Konsultacje społeczne PAŻP projektu reorganizacji punktów i tras VFR w strefie kontrolowanej lotniska Lublin
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do konsultacji społecznych projekt reorganizacji punktów i tras VFR w strefie kontrolowanej lotniska Lublin.
CEL
Uporządkowanie punktów VFR przynależących do lotniska EPLB poprzez usunięcie punktów kolizyjnych z procedurami IFR, słabo widocznych i niecharakterystycznych z powietrza oraz nieużywanych operacyjnie. Utworzenie nowych punktów VFR oraz standardowych tras dolotowych i odlotowych VFR.
Reorganizacja punktów i tras VFR w CTR Lublin zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych w strefie kontrolowanej lotniska oraz świadomość sytuacyjną kontrolerów ruchu lotniczego i załóg lotniczych. Dodatkowo wprowadzenie standardowych tras dolotowych i odlotowych wpłynie na zmniejszenie obciążenia pracą personelu operacyjnego TWR Lublin przy jednoczesnym wzroście przepustowości CTR Lublin dla statków powietrznych wykonujących loty wg zasad dla lotów z widocznością.
Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na konieczność reorganizacji punktów i tras VFR w przestrzeni odpowiedzialności TWR Lublin jest stały wzrost aktywności lotnictwa ogólnego w CTR/TMA Lublin, w tym lotnictwa szkolnego (NSF, Aeroklub Świdnik, LAW Dęblin, PANS Chełm).
ZAKRES I UZASADNIENIE PROPONOWANYCH ZMIAN:
Proponowane są następujące zmiany w organizacji przestrzeni powietrznej w rejonie Lublina:
a. Modyfikacja sieci punktów VFR (rys. 1)
b. Wyznaczenie tras dolotowych i odlotowych do lotniska EPLB w oparciu o nową sieć punktów VFR (rys.2 i 3)
a) Modyfikacja sieci punktów VFR
Zmiana punktów VFR oraz wprowadzenie określonych tras dolotowych i odlotowych podyktowane są potrzebą odpowiedzi na dużą aktywność lotnictwa ogólnego w strefie kontrolowanej lotniska Lublin przy zachowaniu świadomości, że obecne rozwiązanie układu punktów nie odpowiada w pełni aktualnym potrzebom i potencjalnemu wzrostowi ruchu lotniczego. Uporządkowanie przepływu lotów z widocznością usprawni bieżące zarządzanie ruchem VFR przez kontrolerów ruchu lotniczego, a także pozwoli im na zwrócenie większej uwagi na loty IFR.
b) Wyznaczenie tras dolotowych do lotniska EPLB
Wyznaczenie tras dolotowych (Rys. 2 oraz Rys. 3) pozwoli KRL na większą kontrolę oraz da większe możliwości organizacji ruchu w CTR. Standardowe wysokości dolotów to A020, a odlotów to A015.
Trasy północne: Wprowadzone zostały dwa punkty nadlotniskowe OSCAR i CHARLIE, prowadzą do nich oddzielne trasy z punktów INDIA i YANKEE, co pozwoli na uniknięcie dużego zagęszczenia oczekujących samolotów w tym samym punkcie. Punkty INDIA i YANKEE znajdują się poza strefą kontrolowaną lotniska, jednak ich rolą jest głównie odseparowanie północnych tras dolotowych/odlotowych od siebie.
Punkt GOLF rozpoczyna północno-wschodnią trasę VFR z ominięciem procedur IFR do pasa 25.
Dzięki przechodzeniu na łączność na punktach GOLF i INDIA, kontroler ruchu lotniczego będzie miał większą świadomość sytuacyjną, w przeciwieństwie do dotychczasowej sytuacji, gdy piloci zgłaszali się w niesprecyzowanej pozycji “w dolocie do TANGO”.
Trasy południowe: Wprowadzono dwa punkty nadlotniskowe MIKE i FOXTROT, przy czym MIKE jest zatwierdzeniem nieformalnego stanu obecnego, gdyż z powodu trudności zlokalizowania punktu SIERRA piloci zgłaszali tak pobliską fabrykę.
Do punktu FOXTROT prowadzą dwie trasy: z punktów X-RAY i HOTEL, do punktu MIKE jedna z punktu ECHO. Uzasadnieniem jest większa częstotliwość lotów z kierunku wschodniego (z kierunku Chełma), ponadto prowadzi do punktu bliższego do lotniska (MIKE).
KONSULTACJE ZAKOŃCZONE
Głos w konsultacjach społecznych można wygodnie, szybko i bezpiecznie oddać za pomocą formularza poniżej, lub klikając w ten link. Państwa głos zostanie bezpośrednio przekazany do PAŻP.
lub
Wypełniając formularz konsultacyjny (LINK). Wypełniony plik WORD prosimy przesłać drogą mailową na adres: asm1@pansa.pl
Komentarze