Przejdź do treści
64 dni w powietrzu Cessny 172, fot. wikipedia
Źródło artykułu

Top 10 najbardziej imponujących rekordów lotniczych

Jedną z największych zalet lotnictwa jest jego zdolność do inspirowania. A co może bardziej zainspirować niż rekordowy wyczyn? Poniżej prezentujemy zestawienie dziesięciu rekordów świata w lotnictwie, które wydają się najbardziej imponujące, biorąc pod uwagę wysiłek, pracę i pomysłowość włożoną w ich osiągnięcie. Nie wszystkie z nich są aktualne i nie wszystkie są oficjalnie uznawane - jednak te dwa kryteria bledną w świetle imponującego charakteru tych dokonań.

10. Projekt Daedalus: Najdłuższy lot z napędem ludzkim

W 1988 r. Grek Kanellos Kanellopoulos pokonał odległość ponad 115 km w statku powietrznym napędzanym siłą mięśni. Była to część projektu Deadalus realizowanego przez Massachusetts Institute of Technology (MIT), w wyniku którego powstała imponująca, zaawansowana technologicznie konstrukcja o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 34 m i wadze zaledwie 31 kg. Statek powietrzny pozostawał w powietrzu przez prawie trzy godziny, osiągając wynik, który wielu uważało za niemożliwy do uzyskania. Rekord ten nie został pobity do dziś.


9. Caproni Ca.161: Wysokość lotu samolotu z napędem tłokowym

W 1938 r. włoski pilot Mario Pezzi wzniósł się samolotem Caproni Ca.161 z napędem tłokowym na wysokość 17083 m (56.047 stóp). Był to wówczas absolutny rekord, osiągnięty w dwupłatowcu z otwartym kokpitem, podobnym do tych, które latały podczas I wojny światowej. Świat potrzebował dekady i Chucka Yeagera w Bell X-1, aby pobić ten rekord. Stało się to dopiero w 1948 r. Jeśli chodzi o samoloty z napędem tłokowym, to rekord Pezziego utrzymuje się do dziś.


8. Airbus Zephyr 7: Najdłuższy lot UAV

Airbus Zephyr 7 to zasilany energią słoneczną bezzałogowy statek powietrzny (UAV). Jest on rekordzistą świata w zakresie najdłuższego lotu bez tankowania, pozostając w powietrzu przez 14 dni z rzędu. Jest to jednak dopiero początek, ponieważ w teorii podobne samoloty - drony na dużych wysokościach będą mogą funkcjonować znacznie, znacznie dłużej i w przyszłości prawdopodobnie rekord ten zostanie wielokrotnie pobity. Choć sam w sobie nie jest tak imponujący, to jednak pokazuje potencjał zarówno lotnictwa bezzałogowego, jak i napędzanego energią słoneczną.


7. Robina Asti: Najstarsza instruktorka latania

W 2020 r. w wieku 99 lat Robina Asti została najstarszą instruktorką latania na świecie. Chociaż aktywni piloci są nieco starsi od niej (a dokładniej o rok), istnieje duża różnica między zwykłym lataniem, a przekazywaniem o tym wiedzy. Robina jest także weteranem II wojny światowej i aktywistką, nadając temu imponującemu osiągnięciu jeszcze więcej pikanterii.


6. El Al Boeing 747-400: Największa liczba osób przewożonych jednym lotem

W 1991 r. specjalnie skonfigurowany B744 El Al przewiózł pomiędzy Etiopią, a Izraelem w czasie jednego lotu ponad tysiąc osób. Przedsięwzięcie odbyło się w ramach misji ewakuacji ludzi uciekających przed wojną domową, która wtedy się toczyła na terytorium Etiopii. Osiągnięcie to nadal jest aktualne: B747 przetransportował wtedy prawie dwa razy więcej ludzi niż przewozi A380, największy samolot pasażerski świata. Dokładna liczba nie jest jednak łatwa do ustalenia, ponieważ w księdze Rekordów Guinnessa podawane jest 1088, a w innych źródłach nawet 1122 osób, w tym dwoje dzieci urodzonych podczas lotu.


5. Antonow An-225 Mriya: najcięższy ładunek

Antonow An-225 Mriya pobił ponad sto światowych rekordów – wśród nich największy ciężar do startu i największy ciężar własny. Ale rekordem, który najbardziej uosabia ten samolot będzie jeden z najcięższych ładunków transportowanych drogą powietrzną: w 2001 r. An-225 przetransportował cztery czołgi ważące w sumie 253820 kg, czyli więcej niż pięć pustych A320 lub jeden pusty  B747.


4. Vesna Vulović: Upadek z największej wysokości

Historia serbskiej stewardessy Vesny Vulović jest dobrze znana. Jest to również zdecydowanie na tej liście najbardziej ponury rekord świata. W 1972 r., po wybuchu bomby na pokładzie samolotu Yugoslav Airlines, Vesna spadła z na ziemię z wysokości 10160 metrów (33 330 stóp). Odniosła ciężkie obrażenia, ale stała się jedyną osobą, która przeżyła ten lot. Księga rekordów Guinnessa nadal uznaje to za najwyższy upadek bez spadochronu i pomijając tragiczne okoliczności, historia jest naprawdę imponująca.


3. Rekord prędkości SR-71

Teoretycznie Lockheed A-12 mógł latać szybciej niż SR-71, a X-15 może być najszybszym samolotem na świecie, ale tylko wtedy, gdy nie bierzemy pod uwagę osiągów promów kosmicznych. Jednak rekord SR-71 wynoszący 3529,6 km/h to nadal największa prędkość konstrukcji wykorzystującej silnik odrzutowy (nie rakietowy), która może wystartować z ziemi o własnych siłach. Dodatkowo, SR-71 był samolotem produkowanym seryjnie, dla którego ciągły lot naddźwiękowy był standardową misją. Choć w przyszłości zapewne codziennością staną się naddźwiękowe drony, to nigdy nie pokonają romantycznego uroku lotu Blackbirdem z prędkością 3 machów.


2. Hughes H-4 Hercules: Największa rozpiętość skrzydeł

Rozpiętość skrzydeł legendarnego Hughes H-4 Hercules wynosi prawie 83 metry (ponad 320 stóp), a całość została wykonana z laminowanego drewna. Rekord ten przetrwał ponad siedem dekad, po czym został pobity przez Scaled Composites Stratolaunch, który częściowo wykorzystuje materiały ery kosmicznej i niesamowitą pomysłowość inżynieryjną. Można powiedzieć, że w ciągu tych siedmiu dziesięcioleci nie było szczególnego powodu, aby budować samoloty o większej rozpiętości skrzydeł, ale to nie umniejsza niesamowitego osiągnięcia Howarda Hughesa.


1. Robert Timm i John Cook: Najdłuższy lot

W 1958 r. Robert Timm i John Cook wystartowali z lotniska w Nevadzie…. i nie lądowali przez trzy miesiące. Był to najdłuższy lot ze wszystkich w historii ludzkości. Został osiągnięty dzięki wykorzystaniu ciężarówki, z której nisko lecąca załoga Cessny 172 pobierała paliwo i zapasy, a także niesamowitej wytrzymałość tego samolotu. Piloci spędzili w powietrzu 64 dni, 22 godziny i 19 minut pokonując 241 tys. km. Choć motywacją do takiego wyczynu był tylko chwyt reklamowy, to do dziś jest to nieprzerwany rekord i chyba w lotnictwie najbardziej imponujący.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony