XVI FBL: „Dlaczego kontrolerzy denerwują pilotów i na odwrót?...” – opowiada Jola Wołosz
Zapraszamy do zapoznania się z drugą z dziewięciu prezentacji, którą zarejestrowaliśmy podczas XVI Forum Bezpiecznego Latania. W kolejnym odcinku prezentacja pod tytułem: „Kiedy ponoszą nerwy… Dlaczego piloci denerwują kontrolerów? Dlaczego kontrolerzy denerwują pilotów? Dlaczego piloci denerwują pilotów Powiedzmy NIE konfliktom na częstotliwości!”. Jola Wołosz kontrolerka ruchu lotniczego na obszarze, pilotka śmigłowcowa i samolotowa w stonowany, merytoryczny i ciekawy sposób opowiedziała o emocjach po obu stronach radia.
Prowadząca odpowiadała na pytanie, dlaczego piloci i kontrolerzy denerwują się na siebie wzajemnie, przedstawiając racje obu stron. Jak mówiła, jednym z powodów tego stanu rzeczy, jest fakt, iż kontrolerzy czasami nie wiedzą o co chodzi pilotom, a piloci nie wiedzą, jakie są oczekiwania kontrolerów. Wszystko jest zależne od tego, w jaki sposób są wykształcone obie grupy, jakie mają doświadczenie co w konsekwencji determinuje, to jak wchodzą ze sobą w interakcję.
W dalszej części wystąpienia przybliżała problem otwartej krytyki i możliwości poprawy kwestii relacji kontroler-pilot, jak i pilot-pilot. Jola podkreślała, że lotnicy powinni być otwarci na uwagi kontrolerów i dopytywać się co podczas lotu poszło nie tak. Ważnym elementem prowadzącym do osiągnięcia wspólnego porozumienia są bezpośrednie spotkania, które znacznie ułatwiają współpracę i postrzeganie siebie przez obie strony. Natomiast istotną konkluzją płynącą z wykładu była teza, żeby nie wytykać błędów płynących z danego zachowania szczególnie i zwłaszcza w trakcie lotu, aby nie eskalować problemu i aby dyskusję i wnioski zostawić na "po locie".
Innymi słowy, ten niewiele ponad 20 minutowy materiał powinien być obowiązkowy dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej, jak również pracowników ATC. Gwarantujemy, że każdy dowie się o czymś nowym, lub czymś o czym zapomniał.
XVI Forum Bezpiecznego Latania odbyło się 22 czerwca na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. W tej edycji, mówiliśmy o rzeczach nieoczywistych, ale krytycznie ważnych. Raz w tygodniu publikujemy jeden materiał z Forum. Zapraszamy!
Czytaj również:
XVI FBL: Synoptyk Krzysztof Piasecki opowiada o nowych radarach pogodowych IMGW
AviationEduSunday: “Common mistakes on frequency” - opowiada Jola Wołosz
AviationEduSunday: „Co może pilot, co może kontroler?” – Jola Wołosz
XVI FBL: „Niezamierzony lub zamierzony, a nieplanowany wlot w MCTR...” – prezentacja Bartosza Orłowskiego
XVI FBL: „Standardy obecnej oceny kompetencji pilotów” - wykład Małgorzaty Chelis
XVI FBL: „Każdy ubezpieczyć może, trochę lepiej lub trochę gorzej…” – prezentacja Krzysztofa Błaszkiewicza
XVI FBL: Odpowiedź na najważniejsze pytanie przyszłego pilota: Jaki wybrać ośrodek? Odpowiada doświadczony instruktor Grzegorz Skomorowski
XVI FBL: „Krótko i konkretnie o budowaniu nalotu przy jak najniższym obciążeniu finansowym…” – wykład Mikołaja Doskocza
XVI FBL: „Dlaczego piloci denerwują kontrolerów i na odwrót?...” – wykład Joli Wołosz
Komentarze