Liczba zarejestrowanych konstrukcji ze znakami SP - statystyki z 2022 roku i lat poprzednich.
Sektor lotnictwa ogólnego w naszym kraju rozwija się ... powoli, co potwierdzają poniższe statystyki. Dzięki uprzejmości Urzędu Lotnictwa Cywilnego, publikujemy statystyki z rejestru statków powietrznych w Polsce.
Właściwie trudno tu o sensowny komentarz. Jakie są te liczby, każdy widzi. Nie odważyliśmy się na ocenę, czy ogólny trend jest związany sytuacją ekonomiczną, geopolityczną czy w końcu odpływem rejestracji do innych rejestrów. Przybyło relatywnie najwięcej śmigłowców, będącymi najdroższymi SP w swojej kategorii (lotnictwa GA). Z drugiej strony nie widać w tych statystykach relacji kategorii specjalnej oraz coraz popularniejszych statków powietrznych ultralekkich i lekkich, w stosunku do certyfikowanych. Mamy też świadomość, że ogólny rozrachunek, jest zniekształcony przez duże samoloty liniowe.
Ostatecznie, co cieszy rośnie ruch GA. Widać to w statystykach FIS za 2021 roku. Czekamy na statystyki ruchu z FIS 2022. Wtedy podejmiemy się, głębszej analizy.
Zapraszamy do przeglądu danych.
Statki powietrzne wpisane do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych (stan na 31 grudnia 2022 r.)
* w tym bezzałogowe na koniec roku: 2020 – 10, 2021 – 10, 2022 - 10
** w tym bezzałogowe na koniec roku: 2020 – 1, 2021 – 1, 2022 – 1
Uwaga! Bezzałogowe SP od 31 grudnia 2020 r. podlegają rejestracji w rejestrze operatorów prowadzonym przy PAŻP. Obecne nadal w rejestrze BSP (małe bezzałogowe samoloty i śmigłowiec) powinny zostać wykreślone z urzędu, ale czekamy na przepis, który to formalnie umożliwi (nowelizacja ustawy – Prawo lotnicze pod kątem BSP). Są to statki od lat nie latające i nie posiadające dokumentu zdatności do lotu. Pozostawiono je dla odzwierciedlenia stanu faktycznego.
Statki powietrzne wpisane i wykreślone z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:
W 2022 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:
- 83 samoloty
- 23 śmigłowce
- 32 szybowce
- 4 motoszybowce
- 24 balony
Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:
- Robinson R44 – 11 sztuk
- Boeing 737-8 (w tym wersja 8200 dla Ryanair) – 9 sztuk
- Tecnam P2008-JC – 5 sztuk
W 2022 roku wykreślono z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:
- 50 samolotów (w tym m.in. 12 sztuk Yak-52 i 3 sztuki EMB-145)
- 12 śmigłowców (z czego 7 to S-70i Polskich Zakładów Lotniczych)
- 10 szybowców
- 2 motoszybowce
- 2 balony
Raporty po typach z wykreśleń ULC prowadzi od niedawna, więc za 2020 oraz 2021 nie dysponuje danymi.
W 2021 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:
- 98 samolotów
- 31 śmigłowców
- 56 szybowców
- 3 motoszybowce
- 20 balonów
Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:
- Robinson R44 – 12 sztuk
- Boeing 737-8 (8200 dla Ryanair) – 8 sztuk
- Robinson R66, Tecnam P2008-JC – po 7 sztuk
- Piper PA28/PA28R, Tecnam P2008-JC – po 5 sztuk
- Cessna 152, PS-28 Cruiser, Cirrus SR22, Tecnam P2006T, DG-100 ELAN, Schroeder fire balloons „G" – po 4 sztuki.
W 2020 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:
- 119 samolotów
- 25 śmigłowców
- 38 szybowców
- 7 motoszybowców
- 16 balonów
Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:
- Boeing 737-800 – 15 sztuk
- Tecnam P2008-JC – 13 sztuk
- Robinson R44 – 9 sztuk
- Cessna 172, Diamond DA20-C1 – po 8 sztuk
- Aero AT-3 R100 – 7 sztuk
- Piper PA28/PA28R, Piper PA46 (350P x2 i 500TP x3) – po 5 sztuk
- Cessna 152, Cirrus SR22, Glaser-Dirks DG100 – po 4 sztuki
- Tecnam P2008-JC – 5 sztuk
Komentarze