Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwsze doniesienie do prokuratury za niemożliwy do spełnienia przepis. Polecemy lekturę odpowiedzi M. Horały.

13 lutego 2020 r., Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA Poland złożyło u Ministra Infrastruktury, Pana Andrzeja Adamczyka, Wniosek o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń  lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.

O co właściwie chodziło?

Otóż, w treści Rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące Dz.U. z 2019 r. poz. 617 w §3 ust. 1 zawarty jest termin „granice administracyjne miast”, który brzmi w ten sposób:

„2) zakaz wykonywania lotów nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych odpowiednio dla miast:”.

Warto na niego zwrócić uwagę bowiem przepis ten jest skrajnie nieżyciowy i w aktualnym brzmieniu niemożliwy do respektowania.

AOPA Poland już dawno zwracała uwagę na to rozporządzenie, jako, że piloci wykonujący loty nad terytorium naszego kraju, nie są w stanie przestrzegać tej zasady i to wcale nie ze złej woli.

Każdy kto lata jakimkolwiek rodzajem statku powietrznego doskonale zdaje sobie sprawę, że z powietrza nie jest możliwe określenie granic administracyjnych danej miejscowości, a także liczby jej ludności.

Tym samym, w każdym momencie w niezawiniony sposób taki pilot może złamać zapis rozporządzenia i chcąc nie chcąc, narazić się na sankcje prawne. Do tej pory nie zdarzył się przypadek, aby ktokolwiek miał z tego tytułu problemy.

Jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego zaczął tę kwestię interpretować w sobie tylko znany sposób i egzekwować przepis (przynajmniej w tym jednym przypadku), czego przykładem jest poniższy film, do zapoznania z którym zachęcamy:

O tym jak Prezes ULC robi z pilotów przestępców


Zachęcamy również do zapoznania się z treścią odpowiedzi Sekretarza Stanu, Marcina Horały, na wniosek KTL AOPA Poland, które postulowało o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń  lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. 

KTL AOPA zwróciła się także do Pana Ministra, z pilną prośbą o zmianę wyrażenia „granic administracyjnych miast” na rozpoznawalny, znany i bezpiecznie stosowany w lotnictwie przez dziesięciolecia termin „obszaru gęstej zabudowy” albo „zwartej zabudowy” lub inny odpowiedni zapis zgody z aktami obowiązującymi, właściwie opisujący intencję pozostania poza gęstą zabudową, terenem silnie zurbanizowanym.
Pełna treść dokumentu przesłanego przez Ministerstwo Infrastruktury

 
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony