Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg
Wyniki ankiety są jednoznaczne. Systemy nawigacji satelitarnej były zakłócane w dniu 26 grudnia 2023, a obszar anomalii, pokrywał się z mapą portalu GPSJAM.org. Oczywiście powyższe stwierdzenie nie wyklucza, że problemy występowały, występują w innych dniach i innych obszarach. Nasza hipoteza o tym, że mapa gpsjam, niekoniecznie odnosi się w tym dniu do zakłóceń systemu GNSS, z uwagi na mnogość sposobów interpretowania danych towarzyszących w systemie ADS-B, okazała się nieprawdziwa.
W sumie, oddaliście 34 głosy, z czego jako wiarygodne, to znaczy takie które nie nosiły znamion nieprawdziwych odpowiedzi, zakwalifikowaliśmy 26. Bardzo dziękujemy za poświęcony czas.
Wnioski:
- Służby ATS reagowały prawidłowo, publikując depesze NOTAM w „zainfekowanym” obszarze.
- Niepokojącym dodatkowym czynnikiem, poza samym zakłócaniem sygnału GNSS jest 5 zgłoszeń dotyczących problemów z zegarem GNSS, co wskazywałoby na Spoofing.
- Problem zakłócania sygnału GNSS występował częściej na „wyższych” wysokościach.
- Wydaje się, że najbardziej narażonymi na zakłócenia sygnału GNSS przy powierzchni gruntu były rejony Gdańska.
- Nie wszyscy zgłaszali problem z GNSS do służb ATS, co może wynikać z faktu, że ktoś już odpowiedni raport słyszany przez inne załogi złożył w danym obszarze, lub problem jest tak „częsty”, że załogi stwierdziły, że nie ma sensu zgłaszać, bo i tak jest NOTAM, albo że w „tym obszarze” problem występuje dość często.
Poniżej zagregowane wyniki i odpowiedzi.
Miejsce i wysokość występowania anomalii
Warszawa-Kowno | FL370 |
Warszawa | FL100+ |
Okolice POZ | FL300 |
Warsaw airport | before landing |
Łęczyca | FL300 |
Między Łodzią a Wroclawiem | FL380 |
20NM na zachód od EPMO | FL360 |
Cały obszar Bałtyku (trasa EVRA- EDDH) | FL 410 |
EPSY | FL150 |
After dep from EPGD | |
100NM E of Subix | FL360 |
15 NM na wschód od EPGD | 4000 ft |
FIR EPWW | 3000+ |
Okolice DENKO | FL350 |
Odlot EPGD | Climb after takeoff 100ft |
Od punktu BOKSU na granicy FIR do wysokości lotniska EPWA | FL370 |
Ok 7nm na południe od Płocka. W kontrze do postawionej tezy każdy statek zgłaszający się na radarze w firze warszawskim a następnie szwedzkim (trasa was-osl) zgłaszał utratę gnssa. | FL150 |
Od Kartuz do Kampinosu | FL210 do 7000 ft |
120NM na polnoc od EPGD - znizanie do EPGD | FL390-1000ft |
50 NM South of POZ | FL150 |
Od pkt 54°15'16.0"N 20°47'43.7"E do 65 na wschód od pkt | 450 ft |
100NM N od CMP | FL250 |
EPBY after takeoff climbing | FL280 heading west |
TMA Gdansk | 10000-GND |
Jeszcze raz dziękujemy za oddane głosy. Szczególne podziękowania dla Pani Katarzyny Kornatowskiej za uzasadnioną kontrhipotezę i przesłaną fotografię.
Czytaj również:
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS
Komentarze