Malowanie lądowisk – teraz również i trawiaste obiekty mogą otrzymać precyzyjne oznaczenia
Portal dlapilota.pl zaprasza do zapoznania się z nową usługą, która jest dedykowana dla zarządców i właścicieli trawiastych lotnisk i lądowisk. Malowanie trawy kojarzy się głównie z obiektami sportowymi, gdzie murawa posiada białe linie wyznaczające pole do gry. Jednak podobny efekt można uzyskać na trawiastych lotniskach i lądowiskach, dzięki czemu ich pasy startowe i wszelkie inne płaszczyzny mogą otrzymać precyzyjne oznaczenia.
Zastosowane rozwiązanie sprawia, że użytkownicy takich obiektów wiedzą dokładnie, gdzie zaczyna się i kończy droga startowa, a także którędy przebiegają jej krawędzie. To samo dotyczy dróg kołowania. Ułatwia to zdecydowanie manewrowanie i zwiększa ogólny poziom bezpieczeństwa.
Jaka jest metodologia całego procesu?
1. Wspólne ustalenie co i jak ma być pomalowane
Zadanie wykonujemy na podstawie istniejących planów i danych lub wizji lokalnej. To jeden z najważniejszych elementów całego procesu. Na podstawie przekazanych nam danych, lub po naszej wizji lokalnej, przystępujemy do zaprojektowania oznaczeń lotniskowych. Definiujemy co i jak pomalujemy. Gdzie dokładnie (z dokładnością do 1cm) znajdą się numery dróg startowych, policzymy ile potrzeba linii przerywanych na linii centralnej, wspólnie zdecydujemy, czy wskazane jest domalowanie linii kołowania. Jak będzie potrzeba oznaczenia strefy spadochronowej, pola wzlotów, czy na przykład napisu "I LOVE ..." to na tym etapie wszystko to zaprojektujemy.
2. Ustalenie terminu malowania i poinformowanie w oficjalnych i nieoficjalnych źródłach o planowanych pracach.
Wydanie NOTAM i publikacji informacji o zamknięciu lotniska lub lądowiska w nieoficjalnych źródłach i mediach społecznościowych. Na czas malowania lotnisko lub lądowisko muszą być zamknięte. Doradzimy jak opublikować NOTAM, za pomocą naszego portalu i kanałów społecznościowych poinformujemy o czasowym wyłączeniu z użytkowania. Z reguły, cały proces malowania mieści się w jednym dniu. Jednak gdyby wystąpiły okoliczności niesprzyjające (pogoda, zmiana planów w projekcie) wtedy czas naturalnie może się wydłużyć. Zapewnimy w tym czasie obsługę oficjalnej i nieoficjalnej notyfikacji.
3. Malowanie
Wyłożenie krzyży, Tyczenie, Malowanie. Malowanie rozpoczyna się od wyłożenia krzyży informujących o czasowym wyłączeniu drogi startowej z użytku. Następnie następuje wytyczenie lądowiska i malowanie. Lądowisko nadaje się do użytkowania natychmiast po zakończeniu malowania. Ten element procesu trwa w zależności od długości RWY od 6 do 10 godzin. Ostatnim elementem procesu malowania jest publikacja informacji o oznaczeniu lądowiska w oficjalnych i nieoficjalnych publikacjach z uwzględnieniem cechy zmienności oznaczeń z czasem.
4. Odświeżenie malowania
Wydanie NOTAM i informacja w nieoficjalnych źródłach, Wyłożenie krzyży, Malowanie. W ramach umowy, zakontraktowana jest liczba odświeżeń malowania. To najkrótszy element procesu. Odmalowanie trwa w zależności od długości RWY od 2 do 4h. Czas co jaki należy odświeżyć malowanie zależy od wielu czynników, takich jak żyzność gleby, wilgotność, rodzaj trawy, liczba opadów, liczba koszeń, itd... W uproszczeniu można założyć, że odmalowywanie powinno odbywać się w okresach od jednego do półtora miesiąca.
Przygotuj lotnisko na imprezę lub pokazy lotnicze
Imprezy czy pokazy lotnicze przyciągają setki a nawet tysiące osób począwszy od pilotów i pilotek pokazów, pilotów i pilotek gości, mechaników, koordynatorów, służb, rodzin załóg i w końcu widzów. Większość z nich, jest po raz pierwszy w danym miejscu. W dodatku od tego gdzie i kiedy, każda z wymienionych osób ma przebywać zależy bezpieczeństwo i frajda z całej imprezy. Dlatego proponujemy Wam, że wspólnie z kierownikiem imprezy i wszystkimi zaangażowanymi osobami wytyczymy i pomalujemy lotnisko na imprezę lotniczą. Poza standardowymi oznaczeniami, oznaczymy drogi kołowania, miejsca postoju, miejsca oczekiwania przed startem, miejsca wylotu. Dysponujemy dwoma kolorami, białym i żółtym aby oznaczenia były zgodne z przepisami i przede wszystkim jednoznaczne. W dodatku aby uatrakcyjnić, całość możemy bardzo wielkoformatowo napisać coś na ziemi, aby na zawsze odmienić zdjęcia z powietrza.
Doświadczenie, którym dzielimy się z Wami
Zgodność z Aneksem 14 ICAO. Oficjalne rekomendacje są dla nas wyznacznikiem. Wymiary i kształty oznaczeń wykonujemy zgodnie z oficjalnymi międzynarodowymi zaleceniami. Użyta farba jest antypoślizgowa i odporna na deszcz. Do oznaczeń stosujemy specjalną ekologiczną, biodegradowalną farbę które nie powoduje zwiększenia poślizgu. W dodatku farba choć zmienia kolor trawy, nie powoduje zmian jej cech naturalnych.
Minimalizacja ryzyka popełnianych błędów przy lądowaniu
Właściwa projekcja drogi startowej jest elementem krytycznym poprawnego lądowania. Oznaczenia są szczególnie przydatne dla mniej doświadczonych pilotów.
Większy komfort pilotów, szczególnie przy pierwszej wizycie. Pierwsze lądowanie w nowym miejscu może być stresujące. Pomalowane miejsce jest po prostu łatwiej znaleźć. Również w sytuacji pogarszającej się pogody lub awarii, szybkie i jednoznaczne znalezienie drogi startowej może okazać się bezwzględnie krytyczne. W dodatku wszyscy piloci wiedzą, że najtrudniejsze w lataniu jest... kołowanie. Oznaczone drogi kołowania wyeliminują skutecznie ten stres.
Komfort i bezpieczeństwo. Gwarantujemy, że z tak pomalowanym lądowiskiem, kultura lądowania będzie adekwatna do jednoznaczności oznaczeń.
Co o malowaniu lądowisk sądzą doświadczeni instruktorzy, piloci i właściciele tych obiektów?
Wprawdzie standardy ICAO nie wymagają aby lotnisko o nawierzchni innej niż sztuczna posiadało oznakowanie poziome ale nie ulega żadnej wątpliwości, że gdyby takowe było dostępne w zdecydowany sposób poprawiło by to ich rozpoznawalność - po prostu wyłoniły by się nie tylko z mazowieckich polnych pejzaży. Lądowiska znane są zwykle lokalnym użytkownikom - a enigmatyczne kółko na “500-ce” nie zawsze pozwala je zlokalizować za pierwszym razem. Teraz każdy kto zechce je za zgoda właściciela odwiedzić, będzie w stanie bezpiecznie ocenić swoją trajektorię lotu, skorygować kierunek i przez przypadek nie wylądować w polu obok, co pozwoli uniknąć wielu problemów… Łatwość ich wyszukania ma szczególne znaczenie gdy pojawia się problem w powietrzu…wiemy, że możemy tam bezpiecznie lądować… Właściwy punkt wzrokowego odniesienia pozwala na prawidłowe i powtarzalne budowanie manewrów po starcie i do lądowania oraz pozwala na doprecyzowanie trajektorii tak aby nie zakłócać niepotrzebnie życia sąsiadom lądowiska. Jest to nieoceniona pomoc dla każdego pilota i znaczne podniesienie bezpieczeństwa. To tylko parę precyzyjnie naniesionych linii a jaka różnica!
Sławomir Kubiak
zwykle pilotuje B787 ale czasami siada za sterami SEP-i i MEP-li lub też PC12. ATPL, FI, FE
Lotniska Babięta (EPBB) oraz Mrągowo (EPMG) odwiedzam regularnie co sezon, wykonując operacje komercyjne oraz jako instruktor przeszkalając pilotów z techniki krótkiego startu i lądowania. Uważam że oba lotniska idealnie spełniają tą rolę, szczególnie lotnisko EPMG ze względu na nachylenie pasa oraz otaczający las. Oba lotniska potrafią bardzo dobrze przygotować pilota przed podróżą do Jastarni, które jest uznawane za jedno z bardziej wymagających w naszym kraju.
Przy ostatnich wizytach na mazurskich lotniskach EPBB i EPMG z przeszkalanymi pilotami przetestowaliśmy pas startowy z nowym oznaczeniem. Droga startowa posiada namalowane na trawie oznaczenia: progów pasa wraz z cyframi opisującymi kierunek, linie krawędziowe i linię centralną.
Wprowadzone ulepszenia lotniska wraz z już istniejącą infrastrukturą (oznaczenia które informują o pozostałej długości pasa startowego oraz kierunku kręgu), wpływają na wzrost bezpieczeństwa oraz komfortu startu i lądowania. Pas startowy jest o wiele łatwiej zidentyfikować podczas dolotu do lotniska a następnie prawidłowo włączyć się i zbudować krąg nadlotniskowy opisany w Instrukcji Operacyjnej Lotniska. Nowe oznaczenia bardzo ułatwiają zaplanowanie prawidłowej ścieżki zniżania do lądowania wraz z oceną kierunku dobiegu.
Precyzja wszystkich namalowanych linii sprawia wrażenie lądowania na profesjonalnym lotnisku a nie "polowym" lądowisku. Polecam wszystkim do odwiedzin tych dwóch powyższych lotnisk zarówno z perspektyw podnoszenia swoich lotniczych umiejętności jak i również obcowaniem z pięknem przyrody Krainy Tysiąca Jezior.
Mateusz Iwański
Szef Instruktorów Szkolenia Praktycznego/Chief Flying Instructor (CFI)
Bardzo sprawna ekipa. Pomalowanie EPMG wraz z wytyczeniem, zajęło pół dnia. Najlepszą nagrodą tej inwestycji jest reakcja pilotów. Mówią, że jakby lądowiska stały się łatwiejsze do lądowania. Warto. Polecam.
Marcin
Zarządzający lądowiskami EPMG i EPBB
Cena usługi zależy od wielu czynników. Na ostateczną usługę regularnego malowania składa się wiele czynników takich jak: długość lotniska/lądowiska, ilość dróg kołowania, i wiele innych. Zależy nam na wspólnym projekcie. Wypełnij formularz, skontaktujemy się.
Zadzwoń na numer +48 511 230 660 lub napisz maila: lotniska@dlapilota.pl
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.malowanielotnisk.pl
Artykuł zawiera lokowanie produktu