Przejdź do treści
Studenci z Wrocławia z 2. miejscem na międzynarodowych zawodach w Stanach Zjednoczonych
Źródło artykułu

Studenci z Wrocławia z 2. miejscem na międzynarodowych zawodach w Stanach Zjednoczonych

KN "PWr in Space" działa przy Politechnice Wrocławskiej już od 2017 roku. Tworzy zespół 60 osób, a jego głównym przedsięwzięciem jest projekt PoliWRocket - budowa eksperymentalnych rakiet sondujących. Ich konstrukcje tworzą samodzielnie - począwszy od fazy projektowej, przez modelowanie 3D oraz prace warsztatowe. Członkowie koła odpowiedzialni są za różne segmenty rakiety, w tym silnik, elektronika, system odzysku, moduł z ładunkiem badawczym czy strukturę rakiety spajającą wszystkie elementy.

Wykorzystują do tego wiedzę z zakresu fizyki, chemii, matematyki, mechaniki, hydrostatyki, pneumatyki, materiałoznawstwa i wielu innych. Do tej pory udało im się skonstruować 8 głównych rakiet i odbyć 15 udanych lotów. Poza rakietami głównymi, które zabierają na zawody do Stanów Zjednoczonych i Portugalii, członkowie koła projektują i wykonują rakiety mniejsze, często służące do testowania wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, które później mogą wykorzystać w projekcie głównym.

W tym roku, najnowszym projektem jest rakieta R5 "Aurora" - 4-metrowa konstrukcja ważąca ok. 33 kg. Jest to rakieta z silnikiem hybrydowym, w którym odbywa się reakcja między paliwem w formie stałej (żywica z drobinkami metalicznymi) a gazowym utleniaczem (podtlenek azotu). Wygląd ozdobnego wykończenia konstrukcji ściśle nawiązywał do aurory - zorzy polarnej, poprzez wykorzystanie folii holograficznej, mieniącej się na różne kolory pod każdym kątem.

W czerwcu tego roku, zespół miał okazję czynnie uczestniczyć w zawodach Spaceport America Cup 2023, odbywających się w Nowym Meksyku w Stanach Zjednoczonych. Są to największe międzynarodowe zawody sondujących rakiet eksperymentalnych przeznaczone dla zespołów studenckich z całego świata. Polska drużyna brała udział w konkurencji "10k SRAD Hybrid&Liquid", której założeniem jest wzniesienie konstrukcji z silnikiem na paliwo hybrydowe lub paliwo ciekłe na wysokość ok. 3 km. Całe zawody trwają około tydzień, pierwsze dwa dni to dni expo, gdzie wszystkie drużyny wystawiają się ze swoimi konstrukcjami, prezentując swoje projekty jury i innym uczestnikom konkursu. Kolejne 4 dni to etap na "poligonie" (prywatnym porcie kosmicznym Spaceport America zbudowanym przez firmę  Virgin Galactic), gdzie odbywają się starty rakiet.

Były to dni, w których każda drużyna musiała przezwyciężyć swoje słabości, zmierzyć się z pojawiającymi się problemami od strony technicznej, ale także trudnymi warunkami pogodowymi (warunki pustynne z upalnymi temperaturami dochodzącymi do 40 stopni, bardzo silny wiatr, a nawet trąby powietrzne), by doprowadzić do startu rakiety. Polakom udało się wystartować w ostatni dzień zawodów, odbywając udany start i bezpieczny powrót rakiety na ziemię. Aurora poleciała na ok. 1500 m, na które wzniosła się w 8 sekund.

Dzięki dokumentacji technicznej konstrukcji o wysokiej jakości przygotowania, wykorzystaniu nowych, lepszych rozwiązań zapewniających trwałość wykonania (np. połączenia między modułami, ulepszenie komputera pokładowego, czy nowe metody laminacji i nawijania korpusu rakiety), przygotowaniu zespołu do startu, polski zespół został doceniony przez sędziów zajmując 2. miejsce w kategorii "10k SRAD Hybrid&Liquid".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony