Przejdź do treści
MFD fot.: Katarzyna Kornatowska
Źródło artykułu

Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg

Wyniki ankiety są jednoznaczne. Systemy nawigacji satelitarnej były zakłócane w dniu 26 grudnia 2023, a obszar anomalii, pokrywał się z mapą portalu GPSJAM.org. Oczywiście powyższe stwierdzenie nie wyklucza, że problemy występowały, występują w innych dniach i innych obszarach. Nasza hipoteza o tym, że mapa gpsjam, niekoniecznie odnosi się w tym dniu do zakłóceń systemu GNSS, z uwagi na mnogość sposobów interpretowania danych towarzyszących w systemie ADS-B, okazała się nieprawdziwa.

W sumie, oddaliście 34 głosy, z czego jako wiarygodne, to znaczy takie które nie nosiły znamion nieprawdziwych odpowiedzi, zakwalifikowaliśmy 26. Bardzo dziękujemy za poświęcony czas.

Wnioski:

  • Służby ATS reagowały prawidłowo, publikując depesze NOTAM w „zainfekowanym” obszarze.
  • Niepokojącym dodatkowym czynnikiem, poza samym zakłócaniem sygnału GNSS jest 5 zgłoszeń dotyczących problemów z zegarem GNSS, co wskazywałoby na Spoofing.
  • Problem zakłócania sygnału GNSS występował częściej na „wyższych” wysokościach.
  • Wydaje się, że najbardziej narażonymi na zakłócenia sygnału GNSS przy powierzchni gruntu były rejony Gdańska.
  • Nie wszyscy zgłaszali problem z GNSS do służb ATS, co może wynikać z faktu, że ktoś już odpowiedni raport słyszany przez inne załogi złożył w danym obszarze, lub problem jest tak „częsty”, że załogi stwierdziły, że nie ma sensu zgłaszać, bo i tak jest NOTAM, albo że w „tym obszarze” problem występuje dość często.

Poniżej zagregowane wyniki i odpowiedzi.
 

GPSJAM zagregowane wyniki ankiety

Zagregowane wyniki ankiety

GNSS jamming w dniu 26 grudnia 2023 roku. Występujące problemy.

Występujące problemy na skutek zakłócania sygnału GNSS w dniu 26 grudnia 2023 roku.

GPSJAM mapa wysokości na których występowały problemy z sygnałem GNSS

Mapka raportów załóg na tle mapy z portalu GPSJAM.org

Miejsce i wysokość występowania anomalii

Warszawa-Kowno    FL370
WarszawaFL100+
Okolice POZFL300
Warsaw airport    before landing
ŁęczycaFL300
Między Łodzią a WroclawiemFL380
20NM na zachód od EPMOFL360
Cały obszar Bałtyku (trasa EVRA- EDDH)FL 410
EPSYFL150
After dep from EPGD 
100NM E of SubixFL360
15 NM na wschód od EPGD4000 ft
FIR EPWW3000+
Okolice DENKOFL350
Odlot EPGDClimb after takeoff 100ft
Od punktu BOKSU na granicy FIR do wysokości lotniska EPWAFL370
Ok 7nm na południe od Płocka. W kontrze do postawionej tezy każdy statek zgłaszający się na radarze w firze warszawskim a następnie szwedzkim (trasa was-osl) zgłaszał utratę gnssa.FL150
Od Kartuz do KampinosuFL210 do 7000 ft
120NM na polnoc od EPGD - znizanie do EPGDFL390-1000ft
50 NM South of POZFL150
Od pkt 54°15'16.0"N 20°47'43.7"E do 65 na wschód od pkt450 ft
100NM N od CMPFL250
EPBY after takeoff  climbingFL280 heading west
TMA Gdansk10000-GND

Jeszcze raz dziękujemy za oddane głosy. Szczególne podziękowania dla Pani Katarzyny Kornatowskiej za uzasadnioną kontrhipotezę i przesłaną fotografię.


Czytaj również:
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony