EASA opublikowała Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego 2023-2025
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) postanowiła skrócić okres referencyjny EPAS (European Plan for Aviation Safety) do 3 lat, aby zapewnić bardziej ukierunkowane i stabilniejsze priorytety strategiczne. Przy wsparciu swoich organizacji doradczych, Agencja przeprowadziła kompleksowy przegląd priorytetów strategicznych zawartych w tomie I pod kątem nowego kontekstu operacyjnego, w wyniku czego położono większy nacisk na zarządzanie współzależnościami ryzyka, a także na kompetencje personelu (w szczególności poprzez wdrażanie szkoleń i ocen opartych na kompetencjach we wszystkich dziedzinach lotnictwa) oraz rozszerzenie priorytetów bezpieczeństwa operacyjnego.
Uwzględniono również dodatkowe priorytety dotyczące bezpiecznej integracji pojawiających się technologii i nowych koncepcji biznesowych. EPAS nadal utrzymuje również strategiczne priorytety w zakresie ochrony środowiska, aby wspierać realizację Europejskiego Zielonego Ładu z ambitnym celem do 2050 r. osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej.
W 2022 r., po zakończeniu 16 procesów mających na celu ograniczenie głównych zagrożeń zidentyfikowanych w poprzednich wydaniach EPAS, część II obejmuje obecnie 158 zadań, z których 13 jest nowych. Ich opis uwzględniając tworzenie przepisów (RMT) zawiera teraz więcej szczegółów na temat metody pracy i powiązanych dokumentów referencyjnych ICAO, a także inne nowe elementy, zgodnie ze zmienioną procedurą stanowienia przepisów, która została przyjęta przez zarząd EASA w maju 2022 r. (decyzja MB nr 01 -2022). Aby uprościć EPAS i zapewnić lepszy wgląd w aktywne działania, z głównej części tomu II usunięto zadania związane z regularną aktualizacją przepisów bez aktywnego cyklu.
Cześć III „Safety Risk Portfolios 2023 Edition” przedstawia dostępne domeny ryzyka utworzone w ramach europejskiego procesu zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa. Uwzględniono tam nowy zakres ryzyka bezpieczeństwa „Systemic and conjunctural”, łączący kwestie bezpieczeństwa związane z COVID-19 i wynikające z wojny na Ukrainie. Po raz pierwszy przedstawiono listę kwestii związanych z bezpieczeństwem wyższego ryzyka we wszystkich domenach. Trwa opracowywanie zakresu ryzyka związanego z bezpieczeństwem zdatności do lotu i certyfikacją środowiskową w celu rozwiązania tych kwestii. Temat zostanie opublikowany jako część wydania EPAS Volume III 2024.
Podczas gdy strategiczne priorytety są ustalane na cały okres referencyjny (2023-2025), tom II EPAS „EPAS Actions” i tom III „Safety Risk Portfolios” będą nadal poddawane corocznemu przeglądowi i aktualizacji.
EPAS 2023-2025 - Volume I - Strategic Priorities [PDF]
Celem opracowania dokumentu jest wspólne utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotniczego sprzed pandemii przez całą fazę odbudowy i poprawienie bezpieczeństwo po wyjściu z tego kryzysu. Dodatkowo EASA chce, aby państwa członkowskie EASA wykazały się skutecznymi krajowymi planami bezpieczeństwa (SSP).
EPAS 2023-2025 - Volume II - EPAS Actions 2023 Edition [PDF]
Wydanie EPAS tom II opiera się na priorytetach strategicznych dla nowego okresu referencyjnego określonych w tomie I EPAS 2023-2025. To wydanie zawiera 158 aktywnych działań EPAS, z 59 zadaniami tworzenia przepisów (RMT), 35 działaniami promującymi bezpieczeństwo
EPAS 2023-2025 - Volume III - Safety Risk Portfolios 2023 Edition [PDF]
Identyfikacja problemów związanych z bezpieczeństwem jest pierwszym krokiem w procesie SRM i odbywa się poprzez analizę danych o zdarzeniach oraz innych informacji związanych z bezpieczeństwem, a także wspieranie informacji przez CAG. Te kwestie bezpieczeństwa kandydatów są formalnie ujmowane przez Agencję, a priorytetowo traktowane kluczowe obszary ryzyka, jak i kwestie bezpieczeństwa.
W tym dokumencie pojawiło się szereg nowych zagadnień (poniżej ich lista):
2. Systemic and conjunctural (SYS&CONJ)
- Aircraft vulnerability leading to flight safety degradation due to cyberattacks (SI-5017B)
- Airline systems’ vulnerability leading to disruptions due to cyber attacks (SI-5017A)
- A long-lasting crisis may lead to a further financial strain on organisations after the COVID-19 pandemic situation (SI-5524)
- Continued airworthiness related issues due to sanctions (SI-5502)
- Flight route congestion (hotspots) (SI-5506)
- GPS signal manipulation leading to navigation or surveillance degradation (SI-5501A)
- Increased risk of airspace infringements by military UAS, aircraft, or debris spilling over from conflict zones(SI-5515)
- Leased aircraft captured by the Russian Federation (SI-5503)
- Management of Air Traffic Evolution during Recovery Phase (SI-5030)
- Non-standard and unplanned military activities outside the conflict zones (SI-5508)
- Reduction in training effectiveness due to remote training (SI-5023)
- Separation with unidentified aircraft (SI-5514)
- Spare parts shortages (other than aircraft) (SI-5504)
4. Commercial air transport - aeroplanes - CAT A
- Hail (SI-0003A)
8. Air Traffic Management/air Navigation Services - ATM/ANS
- Use of more than one language on frequency (SI-2029)
Pobierz również:
How EPAS is developed_EPAS 2023-2025
EPAS Acronyms and Definitions_EPAS 2023-2025
EPAS action types and templates_EPAS 2023-2025
Working groups and Bodies having a role in EPAS_EPAS 2023-2025
Transposition table of ICAO SARPs
Komentarze