Przejdź do treści
Biuletyn Bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym Nr 2(23)/2023
Źródło artykułu

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do lektury kolejnego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.

W drugim wydaniu Biuletynu Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2023 r. można znaleźć: Materiał na temat wpływu promieniowania laserowego na organizm ludzki; Wywiad z pilotem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego „Laser przeszkodą na drodze do ratowania życia”; Wybrane zdarzenia lotnicze Lotniczego Pogotowia Ratunkowego związane z udziałem laserów; Artykuł prezentujący analizę zdarzeń lotniczych z udziałem laserów na świecie i w Polsce; Informację na temat działań Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie podnoszenia świadomości w kwestii zagrożeń związanych z nieodpowiednim używaniem laserów.

W związku z niepokojącym wzrostem liczby zdarzeń związanych z oślepianiem załóg statków powietrznych wiązką lasera podjęto decyzję o wznowieniu kampanii „Laser to nie zabawka” przygotowanej pierwotnie w 2018 roku przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Celem kampanii jest przede wszystkim podniesienie świadomości wśród społeczeństwa na temat niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą wykorzystywanie lasera do celowego oślepiania pilotów poprzez kierowanie jego wiązki w stronę statków powietrznych.

Niestety, niewiele osób ma świadomość tego, że może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia wzroku u pilota, a także katastrofy w ruchu powietrznym. Szereg czynności jakie wykonywane są podczas startu i lądowania statku powietrznego wymaga szczególnej koncentracji załogi oraz skupienia uwagi. Dekoncentracja w tej fazie lotu może zagrozić bezpieczeństwu załogi oraz pasażerów. Większość użytkowników urządzeń laserowych (szczególnie do zastosowań nieprofesjonalnych) nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji takich działań, tymczasem kwestie związane z m.in. oślepianiem pilotów reguluje ustawa Prawo Lotnicze oraz Kodeks karny, a za czyny te grozi kara pozbawienia wolności.

Dane za 2022 rok pokazują gwałtowny wzrost liczby zgłoszonych incydentów kierowania lasera w stronę statku powietrznego (216 zdarzeń). To ponad 92% więcej niż w 2021 roku (112 zdarzeń). Spośród zgłoszonych incydentów z wykorzystaniem lasera aż połowa dotyczyła samolotów pasażerskich, a 1/4 wszystkich zdarzeń miała miejsce w rejonie Wielkopolski. Stały wzrost takich zdarzeń mobilizuje do ciągłej innowacji procesów monitorowania tego zjawiska, aktualizacji procedur oraz pogłębionej współpracy podmiotów uczestniczących w procesie reagowania i wymiany informacji (operatorzy lotniczy, służby ruchu lotniczego, lotniska, Policja i Prokuratura).

W związku z powyższym niniejszy Biuletyn został poświęcony głównie temu zagadnieniu. Przedstawia problematykę z jaką zmaga się środowisko lotnicze, uzupełnione o aspekt medyczny opisujący zagrożenie dla życia i zdrowia, analizę danych z udziałem laserów w Polsce wraz z ankietą przeprowadzoną wśród pilotów, oraz prezentację doświadczeń załogi śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego podczas pełnienia swoich obowiązków służbowych.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do zgłaszania propozycji tematów oraz własnych artykułów związanych z bezpieczeństwem lotniczym – najciekawsze z nich ULC z chęcią opublikuje na łamach kolejnych wydań Biuletynu. ULC zachęca także do dzielenia się swoimi uwagami do opublikowanych materiałów – na komentarze Urząd czeka pod adresem: lbb-2@ulc.gov.pl lub lbb@ulc.gov.pl. Na ten sam adres można również zgłaszać chęć otrzymywania Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym w wersji elektronicznej.

Do pobrania:
•  Biuletyn Bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym Nr 2(23)/2023

Archiwalne wydania Biuletynu dostępne są w zakładce: Biuletyny Bezpieczeństwa ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony