Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Włocławek-Kruszyn
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko Włocławek-Kruszyn. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Tomaszowi Langnerowiczowi, zastępcy Dyrektora Aeroklubu Włocławskiego im. Stanisława Skarżyńskiego.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Włocławskiego (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Tomasz Lanngnerowicz: Dysponujemy dwoma pasami startowymi o nawierzchni trawiastej DS 1 – 1000 x 70 m, i DS 2 – 1000 x 80 m. o nośności do 5700 MTOW. Dwa przestronne hangary pozwalają przechowywać bezpiecznie samoloty i szybowce. Teren portu jest ogrodzony i monitorowany za pomocą systemu kamer. Istnieje możliwość zatankowania paliwa na stacji paliwowej odległej od lotniska ok. 250 m.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
TL: Szkolenie – 70% ( szkolenie w sekcjach samolotowej, szybowcowej, mikrolotowej i balonowej, reaktywujemy działalność w sekcji modelarskiej), działalność komercyjna – 30%;
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
TL: Nie sposób wymienić jednego najważniejszego zdarzenia w życiu Aeroklubu. Nawet chcąc ograniczyć się tylko do imprez sportowych Aeroklub Włocławski był wielokrotnie organizatorem Mistrzostw Świata, Europy i Polski w różnych dyscyplinach sportów lotniczych, w tym m.in. Mistrzostw Europy Makiet Samolotów w 2001 roku, Mistrzostw Świata Modeli Śmigłowców w 2007 roku, odbywających się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Mistrzostw Świata Modeli Redukcyjnych Samolotów w 2008 roku pod Honorowym Patronatem Marszałka Sejmu RP, w 2009 i 2019 roku Mistrzostw Europy Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych. W 2013 roku byliśmy gospodarzem Balonowych Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Europy FAI Modeli Śmigłowców dla Seniorów i Juniorów oraz w 2014 roku Mistrzostw Świata Modeli Samolotów Latających na Uwięzi. W 2015 roku powierzona nam została organizacja Mikrolotowych Mistrzostw Europy, a rok później po raz kolejny gościliśmy najlepszych modelarzy podczas Mistrzostw Europy Modeli Śmigłowców dla Juniorów
i Seniorów pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W 2017 roku Aeroklub Włocławski był organizatorem Mistrzostw Europy Modeli Kosmicznych. Rok później w 2018 roku zorganizowaliśmy Mistrzostwa Świata Modeli Kosmicznych oraz Balonowe Mistrzostwa Świata Juniorów – obie imprezy pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Czas pandemii ograniczył działalność chyba wszystkich Aeroklubów ale już w 2022 roku podczas Mistrzostw Świata gościliśmy najlepszych modelarzy startujących w kategorii F2 a w roku bieżącym „Uwięziowcy” startowali u nas konkurując podczas rozgrywanych w sierpniu Mistrzostw Europy FAI F2.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
TL: Położenie lotniska poza strefami ograniczającymi ruch lotniczy daje praktycznie nieograniczone możliwości prowadzenia szkoleń i lotów rekreacyjnych. Lokalizacja w pobliżu Włocławka i skomunikowanie transportem miejskim to kolejny atut naszego Aeroklubu. Mamy wielu pilotów, którzy latają w naszym klubie dojeżdżając koleją z Gdańska, Łodzi czy Warszawy.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
TL: Włocławek i okolice daje wiele możliwości ciekawego spędzenia czasu. Na wypełnienie programu jednodniowej wycieczki możemy zaproponować:
- zwiedzanie zabytkowej Bazyliki Katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny - Bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Włocławku – Wikipedia, wolna encyklopedia gdzie m.in. możemy obejrzeć nagrobek Biskupa Piotra z Bnina dłuta Wita Stwosza czy witraże Józefa Mehoffera;
- nowo otwarte Interaktywne Centrum Fajansu – Skarbiec Fajansu - Interaktywne Centrum Fajansu – Skarbiec Fajansu | Centrum Kultury Browar B (ckbrowarb.pl);
- Skansen w Kłóbce – nazywany ze względu na swoje położenie „Perłą Kujaw” park etnograficzny
z kilkunastoma obiektami architektury wiejskiej - Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej
we Włocławku;
- mamy nadzieję, że już wkrótce atrakcją położoną tuż obok lotniska będzie powstające centrum sportowo-rekreacyjne z aquaparkiem i multisportowym zespołem boisk.
Dlapilota.pl: Aeroklub Włocławski mógłby działać prężniej, gdyby... ?
TL: Sport lotniczy dla dzieci i młodzieży był dotowany z zasobów Skarbu Państwa. Pozwoliłoby
to na zapewnienie dostępu do modelarni czy też kursów szybowcowych dla znacznie większego grona przyszłych pilotów i inżynierów.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?
TL: Naszym największym wyzwaniem jest odświeżenie floty posiadanych statków powietrznych. Myślimy o uniwersalnym samolocie, mogącym służyć zarówno do nauki pilotażu jak i holowania szybowców. W dalszych planach mamy modernizację budynków portowych i pola campingowego.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora/Prezesa Aeroklubu?
TL: Klasa lotnicza w jednej z włocławskich szkół średnich.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan/Pani do przylotów na lotnisko Aeroklubu Włocławskiego?
TL: Przylećcie raz, Będziecie już wracać zawsze.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
TL: Dziękuję.
Zobacz też profil lotniska Włocławek-Kruszyn na portalu lotniska.dlapilota.pl (LINK)
Komentarze