Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Lisie Kąty
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko w Lisich Kątach, które jest zlokalizowane około 10 kilometrów na północny wschód od Grudziądza w województwie Kujawsko-Pomorskim. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Monice Celmer, dyrektor Aeroklubu Nadwiślańskiego.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Nadwiślańskiego (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Monika Celmer: Aeroklub Nadwiślański dysponuje pasem trawiastym o wymiarach 890x300m na kierunkach 13/31. Do lotów nocnych wyposażamy pas w oświetlenie przenośne.
W chwili obecnej nie ma u nas możliwości tankowania samolotów obcych, jednak czynimy starania w porozumieniu przedsiębiorstwem AWIX OIL o dostarczenie samoobsługowej stacji na karty płatnicze, co rozwiąże tą niedogodność.
Jesteśmy posiadaczami jednego hangaru drewnianego, w którym stacjonują wszystkie nasze szybowce oraz trzech hangarów samolotowych - jeden przeznaczony na aeroklubowe samoloty, motoszybowiec oraz wyciągarkę, a pozostałe dwa są użytkowane przez naszych członków, którzy hangarują w nich swój prywatny sprzęt. Kilka lat temu powstał pierwszy w pełni prywatny hangar i niebawem stanie kolejny. Hangarujemy obcy sprzęt po wcześniejszym uzgodnieniu. Aeroklub dysponuje własnymi miejscami noclegowymi, a w sezonie można skorzystać z restauracji i kawiarni.
Teren aeroklubu oraz lotnisko nie są ogrodzone a jedynie objęte monitoringiem on-line. Wjazd na lotnisko zabezpieczy automatyczny szlaban (aktualnie w realizacji).
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
MC: Jesteśmy stowarzyszeniem sportowym a także organizacją pożytku publicznego, stąd nie prowadzimy działalności komercyjnej w branży lotniczej. Podstawowym celem naszej działalności jest szkolenie pilotów szybowcowych i samolotowych oraz popularyzacja i rozwój sportów lotniczych. Dzieje się to za sprawą rzeczowego wspierania młodych szybowników i modelarzy, którzy uzyskują możliwości startów w zawodach krajowych i zagranicznych.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
MC: Nie potrafimy wyróżnić jednego zdarzenia, bowiem wszystkie są dla nas ważne.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
MC: Lokalizacja lotniska Lisie Kąty jest jego wielką zaletą, bowiem położone jest w malowniczym towarzystwie Wisły, Borów Tucholskich, Pojezierza Iławskiego oraz Brodnickiego. Szybownicy z całej Polski, a także z zagranicy, cenią sobie latanie w te rejony bowiem prócz przepięknych krajobrazów znajdują niesamowite warunki termiczne, co zaowocowało wieloma rekordowymi przelotami ponad 1000km. Lotnisko o dużej powierzchni wraz z długim i szerokim pasem startowym pozwala na bezpieczne wykonywanie równoległych lotów szkolnych i treningowych. Ponadto dużym ułatwieniem dla pilotów jest położenie lotniska w przestrzeni niekontrolowanej (G).
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
MC: Dla miłośników ciszy i spokoju oraz bliskiego obcowania z naturą mamy mnogość lasów, rzek i jezior. Miłośnicy militariów mogą odwiedzić fort Księża Góra oraz Grudziądzką Cytadelę. W bliskiej odległości od Lisich Kątów jest wiele zamków gotyckich i krzyżackich, do których prowadzą szlaki rowerowe więc na pewno miłośnicy historii oraz dwóch kółek nie będą się u nas nudzić. Jeśli ktoś marzy o odnowie biologicznej zachęcamy do odwiedzenia Solanek Grudziądzkich, gdzie znajduje się jedyna w Europie piramida z tężnią solankową o stężeniu prawie 8 %. Mnogość atrakcji pozwala na wielokrotne odkrywanie okolic przylatującym pilotom oraz ich rodzinom.
Dlapilota.pl: Aeroklub Nadwiślańskiego mógłby działać prężniej, gdyby... ?
MC: Gdyby właściciel terenu (Skarb Państwa reprezentowany przez lokalnych urzędników) wspomagał nas (a przynajmniej nie utrudniał) w rozwijaniu lotniska traktując ten obszar jako wizytówkę regionu.
Gdyby okoliczni mieszkańcy zaakceptowali naszą obecność - a jesteśmy tutaj od wczesnych lat powojennych - i nie skarżyli się na ruch samolotów w zasięgu lotniska (już ograniczyliśmy wczesno poranną aktywność) oraz nie używali wskaźników laserowych do zakłócania ruchu samolotów.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?
MC: Musimy zainwestować w: remont najstarszego hangaru samolotowego, w którym stacjonuje sprzęt aeroklubowy; utwardzenie i wyrównanie drogi startowej; zakup szkolnego szybowca z możliwością szkolenia osób niepełnosprawnych; dokończenie już rozpoczętych remontów infrastruktury. Choć potrzeb jest wiele, będziemy realizować je w miarę pozyskiwania środków.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora/Prezesa Aeroklubu?
MC: Unowocześnić flotę szybowców i samolotów, zbudować pas betonowy ze stałym oświetleniem, unowocześnić bazę noclegową, by bez kompleksów przyjmować gości z całego świata.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan/Pani do przylotów na lotnisko Aeroklubu Nadwiślańskiego?
MC: Jeśli lubisz przebywać z ludźmi pełnymi pasji i zaangażowania oraz w przyjaznej atmosferze, a jednocześnie realizować swoje lotnicze hobby, to zapraszamy do Lisich Kątów. Aeroklub Nadwiślański gwarantuje profesjonalne wsparcie w niezwykłym miejscu, gdzie można uwolnić się, choćby na chwilę, od trosk codziennego życia. A jeśli pogoda utrudni Ci latanie, to okolica zaskoczy Cię i Twoją rodzinę niespotykanymi atrakcjami.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
MC: Dziękuję.
Czytaj również:
Profil lotniska Grudziądz - Lisie Kąty na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze