Samoloty studentów Politechniki Warszawskiej z nagrodami w międzynarodowych zawodach
Pojechali do Stanów Zjednoczonych i udowodnili, że są jednymi z najlepszych na świecie studenckich konstruktorów zdalnie sterowanych samolotów. Zawody SAE Aero Design East odbyły się na Florydzie i trwały od 10 do 12 marca 2023 roku. Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign wrócił do Polski z pięcioma miejscami na podium.
W zawodach SAE Aero Design East studenci Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa zaprezentowali samoloty dwóch klas: Micro i Regular. Samolot Micro zdobył cztery nagrody: 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, 3. miejsce za wykonanie misji, 2. miejsce za prezentację techniczną i 3. miejsce za raport techniczny. Samolot Regular został szczególnie doceniony za raport techniczny (3. miejsce), zajął także 4. miejsce w klasyfikacji generalnej i 4. miejsce za wykonanie misji.
Zacięta rywalizacji najmniejszych samolotów
Samolot klasy Micro musiał przede wszystkim spełniać podstawowe założenia regulaminowe zawodów, m.in. ograniczenie maksymalnej mocy do 450 W, limit rozpiętości oraz specyfikę profilu misji.
– Celem statku powietrznego było przewiezienie dwóch rodzajów ładunku: pudełek wielkości małej pizzy oraz metalowych sztabek – mówi Justyna Pluta. – Dodatkowo start samolotu odbywał się z platformy o długości 2,4 m umieszczonej na wysokości około 60 cm.
W trakcie wykonywania misji punktowany był czas przelotu od startu do pierwszego zakrętu. Do zaliczenia lotu konieczne było lądowanie w wyznaczonej strefie.
– Zaprojektowany przez nas samolot w konfiguracji typu delta spełnił wszystkie wymogi podczas inspekcji technicznej oraz wykonał 12 punktowanych lotów w trakcie zawodów – opowiada Justyna Pluta. – Rywalizacja pomiędzy zespołami była bardzo zacięta, różnice punktowe w klasyfikacji generalnej niewielkie. Ostatecznie po uwzględnieniu wyników z dokumentacji technicznej, prezentacji oraz lotów zajęliśmy 3. miejsce.
Zespół klasy Micro pracował w składzie: Justyna Pluta (koordynator), Piotr Garbowski (koordynator), Wojciech Kulczyk i Piotr Godlewski.
Ambitny projekt
– Projekt samolotu klasy Regular przygotowany na zawody w 2023 roku był jednym z ambitniejszych w ostatnich latach – opowiada Michał Włodarczyk. – Zgodnie z nowym regulaminem rozpiętość skrzydeł wynosiła 216 cali (5480 mm), co czyni go największym samolotem w historii naszego koła.
Samolot miał po bardzo krótkim rozbiegu (o długości 100 stóp, czyli 30,48 m) przewieźć jak najcięższy ładunek w postaci metalowych sztabek. Dodatkowym wyzwaniem był limit 90 sekund na złożenie skrzydeł na pasie i wystartowanie. Samolot napędzał jeden silnik elektryczny z mocą ograniczoną do 750 W.
– Jednym z ważniejszych wymogów w klasie Regular od początku historii zawodów jest zakaz używania elementów kompozytowych (z włókien węglowych i szklanych) – przypomina Michał Włodarczyk. – Wyjątkiem są komercyjnie dostępne śmigła i podwozia. Z tego względu głównymi materiałami w naszej konstrukcji były drewno balsowe i sklejki brzozowe. Najbardziej obciążone elementy były wykonane z lotniczego stopu aluminium, a tam, gdzie było to konieczne, zdecydowaliśmy się na wykorzystanie tytanu.
Studenci mieli mało czasu na wykonanie samolotu – od publikacji regulaminu do wysłania konstrukcji minęło zaledwie 6 miesięcy. Mimo tych ograniczeń na zawodach samolot wykonał 8 punktowanych lotów.
– Samolot wykonał założoną misję i spełnił nasze oczekiwania – ocenia Michał Włodarczyk. – Teraz przed zawodami SAE AeroDesign West w Teksasie mamy czas przeprowadzić kilka modyfikacji, które pozwolą poprawić osiągi.
Za samolot klasy Regular odpowiadali: Michał Włodarczyk (koordynator), Julia Lesiuk, Bartosz Zięzio (prezes koła), Antoni Szczurko, Monika Mederska i Emil Kisielewicz.
Czas na radość i… kolejne zawody
Zawody SAE Aero Design East odbyły się na Florydzie i trwały od 10 do 12 marca 2023 roku. Wzięło w nich udział 45 zespołów, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Indii, Brazylii, Meksyku, Chin oraz Polski.
– Emocje sięgały zenitu, niesamowitym wrażeniem była możliwość rywalizowania z drużynami z całego świata – przyznaje Justyna Pluta. – Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w kolejnej edycji.
Studenci PW nie mają wiele czasu na świętowanie. Przed nimi kolejna podróż za ocean i start w zawodach SAE AeroDesign West – 14-16 kwietnia 2023 roku.
Komentarze