Przejdź do treści
Aeroklub Ostrowski
Źródło artykułu

Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Michałków

Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku lotnisko Michałków EPOM Aeroklubu Ostrowskiego, które jest zlokalizowane 6 km na północ od Ostrowa Wielkopolskiego i 10 km na południowy zachód od Kalisza w województwie Wielkopolskim. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Karolowi Skarżyńskiemu, dyrektorowi Aeroklubu.


Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Ostrowskiego (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?

Karol Skarżyński:
Lotnisko Michałów EPOM Aeroklubu Ostrowskiego to dwa pasy o nawierzchni trawiastej, które usytuowane są na kierunku 29/11. Główny pas czyli 29L oraz 11R wzmocniony jest kratką plastikową, która znacznie podnosi komfort i możliwości korzystania z lotniska, a długość drogi startowej to 960 metrów. Z lotniska można wykonywać operacje również nocą. Główny pas jest oświetlony, aby uruchomić oświetlenie wysyłamy SMS na wskazany numer, a system uruchamia światła na godzinę zegarową.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Na lotnisku jakiś czas temu udało się przeprowadzić inwestycję i posadowić kontenerową stację paliw, z której oczywiście korzystamy na własne potrzeby. Posiadamy również koncesję na obrót paliwami, dzięki której możemy sprzedawać paliwo AVGAS 100LL w dwóch wariantach tj. akcyzowe i zwolnione z akcyzy oraz paliwo PB95. Lotnisko jest monitowane przez 24h przez służbę ochrony. Na lotnisku jest sporo hangarów jeśli dobrze pamiętam to łącznie 15 hangarów z czego 3 to budynki Aeroklubu, a pozostałe to prywatni użytkownicy lotniska. Na zabudowę hangarową mamy przeznaczoną południową cześć lotniska, na której jest jeszcze dużo miejsca na kolejne inwestycje. Już teraz mogę zdradzić, że w 2024 roku powstanie kolejny hangar.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?

KS:
To zależy, nie chciałbym wskazywać na sztywno jakiegoś konkretnego podziału procentowego. Aeroklub Ostrowski to stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą. Zrzeszamy członków klubu w czterech sekcjach: szybowcowej, samolotowej, modelarskiej oraz paralotniowej. Prowadzimy szkolenia samolotowe oraz szybowcowe. Mamy również w naszej ofercie loty widokowe na szybowcach. Szkolenie szybowcowe zawsze mieliśmy na wysokim poziomie.

Samolotowo w ostatnich latach udało się zwiększyć zainteresowanie naszym ośrodkiem i w każdym roku ilość kursantów wzrasta.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Część pilotów po zakończonym szkoleniu kontynuuje loty rekreacyjnie, a część idzie w kierunku zawodniczego latania na zawodach szybowcowych. Mamy w swoich progach kilku dobry pilotów szybowcowych, którzy są również w kadrze narodowej. Aktualnie Łukasz Błaszczyk jest w Australii na Szybowcowych Mistrzostwach Świata. Sześciu juniorów, członków Aeroklubu to 1/3 całego składu kadry. Zawodniczo aktywne są również sekcje modelarska oraz motoparalotniowa w której Bartosz Nowicki jest najlepszym zawodnikiem oraz członkiem kadry, a w lutym weźmie udział w Motoparalotnowych Slalomowych Mistrzostwach Świata w Katarze.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?

KS:
Z całą pewnością takich zdarzeń jest mnóstwo. Aeroklub Ostrowski funkcjonuje od blisko 80 lat, więc ciężko jest wybrać jedną konkretną. Dla każdego indywidualnie różne sytuacje czy wydarzenia mają różną wartość. Ja jako pilot szybowcowy rozpatruję to w kontekście naszych zawodów szybowcowych i imprez głównych międzynarodowych. W historii Aeroklubu organizowaliśmy:

4. Mistrzostwa Europy w Akrobacji Szybowcowej w 1998 roku;
17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w 2013 roku;
35. Szybowcowe Mistrzostwa Świata w 2018 roku to największa w historii świata impreza szybowcowa pod względem uczestniczących zawodników, a było ich 132.

W nadchodzącym roku odbędą się równocześnie dwie imprezy rangi mistrzostw świata w terminie 13 – 27 lipca 2024:
13. Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów w klasie STANDARD oraz CLUB. W klasie STANANARD jednym z reprezentantów polski będzie nasz członek Aeroklubu Wiktor Łaciński.
5. Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie 13,5 metrowej 

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

KS:
Z punktu widzenia pilota szybowcowego lokalizacja jest idealna ponieważ nie ograniczają nas żadne strefy i jeśli chodzi o przestrzeń powietrzną jest czysto. To duże ułatwienie w organizacji lotów szybowcowych i naszego codziennego funkcjonowania. W komfortowej konfiguracji przestrzeni w Polsce z Michałkowa szybowcowo możemy polecieć na zachód pod niemiecką granicę, na wschód pod Kielce, również południe jest spokojnie dostępne.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Północ jest bardziej problematyczna, bo dostępny mamy wąski przesmyk między Łęczycą na Powidzem. Z punktu widzenia latania czy szkolenia samolotowego z jednej strony dobrze jest mieć pewną swobodę jeśli chodzi o dostępną przestrzeń. Szkolenie w przestrzeni kontrolowanej też ma oczywiście swoje plusy, tym bardziej jak jesteśmy ukierunkowani na zawodowe latanie. Uważam, że nasze położenie na mapie oraz sytuacja strefowa jest atrakcyjna.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

KS:
W najbliższej okolicy, bo praktycznie kilometr od lotniska znajduje się Muzeum w Lekowie tj. Zespół Pałacowo – Parkowy, który przeszedł gruntowny remont i został oddany do użytku w zeszłym roku. Miejsce to cieszy się dużym zainteresowaniem i jest warte odwiedzenia. Na głównym rynku w Ostrowie Wielkopolskim możemy skorzystać z szerokiej oferty restauracji.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Aeroklub Ostrowski mógłby działać prężniej, gdyby...?

KS:
Hmm dobre pytanie. Oczywiście jak zawsze w realizacji celów oraz poprawy innych aspektów najważniejsze jest wsparcie finansowe. Z całą pewnością dodatkowe wsparcie w postaci dofinansowań pozwoliłoby na lepsze funkcjonowanie.

 

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Jakie inwestycje udało się zrealizować w ostatnim czasie oraz czy są plany na kolejne?

KS:
W tym roku sporo udało się zrobić. Jeśli chodzi o infrastrukturę lotniska to zrealizowaliśmy kompleksowy remont toalety, która jest ogólnie dostępna dla wszystkich użytkowników oraz odwiedzających lotnisko. Był to drugi etap jeśli chodzi o poprawę warunków w naszych sanitariatach. Dwa lata wcześniej udało się również wyremontować pomieszczenie z prysznicami. Kolejną dużą inwestycją była rewitalizacja, stworzenie nowego pola namiotowego. Udało się dwukrotnie zwiększyć jego powierzchnię, ogrodzić, stworzyć ciągi komunikacyjne, nową instalację elektryczną, oświetlenie czy wybudować wiatę, która pełni funkcję miejsca odpoczynku.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Posadziliśmy również blisko 30 drzew. Te dwie inwestycje w głównej mierze mają poprawić komfort naszych gości oraz członków Aeroklubu, ale również być też po części wizytówką rozgrywanych w 2024 roku Mistrzostw Świata. Udało się również rozszerzyć flotę szkolno-treningową. Zakupiliśmy szybowiec ASTIR CS, który uzupełni flotę kilku wysłużonych piratów. Najświeższy zakup to samolot VIPER SD 4 RTC, który będzie wykorzystywany w szkoleniu samolotowym PPL(A). Jeśli chodzi o plany na kolejne inwestycje to oczywiście mam w głowie kilka pomysłów, ale wychodzę z założenia, że nie zdradzam ich za wcześnie.

 

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora Aeroklubu?

KS
: Myślę, że taki główny cel oraz marzenie to dalszy rozwój Aeroklubu względem rozbudowy naszej floty oraz modernizacji infrastruktury.

Aeroklub Ostrowski

Aeroklub Ostrowski

Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan do przylotów na lotnisko Aeroklubu Ostrowskiego?

KS:
Zapraszam wszystkich, którzy nie mieli okazji odwiedzić naszego lotniska, żeby zapoznać się z nim z bliska. Oferujemy przyjazną dla użytkownika infrastrukturę, możliwości rozwoju umiejętności lotniczych i miło spędzony czas w przyjaznej atmosferze.

Dlapilota.pl:: Dziękujemy za rozmowę:

KS:
Dziękuję.


Zobacz profil lotniska Ostrów Wielkopolski-Michałków na portalu lotniska.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony