Wyniki ankiety: Na jakim latasz paliwie?
Na wstępie, chcielibyśmy podziękować wszystkim którzy wzięli udział w naszej anonimowej, choć niekrótkiej ankiecie pod tytułem „Na jakim latasz paliwie?”. Wyniki ankiety są jednoznaczne. Fizyka i chemia dysponują niepodważalnymi faktami na korzyść paliw lotniczych, zaś statystyka nie odzwierciedla realnych zagrożeń, mogących wynikać z różnić pomiędzy tymi paliwami. Zaryzykujemy wniosek, że dopóki zna się ograniczenia benzyn samochodowych, to można latać na nich bezpiecznie. Może wynika to z faktu, że bufor bezpieczeństwa na paliwach lotniczych jest tak wielki? A może nasze zdziwienie wynika z tego, że jako portal ślepo stojąc po stronie wyłącznie paliw lotniczych, nie słuchaliśmy głosu środowiska? Nie wiemy, ale dzisiaj mamy przyjemność zaprezentować wyniki ankiety, z której jasno wynika, że większość bo 55% stosuje benzyny samochodowe. Oczywiście! Nie na każdym typie statku powietrznego i nie w każdym silniku. Wyraźnie widać, że większość stosuje się do zaleceń producenta silnika, rzadziej całego samolotu. W podsumowaniu dodaliśmy metryki, z uwzględnieniem typu i rodzaju statku powietrznego, silnika, doświadczenia, nalotu i wielu, wielu innych. Zapraszamy do analizy i komentowania.
W analizie użyliśmy 266 z 301 oddanych głosów. Odrzuciliśmy skrajne odpowiedzi, które sugerowałyby podawanie nieprawdziwych lub bezsensownych danych.
Dość interesująca, nieuwzględniona w podsumowaniu graficznym była odpowiedź na pytanie:
Jeśli dotyczy: Miałem/-am incydent/wypadek, którego przyczyną było niewłaściwe paliwo.
28 z 266 osób odpowiedziało, że: "nie miało" żadnego incydentu. Nie do końca wiemy, jak traktować brak udzielenia odpowiedzi na to pytanie przez 232 osób. Wśród osób którym „coś” się wydarzyło były takie odpowiedzi:
- Kolega zatankował paliwo z renomowanej stacji paliw ale z dna zbiornika. Po sprawdzeniu odstojów okazało się, że jest więcej wody w próbniku niż paliwa. W rezultacie lot został przełożony a samolot został skierowany na czyszczenie układu.
- Tak, Zatankowanie na EPXX* PB95 z cysterny ..... (* usunęliśmy nazwę lotniska)
- Widziałem chwilowe spadki mocy w innym samolocie po zatankowaniu Pb98 z BP, ale nie mam 100% pewności że to była wina paliwa.
- Wodę w paliwie z beczek z 100 LL zakupionych bezpośrednio w rafinerii.
- Incydent z powodu braku ciśnienia paliwa i utraty mocy silnika, kilkukrotnie się to przytrafiało innym użytkownikom tego konkretnego samochodu z organizacji szkoleniowej
- Vapor lock przy zniżaniu z FL80 dosłownie raz
Wasze odpowiedzi staraliśmy się zagregować wielowymiarowo i umieścić je w skondensowanej formie. Może nawet zbyt skondensowanej, dlatego jeśli ten długi obrazek, nie wyświetli się Wam prawidłowo, można go ściągnąć klikając w ten link.
Poniżej publikujemy Wasze, niektóre bardzo interesujące komentarze:
- Latam na Shell V-power i nie widzę żadnej różnicy pomiędzy tym paliwem a Avgas .Samolot na tym paliwie ma nalotu 1800 godzin. Z tego ok 30% Avgas.
- Dobra ankieta, czekam na wyniki!
- Stosuję mieszankę 50%-50% samochodówki i AVGAS lub tylko AVGAS
- Paliwo lotnicze zawierające czteroetylek ołowiu znacznie ogranicza żywotność silnika!
- Czy benzyna samochodowa nie jest określana terminem MOGAS?
- Latam prywatnie na E95, znam ograniczenia dotyczące prężności par powyżej 6000ft, ROTAX w instrukcji silnika dopuszcza to paliwo. Ważne, żeby paliwo było tankowane na sprawdzonej stacji (np. z nowymi zbiornikami). Poza tym paliwo musi być przejrzyste (brak wody). Biokomponenty paradoksalnie rozpuszczają niewielkie ilości wody w paliwie utrudniając ich wytrącenie się. Sporadyczne zatankowanie AVGAS-u i jego zmieszanie z benzyną również raczej robi dobrze.
- UL91 jest nadal niedozwolony przez Rotaxa.
- Tankuje paliwo PB95 ze stacji, która jest najbliżej danego lotniska.
- Latam również na silniku rotax ale benzyna UL91. Unikam latania na paliwie samochodowym i nie zalecam innym.
- Rotax zaleca stosowanie w swoich silnikach paliwa zgodnego z EN228 i dopuszcza zawartość etanolu do 10% włącznie. Dane na ten temat znajdują się w POH i instrukcji silnika.
- Tankuje paliwo typu verva naprzemiennie z zwykłą 95 dodatkowo zanim była przesiadka na motolotnie to 5 lat loty na paralotni z napędem i raz był problem z paliwem a raczej jego jakością (nierównomierna praca napędu i gaśnięcie po zmianie paliwa problem zniknął)
- Producent nie dopuszcza stosowanie benzyny samochodowej Silnik AI 14 RA
- Jestem przeciwnikiem stosowania benzyny samochodowej w lotnictwie, kupując Avgas w Warter Fuel mam pewność że benzyna posiada certyfikat i nie jest "ochrzczona". Uważam, że problem benzyny samochodowej polega na złej jej jakości przechowywaniu itp, w samochodzie to akceptuję bo nie mam innego wyboru i tankuję na sprawdzonych stacjach. Do samolotu nigdy nie wlałem samochodówki czy latałem Cessnami, Vans-em czy też Wilgą. Wylatałem samolotami prawie 1400h. Nigdy nie miałem problemu z samolotem z powodu benzyny!!!!!!!!!!!!!!!!
- Tankuję zawsze na tej samej stacji paliw.
- Ważny temat, przez wielu pilotów bagatelizowany.
- Benzyna samochodowa jest dopuszczona do użytku w IUwLiOT posiadanego samolotu. Uwaga do punktu "Latając na benzynie samochodowej, latam..." - jest to bezsensu. nie jest tak czarmo-biało, bo to zależy od prężności par zatankowanego paliwa. Zimowe ma inną, a letnie inną. Avgas też inną. Na każdym inaczej się lata. Chodzi jedynie o wysokość przelotową. Pytanie powinno brzmieć: "Czy uzależniasz wysokość przelotową od zatankowanego paliwa?" i odpowiedzi: - uzależniam od prężności par, - niezależnie co tankuję, latam tak samo wysoko.
- Nigdy nie zatankowałem samochodówki i pewnie to sie nie wydarzy.
- Rotax Service Instruction szczegółowo opisuje które paliwa można użyć do którego silnika ponad to co jest w podstawowej instrukcji (np. do wtryskowego nie mniej niż 95 oktanów). Latanie na avgasie jest możliwe, ale przegląd jest wówczas dwukrotnie częstszy. Można też dowolnie mieszać.
- Tankuję na różnych stacjach zawsze paliwo 95
- Samolot experimental, producent kitu nie zaleca paliwa. Latam zgodnie z SB Rotaxa.
- Tankuję paliwo zamiennie ze stacji Orlen lub Moya
- Latam z EPPT i tankuję MOGAS z beczki lotniskowej. Nie wiem dokładnie jakiego producenta jest to paliwo. W ankiecie zaznaczyłem BP Ultimate, ale pewności nie mam.
- Silnik Vittorazi Moster 185 Plus. Producent silnika nie zaleca AVGAS ze względu na tworzący się duży nagar ołowiowy. Wybór stacji bez znaczenia. Orlen mam po drodze.
- Opcje nie pozwalały mi na oddacnie sytuacji. Latam na paliwe 95 bo takie jest w aeroklubie dostępne i zalecane do tankowania. Nie wiem skąd pochodzi, jaką ma certyfikację i ile ma dodatku biokomponentu. Paliwo jest w zbioniku w przycepce z pompą.
- Producent dopuszcza też UL91 wg STC. Generalnie brak różnicy w osiągach samolotu.
- Zwykle latamy na zwykłej samochodówce 95 z BP lub Orlenu, lotniska mają niekiedy również dostępne, nigdy z tego tytułu przez tysiące godzin eksploatacji ani nie wystąpiły żadne problemy techniczne (w odróżnieniu od używania Avgasu w Rotaxie) ani w locie.
- Nie wiedziałem, że na stacji można prosić o świadectwo jakości paliwa
- Silnik nie posiada STC, ale uważam, że z zachowaniem zdrowego rozsądku można na shellu latać.
- Paliwo bezołowiowe pb95 z pobliskiej stacji Lotos pobieram wyłącznie do tankowania samolotu z silnikiem Rotax, dla którego producent samolotu zaleca taki rodzaj paliwa. Nie tankuję samochodówki do innych typów silników lotniczych, na których latam najczęściej. Nie zdarzyło mi się tankować "zamienników" z jakiegokolwiek powodu, mimo lotów także zagranicznych (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Austria, Słowacja, Czechy, Węgry, Litwa). Jeśli lotnisko docelowe nie ma odpowiedniego paliwa, lecę gdzie indziej, gdzie jest możliwość zatankowania paliwa takiego, jakie zaleca w danym samolocie producent. Nie latam statkami powietrznymi, w których ktokolwiek samodzielnie, świadomie kiedykolwiek tankował "zamienniki".
- Latam na samolotach z silnikiem zasilanym gaźnikiem, o małym stopniu sprężania. W mojej działalności przepaliłem ponad 140 000 litrów, na 2 typach samolotów, na 4 wersjach silników... oprócz niedogodności związanych z zapachem i zabrudzeniami jakie powoduje "samochodówka" nie zanotowałem żadnych negatywnych aspektów. W mojej ocenie proces spalania jest dużo czystszy, świece praktycznie nie wymagają czyszczenia, ilość nagaru na tłokach jest znikoma w porównaniu do AVGASSu. Jedyną zaletą Avgassu jest wysoki system jakości w procesie produkcji i dystrybucji, natomiast technicznie pakujemy do lekkich samolotów paliwo, którego nie potrzebujemy. Nie latam wysoko, mam niewysilony silnik, przestrzegam BHP w wysokich temperaturach, itp
- Nie używam benzyn typu 98 lub 100. Używam zwykłego paliwa 95 ze względu na jego dużą rotacje na stacjach. Staram się tankować na dużych stacjach, gdzie są częste dostawy.
- Jestem instruktorem, posiadam lic. ATPL(A), szkolę w dwóch ośrodkach w płn Polsce. Latam zarówno na avgasie (c150/c172) jak i na pb95 (wymienione wyżej). Dostawcą obu paliw jest AWIX OIL z Torunia. Tankuję z stacji lotniskowych.
- Ze stacjami benzynowymi to zależy, najczęściej Auchan, ponieważ AI-14R ma korzystać z paliwa powyżej 70 oktanów... Kiedyś to były "siki" powszechne i poleci na każdym współczesnym paliwie
- Ogólnie spoko, ale po co jest ta ankieta?
- Tankuje na Stacji Paliw Pieprzyk na EPLS. Jest tam bezpośredni dostęp do dystrybutora 95
- Motolotnie zazwyczaj nie mają odstojników paliwa (moja też nie posiada ).
Jeszcze raz dziękujemy z poświęcony czas na wypełnienie ankiety. Bezpiecznych lotów! Z treścią pytań możecie zapoznać się tutaj.
Uwaga! Jeśli obrazek jest nieczytelny, można go ściągnąć, klikając w ten link.
Przy okazji, polecamy artykuł: Jak lać, to świadomie – rozmowa o tym, że paliwo samochodowe nie zostało zaprojektowane jako paliwo lotnicze
Uwaga! Jeśli obrazek jest nieczytelny, można go ściągnąć, klikając w ten link.
Komentarze