Niezrozumiały i nieuzasadniony wzrost cen na EPBC. Apel o rozsądek i umiar w imię narodowego interesu.
Od 1 stycznia 2023r. obowiązuje na lotnisku użytku wyłącznego Warszawa Babice EPBC nowy cennik. O nowych stawkach opłat lotniskowych, użytkownicy lotniska zostali poinformowani publikacją, na stronie CUL w dniu 29 grudnia 2022. Użytkownicy lotniska, skierowali 10 stycznia pismo do Pani Dyrektor Emilii Sadowskiej, które załączamy poniżej. Niestety do dnia 21 stycznia CUL nie odpowiedział.
W skrócie, ceny wzrosły dwu-, trzy- a nawet w czterokrotnie. Według nowego cennika, za lądowanie statkiem powietrznym do 2t na EPBC w godzinach pracy lotniska trzeba zapłacić 150 zł netto. Przed podwyżką była to kwota 70 zł. Cena za hangarowanie wzrosła blisko dwu i pół krotnie.
Dla porównania, podajemy ceny za lądowanie na lotniskach kontrolowanych, użytku publicznego (na dzień 21 stycznia 23r.):
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPGD: 75 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPLL: 80 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPPO: 100 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPKK: 32 zł za każdą tonę
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPWR: 120 zł do 3t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPWA: 1250 zł do 25t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPSC: 110 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPZG: 50 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPKT: 200 zł do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku EPKT Letnany (Praga) LKLT: 85zł/(19 EUR) do 2t
- Opłata za lądowanie na lotnisku w Wilnie, EYVI: 4,13 EUR (do 2t)
Za wyjątkiem lotnisk EPWA i EPKT (gdzie ceny są zaporowe dla GA) ceny za lądowanie są niższe niż na Babicach. Należy podkreślić, że infrastruktura nawigacyjna, jest na wymienionych lotniskach, z natury ruchu istotnie lepsza niż na EPBC.
Cennik progresywny
Zachowano cennik progresywny. Znaczy liczba lotów firmy czy ośrodka lotniczego, obniża cenę za jednostkową operację. Niestety te ceny również wzrosły ponad dwukrotnie, z kwoty około 32 zł, przy ilości powyżej 8000 tysięcy operacji do 77 zł. Obecne umowy według cennika z 2022 roku, z użytkownikami lotniska, są sukcesywnie wypowiadane.
Interes polityczny
Można by zadać pytanie, jaki jest interes polityczny utrzymywania ruchu GA na lotnisku Warszawa Babice? Odpowiedź jest oczywista i jest nim rozwój kadr lotniczych. Zgadza się, na lotnisku działają ośrodki, szkolące prywatnych ludzi, ale część z nich, zasili kadry wojskowe i kadry służb użyteczności publicznej takich jak policja, lotnictwo ratunkowe.
Śmiemy twierdzić, że w interesie politycznym i społecznym w obecnej sytuacji geopolitycznej, jest rozwój i utrzymanie odpowiednio przeszkolonych kadr. W interesie polityków, niezależnie od formacji powinno być długofalowe inwestowanie w edukację i zabezpieczenie odpowiednio przeszkolonej kadry w czasie pokoju, aby ta była gotowa i chciała walczyć o Ojczyznę jak będzie potrzeba. Ojczyznę która dba o swoich obywateli również, a może przede wszystkim w czasie pokoju.
Z całej siły silimy, się, aby nie odnaleźć korelacji podwyżki cen z cenami paliwa dyktowanymi przez spółkę paliwową Orlen. Ale nie udaje nam się. Raportu finansowego CUL za 2022 rok jeszcze nie ma. Tego za 2021 nie ma co porównywać, bo dotyczył okresu pandemii, w którym CUL otrzymał dofinansowanie dwóch i pół miliona złotych. Jakby nie patrzeć, w imię populistycznych obietnic rządzących, bogacą się spółki skarbu państwa. Centrum Usług Logistycznych powołane zostało jako jednostką sektora finansów publicznych, posiadając osobowość prawną i podlegającą wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Rozumiemy, że jest inflacja, że rosną ceny energii, ale absurdalne podnoszenie cen powoduje spiralę konsekwencji długofalowych, o których rządzący powinni myśleć w dłuższej perspektywie. Niestety dla dzisiejszej klasy politycznej liczy się tu i teraz.
Niestety nigdzie też nie jest opublikowana krótko i długoterminowa strategia CUL odnośnie rozwoju samej infrastruktury lotniska. Bo jeśli te pieniądze mają pójść na rozwój owej infrastruktury lotniskowej, to pewnie łatwiej będzie znaleźć uzasadnienie i zrozumienie podwyżek.
Decyzje bez konsekwencji
Niestety. Obecna dyrekcja CUL, podejmuje niezrozumiałe i błędne niczym nieuzasadnione decyzje, nie ponosząc za nie konsekwencji. Coś w stylu: „Nie mam Pana płaszcza i co mi Pan zrobi”. Bezsensowny zakaz lotów szybowców, niczym nie umotywowany został wprowadzony decyzją pani dyrektor Emilii Sadowskiej w środku sezonu 2022, po to, aby we wrześniu został zniesiony. Jaka była radość z powrotu szybowców? Tylko czy ktoś rozliczył dyrekcję CUL za tę decyzję? Za brak możliwości realizacji zobowiązań Aeroklubu Warszawskiego wobec swoich uczniów? A przypomnijmy, że zakaz dotyczył najbardziej ekologicznej i cichej metody szkolenia kadr lotniczych. Innymi słowy zakaz był, zakazu nie ma. Niczym w komunie. Zero dialogu, zero rozmowy, zero szacunku. Jest decyzja, a z decyzją się nie dyskutuje. Żałosne.
Teorie spiskowe
Specjalnie, nie piszemy, o tym, że za tym wszystkim stoją deweloperzy, bo to woda na młyn lobby z Bielan.
Brak logiki
W zarządzeniu Nr 1670 (tym które ustanowiło CUL) Komendanta Głównego Policji z dnia 16 listopada 2010 r. w sprawie nadania statutu instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "Centrum Usług Logistycznych" w paragrafie 13. Punkt 1. Czytamy:
Dyrektor CUL prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki i rachunku ekonomicznego, dążąc do pełnego wykorzystania posiadanego przez CUL potencjału.
Mowa o racjonalnej, gospodarce. Czy racjonalizm, polega na tym, że bez uzasadnienia, zwiększenia kadr CUL, rozbudowy infrastruktury, budowaniu ułatwień dla pilotów, podnosi się cenę 2, 3 a nawet czterokrotnie?
W normalnej rynkowej sytuacji taka decyzja jest nie do pomyślenia. Ale monopolista przecież może. Smutne, że tym monopolistą jest instytucja państwowa, która nade wszystko powinna służyć społeczeństwu a nie samemu sobie. Czy przychody CUL spadną w związku z podwyżką? Raczej nie. Ale też nie wzrosną tak jak estymuje sobie CUL, bo są granice kosztów, których obywatele po prostu nie udźwigną. Obniży się liczba lotów, a co za tym idzie liczba wyszkolonych pilotów.
Kwestie formalne
Nowy cennik, w formie został skomponowany na podstawie cenników z lotnisk użytku publicznego (COPY PASTE). Na przykład:
https://www.krakowairport.pl/storage/2022-12/20221230-krk-taryfa-pl-1671709664kFs92.pdf
Czyżby autor cennika, kopiując treść skopiował także sposób wyliczenia stawek z lotnisk nieprzyjaznych dla GA?
Co dalej?
W czwartek, 26 stycznia ma się odbyć spotkanie BL. Może tam uda się poznać faktyczne przyczyny tak dużych podwyżek.
W imieniu środowiska lotniczego, apelujemy do Pani dyrektor CUL o zrozumienie i rzetelne potraktowanie tematu. Jeszcze nie wszystko stracone. Szanujmy się nawzajem. Bardzo prosimy!
Zachęcamy do lektury pisma, użytkowników lotniska EPBC.
Czytaj również:
List otwarty KTL AOPA Poland w sprawie zamknięcia lotniska Warszawa-Babice (EPBC)
Komentarze