a także statystyk dotyczących liczby zgłoszeń tego typu i złapanych sprawców. (link)

26 września opublikowaliśmy artykuł Arkadiusza Choińskiego pt. "Kierowanie lotami – jak w prosty i tani sposób można uniknąć bałaganu i znacząco podnieść bezpieczeństwo imprez lotniczych". Autor widział wiele imprez lotniczych (rajdów, zlotów, spotkań itp.), podczas których nie występował doświadczony i odpowiednio przygotowany kierownik lotów. Lotami kierowali przypadkowi ludzie, niekiedy piloci sami wykonujący w danej chwili loty, czasami lotami nie kierował nikt. (link)

27 września zamieściliśmy analizę rozwiązań nadesłanych przez czytelników dot. konfliktowej sytuacji na podejściu do lądowania przedstawionej w artykule Łukasza Wieczorka przygotowanego we współpracy z ICAO4.me - Centrum Lotniczego Angielskiego (www.icao4.me). Autor opisywał wówczas hipotetyczną, choć inspirowaną prawdziwymi wydarzeniami sytuację. Teraz autor podsumował odpowiedzi czytelników i przyjrzał się wybranym przez nich rozwiązaniom. (link)

W dniach 25-29 września 2023 r. (po 20 latach przerwy) na drogowym odcinku lotniczym (DOL) Wielbark, który znajduje się pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki (woj. warmińsko-mazurskie) odbyły się ćwiczenia pod kryptonimem ROUTE 604. Ich celem było przećwiczenie procedur lądowania i startu wojskowych statków powietrznych na drodze publicznej, aby w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. (link), (link), (link)

Drogowy odcinek lotniczy (DOL) w Wielbarku - widok z góry (fot. Mirosław Gawroński)

Drogowy odcinek lotniczy (DOL) w Wielbarku (fot. Mirosław Gawroński)

29 września zaprezentowaliśmy zestawienie dziesięciu rekordów świata w lotnictwie, które wydają się najbardziej imponujące, biorąc pod uwagę wysiłek, pracę i pomysłowość włożoną w ich osiągnięcie. Nie wszystkie z nich są aktualne i nie wszystkie są oficjalnie uznawane - jednak te dwa kryteria bledną w świetle imponującego charakteru tych dokonań. (link)

30 września zamieściliśmy stanowisko Droneradar w sprawie wyłączenia po 8 latach aplikacji mobilnej. Stanowisko to było również odpowiedzią na informację prasową opublikowaną na stronie PAŻP i w mediach społecznościowych, rozpoczynającej się od słów: „W związku z brakiem pełnej funkcjonalności aplikacji DroneRadar oraz jej wyłączeniem przez DroneRadar Sp. z o.o. (...)". (link)

Droneradar_Cloud

PAŹDZIERNIK

Na początku października poinformowaliśmy o ustanowieniu przez skoczków z projektu Alpha 5 nowego rekord świata w skokach spadochronowych z najwyższej wysokości w formacji HALO. W Roswell w stanie Nowy Meksyk pięciu skoczków wzniosło się na wysokość 38067 stóp balonem. Zespół opuścił balon osiągając maksymalną prędkość 300 km/h. Następnie skoczkowie połączyli ramiona, tworząc pięcioosobową formację, po czym rozdzielili się i wylądowali. (link)

3 października zamieściliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, dot. operacji HESLO i HEC. Jak pisze autor, zarówno HEC jak i HESLO to rodzaj operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka. Mogą to być operacje zarobkowe jak i niezarobkowe – kwalifikacja ma znaczenie w kontekście podlegania pod konkretne przepisy. (link)

W październiku pisaliśmy o Aeroklubie Kujawskim w Inowrocławiu, który obchodził jubileusz 90-lecia działalności. Z tej okazji w klubie 56. Bazy Lotniczej odbyła się jubileuszowa gala, w czasie w której przypomniano historię Aeroklubu i wręczono zasłużonym działaczom statuetki i odznaczenia. (link)

6 października zaprosiliśmy w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do lektury kolejnego numeru magazynu Safe Sky nr 3(23)/2023. A w nim: Aspekty bezpieczeństwa w Inspekcji Lotniczej część 1; Komunikacja na niebie: Imperatyw znajomości języka angielskiego w bezpieczeństwie lotnictwa; Recepta na katastrofę; Technologia dla bezpieczeństwa lotniczego, czyli wprowadzenie Safety Dashboard w PAŻP; Wrzesień w PAŻP miesiącem promocji bezpieczeństwa lotniczego. (link)

W dniach od 5 do 7 października na Lotnisku Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego odbyły się XVI Jurajskie Zawody Samolotowe im. Piotra Sikorskiego. W klasyfikacji ogólnej zwyciężyła załoga Szymon Kut i Natalia Sikorzynska z Aeroklubu Częstochowskiego, a w klasyfikacji rodzinnej pierwsze miejsce zajęli Agnieszka Lenartowicz-Cisło i Andrzej Lenartowicz. (link)

W październikowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko Włocławek-Kruszyn, zlokalizowane około 11 kilometrów od centrum Włocławka. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Tomaszowi Langnerowiczowi, zastępcy Dyrektora Aeroklubu Włocławskiego im. Stanisława Skarżyńskiego. (link)

Aeroklub Włocławski

Lotnisko Włocławek-Kruszyn (fot. Aeroklub Włocławski)

9 października opublikowaliśmy kolejną odsłonę rozmowy dlapilota.pl z LKE pt. "Czy wiecie, jakie są wagi pytań ECQB? jak bardzo zmieniły się one po wejściu w życie 100 KSA i co się dzieje z wycofywanymi pytaniami?". Celem wyjaśnienia wszystkich zawiłości funkcjonowania komisji egzaminacyjnej, spotkaliśmy się z przedstawicielami Departamentu Personelu Lotniczego i Inspektoratu egzaminowania. (link)

11 października poinformowaliśmy o pierwszych doniesieniach do prokuratury za niemożliwy do spełnienia przepis dot. "zakazu wykonywania lotów nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych odpowiednio dla miast...". O sposobie interpretacji tego przepisu przez ULC. Poleciliśmy też lekturę odpowiedzi Sekretarza Stanu, Marcina Horały, na wniosek KTL AOPA Poland, które postulowało o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. (link)

W dniach 8-11 października br. 16 załóg balonowych reprezentujących dziewięć krajów rywalizowało w 66. edycji długodystansowych zawodów balonów gazowych o Puchar Gordona Bennetta. Zdobywcą Pucharu w 2023 roku jest załoga francuska załoga FRA-2 w składzie Eric Decellieres i Benoit Havret. Piloci FRA-2 po 3d 13h 43m 56s wylądowali niecałe 80,9 km od wybrzeża wzdłuż rzeki New w Jacksonville w Stanie Karolina Północna. Swoim balonem przelecieli 2661.40 km. (link), (link), (link)

12 października poinformowaliśmy o testowo uruchomionej na wybranych kamerach z lotniskach, usłudze timelapsa do bieżącego momentu. Dzięki timelapsowi, czyli interwałowej technice ujęć poklatkowych, można szybko zobaczyć zmiany pogodowe. (link)

14 października pisaliśmy o tym, że nasz firmowy kątomierz nawigacyjny SK500 ma już piętnaście lat. Przez ten czas, zdobył Wasze zaufanie i uznanie. Kątomierz został opracowany przez pilota, instruktora Sławomira Kubiaka. Polecamy go wszystkim, szczególnie młodym adeptom sztuki latania. (link)

17 października zachęciliśmy do przeczytania kolejnej części wywiadu z członkami Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej. W tej części m.in. o tym, jak wielu obcokrajowców podchodzi do egzaminów w Polsce,  czym system egzaminowania różni się od podobnych systemów w Europie, a także czy po wejściu 100 KSA coś się zmieniło na lepsze lub na gorsze. Zaprosiliśmy was również do udziału w ankiecie dotyczącej działalności LKE. (link)

18 października zamieściliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Zatrudnianie personelu latającego w Polsce i UE - regulacje specyficzne dla branży". Autor skupił się na operacjach objętych zastosowaniem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 czyli tzw. Nowego Rozporządzenia Bazowego (dalej NBR), a w szczególności operatorach komercyjnego transportu pasażerskiego (CAT), bez operacji taksówek powietrznych i HEMS. (link)

19 października zamieściliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, pt. "Latanie bez licencji – przed i po zdanym egzaminie. Rzecz o licencjonowaniu pilotów". Autor pisze, że w aktualnym stanie prawnym niestety nie jest możliwe wykonywanie lotów samodzielnych po zdanym egzaminie ale przed fizycznym wydaniem licencji. Zwraca jednak uwagę, że od tego roku, w przypadku gdy osoba, która zdała egzamin praktyczny na prawo jazdy i ma aplikację mObywatel, może zaraz po zdaniu egzaminu jeździć samochodem. (link)

23 października zaprosiliśmy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia". W tym odcinku lotnisko w Lisich Kątach, które jest zlokalizowane około 10 kilometrów na północny wschód od Grudziądza w województwie Kujawsko-Pomorskim. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Monice Celmer, dyrektor Aeroklubu Nadwiślańskiego. (link)

Aeroklub Nadwiślański

Aeroklub Nadwiślański

24 października opublikowaliśmy artykuł pt. "System detekcji „niewspółpracujących” dronów na warszawskim Lotnisku Chopina". Jeśli lot nie jest zgłoszony w „systemie” (to zadanie między innymi realizowała aplikacja Droneradar, w której każdy lot miał być rejestrowany), wtedy automatycznie jest klasyfikowany w grupie dronów tak zwanych „niewspółpracujących”. Kiedy piloci statków załogowych, a szczególnie piloci komunikacyjni raportują zauważony, najprawdopodobniej „niewspółpracujący” inny statek powietrzny (w domyśle bezzałogowy) podczas procedury lądowania lub odlotu, zaczyna się gorączka. (link)

25 października zaprosiliśmy do przeczytania artykułu Janusza Boczonia pt. "Jakie sankcje grożą pilotowi/pilotce na podstawie "danych" z serwisu FlightRadar24 (FR24.com)?". Autor wiarygodność danych serwisu pozostawia bez komentarza. Pisze, że może on również wprowadzić w błąd co do pozycji, zwłaszcza tych którzy wierzą w jego magiczne właściwości nie znając zasady jego działania i nie zapoznali się z informacjami na stronie tego  usługodawcy. (link)

27 października zamieściliśmy artykuł Artura Cabana pt. "Paradoksy aktualizacji ewidencjonowania motolotni spowodowane zmianą przepisów wprowadzonych przez ULC pod pretekstem OPT-OUT". Autor zwraca uwagę, że motolotnie fabryczne, wielu uznanych światowych producentów nie mogą być w Polsce legalnie użytkowane, ponieważ w przeważającej większości nie znajdują się na Liście Typów Zatwierdzonych ULC. Bywa, że motolotniarze, którzy wydali poważne kwoty na zakup fabrycznego sprzętu, nie mogą go teraz normalnie i legalnie użytkować. (link)

30 października przekazaliśmy informację, że na lotnisku w Nowym Glinniku, szef MON przekazał pierwsze egzemplarze śmigłowców AW-149 żołnierzom 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Był to już kolejny nowy rodzaj statku powietrznego jaki trafił w tym roku do żołnierzy. (link)

30 października opublikowaliśmy artykuł Stanisława Drzewieckiego – jednego z naszych Czytelników – użytkownika SkyDemona, który skompilował plik, który dodaje do aplikacji około sto, nieistniejących w podstawowej bazie, lądowisk w Polsce (długość pasa >250m). Nowe wpisy oparte są o serwisy NaszeTrawniki, DlaPilota/lądowiska i własny research. (link)

31 października zamieściliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "O co chodzi w tej dramie z wysokościami lotów nad miastami i czy obecne Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w tym zakresie jest prawnie wiążące? Co zrobić jak zarzucą nam jego naruszenie?". Autor zaznacza, że nie jest zwolennikiem latania nad miastami na 300 metrach. Zwraca uwagę, że warto sobie odświeżyć znajomość  przepisów  dotyczących lotów w przestrzeni nad miastami, bo zmieniały się one przez ostatnie lata np. wielu czytelników sądzi, że nad miastami są ciągle strefy ograniczone R, a ich już tam nie ma. (link)

LISTOPAD

6 listopada opublikowaliśmy artykuł przygotowany we współpracy z ICAO4.me - Centrum Lotniczego Angielskiego pt. "Artykuł z nagrodą: Fly-Navigate–Communicate, czyli prawidłowe wykonywanie kręgów nadlotniskowych". Niniejszy tekst jest po raz kolejny hipotetycznym przeniesieniem autentycznego zdarzenia z zagranicy na polski grunt. (link)

7 listopada zachęciliśmy do przeczytania artykułu Janusza Boczonia pt. "Opłaty za egzaminy praktyczne. Komu i ile powinniśmy za nie płacić? O co tu chodzi?". (link)

10 listopada zaprosiliśmy do czwartej i ostatniej części wywiadu, z której można się m.in. dowiedzieć dlaczego warto zdawać egzamin w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, kiedy złożyć wniosek, żeby w miarę szybko był procedowany, jakie są zniżki dla studentów, a także jaki był najkrótszy czas zdania całego egzaminu ATPL. (link)

13 listopada opublikowaliśmy wyniki anonimowej ankiety pod tytułem „Na jakim latasz paliwie?”. Wyraźnie widać, że większość stosuje się do zaleceń producenta silnika, rzadziej całego samolotu. W podsumowaniu dodaliśmy metryki, z uwzględnieniem typu i rodzaju statku powietrznego, silnika, doświadczenia, nalotu i wielu, wielu innych. (link)

Na jakim latasz paliwie? Wyniki ankety

14 listopada opublikowaliśmy artykuł Macieja Szczukowskiego pt. "Mobbing czyli przegrani na starcie". Celem autora było wskazanie i podkreślenie, że problem dalece niepożądanych zachowań noszących cechy mobbingu, zgodnych z zacytowanymi tu przepisami prawa i orzeczeniami sądów, mógł i może dalej występować w ramach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i/lub innych organizacji. (link)

15 listopada zamieściliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Orzeczenia lekarskie dla pilotów. Kto wykonuje, okres ważności, przedłużanie i wznawianie orzeczeń lekarskich. Badania wstępne i okresowe?". Tematem są europejskie przepisy dotyczące badań pilotów. (link)

17 listopada poinformowaliśmy, że po publikacji artykułu "Mobbing czyli przegrani na starcie", który wywołał ogromne poruszenie, kilkoro czytelników podzieliło się a autorem swoimi własnymi historiami dotyczącymi dyskryminacji i zachowań noszących znamiona mobbingu, występującymi w instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej. Autor zachęcił wszystkich do kontaktu i dzielenia się swoimi doświadczeniami, podkreślając, że zapewnia pełną dyskrecję, a żadna informacja nie zostanie opublikowana ani przekazana dalej bez wyraźnej i jednoznacznej zgody jej autora. (link)

17 listopada poinformowaliśmy o opublikowaniu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) biuletynu bezpieczeństwa SIB 2022-02R1 dotyczącego awarii i zakłóceń w globalnym systemie nawigacji satelitarnej (GNSS), które mogą prowadzić do pogorszenia nawigacji. (link)

W listopadowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko Aeroklubu Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie (EPOD)na którym prowadzone są prace oraz dokonywane inwestycje mające na celu unowocześnienie miejscowej bazy sprzętowej i infrastruktury lotniczej. Podnoszenie standardów lotnisk general aviation jest jak najbardziej istotną i ważną kwestią dla środowiska lotniczego, wobec czego, chcąc przybliżyć ten temat, kilka pytań zadaliśmy Jackowi Stawowczykowi, dyrektorowi AW-M w Olsztynie. (link)

lotnisko Olsztyn-Dajtki

lotnisko Olsztyn-Dajtki

24 listopada opublikowaliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Czy pilot bez tzw. licencji EASA może pracować w Polsce?". Po tym jak mediach społecznościowych pojawiły się dyskusje na temat zatrudniania posiadaczy licencji z tzw. krajów trzecich w Polsce, a Pani Rzecznik Prasowa ULC na popularnej grupie lotniczej "awiatorzy" potwierdziła prawo do szybkiej "konwersji" tj. wydania licencji EASA, bez konieczności zdania egzaminów teoretycznych do ATPL dla pilotów z Serbii i Turcji, autor w artykule rozwinął nieco wątek stricte lotniczy tego tematu, nie wnikając w kwestię pozwolenia na pracę dla obywateli spoza UE. (link)

28 listopada zachęciliśmy do lektury nowego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. A w nim: Materiał podsumowujący pokazy lotnicze w 2023 roku; Artykuł z podstawowymi informacjami na temat bazy ECCARS2; Wybrane zagadnienia dotyczące standaryzacji ICAO i EASA; Materiał doradczy na temat monitorowania poziomu bezpieczeństwa oraz wydajności w organizacji. (link)

29 listopada zamieściliśmy artykuł pt. "Electronic Conspicuity (EC), czyli pokładowa technologia monitorowania ruchu w okolicznej przestrzeni powietrznej". EC to zbiór różnych technologii, co do zasady podobnych do ADS-B, FLARM, OAT, OGN, transponderów, itd... umożliwiających elektroniczną identyfikację statku powietrznego w przestrzeni powietrznej. Artykuł zwraca uwagę na czynnik ludzki dotyczący użycia tej technologii. (link)

W drugim listopadowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko Michałków EPOM Aeroklubu Ostrowskiego, które jest zlokalizowane 6 km na północ od Ostrowa Wielkopolskiego i 10 km na południowy zachód od Kalisza w województwie Wielkopolskim. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Karolowi Skarżyńskiemu, dyrektorowi Aeroklubu. (link)

Aeroklub Ostrowski

lotnisko Michałków EPOM

30 listopada opublikowaliśmy artykuł pt. "Sprawa dość poważna i coraz częściej powtarzająca się: Załogi tracą integralność danych GNSS. Wygląda to na inteligentny Spoofing". Chociaż na Bliskim Wschodzie NOTAMy o zakłóceniach systemów GNSS nie są niczym niezwykłym, tak te ostatnie, związane z "inteligentnym" spoofingiem mają bezpośrednie wpływ na pokładowe systemy nawigacyjne i mogą skutkować krytycznymi błędami mającymi bezpośredni wpływ na nawigację. Skoro tak inteligentny spoofing da się wdrożyć na Bliskim Wschodzie na kilkuset kilometrowym obszarze, to należy pomyśleć o konsekwencjach jakie miałoby takie niepożądane działanie w miejscach o olbrzymim natężeniu ruchu. (link)

Utrata sygnału GPS, fot. OPS Group

Utrata integralności danych GNSS. Inteligentny Spoofing

GRUDZIEŃ

7 grudnia zaprosiliśmy do przeczytania wywiadu z Mateuszem Stramą, pilotem i współzałożycielem Fundacji Eskadra, która podjęła się zadania przywrócenia do stanu zdatnego do lotu samolotu Lim-5 (MiG-17). (link)

12 grudnia opublikowaliśmy artykuł Łukasza Wieczorka przygotowany we współpracy z ICAO4.me, będący analizą i komentarzem do Waszych odpowiedzi do artykułu Fly-Navigate–Communicate. (link)

13 grudnia zamieściliśmy artykuł Macieja Szczukowskiego pt. "Czy to już mobbing?". Autor zapoznał się z nadesłanymi historiami ludzi, którzy zmagają się lub zmagali z mobbingiem. Przedstawił dwie infografiki oparte na artykułach naukowych. Być może fakty w nich zawarte pomogą Wam rozpoznać czy stykacie się lub zmagacie się z mobbingiem. (link)

15 grudnia zamieściliśmy informację o osiągniętym w Parlamencie Europejskim porozumieniu w sprawie ostatecznej wersji, rzekomo pierwszych na świecie kompleksowych ram prawnych dotyczących sztucznej inteligencji, czyli ustawy Unii Europejskiej o Sztucznej Inteligencji („EU AI Act”). W informacji tej znajdziecie odpowiedzi na pytanie "co te przepisy mają do dronów?". (link)

W dniach 2-15 grudnia br. piloci szybowcowi rywalizowali w Narromine (Australia) podczas 37. Szybowcowych Mistrzostw Świata FAI. O medale w Australii walczyło 78 pilotów, w większości z krajów europejskich, ale też z min. z Australii, Japonii, Republiki Południowej Afryki i Stanów Zjednoczonych. Polskę reprezentowało sześciu pilotów. Spośród nich złoto i tytuł Mistrza przywiózł z Australii Sebastian Kawa, który startował w klasie 15m. (link)

37. Szybowcowe Mistrzostwa Świata FAI w Australii - Sebastian Kawa na 1 miejscu podium (fot. British Gliding Team, Facebook)

37. Szybowcowe Mistrzostwa Świata FAI w Australii - Sebastian Kawa na 1 miejscu podium (fot. British Gliding Team, Facebook)

16 grudnia poinformowaliśmy o rozpoczęciu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej konsultacji społecznych publikacji/modyfikacji stref TRA na potrzeby działalności Aeroklubu Krakowskiego, Aeroklubu Dolnośląskiego oraz Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej Górnej. (link)

19 grudnia opublikowaliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "GPS Jamming i Spoofing w lotnictwie cywilnym. PART 1 – Czym są i dlaczego dopiero teraz tak często się o nich mówi?". Autor pisze, że w czasie ostatnich paru miesięcy temat zakłóceń sygnałów GPS odbieranych przez samoloty przewija się często w mediach i to nie tylko branżowych.  Okazało się, że w efekcie GPS Spoofingu systemy statków powietrznych potrafią zaskoczyć pilotów, operatorów, nadzory lotnicze i... producentów samolotów. (link)

21 grudnia poinformowaliśmy o rozpoczęciu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej konsultacji społecznych modyfikacji granic stref ruchu nadlotniskowego (ATZ) dla lotnisk EPGL (Gliwice), EPPG (Kąkolewo) i EPPT (Piotrków Trybunalski). (link)

23 grudnia zamieściliśmy artykuł Janusza Boczonia pt. "Wysokości lotów nad miastami. Dramy Sezon: 2 Odcinek: 1. Czy ULC chce się powoli uwolnić z oparów absurdu jakie razem z ministerstwem wytworzył?". Autor omawia działania Prezesa ULC w trosce o bezpieczeństwo lotów użytkowników polskiej przestrzeni powietrznej. (link)

27 grudnia zachęciliśmy was do lektury piątej części relacji z przebazowania samolotu samolot PAC 750XL z Nowej Zelandii do Nowego Targu. Za sterami statku powietrznego zasiadali instr.pil. Gabriel Batkiewicz oraz instr.pil. Tomasz Wróbel. Po niecałych trzech godzinach lotu z OPKC (Karachi) przez Morze Arabskie wzdłuż wybrzeży Pakistanu i kawałka Iranu, docierają do Zatoki Omańskiej nad którą znajdował się nasz kolejny cel, kraina ropą płynąca Oman i lotnisko  Muskat - OOMS. (link)

28 grudnia zajęliśmy się tematem związanym z mapą opublikowaną przez portal https://gpsjam.org/. Na tej mapie w dniu 26 grudnia na podstawie zagregowanych danych statystycznych z systemu ADS-B, a zebranych poprzez społecznie aktualizowaną sieć adsbexchange.com, wyświetlono prawdopodobne anomalie funkcjonowania systemów nawigacji satelitarnych. Poprosiliśmy pilotów załogowych i bezzałogowych o wypełnienie krótkiej ankiety. Z wynikami oczywiście podzielimy się na początku 2024 roku. (link)

29 grudnia opublikowaliśmy wyniki ankiety odnośnie zakłócania systemów nawigacji satelitarnej, do czego doszło 26 grudnia. Uzyskane od Was odpowiedzi wskazały jednoznacznie, że nasza hipoteza o tym, że mapa gpsjam, niekoniecznie odnosiła się w tym dniu do zakłóceń systemu GNSS, z uwagi na mnogość sposobów interpretowania danych towarzyszących w systemie ADS-B, okazała się nieprawdziwa. (link)

MFD fot.: Katarzyna Kornatowska

GNSSJAM

Jeśli zapomnieliśmy o istotnym wydarzeniu, prosimy dopiszcie go w komentarzu.

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony