Pierwsze doniesienie do prokuratury za niemożliwy do spełnienia przepis. Polecemy lekturę odpowiedzi M. Horały.
13 lutego 2020 r., Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA Poland złożyło u Ministra Infrastruktury, Pana Andrzeja Adamczyka, Wniosek o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.
O co właściwie chodziło?
Otóż, w treści Rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące Dz.U. z 2019 r. poz. 617 w §3 ust. 1 zawarty jest termin „granice administracyjne miast”, który brzmi w ten sposób:
„2) zakaz wykonywania lotów nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych odpowiednio dla miast:”.
Warto na niego zwrócić uwagę bowiem przepis ten jest skrajnie nieżyciowy i w aktualnym brzmieniu niemożliwy do respektowania.
AOPA Poland już dawno zwracała uwagę na to rozporządzenie, jako, że piloci wykonujący loty nad terytorium naszego kraju, nie są w stanie przestrzegać tej zasady i to wcale nie ze złej woli.
Każdy kto lata jakimkolwiek rodzajem statku powietrznego doskonale zdaje sobie sprawę, że z powietrza nie jest możliwe określenie granic administracyjnych danej miejscowości, a także liczby jej ludności.
Tym samym, w każdym momencie w niezawiniony sposób taki pilot może złamać zapis rozporządzenia i chcąc nie chcąc, narazić się na sankcje prawne. Do tej pory nie zdarzył się przypadek, aby ktokolwiek miał z tego tytułu problemy.
Jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego zaczął tę kwestię interpretować w sobie tylko znany sposób i egzekwować przepis (przynajmniej w tym jednym przypadku), czego przykładem jest poniższy film, do zapoznania z którym zachęcamy:
O tym jak Prezes ULC robi z pilotów przestępców
Zachęcamy również do zapoznania się z treścią odpowiedzi Sekretarza Stanu, Marcina Horały, na wniosek KTL AOPA Poland, które postulowało o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.
No bo jak rozpoznać granice administracyjne z powietrza? Wniosek KTL AOPA Poland do Ministra Adamczyka
Lotnicze absurdy: „Zakazy i ograniczenia lotów w nowym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury"
Odpowiedź Ministra Infrastruktury na wniosek KTL AOPA w sprawie ograniczeń lotów
Blog Mikołaja Doskocza: Wysokości lotów nad miastami – nowe przepisy
Komentarze