Subiektywne podsumowanie 2020 roku w lotnictwie

Podsumowanie 2020 roku

Tak oto dobiegł końca rok 2020. Tradycyjnie jest to czas podsumowań i refleksji. Okres, w którym warto pochylić się nad wynikami swojej pracy i dokonać bilansu całorocznych dokonań, a także określić kierunki na nadchodzący rok.

Z pewnością najważniejszą kwestią w lotnictwie w 2020 r. była pandemia koronowirusa, która doprowadziła do kryzysu, jakiego jeszcze w tym sektorze nie widzieliśmy. Linie lotnicze na całym świecie masowo zwalniały pilotów (i pozostały personel) i starały się dopasować swoje rozkłady lotów do zmniejszonego zapotrzebowania na podróże. Wiele dużych szerokokadłubowych konstrukcji zostało wycofanych wcześniej, niż oczekiwano - podczas gdy 737 Max w końcu pod koniec roku powrócił do latania.

Jedynym jasnym punktem sektora lotniczego były przewozy cargo, a wiele linii lotniczych przekształciło swoje samoloty pasażerskie dostosowując je do przewozu ładunków. Podróże i turystyka stanowią ponad 10% globalnego PKB i jest to przemysł, który napędza gospodarka biznesowa i rekreacyjna. Jednak z powodu pandemii koronowirusa mocno on ucierpiał.

Według światowych analityków, globalny ruch lotniczy pasażerski w 2020 r. zmniejszył się o 67% i wrócił do poziomów z 1999 r. Oznacza to, że 21 lat nieustannego wzrostu zniknęło w ciągu kilku miesięcy. Przewidywany powrót do poziomów sprzed roku może być osiągnięty najwcześniej w latach 2024-25.

Kluczowe trendy w lotnictwie mogą w najbliższym czasie obejmować coraz większe konsolidacje linii lotniczych, wprowadzanie do flot samolotów nowej generacji, wycofywanie i rekonfiguracje starszych egzemplarzy, większą elastyczność operacyjną linii lotniczych czy też coraz bardziej powszechne korzystanie przez przewoźników z leasingu samolotów.

O tych i o innych ważnych dla lotnictwa wydarzeniach ostatnich 12 miesięcy, istotnych dla jego rozwoju, a czasami niestety go hamujących, przypominamy w poniższym zestawieniu. Obejmuje ono najważniejsze i najciekawsze – w subiektywnej ocenie Redakcji – wydarzenia, imprezy oraz zmiany, które miały miejsce w 2020 roku.

STYCZEŃ

1 stycznia zamieściliśmy informację o nowych narzędziach ICM dla lotnictwa, które zostały zaprezentowane w Bangkoku. Identyfikacja strategicznej współpracy pomiędzy lotniskami, ocena konsekwencji ekonomicznych fuzji linii lotniczych oraz otwieranie nowych, bezpośrednich połączeń komunikacyjnych dalekiego, globalnego zasięgu – to wyzwania na które odpowiada nowe narzędzie analityczne GATO Decision Support System. (link)

6 stycznia pisaliśmy o obchodach 40-lecie istnienia Aeromodelklubu BCK, członka Aeroklubu Polskiego. 40 lat działalności klubu modelarskiego jest wyjątkową wartością, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę współczesną rzeczywistość, tzn. dostęp do różnorodnych zabawek i zaawansowanych technologicznie urządzeń, dostępnych dla dzieci i młodzieży. Z tej okazji w Bemowskim Centrum Kultury odbyła się uroczysta gala, będąca pełną emocji podróżą w przeszłość. (link)

8 stycznia rano ok. 20 km od międzynarodowego portu lotniczego Teheran-Imam Khomeini rozbił się B738 ukraińskich linii lotniczych Ukrainian International Arlines (znaki rejestracyjne UR-PSR) ze 167 pasażerami i 9 członkami załogi na pokładzie. Łączność z samolotem została utracona po starcie o 02.48 UTC. Po starcie samolot wzniósł się na 8 tys. stóp, a następnie zaczął spadać. Iran ogłosił 11 stycznia rano, że jego siły zbrojne "nieintencjonalnie" zestrzeliły ukraiński samolot pasażerski w rezultacie "ludzkiego błędu". (link) (link)


Miejsce katastrofy samolotu B738 ukraińskich linii lotniczych Ukrainian International Arlines w Teheranie (fot. avherald.com)

W pierwszej połowie stycznia przekazaliśmy informację Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformował, że od 1 marca 2020 roku zmianie ulega sposób logowania do systemu egzaminacyjnego LKE. Zgodnie z nowymi wymaganiami kandydaci są zobowiązani podać podczas logowania pin, hasło oraz datę urodzenia. (link)

W styczniowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko w Gryźlinach, zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim nieopodal trasy S51 prowadzącej do Olsztyna. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Radosławowi Nowosielskiemu, Prezesowi Zarządu spółki Fotowoltaika Gryźliny, która administruje obiektem.(link)

17 stycznia opublikowaliśmy podsumowanie działalności ratowniczej Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w 2019 roku, w którym na terenie działania TOPR doszło do 739 działań ratowniczych w tym w 281 z udziałem śmigłowca. W podsumowaniu przypomnieliśmy wielką akcję ratunkową, która była wynikiem tragedii spowodowanej przez rażenie piorunem turystów w masywie Giewontu w dniu 22.08 2019 r. Wspomnieliśmy też o dużej akcja ratunkowej w jaskini Wielkiej Śnieżnej, która rozpoczęła się 18 sierpnia i trwała miesiąc. (link)

14 stycznia przekazaliśmy informacje o oddaniu do użytku operacyjnego 22 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej w Porcie Lotniczym Katowice. Na nowej części płyty cargo znajdują się 4 stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga737 (kod C). (link)


Płyta postojowa samolotów nr 3 (pps cargo) w Porcie Lotniczym Katowice (fot. Robert Neumann)

W połowie stycznia pisaliśmy o rozpoczęciu eksploatacji operacyjnej samolotu BelugaXL. Maszyna, stanowiąca integralną część system przemysłowego Airbusa, wykonała 9 stycznia pierwsze zadanie przewozowe. Samolot ma 63 m długości oraz 8 m wysokości. Dzięki największej średnicy przedziału ładunkowego wśród istniejących maszyn transportowych BelugaXL może przewozić dwa skrzydła samolotu A350 XWB. Przy maksymalnej ładowności 51 ton BelugaXL ma zasięg 4000 km (2200 nm). (link)

15 stycznia zamieściliśmy ciekawy wywiad o rozwoju wiatrakowców FC-4 i Nano firmy Fusioncopter. W wywiadzie poruszone były m.in. tematy dot. zastosowanych innowacji i szczegółów oblotów. Z głównym konstruktorem spółki, Jarosławem Kowalskim, rozmawiał Marcin Ziółek. (link)

17 stycznia opublikowaliśmy opracowane i udostępnione przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej statystki łączności nawiązywanej ze Służbą Informacji Powietrznej w roku 2019. Wynika z nich jasno, iż był to kolejny rok z tendencją wzrostową, w tym przypadku wynoszącą ok. 10% w odniesieniu do 2018 r. (link)

17 stycznia zamieściliśmy informację o przeprowadzeniu przez załogę fabryczną Airbusa na lotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwszych całkowicie automatycznych startów z wykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu. Zespół testowy, składający się z dwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, sprawdzał działanie innowacyjnego systemu 18 grudnia 2019 r., wykonując osiem startów w trakcie trwającego cztery i pół godziny zadania. (link)

17 stycznia zakończyły się 10. Szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet, które rozgrywane były w Lake Keepit, w Australii. Do rywalizacji o medale stanęło 47 szybowniczek, w tym 5 z Polski. Mistrzynią klasy 18-metrowej została Mélanie Gaduolet (Francja). Złoto w klasie Standard zdobyła Sarah Arnold (USA), a mistrzostwo w klasie Club zdobyła Elena Fergnani (Włochy). Polki ukończyły zawody na następujących miejscach: w klasie Club 7. miejsce – Judyta Czyż, tuż za nią na 8. miejscu – Kinga Tchorz; w klasie 18-metrowej 9. miejsce – Joanna Biedermann; w klasie Standard Agata Kaszczuk była 11., a Anna Piotrowska na 15. miejscu. (link)

21 stycznia zaprosiliśmy do lektury pierwszej części ciekawego wywiadu z Marianem Wieczorkiem – z pilotem, który z pewnością swoim doświadczeniem mógłby obdzielić kilku innych. I to zarówno za sterami samolotów komercyjnych, jak i w kadrze Polski. Z Marianem Wieczorkiem o specyfice i różnicach latania na różnych typach samolotów szerokokadłubowych, wyzwaniach z tym związanych, szkoleniu młodych pilotów, a także zaletach latania nawigacyjnego rozmawiał Marcin Ziółek. (link) Kolejne części wywiadu: (link), (link)

24 stycznia poinformowaliśmy o publikacji w Dzienniku Urzędowym ULC Wytycznych Nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie Raportu Konwersji krajowych kwalifikacji dla szybowców TM(G)R, motoszybowców TM(MG)R i balonów TM(FB)R. (link)

24 stycznia przekazaliśmy informację, że Polska Grupa Lotnicza (PGL), właściciel Polskich Linii Lotniczych LOT (LOT), ogłosiła przejęcie linii Condor, co pozwoli tej linii z sukcesem wyjść z procedury ochronnej. Oferta przejęcia Condora przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. (link)


(fot. Kancelaria Premiera/Twitter)

25 stycznia, z lotniska przyfabrycznego w Everest w stanie Washington, pierwszy lot wykonał najnowszy szerokokadłubowy model Boeinga – 777X. Nowy samolot, dla którego przewidziano oficjalną nazwę 777-9, jest największym modelem serii 777. (link) (link)

31 stycznia Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał w Dęblinie wartą 4,6 mld USD umowę na zakup 32 najnowocześniejszych myśliwców piątej generacji F-35A. W wersji A, którą kupuje Polska, jego długość to ok. 15,7 m, wysokość 4,38 m, rozpiętość skrzydeł 10,7 m, a ogona blisko 7 metrów. Bez ładunku waży 13,3 t, maksymalna masa startowa to ponad 31 ton. Z uzbrojeniem osiąga maksymalną prędkość 1,6 Macha; jego maksymalny zasięg z zapasem paliwa w zbiornikach wewnętrznych to 2,2 tys. km, a zasięg bojowy ok. 1100 km. (link)


LUTY
2 lutego opublikowaliśmy odpowiedź Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystosowaną do jednego z naszych Czytelników, Roberta Pietrachy, w sprawie możliwości wprowadzenia przepisu umożliwiającego korzystanie z nabytych uprawnień w okresie pomiędzy egzaminem, a fizycznym odebraniem licencji. (link)

Już po raz piąty przyznano najważniejsze nagrody środowiska lotniczego. Podczas uroczystej Gali w wyjątkowej scenerii hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront wręczono statuetki dla najlepszych lotniczych sportowców, pilotów i grup pokazowych oraz fotografów. W kategorii Cumulus Sportowy po raz drugi z rzędu zwyciężył Andrzej Sołtyk – Mistrz Świata w indoor skydivingu i zdobywca tytułu “najszybszego człowieka na świecie latającego w tunelu”. Tytuł z zeszłego roku obroniła także grupa Flying Dragons, która odebrała statuetkę w kategorii Cumulus Air Show - Pilotaż Grupowy. W kategorii Air Show przyznano także statuetkę za pilotaż indywidualny i tutaj bezkonkurencyjny okazał się Marek Choim i jego fenomenalne pokazy na samolocie Extra 330SC. W kategorii Air Show – Fotografia Lotnicza najlepszym fotografem został wybrany Konrad “Kifcio” Kifert. W kategorii Cumulus Extreme – kategorii dedykowanej pilotom, którzy w minionym roku dokonali wyjątkowych i spektakularnych wyczynów lotniczych wymagających odwagi i wyjątkowych umiejętności – statuetkę zdobył Arkadiusz “Maya” Majewski – za ustanowienie rekordu Guinnessa w najwyższym na świecie skoku spadochronowym w tandemie z wysokości 11 405 m n.p.m. (link)


Gala Cumulusy 2019 (fot. Aeropact)

9 lutego poinformowaliśmy o zakończeniu prac przy odnawianiu śmigłowca SM-2 – jednego z pierwszych polskich wiropłatów opracowanych po drugiej wojnie światowej. Śmigłowiec został poddany kompleksowym działaniom restauratorskim i konserwatorskim. Odbudowano  kabinę pilotów, odtworzono brakujące elementy oszklenia i poszycia kadłuba oraz zabezpieczono kadłub nowymi warstwami malarskimi. Teraz SM-2 możemy oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (link)


(fot. muzeumlotnictwa.pl)

W lutym w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie Prezesa ULC, Piotra Samsona, pełniącego również rolę przewodniczącego Rady Zarządzającej Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, z Patrickiem Ky, dyrektorem wykonawczym Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, ang. European Union Aviation Safety Agency). Podczas spotkania omawiane były m.in. kwestie wyzwań stojących przed europejskim lotnictwem, przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych i bezpieczeństwa w przewozach lotniczych w 2019 r. (link)

14 lutego zamieściliśmy informację o złożeniu przez Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA Poland u Ministra Infrastruktury, Pana Andrzeja Adamczyka, w dniu 13 lutego br., wniosku o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. We wniosku KTL AOPA Poland prosiło o zmianę wyrażenia „granic administracyjnych miast” na rozpoznawalny, znany i bezpiecznie stosowany w lotnictwie przez dziesięciolecia termin „obszaru gęstej zabudowy” albo „zwartej zabudowy” lub inny odpowiedni zapis zgody z aktami obowiązującymi, właściwie opisujący intencję pozostania poza gęstą zabudową, terenem silnie zurbanizowanym. (link)

17 lutego Port Lotniczy Kraków jako pierwsze lotnisko w Polsce uruchomił samoobsługowe stanowiska nadawania bagażu (Self–Service Bag Drop) pozwalające na szybką i komfortową obsługę bagażową przed wylotem. (link)

18 lutego zamieściliśmy film z krótka informacja jak poprawnie zaplanować lot dronem w strefie zakazanej z najnowszą aplikacją DroneRadar. (link)

18 lutego przekazaliśmy informację o wykonaniu pierwszego lotu przez PHASA-35 – Samolot zasilany energią słoneczną o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości, który może przebywać w powietrzu przez rok. Udane próby w locie te były pierwszymi testami w locie w pełni zintegrowanego systemu PHASA-35. (link)

Luty to także pierwszy lot samolotu Gulfstream G700. Lot ten oficjalnie rozpoczął program testowy najbardziej przestronnego odrzutowca w segmencie business aviation. G700 jest napędzany silnikami Rolls-Royce Pearl 700 i posiada zupełnie nowe winglety. (link)

19 lutego przekazaliśmy informację o ustanowieniu rekordu świata kobiet wysokości lotu balonem na ogrzane powietrze. Dokonała tego Alicia Hempleman-Adams (30) z Anglii, która poleciała balonem na ogrzane powietrze (klasa AX-04: 600–900 m³) na wysokość 4604 m. Lot odbył się 7 lutego 2020 r. w Calgary w Kanadzie. (link)


Balon G-CLGY wykorzystany do bicia rekordu (fot. FAI)

20 lutego pisaliśmy o zakończonych sukcesem pracach realizowanych w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Celem projektu było zbudowania innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej. (link)

20 lutego opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, dot. przepisów, dzięki którym możliwe było przyznanie Jack'owi, pierwszemu psu, rekompensaty za odwołany lot. (link)

21 lutego opublikowaliśmy ciekawy artykuł Grzegorza Kucharczyka dotyczący sytuacji skoczków spadochronowych w samolocie na małej wysokości. W niesprzyjających okolicznościach na nic zdadzą się dwa spadochrony na plecach skoczków. Są oni w objęciach zdarzeń, na które mają znikomy wpływ. Znikomy nie znaczy jednak żaden. (link)

21 lutego poinformowaliśmy o publikacji przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych raportu końcowego z katastrofy samolotu Piper PA-31P Pressurized Navajo (znaki rejestracyjne N11WB) do którego doszło 5 lipca 2014 r., w miejscowości Topolów, gmina Mykanów k/Częstochowy. W wyniku tego zdarzenia zginęło 11 osób, a statek powietrzny został całkowicie zniszczony. (link)

26 lutego przekazaliśmy informację o nowym rekordzie Polski w wysokości lotu balonem na ogrzewane powietrze. Dokonali tego piloci Aeroklubu Leszczyńskiego Mirosław Kowalski i Mikołaj Janc. Wzbili się na 10 067 m. (link)

W drugiej połowie lutego sukcesem zakończyły się trwające blisko dwa miesiące testy produkcyjne systemu PansaUTM Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W okresie trwania prób operatorzy BSP złożyli ponad 150 planów misji, które zostały rozpatrzone przez pracowników Działu Zarządzania Operacjami Bezzałogowych Statków Powietrznych PAŻP. Każda zatwierdzona misja pozwalała na wykonanie check-inu poprzez aplikację DroneRadar w przestrzeni odpowiedzialności służby kontroli lotniska (TWR) w Poznaniu - CTR EPPO. (link)

27 lutego opublikowaliśmy rozmowę z dyrektorem firmy Allstar PZL Glider Michałem Ombachem. Poprosiliśmy o skomentowanie optymistycznych informacji o wznowieniu produkcji niektórych typów szybowców, modernizacji dotychczasowych projektów i zwiększaniu zatrudnienia. (link)

MARZEC

W marcu rozprzestrzeniająca się epidemia koronowirusa w coraz większym stopniu zaczęła wpływać na branżę lotniczą. Pasażerowie ograniczali podróże, linie lotnicze kasowały połączenia i w niektórych przypadkach uziemiały samoloty oraz wysyłały pracowników na przymusowe urlopy. Dlatego zamieściliśmy artykuł, będący zbiorem najważniejszych informacji z zakresu wpływu koronowirusa na działalność branży lotniczej na całym świecie. (link)

2 marca Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła pierwszy w Europie operacyjny system do koordynacji lotów dronów, z którego korzystają m. in. kontrolerzy ruchu lotniczego. System PansaUTM pomyślnie przeszedł proces akredytacyjny prowadzony przez PAŻP oraz nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i został uruchomiony w strefach kontrolowanych lotnisk w Poznaniu, Bydgoszczy oraz w Modlinie. (link)

5 marca przypadała 35 rocznica oblotu samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda opracowanego w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Przypomnieliśmy historię powstawania tego samolotu i jego rozwoju artykułem przygotowanym przez Teofila Lenartowicza pt. „Fakty i kontrowersje o samolocie Iryda”. (link)

Na początku marca poinformowaliśmy o sukcesie studentów z Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej, którzy zajęli drugie miejsce w konkursie SAE Aero Design East 2020, który odbył się w dniach 6-8 marca w Lakeland na Florydzie. Ich bezzałogowy samolot otrzymał bardzo wysokie oceny za prezentację projektu, raport techniczny i wykonanie misji. (link)


(fot. JetStream)

9 marca opublikowaliśmy odpowiedź Ministra Infrastruktury na wniosek KTL AOPA o nowelizację treści §3.1 pkt 2) rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń  lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. (link)

W marcowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Aeroklubu Regionalnego w Pińczowie, zlokalizowane w województwie świętokrzyskim. Jego obecny status, historię i plany rozwoju przybliżył Krzysztof Kania, Prezes Zarządu ARwP. (link)


Lądowisko w Pińczowie

17 marca opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, dot. zakazu lotów w czasie pandemii koronowirusa. (link)

W marcu postępująca pandemia koronowirusa w znaczącym stopniu sparaliżowała działalność sektora lotniczego. Dlatego opublikowaliśmy informację dot. ograniczeń w pracy lotnisk w Polsce (notamy). (link)

26 marca poinformowaliśmy o publikacji w dniu 24 marca pod poz. 521 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie zakazów w ruchu lotniczym. (link)

23 marca poinformowaliśmy o wdrożeniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej pierwszej modernizacji, polegającej na podziale FIS Warszawa, planowanym na 23 kwietnia 2020 roku. Wprowadzona zmiana pozwoliła na zmniejszenie ilości jednoczesnych transmisji radiowych na częstotliwości sektorowej FIS Warszawa w porach największego ruchu lotniczego. (link)

W drugim marcowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Makosieje zlokalizowane koło Ełku w województwie warmińsko-mazurskim. Obiekt należy do Mazurskiego Stowarzyszenia Lotniczego, a jego obecny status, historię i plany rozwoju przybliżył Maciej Olszewski, członek zarządu MSL. (link)


Lądowisko Makosieje

28 marca przekazaliśmy informację, że zmodernizowana wersja odrzutowca biznesowego Embraer Phenom 300E uzyskała certyfikaty typu amerykańskiej FAA, europejskiej EASA, a także brazylijskiego ANAC. (link)

KWIECIEŃ

1 kwietnia opublikowaliśmy artykuł Waldemara Królikowskiego dotyczący istotnego problemu związanego z polskimi i unijnymi regulacjami dot. ograniczeń czasu pracy, pełnienia czynności lotniczych, liczby i czasu lotu oraz odpoczynku członków załóg lotniczych. (link)

6 kwietnia zamieściliśmy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na pytanie przesłane w obliczu pandemii koronowirusa do redakcji przez jednego z Czytelników odnośnie sensowności wprowadzenia zakazu przylotu do Polski prywatnym samolotem, pomimo, że dopuszczalne jest przekraczanie granicy drogą lądową. (link)

6 kwietnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wdrożyła do użytku operacyjnego system PansaUTM w kolejnych organach służb ruchu lotniczego – w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) w Gdańsku, Lublinie i Szczecinie oraz w sektorze Gdańsk Służby Informacji Powietrznej (FIS). (link)

7 kwietnia opublikowaliśmy część 1 artykułu Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, dot. przedłużenia ważności uprawnień w lotnictwie ogólnym (link)

W kolejnym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Kikity (EPKI) zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim. Jego obecny status, historię i plany rozwoju przybliżył Michał Cedroński, współwłaściciel obiektu. (link)


Lądowisko Kikity (fot. Michał Cedroński)

8 kwietnia zamieściliśmy podsumowanie PLL LOT dot. akcji #LOTdoDomu – największego operacyjne przedsięwzięcia w historii Polskich Linii Lotniczych LOT. Dzięki tej akcji do kraju powróciło 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi. (link)

13 kwietnia Polska Grupa Lotnicza poinformowała linię lotniczą Condor o odstąpieniu od transakcji zakupu tej spółki (link)

14 kwietnia na warszawskim Lotnisku Chopina wylądował największy transportowy samolot świata An-225 Mriya, który przywiózł z Chin do Polski ładunek z niezbędnymi środkami do walki z koronawirusem. Zanim An-225 Mriya wylądował najpierw przeleciał bardzo nisko nad płytą lotniska, tak aby piloci mogli zapoznać się z lotniskiem. Następnie wzbił się ponownie w powietrze, by za kilka minut ponownie podejść do lądowania. Lotniczy kolos wylądował na Lotnisku Chopina w Warszawie o godz. 9:57. (link) Następnego dnia samolot An-225 Mrija wystartował z pasa 33 lotniska Okęcie w Warszawie. (link)


An-225 Mriya po wylądowaniu na Lotnisku Chopina (fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych/Twittter)

W drugim kwietniowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Mirosławice (EPMR) zlokalizowane w województwie dolnośląskim. Jego obecny status, historię i plany rozwoju przybliżają Zbigniew Chrząszcz i Paweł Kawalec. (link)


Lądowisko Mirosławice

18 kwietnia zamieściliśmy informację o przeprowadzeniu przez Airbusa pierwszej w pełni automatycznej operacji tankowania w powietrzu z systemem sztywnego wysięgnika (boomu). W serii prób w locie, przeprowadzonej na początku tego roku nad Oceanem Atlantyckim, uczestniczyły testowa latająca cysterna Airbusa wyposażona w system Airbus A3R oraz myśliwiec F-16 Sił Powietrznych Portugalii. (link)

W kwietniu przekazaliśmy informację o zmianie istotnej kwestii dotyczącej latania w przestrzeni niekontrolowanej w sektorze FIS Warszawa. Od 23 kwietnia sektor FIS Warszawa został podzielony na część wschodnią (w której obowiązuje dotychczasowa warszawska częstotliwość 119.45 MHz) oraz część zachodnią z nową częstotliwością 128.575 MHz. (link)


Nowy podział sektora FIS Warszawa

22 kwietnia pisaliśmy o rozwijanym przez szwedzką firmę Blackwing projekcie ultralekkiego samolotu BW600RG, który osiągnął podczas testów prędkość 219kt. Wynik ten został zgłoszony jako aktualny rekord świata dla tej kategorii statków powietrznych. (link)

W kwietniu Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) ratyfikowała światowy rekord długości lotu na motolotni (model Skypper Nuvix LOR 75), który ustanowili Colin Fargher (55) i jego syn Louis (19). Mężczyźni lecąc w linii prostej bez międzylądowania osiągnęli odległość 738,9 km. (link)


Colin Fargher i jego syn Louis (fot. FAI)

W dniach 19-24 kwietnia trwała dramatyczna walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym, gdzie miał miejsce największy od dekad pożar. Od początku pożaru strażaków z PSP i OSP oraz leśników z parku wspierały samoloty Lasów Państwowych: Dromadery M18B – po dwa z RDLP w Białymstoku i RDLP w Olsztynie. Do akcji włączył się też śmigłowiec gaśniczy airbus AS350 (eurocopter) z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach. (link) Przez cały tydzień wsparcia strażakom udzielały Dromadery należące do floty Airbus Poland Wydział Usług Lotniczych w Mielcu. (link) Działania strażaków w walce z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym wspierali również policjanci. Akcję gaśniczą wspomagają dwa policyjne śmigłowce. Z pokładu Black Hawk koordynowane są loty pozostałych maszyn. Wsparcia udzielili też operatorzy bezzałogowych statków powietrznych FlyEye z 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej Wojska Obrony Terytorialnej, którzy oceniali skutki pożarów oraz kierunek rozprzestrzeniania się ognia w Biebrzańskim Parku Narodowym. (link) Udział w akcji gaszenia pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym brały też dwa śmigłowce Straży Granicznej PZL-Kania oraz samolot PZL-104 Wilga. (link)


Zdjęcie wykonano podczas zrzutu wody nad BPN (fot. RDLP w Białymstoku)

23 kwietnia opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, pt. "Polityka w lotnictwie. Czyli obniżki pensji w LOT i które lotniska upadną?", opublikowany przez autora po wejściu w życie tzw. tarcza antykryzysowa 2.0. (link)

27 kwietnia zaprosiliśmy do lektury relacja członka kadry narodowej z Mistrzostw Świata w lotniarstwie. O tym jak wygląda zawodnicza codzienność i jak piloci radzą sobie podczas zmagań opowiedział Mikołaj Przeździak, który w kadrze jako reprezentant Polski lata od 2018 r. (a pilotem lotni jest od 2013 r). (link)


Mikołaj Przeździak

MAJ

4 maja opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o ograniczeniach w lataniu w Polsce w czasie koronawirusa – loty (szkoleniowe, sportowe, pasażerskie) i skoki. Opisał te problemy zbiorczo, tym bardziej, że obejmują one nie tylko lotnicze akty prawne. (link)

6 maja opublikowaliśmy wywiad z kapitan Małgorzatą Pawelec, dowódcą klucza lotniczego na samolotach PZL-130 Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu (nalot ogólny 1200 h), a także komentatorem Zespołu Akrobacyjnego Orlik. W Polskich Siłach Powietrznych odbywa służbę coraz więcej kobiet, które pełnią szereg różnorodnych zadań, w tym też te najbardziej prestiżowe, czyli za sterami wojskowych statków powietrznych. W wywiadzie Pani kapitan opisała początki służby, jej codzienność i wyzwania z nią związane. (link)


Małgorzata Pawelec z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu

8 maja zamieściliśmy list otwarty Związków Zawodowych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie Single Person Operations. Związki Zawodowe w interesie bezpieczeństwa pasażerów i załóg lotniczych, a także samego PAŻP, zwróciły w liście uwagę na zagrożenia spowodowane niektórymi działaniami podjętymi przez kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, mającymi na celu szukanie oszczędności. (link)

12 maja poinformowaliśmy o ustanowieniu w dniu 9 maja przez Krzysztofa Romickiego oraz Wojciecha Strzyżakowskiego nowego rekordu świata w locie motoparalotnią po trasie trójkąta. Przelecieli 280,5 kilometra. To o ponad 30 km dalej, niż dotychczas najdłuższy zarejestrowany lot w podobnej kategorii. (link)


Krzysztof Romicki i Wojciech Strzyżakowski

W maju minęły dwa miesiące od wprowadzenia ograniczeń w branży lotniczej w związku z rozprzestrzeniająca się pandemią koronowirusa. Lotnictwo komercyjne niemal kompletnie zastygło, a porty lotnicze odnotowały 60-90% spadki. W przypadku general aviation statystyki również wskazały na zmniejszenie się ilości operacji. Przybliżyliśmy działanie służby AFIS w czasach COVID19. (link)

19 maja zamieściliśmy odpowiedź Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej list otwarty Związków Zawodowych PAŻP sprawie Single Person Operations. Stanowisko Agencji w tej kwestii przedstawił Michała Mikołajczak, dyrektor biura operacyjnego w PAŻP, który zapewnił, że procedury były, są i będą opracowywane przy udziale kontrolerów ruchu lotniczego. (link)

19 maja przekazaliśmy informację o wzbiciu się po raz pierwszy w powietrze samolotu Cessna SkyCourier, a za jego sterami zasiedli piloci testowi Corey Eckhart oraz Aaron Tobias. Podczas 195 minutowego lotu zespół przetestował osiągi i stabilność statku powietrznego, a także jego układy napędowe, sterowania i awionikę. (link)

20 maja opublikowaliśmy felieton Sławomira Cichonia, w którym tłumaczy dlaczego szybowiec nie wychodzi z korkociągu, kiedy wpadnie w niego na malej wysokości. Korkociąg na małej wysokości jest zupełnie innym zagadnieniem niż korkociąg na bezpiecznej wysokości. (link)

20 maja poinformowaliśmy o certyfikowaniu przez FAA pierwszego samolotu wyposażonego w system Autoland. Jest nim Piper M600/SLS. W sytuacjach awaryjnych, system Autoland będzie mógł „sterować i wylądować samolotem bez ingerencji pilota”, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak osiągi statku powietrznego, ukształtowanie terenu, przeszkody i warunki pogodowe. (link)

20 maja podczas 154. posiedzenia Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) Piotr Samson Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego został członkiem Komitetu Koordynacyjnego ECAC – najstarszej europejskiej organizacji lotniczej. (link)

W trzeciej dekadzie maja poinformowaliśmy, że na lotnisku Krywlany w Białymstoku mogą już lądować niewielkie samoloty pasażerskie. Urząd Lotnictwa Cywilnego 3 kwietnia przedłużył certyfikat lotniska, a 21 maja nastąpiło ogłoszenie tego faktu w międzynarodowym zbiorze danych i informacji o lotniskach – Biuletynie AIP (Aeronautical Information Publication). Utwardzony pas o długości 1350 m i szerokości 30 m zbudowało miasto Białystok. Inwestycję wsparł finansowo także samorząd województwa. (link), (link)


Lotnisko Białystok-Krywlany - betonowy pas startowy (fot. Marcin Jakowiak-UM Białystok)

28 maja poinformowaliśmy o wdrożeniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej do użytku operacyjnego system PansaUTM w kolejnych organach służb ruchu lotniczego – w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) we Wrocławiu i Katowicach oraz w sektorze Poznań Służby Informacji Powietrznej (FIS). (link)

30 maja przekazaliśmy informację o zezwoleniu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) na wliczanie godzin wylatanych na ultralightach do ogólnego nalotu licencji PPL lub LAPL. (link)

31 maja kapsuła Dragon z dwoma amerykańskimi astronautami na pokładzie (Robert Behnken i Douglas Hurle) zacumowała do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Był to pierwszy lot załogowy na ISS z terytorium USA od prawie 10 lat. Załogową kapsułę Dragon, którą wyniosła rakieta Falcon 9, wykonała na zlecenie Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) firma znanego miliardera Elona Muska – SpaceX. Po raz pierwszy w kosmos wyniósł więc astronautów statek wyprodukowany przez prywatną firmę. (link), (link), (link)

CZERWIEC

W czerwcowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lotnisko w Bagiczu, zlokalizowane na wschód od Kołobrzegu. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Piotrowi Niewiarowskiemu, dyrektorowi obiektu. (link)


Lotnisko Bagicz (fot. Piotr Niewiarowski)

10 czerwca przekazaliśmy informację o wykonaniu przez Łukasza Wójcika, członka Szybowcowej Kadry Narodowej od 2006 roku, wielokrotnego Wicemistrza Świata i Mistrza Europy, najdłuższego przelotu wykonanego na terytorium Polski w historii szybownictwa. Podczas drugiego lotu, który wykonał 3 czerwca, udało mu się uzyskać wspaniały wynik – 1060 km. (link)

13 czerwca opublikowaliśmy informację o przyznaniu przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) certyfikatu typu samolotowi Pipistrel Velis Electro. Uzyskane zatwierdzenie stało się pierwszym na świecie dla w pełni elektrycznego statku powietrznego i ważnym kamieniem milowym w dążeniu do zrównoważonego ekologicznie lotnictwa. (link)

16 czerwca poinformowaliśmy o odebraniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od wykonawcy Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To właśnie stąd będzie mógł być nadzorowany ruch lotniczy na terenie całej Polski. To także pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego. (link)


Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica (fot. PAŻP)

W dniach 13-16 czerwca br. w Aeroklubie Pomorskim na lotnisku w Toruniu odbyły się 15. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka. Zwyciężył Michał Wieczorek z wynikiem 349 pkt karnych. Na drugim miejscu uplasował się Krzysztof Wieczorek z 380 punktami. Czołówkę 3 najlepszych zamknął Marcin Chrząszcz z wynikiem 456 pkt. Najlepszym juniorem, który odebrał Puchar Przechodni Wacława Wieczorka został Patryk Gąsior. (link)

18 czerwca opublikowaliśmy wyniki naszej ankiety „Przesądy w lotnictwie, wierzysz, czy nie wierzysz?”, w której chcieliśmy zbadać czy kwestia uprzedzeń do pewnych znaków lub zjawisk może wpływać na podjęcie decyzji o wykonaniu lotu przez pilota, ale też o wejściu na pokład statku powietrznego przez pasażera. (link)

18 czerwca poinformowaliśmy o publikacji przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy filmu instruktażowego jak poruszać się po nowym serwisie meteorologicznym dla Polski. Materiał instruuje jak czytać pogodę, ważne informacje (FAQ), wyjaśnienia i opisy. Może to być cenna i przydatna pomoc dla pilotów, którzy poszukują różnych źródeł informacji meteorologicznych. (link)

22 czerwca opublikowaliśmy artykuł, w którym odpowiedzieliśmy na często zadawane pytanie "Czy silniki lotnicze mogą pracować na paliwie samochodowym?". Coraz częściej spotkać się można z opinią (ostatnio nawet w mediach), że tłokowe silniki lotnicze mogą pracować zarówno na benzynie lotniczej, jak i na zwykłej benzynie bezołowiowej dostępnej na stacjach benzynowych. Czy jest tak faktycznie? (link)

W czerwcu studenci z całego świata rywalizowali podczas SAE Aero Design 2020 WEST. Tym razem nietypowo, bo wirtualnie. Polskę reprezentowali m.in. studenci Politechniki Warszawskiej ze Studenckiego Międzywydziałowego Koła Naukowego SAE AeroDesign, którzy wywalczyli dwa drugie miejsca. Jury doceniło zaproponowane przez nich rozwiązania dotyczące konstrukcji samolotu klasy micro. (link)


Zawodnicy ze Studenckiego Międzywydziałowego Koła Naukowego SAE AeroDesign z medalami
(fot. SAE Aero Design/FB)

24 czerwca poinformowaliśmy o zamknięciu lotniska w Zegrzu Pomorskim, na którym funkcjonował Aeroklub Koszaliński. Na tym lotnisku w sezonie zorganizowana była baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, działała również baza gaśnicza. W dniu 22.06.2020 r., w związku w przejęciem terenu lotniska w Zegrzu Pomorskim przez wojsko, wydano NOTAM zamykający lądowisko dla obcych statków powietrznych. (link)

25 czerwca opublikowaliśmy wywiad, którego tematem było oddane do użytku lotnisko w Białymstoku – kość niezgody lokalnej sceny politycznej. Chcąc przybliżyć bieżącą sytuację, o szczegóły zapytaliśmy prezesa Aeroklubu Białostockiego, Jana Nosala oraz dyrektora AB, Jarosława Obuchowskiego. (link)

W drugim czerwcowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Giże zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie oleckim, w gminie Świętajno. O jego obecny status, historię i plany rozwoju zapytaliśmy Ryszarda Suchockiego, właściciela obiektu. (link)


30 czerwca przekazaliśmy informację o oficjalnym oddaniu do użytku pasa betonowego na lotnisku w Suwałkach. O kilka słów komentarza odnośnie statusu obiektu poprosiliśmy Roberta Szadkowskiego oraz Waldemara Złotnika z Suwalskiej Szkoły Lotniczej (SSL). (link)

LIPIEC

W dniach 3-4 lipca 2020 r., na lądowisku w Kikitach, rozegrano 39. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Z. Dudzika. Najlepszy w Lądowaniach był Krzysztof Wieczorek z wynikiem 0! Marcin Skalik lądując bezpiecznie przypieczętował swoje zwycięstwo! Michał Wieczorek utrzymał drugie miejsce, a Krzysztof Wieczorek zamknął podium wyprzedzając Marcina Chrząszcza. (link)


Zwycięzcy 39. Ogólnopolskich Zawodów Samolotowych im. Z. Dudzika (fot. mchrzaszcz.com)

5 lipca przekazaliśmy informację o publikacji przez zespół ds. lotnictwa ogólnego w EASA aktualizacji mapy drogowej EASA General Aviation 2.0 - drugiej fazy mapy drogowej GA. W dokumencie przedstawiono szereg podjętych dotychczasowych działań, które obejmują usprawnione szkolenie pilotów GA, prostsze zasady eksploatacji niekomercyjnych statków powietrznych, szczegółowe zasady licencjonowania i operacji szybowców oraz uproszczenie zmian CS-STAN. (link)

7 lipca opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o instruktorach samolotowych i śmigłowcowych i to tylko o instruktorach szkolenia ogólnego (FI) – najbardziej popularnym wariancie uprawnienia. (link)

9 lipca zamieściliśmy informację o publikacji wytycznych EASA dotyczących ciągłej zdatności do lotu (polska wersja językowa). (link)

10 lipca opublikowaliśmy artykuł o rocznicy rozpoczęcia „Bitwy o Wielką Brytanię”, a także rocznicy pierwszych lotów operacyjnych najstarszego zarejestrowanego samolotu w Polsce – De Haviland Tiger Moth SP-YAA – numer RAF T-7230. (link)

14 lipca opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o lądowiskach wodnych. Zagadnienie nie jest może jakoś szczególnie skomplikowane ale przepisów mamy bardzo mało. Co gorsze, te przepisy, które są, czasem się wzajemnie wykluczają. (link)

15 lipca poinformowaliśmy o wdrożeniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej do użytku operacyjnego systemu PansaUTM w kolejnych organach służb ruchu lotniczego – w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) w Krakowie, Rzeszowie, Łodzi, Szymanach i Zielonej Górze oraz w sektorach Warszawa, Olsztyn i Kraków Służby Informacji Powietrznej (FIS). (link)

23 lipca opublikowaliśmy Q&A do artykułu o benzynach samochodowych na podstawie komentarzy internautów. Artykuł o benzynach samochodowych stosowanych w lotnictwie, sprowokował czytelników do interesujących komentarzy. Dlatego opublikowaliśmy odpowiedzi autora, Błażeja Krupy. (link)

W dniach 16-25 lipca na lotnisku Aeroklubu Ostrowskiego w Michałkowie piloci rywalizowali podczas 18. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie Klub A, 10. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15 metrowej oraz 29. Regionalnych Zawodów Szybowcowych OSTRÓW GLIDE o Puchar Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego w klasie Klub A. Rozegrano osiem konkurencji. Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15 metrowej wygrał Sebastian Kawa. Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie KLUB-A wygrał Jakub Barszcz. Najwyższe miejsce na podium Regionalnych Zawodów Szybowcowych OSTRÓW GLIDE o Puchar Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego w klasie KLUB-A należało do Karola Snapko. (link)


Podium Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15 metrowej (fot. ostrowglide.pl)

30 lipca zamieściliśmy filmową relację z pierwszego zlot UL dedykowanego jednomiejscowym urządzeniom latającym o masie startowej nie większej niż 300 kg. Inicjatorem przedsięwzięcia, które odbyło się 9 lipca 2020 r. na lądowisku Brzeska Wola (EPBI), był Darek Lewek. (link)



SIERPIEŃ

Dzięki aplikacji DroneRadar rośnie świadomość operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Na początku sierpnia przybliżyliśmy załogowemu środowisku lotniczemu odpowiedzi na najczęściej zadawane przez operatorów dronów pytania. (link)

3 sierpnia poinformowaliśmy o pomyślnym wodowaniu załogowej kapsuły Dragon w Zatoce Meksykańskiej u wybrzeży Florydy. Na jej pokładzie znajdowało się dwóch amerykańskich astronautów, którzy spędzili dwa miesiące na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Dragon, którą wyniosła pod koniec maja na orbitę rakieta Falcon 9, wykonała na zlecenie NASA firma SpaceX. Po raz pierwszy w kosmos dowiózł astronautów statek wyprodukowany przez prywatną firmę. Równocześnie była to pierwsza załogowa misja na ISS z terytorium USA od prawie 10 lat. (link)

4 sierpnia poinformowaliśmy o nowej akcji informacyjnej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, której zadaniem jest ostrzegać przed nielegalnymi przewozami lotniczymi, takimi jak loty widokowe, super okazje czy ekstra prezenty. Ulotki i plakaty, które przygotował ULC informują m.in. o tym jakie wymogi powinien spełnić przewoźnik, żeby móc legalnie i bezpiecznie wykonywać takie loty. (link)

6 sierpnia zamieściliśmy artykuł pt. "Dlaczego wśród pilotów panuje nonszalancja względem obowiązujących przepisów i procedur?". W krótkim wywiadzie temat szerzej przybliżył Rafał Skibniewski, właściciel i zarządcą lądowiska Milewo na północy Mazowsza. (link)

6 sierpnia na lotnisku aeroklubowym w Lesznie miał miejsce oblot szybowca SZD-8 „Jaskółka” SP-3675. Szybowiec, który został przywrócony do lotu po kilkunastoletnim postoju w hangarze, jest własnością Toruńskiego Stowarzyszenia Sympatyków Zabytkowych Szybowców, aktywnej grupy ludzi, którym bliskie sercu są ochrona przed zniszczeniem i przywracanie do lotu starych i jeszcze starszych machin latających bez własnego napędu. Szybowiec był w powietrzu od 17:23 do 17:50, budząc sensację wśród związanych z szybownictwem mieszkańców. (link)


SZD-8 „Jaskółka” SP-3675 w locie (fot. Grzegorz Kazuro)

W dniach 5-9 sierpnia odbyła się największa w tym roku impreza lotnicza – XXII Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa i Mazur. Zgłoszono 44 załogi statków powietrznych. Główną bazą Zlotu było lotnisko Kętrzyn Wilamowo. Zaplanowano odwiedzenie lotnisk (lądowisk): Suwałki, Giżycko (Mazury Residence), Giże, Gryźliny, Kikity, Orneta. Relacja: (link), (link), (link)

W dniach 5-8 sierpnia na lotnisku Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej rozegrane zostały 63. Samolotowe Mistrzostwa Polski 2020. Ich zwycięzcą został utalentowany i utytułowany Bolesław Radomski z Aeroklubu Pomorskiego. Drugie miejsce zajął Marcin Chrząszcz z Aeroklubu Wrocławskiego. Na trzecim miejscu podium stanął Marcin Skalik z Aeroklubu Częstochowskiego. Wśród juniorów najlepszym zawodnikiem okazał się Damian Czak, a mistrzem Polski lądowań został Michał Bartler. (link)


Podium seniorów (fot. Marcin Chrząszcz)

W dniach od 31 lipca do 8 sierpnia na lotnisku Aeroklubu Nadwiślańskiego w Lisich Kątach pod Grudziądzem odbywały się Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe im. Szczepana Grzeszczyka. W klasie Club A wzięło udział w rywalizacji 50 zawodników. Pierwsze miejsce zajął Zbigniew Górecki z Aeroklubu Łódzkiego. W klasie Club B do rywalizacji przystąpiło 15 zawodników. W tej klasie Pierwsze miejsce zajął Izydorczak & Izydorczak z Aeroklubu Warszawskiego. (link)

7 sierpnia odbyły się Gdynia Aerobaltic Online czyli airshow w dobie pandemii – jedyne takie pokazy w Polsce. Fani awiacji mogli zobaczyć 3-godzinny program telewizyjny w całości poświęcony awiacji, pilotom oraz organizacji pokazów. To była wyjątkowa okazja dla fanów, by zajrzeć za kulisy i zobaczyć swoje ulubione wydarzenie z zupełnie nowej i wcześniej nie pokazywanej perspektywy. (link)

8 sierpnia zostało oficjalnie otwarte lokalne lotnisko z pasem startowym dla małych samolotów w Suwałkach. Pas startowy ma 1320 m długości i 30 m szerokości. Według założeń, obiekt będzie służył przede wszystkim ruchowi biznesowemu i turystycznemu. (link)


Lotnisko w Suwałkach (fot. Marcin Ziółek)

11 sierpnia, z uwagi na panujące w naszym kraju wysokie temperatury i prognozy, które wskazywały, że taka sytuacja będzie miała miejsce przez dłuższy czas, postanowiliśmy po raz kolejny przypomnieć temat wysokości gęstościowej. (link)

11 sierpnia poinformowaliśmy o wdrożeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego czwartej edycji Krajowego Planu Bezpieczeństwa na lata 2020–2023, stanowiącej załącznik do Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. Dokument ten wskazuje obszary zagrożeń występujące w lotnictwie cywilnym wraz z określonymi działaniami niezbędnymi do wdrożenia, zarówno przez podmioty lotnicze jak i nadzór państwowy. (link)

14 sierpnia, w Parku Miejskim przy ul. Bydgoskiej w Toruniu, został odsłonięty pomnik upamiętniający żołnierzy wojsk balonowych. Pomnik został odsłonięty w miejscu swej oryginalnej lokalizacji. W 2018 r. z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Torunia powołano do życia komitet odbudowy tego pomnika. Dzięki obszernej dokumentacji można było odtworzyć wiernie jego kształt. Autorem kopii jest toruński artysta Maciej Jagodziński-Jagenmeer. (link)


(fot. Wojtek Szabelski/UM Toruń)

18 sierpnia opublikowaliśmy komentarz pasażera do wywiadu Rzecznika Praw Pasażerów. Waldemar Królikowski znalazł w nim co najmniej dwa pozytywne i krzepiące komunikaty. (link)

19 sierpnia opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o kampanii informacyjnej ULC dotyczącej lotów widokowych. (link)

20 sierpnia zachęciliśmy Czytelników do podróży do 1940 roku, a dokładnie do podcastowej historii Bitwy o Anglię. Na stronie organizacji RAF Benevolent Fund, wspierającej rodziny RAF, opublikowano materiały radiowe, w typowej angielskiej scenerii, wciągające precyzją wypowiedzi, ze zrozumiałym angielskim i fantastycznymi historiami. (link)

24 sierpnia pisaliśmy o programie komputerowym Falcon AI (Artificially intelligent), który pokonał pilota F-16 US Air Force w pięciu symulowanych starciach powietrznych. Program pokonał pilota myśliwca i absolwenta kursu instruktorów F-16 w serii niemal bezbłędnych lotów, które wykorzystywały jego zdolność do latania bardziej precyzyjnie i agresywnie. (link)

W dniach 14-23 sierpnia na lotnisku Leszno Strzyżewice EPLS, 61 pilotów rywalizowało podczas 45. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie Otwartej, Ogólnopolskich Zawodów Szybowcowych w klasie Standard B oraz Leszno Cup 2020. Ogromnym sukcesem Łukasza Wójcika zakończyły się 45. Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie otwartej. Pilot zdobył łącznie 4.094 punkty, które dały mu tytuł Mistrza Polski. Zwycięzcą OZS w klasie Standard B został Remigiusz Gwiazda z Aeroklubu Lubelskiego. Zwycięzcą Leszno Cup 2020 został Maciej Adamski z Aeroklubu Leszczyńskiego. (link)


Podium 45. Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie Otwartej

W dniach 18-23 sierpnia w Jutrosinie nad zbiornikiem wodnym rozegrano szóstą edycję Otwartych Motoparalotniowych Slalomowych Mistrzostwach Polski. W klasie PL1 (wózek jednoosobowy) tytuł Mistrza Polski obronił Wojtek Bógdał. W klasie PF1 (start z nóg) Mistrzem Polski został Bartosz Nowicki. W zawodach wzięli udział także znakomici piloci z zagranicy. Wśród nich najlepszy był wielokrotny mistrz Alexander Mateos z Francji. (link), (link)


Zwycięzcy VI Otwartych Motoparalotniowych Slalomowych Mistrzostw Polski w klasie PL1 (fot. aeroklub-polski.pl)

W dniach 14-25 sierpnia 2020 r., na lotnisku Aeroklubu Ostrowskiego w Michałkowie, rozegrane zostały Szybowcowe Mistrzostwa Polski Juniorów w klasach Klub A i Klub B oraz Ostrów Glide –Regionalne Zawody Szybowcowe w klasie Klub A. Zwycięzcą Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów w klasie Klub A został Maciej Kowalski (Aeroklub Kielecki). Zwycięzcą Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów w klasie Klub B został Michał Okoń (Aeroklub Ziemi Zamojskiej). Zwycięzcą Ostrów Glide – Regionalnych Zawodów Szybowcowych w klasie Klub A został Maciej Całka (Aeroklub Ostrowski). (link)

W dniach 25-29 sierpnia na lotnisku Przylep w Zielonej Górze rozegrany został Puchar Polski w Akrobacji Samolotowej – 9. Memoriał Lecha Marchelewskiego. Pierwsze miejsce w klasie Intermediate zajęła Patrycja Pacak z Aeroklubu Częstochowskiego. W klasie Advanced zwycięstwo wywalczył Rafał Przybylak reprezentujący Aeroklub Ziemi Lubuskiej. (link)


Zwycięzcy i uczestnicy Pucharu Polski w Akrobacji Samolotowej (fot. Aeroklub Częstochowski)

WRZESIEŃ

2 września opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o wykonywaniu lotów ultralekkimi statkami powietrznymi. Szczególną uwagę zwrócił na sprawę dotyczącą miejsca lądowania i wysokości lotów. (link)

7 września opublikowaliśmy artykuł Grzegorza Kucharczyka pt. "Zasady bezpieczeństwa są dla nich, nie dla mnie...". Dotyczył on m.in. pewnego zdarzenia spadochronowego, w którym skoczek twardo wylądował i solidnie się poturbował. Autor pisał o negowaniu współdzielenia zasad bezpieczeństwa, głębokim wewnętrznym przeświadczeniu, że zasady są dla "nich" a nie dla "mnie". Poruszył też kwestię wypierania niewygodnych faktów, odsuwania od siebie świadomości o zagrożeniach. (link)

W dniach 7-13 września na lotnisku Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu odbyły się 54 Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced i Intermediate. W klasie Intermediate zwyciężył Dariusz Mazur z Aeroklubu Radomskiego. W klasie Advanced na najwyższym poziomie podium znalazł się Mirosław Wrześniewski z Aeroklubu Poznańskiego. (link)

W dniach 8-12 września w Pálavie rozegrane zostały Otwarte Motoparalotniowe Slalomowe Mistrzostwa Czech. Polscy piloci przywieźli z tych zawodów trzy medale: złoty, srebrny i brązowy. W klasie PL1 wygrał Wojciech Bógdał, a na drugim miejscu znalazł się Paweł "Lojak" Kozarzewski. W klasie PF1 trzecią lokatę wywalczył Marcin Bernat. (link)

W dniach 9-12 września 2020 r. rozegrana została 29. edycja Balonowego Pucharu Leszna, 36. Mistrzostwa Polski Balonów na Ogrzane Powietrze oraz 8. Mistrzostwa Polski Balonów na Ogrzane Powietrze Juniorów. W klasyfikacji 36. Balonowych Mistrzostw Polski a także 29. Balonowego Pucharu Leszna wygrał Witold Filus z Klubu Sportów Balonowych Wrocław. Pierwsze miejsce w 8. Balonowych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobył Jakub Dziedziak z Mościckiego Klubu Balonowego. (link)

W dniach 9-13 września 2020 roku w Górskiej Szkole Szybowcowej odbył się doroczny zjazd miłośników GSS Żar. Jednym z punktów zjazdy była Gala wręczenia "Dedali" za wybitne zasługi w kształceniu i wychowaniu pilotów ku chwale polskiego lotnictwa. Honorowe wyróżnienie, czyli Statuetkę im. Dedala nr 29 otrzymał wybitny instruktor szybowcowy oraz samolotowy, człowiek, który całe swoje życie poświęcił pracy instruktorskiej – Tadeusz Lewicki z Aeroklubu Gliwickiego. Drugim wyróżnionym został jeden z najstarszych czynnych pilotów i instruktorów – Aleksander Kujawski – z Aeroklubu Poznańskiego, w którego ręce powędrował Dedal z numerem 30. (link)

15 września, w odpowiedzi na artykuł "Zakaz, a zasada równego traktowania podmiotów w obrocie gospodarczym?", który opublikowaliśmy na łamach dlapilota.pl w dniu 8 września 2020 r., zaprezentowaliśmy komentarz w tej sprawie jednego z naszych Czytelników, Waldemara Królikowskiego. (link)

17 września pisaliśmy o 8-letnim chłopcu – najmłodszej osobie, która wykonała samodzielny lot balonem. JT Head odbył swój rekordowy 20-minutowy lot 10 lipca, szybując na wysokości 400 stóp na odległość 2,5 km nad doliną Sautee w pobliżu Helen. (link)

18 września zamieściliśmy artykuł pt. "Jak lać, to świadomie – rozmowa o tym, że paliwo samochodowe nie zostało zaprojektowane jako paliwo lotnicze". Podczas rozmowy z Kamilem Skorupskim podjęliśmy się próby zrozumiałego, wyważonego i merytorycznego wyjaśnienia różnic pomiędzy benzynami lotniczymi i samochodowymi. (link)

18 września poinformowaliśmy o pobiciu 7 aż rekordów Guinessa, m.in. w zakresie najniższego zużycia energii (kWh/100 km), podczas 3 dniowego (700-kilometrowego) lotu z Alp nad Morze Północne na samolocie elektrycznym Pipistrel Velis Electro. (link)

We wrześniowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko w Wilczych Laskach, zlokalizowane w województwie zachodniopomorskim, w powiecie szczecineckim, w gminie Szczecinek. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Jerzemu Tomczakowi, który administruje obiektem. (link)


Lądowisko w Wilczych Laskach (fot. lotniska.dlapilota.pl)

W dniach od 19 do 20 września na terenie Targów Kielce odbyły się II Targi Lotnicze AVIATION EXPO, gdzie oprócz m.in. samolotów i wiatrakowców, można było zobaczyć także nowoczesne technologie stosowane w lotnictwie. Mocnym akcentem tegorocznego spotkania były dwie całodniowe konferencje Technology & Law for Aviation oraz Global Drone Conference, w których wzięło udział ponad sześćdziesięciu prelegentów ze świata lotnictwa. (link)

22 września pisaliśmy o nowym rekordzie Polski w formacji skydivingowej "head down". Rekord został pobity 18 września w SKY FORCE Polskim Centrum Spadochronowym, zlokalizowanym na lotnisku Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej przez 24 skoczków, którzy wyskoczyli z samolotu i pędząc głowami w dół z prędkością ok. 300 km/h chwytali się za ręce. (link)


Skoczkowie dzięki takiej kolorystyce ubioru w czasie lotu utworzyli dużą flagę (fot. Bonczyk Tomasz/FB)

23 września, jako autoryzowany dystrybutor map lotniczych państwa San Escobar, udostępniliśmy dla wszystkich zainteresowanych lotniczą mapę San Escobar. Portalowi dlapilota.pl, udało się dotrzeć do tamtejszej Agencji, która zaszczytnie udzieliła nam wyłącznej zgody na dystrybucję tej mapy. Mapa zawiera również przestrzeń U-space, dedykowaną dla bezzałogowych statków powietrznych. (link)

28 września poinformowaliśmy o podpisaniu porozumienia między Ministerstwem Spraw Zagranicznych a Urzędem Lotnictwa Cywilnego w zakresie działalności Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu (Kanada). (link)

29 września opublikowaliśmy artykuł pt. "100 KSA i nowe cele szkoleniowe, czyli ATPL według nowych zasad". Zmienione LO dostosowane są do aktualnych potrzeb lotnictwa komercyjnego i mają zapewnić pilotom zawodowym wyposażenie w wiedzę teoretyczną oraz zrozumienie potrzeb i wyzwań jakie stoją przed nimi w nowoczesnym środowisku ich przyszłej pracy. (link)

PAŹDZIERNIK

1 października poinformowaliśmy o oblocie Pipera Malibu napędzanego ogniwami wodorowymi. Samolot wykonał krąg wokół lotniska w Cranfield w Anglii i wyglądało to jak typowy lot. Według firmy ZeroAvia, był to pierwszy na świecie lot samolotu komercyjnego wykorzystującego napęd tego typu. (link)

Na początku października zaprosiliśmy do lektury felietonu „Dlaczego latanie z napędem nisko nad ludźmi jest głupie” opublikowanego przez Mateusza Lubeckiego na stronie Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego. (link)

2 października opublikowaliśmy List Otwarty Grzegorza Brychczyńskiego, V-ce Przewodniczącego Krajowej Sekcji Lotniczej i Technik Kosmicznych do Pana Mateusza Morawieckiego, Prezesa Rady Ministrów RP w kwestii bieżącego funkcjonowania i niezależności Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. (link)

W dniach 1-3 października na lotnisku Rudniki rozegrane zostały XIII Jurajskie Zawody Samolotowe im. Piotra Sikorskiego. W klasyfikacji ogólnej zwyciężyli Kamil Wieczorek i Marcelina Mróz. W klasyfikacji rodzinnej pierwsze miejsce zdobyli Joanna Skalik i Marcin Skalik. (link)

W dniach 2-3 października dwie drużyny skoczków aeroklubu Gliwickiego wzięły udział w Międzynarodowych Zawodach Spadochronowych SPEED STAR w Prostejovie – Czechy odnosząc kolejny sukces. w klasyfikacji końcowej zajęły dwa pierwsze miejsca. (link)


Uczestnicy SPEED STAR w Prostejovie z medalami (fot. Aeroklub Gliwicki)

7 października opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, w którym napisał o zmianach w przepisach szybowcowych. Zamieścił również kompleksowe opracowanie zmian w przepisach szybowcowych, które miały miejsce w 2019 i 2020 roku. (link)

7 października poinformowaliśmy o pierwszych lotach samolotu TZL RWD-8 zbudowanego w Warsztacie Lotniczym TZL przez Henryka Wickiego. (link) Z Henrykiem Wickim, właścicielem Warsztatu Lotniczego TZL w Świdniku, o budowie samolotu na bazie historycznej konstrukcji RWD-8, problemach i wyzwaniach z tym związanych, a także rynku samolotów zabytkowych w Polsce, rozmawiał Marcin Ziółek. (link)


TZL RWD-8 (fot. Marcin Ziółek)

9 października zamieściliśmy relację z 22 edycji Motoparalotniowych Mistrzostw Polski, które zostały rozegrane w dniach 14-18 września na lotnisku Aeroklubu Ziemi Lubuskiej. Podczas zawodów rozegrano 11 konkurencji. W klasie PF1 zwyciężył Michał Radka. W klasie PL1 pierwsze miejsce zajął Wojciech Panas. W klasie PL2 na pierwszym miejscy podium stanęli Adam Pupek i Piotr Kozikowski. (link)

12 października poinformowaliśmy o niecodziennym lądowanie samolotu Carbon Cub na barce o długości 72 m zakotwiczonej na Wiśle. Za sterami statku powietrznego zasiadł Kamil Skorupski. Było to pierwsze takie wydarzenie w Polsce. (link)

13 października opublikowaliśmy artykuł o Lotniczym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym – Stowarzyszeniu, którego początki sięgają 2016 r. Tworzący je zawodowi piloci ze stażem w lotnictwie ogólnym łączą pasję z doświadczeniem, aby testować i wdrażać pomysły, wykorzystując synergię pomiędzy dronami a lotnictwem załogowym. Opisaliśmy cele Stowarzyszenia, zakres działań, wykonywane misje oraz finansowanie. (link)

16 października pisaliśmy o projekcie ICARUS, którego celem jest zdefiniowanie wspólnego systemu odniesienia wysokości CARS (Common Altitude Reference System) w którym w jednolity i bezpieczny sposób będzie możliwe wzajemne określanie wysokości wszystkich użytkowników przestrzeni. Zaprosiliśmy również Czytelników o wzięcia udziału w ankiecie, dzięki której chcieliby zrozumieć potrzeby użytkowników przestrzeni powietrznej VLL i innych zainteresowanych stron. (link)

20 października opublikowaliśmy wywiad przeprowadzony z Łukaszem Kornackim, Menadżerem marki S4GA. W wywiadzie tym Marcin Ziółek pytał o trendy w branży oświetlenia nawigacyjnego lotnisk, nowości techniczne, a także postęp technologiczny. (link)

20 października zaprosiliśmy do lektury kolejnego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. W Nr 3(13)/2020 znalazły się takie tematy jak: Kampania „Sprawdź zanim polecisz”, COVID-19 – inherentne operacyjne zagrożenie bezpieczeństwa, Krajowy Plan Bezpieczeństwa na lata 2020-2023, Bagaż pozostawiony bez opieki, Wpływ pandemii na pokazy lotnicze w 2020 roku. (link)

26 października pisaliśmy o rekordowym locie samolotu z napędem elektrycznym. Według przedstawicieli firmy Ampaire, trasa lotu Electric EEL (zmodyfikowanej sześciomiejscowej dwusilnikowej Cessny 337) wyniosła 341 mil, a prędkość na wysokości przelotowej ok 135 mil na godzinę. (link)

28 października przekazaliśmy informację, że twórcy aplikacji SkyDemon, która jest kompleksowym rozwiązaniem do planowania lotów VFR i oprogramowaniem wspierającym nawigowanie, zintegrowali narzędzie z polskim AUP. (link)

Pod koniec października poinformowaliśmy o ostatnim locie jedynego samolotu Tu-154 pozostającego w rosyjskim lotnictwie cywilnym. 28 października poderwanie samolotu w ostatni lot powierzono doświadczonej załodze. Samolot był obsługiwany przez pilotów klasy 1 – Aleksandra Leshkevicha, który ma ponad 18 tysięcy godzin nalotu oraz Mikołaja Woroszyłowa, który ma prawie 10 tysięcy godzin lotu. (link)

31 października poinformowaliśmy o oficjalnym otwarciu Portu lotniczy Berlin-Brandenburg (BER). tego dnia jako pierwsze na lotnisku wylądowały dwa samoloty – jeden należący do grupy Lufthansa, a drugi do linii Easyjet. Inaugurację działalności nowego portu lotniczego poprzedziły wieloletnie skandale, skutkujące 9-letnim opóźnieniem inwestycji i wzrostem kosztów budowy z ok. 2,7 mld euro do prawie 6 mld. (link)


Samoloty Lufthansy i Easyjet powitane salutem wodnym na lotnisku Berlin-Brandenburg
(fot. BER-Berlin Brandenburg Airport/Twitter)

LISTOPAD

W listopadowym odcinku serii "Lotniska GA warte odwiedzenia" przedstawiliśmy lądowisko Borne Sulinowo zlokalizowane w województwie zachodniopomorskim, w powiecie szczecineckim. Obiekt należy do miejscowego Stowarzyszenia Lotniczego, a o jego obecny status, historię i plany rozwoju zapytaliśmy zarządcę obiektu, Wiesława Filoska. (link)

9 listopada zaprosiliśmy do lektury wywiadu z Grzegorzem Kazuro, założycielem i aktualnym prezesem Toruńskiego Stowarzyszenia Sympatyków Zabytkowych Szybowców (TSSZSz), pilotem szybowcowym i pasjonatem historii lotnictwa oraz Tomaszem Kowalskim, członkiem-założycielem Stowarzyszenia, pilotem szybowcowym, pasjonatem historii lotnictwa, a także modelarzem. Rozmowa dotyczyła szybowca SZD-8 „Jaskółka” SP-3675, który został przywrócony do stanu pełnej sprawności, a jego oblot odbył się na początku sierpnia br. (link)


SZD-8 „Jaskółka” SP-3675 (fot. Miłosz Rusiecki)

11 listopada poinformowaliśmy o powołaniu przez Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka na stanowisko Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Bogusława Trelę – dotychczasowego członka PKBWL. Na tym stanowisku zastąpił on Andrzeja Lewandowskiego. (link)

17 listopada opublikowaliśmy rozmowę z Henrykiem Słowikiem, przedstawicielem firmy Ekolot. Rozmowa dotyczyła modernizacji samolotu Topaz, motoszybowca ELF, sytuacji w branży lotnictwa ogólnego, a także planów na przyszłość. (link)


Zmodernizowany KR-030 Topaz (fot. Ekolot)

W listopadzie poinformowaliśmy o powstaniu w Oleśnicy nowego Muzeum Foteli Katapultowych. Oprócz różnego rodzaju wielu foteli katapultowych można tam zobaczyć hełmy i maski lotnicze oraz skafandry lotnicze. (link)

20 listopada opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, pt. "Kierujący lotami – dlaczego przepisy są złe...", w którym napisał o jednym z tematów „kierujący lotami” omawianych podczas pierwszego dnia listopadowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. (link)

Jesienią co roku fani lotnictwa spotykali się podczas "Nocy w Instytucie Lotnictwa". Jednak z uwagi na pandemię koronawirusa nie można było w tym roku zorganizować tej imprezy. Twórcy najpopularniejszej nocnej imprezy edukacyjnej postanowili w tym toku przygotować film dokumentalny „Noc w Instytucie Lotnictwa: THE MOVIE”. Film został przygotowany dla wszystkich fanów lotnictwa, kosmosu i szeroko pojętych nauk inżynieryjnych, zarówno tych młodszych, jak i starszych, którzy chcą odkryć historie związane z Instytutem oraz spotkać wyjątkowych gości. (link)

W dniach 19 – 20 listopada odbyła się Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym zorganizowana w formie telekonferencji (czterogodzinnych spotkań online każdego dnia). Wpływ COVID-19 na zagrożenia w sferze bezpieczeństwa operacji lotniczych, był jednym z tematów przewodnich tegorocznej Konferencji. Konferencja tradycyjnie podsumowała również poprzedni 2019 rok w lotnictwie cywilnym. (link)

Konferencja w dniu 19 listopada:

Konferencja w dniu 20 listopada:

W listopadzie zamieściliśmy opracowanie Mirosława Górskiego z Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, który, w odpowiedzi na wiele pytań dotyczącymi zasad i stosowania przepisów dotyczących wykonywania lotów na motoparalotniach, zebrał istotne zapisy w oparciu o Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r i jego załączników. (link)

23 listopada zamieściliśmy propozycje zmian w przestrzeni wokół lotniska EPBC w celu podniesienia bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności procedur antyhałasowych. Propozycje te zostały przedstawione podczas pierwszego dnia Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. (link)

24 listopada poinformowaliśmy o zdobyciu przez naukowców i studentów Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy srebrnego medalu podczas Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Wynalazków IWIS2020. Bydgoscy naukowcy i studenci zaprezentowali tam wynalazek "System komunikacji rojów dronów mający na celu unikanie kolizji". (link)

25 listopada zamieściliśmy wywiad z Michałem Gierlachem, jedynym Polakiem, który zakwalifikował się do zawodów Red Bull X-Alps 2021. Rozmowa dotyczyła przygotowań do jednego z najbardziej ekstremalnych wyścigów, strategii i taktyki, a także pasji lotniczej Michała. (link)


Michał Gierlach podczas lotu (fot. archiwum Michała Gierlacha)

27 listopada przekazaliśmy informację, że po 31 latach urzędowania Krzysztof Radwan – Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego pożegnał się z krakowską placówką. W ciągu trzech dekad Jego kadencji Muzeum kilkukrotnie zwiększyło swoją powierzchnię, zbudowało nowe obiekty i wyremontowało historyczne budynki. Prowadziło prace konserwatorskie przy unikatowych muzealiach. Sukcesywnie powiększała się liczba eksponatów. (link)


Krzysztof Radwan – Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie przed budynkiem głównym
(fot. muzeumlotnictwa.pl)

Pod koniec listopada poinformowaliśmy, że 23 października 2020 r. Austria stała się ósmym krajem europejskim, który zadeklarował tzw. OPT-OUT 600 kg. Chodzi o deklarację wyjęcia niektórych statków powietrznych spod stosowania prawa ogólnoeuropejskiego, konkretnie Rozporządzenia 2018/1139. (link)

GRUDZIEŃ

2 grudnia przekazaliśmy informację, że studenci z AKL Politechniki Wrocławskiej wygrali ogólnopolski konkurs 3Mind organizowany przez firmę 3M i Wrocławską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Ich pomysł wykorzystania bezzałogowych samolotów i łazika na potrzeby ratownictwa medycznego okazał się najbardziej innowacyjny. (link)

2 grudnia opublikowaliśmy wyniki ankiety "Praca pilota w dobie pandemii COVID-19". Do udziału w internetowej ankiecie zaprosiliśmy pilotów wykonujących pracę w zawodzie. Zebrane dane, pozwoliły na przeanalizowanie aktualnej sytuacji, panujących trendów, a także obaw. Jest i będzie smutno – to chyba jedyne określenie, jakie najlepiej opisuje sytuację. Zapraszamy do analizy wyników. (link)

6 grudnia zamieściliśmy informację o pierwszej od 1938 roku zmianie oznaczeń pasów na lotnisku w Mielcu. Pomimo tego, że fizycznie pozostają w tym samym miejscu na ziemi w wyniku deklinacji magnetycznej zmieniły się ich azymuty magnetyczne, pokazywane przez przyrządy pokładowe, jak np. kompas czy busola magnetyczna. (link)

8 grudnia opublikowaliśmy artykuł Mikołaja Doskocza, radcy prawnego prowadzącego Kancelarię Prawa Lotniczego, pt. "TOPR – jak to wygląda "lotniczo"? Operacje HEMS i HHO", w którym przybliżył zasady, na jakich działa dzisiaj jeden z najbardziej charakterystycznych śmigłowców w Polsce – biało-czerwony Sokół SP-SXW. Pokazał też na czym w praktyce polegają szczególne rodzaje operacji śmigłowcowych – czasem wykonywane jako przewóz lotniczy a czasem jako operacje specjalistyczne wysokiego ryzyka. (link)

8 grudnia przekazaliśmy informację dotyczącą nowego podziału sektorów FIS Poznań, Gdańsk i Kraków. Reorganizacja tych struktur ma nastąpić na początku 2021 roku i będzie zarazem jednym z etapów przesuwania granic pomiędzy sektorami FIS. Modernizacje mają pozwolić na zmniejszenie ilości jednoczesnych transmisji radiowych na częstotliwości danego sektora FIS w porach największego ruchu lotniczego. Zwiększą tym samym możliwości i skuteczność zapewniania służby alarmowej oraz służby informacji powietrznej. (link)


Nowy podział sektorów FIS Poznań, Gdańsk i Kraków (fot. PAŻP)

9 grudnia poinformowaliśmy o wybraniu Davida Monksa z Wielkiej Brytanii na nowego Prezydenta FAI, Międzynarodowej Federacji Sportów Lotniczych na dwuletnią kadencję. Jego wybór odbył się podczas obrad 114. Konferencji Generalnej FAI. W 1995 roku uczył się latać na helikopterach. Złapał bakcyla do lotnictwa i od tego czasu piastował stanowiska w kilku organizacjach sportów lotniczych. (link)

11 grudnia opublikowaliśmy informację o oficjalnym oddaniu do użytku zmodernizowanej płyty gliwickiego lotniska z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m (którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km), drogą kołowania i płytą postojową, a także infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową. (link) Kilka dni wcześniej (4 grudnia) pas na lotnisku w Gliwicach został technicznie oddany do użytku. Jest to kolejna lotnicza inwestycja infrastrukturalna w naszym kraju, która zapewnia całoroczną możliwość operowania statków powietrznych general aviation, a miejscowym ośrodkom szkoleniowych możliwość prowadzenia działalności przez cały rok. (link)


Betonowy pas startowy na lotnisku w Gliwicach (fot. Aeroklub Gliwicki)

11 grudnia zaprosiliśmy na premierę filmu poświęconego Eugeniuszowi Wróblowi, byłemu wicewojewodzie katowickiemu i ministrowi w resortach związanych z transportem. Tragicznie zmarły Eugeniusz Wróbel był naukowcem związanym z Politechniką Śląską, gdzie zajmował się między innymi zagadnieniami z zakresu utrzymania i rozwoju lotnisk oraz kompetencji służb zarządzających ruchem lotniczym. (link)

12 grudnia przekazaliśmy informację, że od 1 stycznia 2021 roku Magdalena Kukuła będzie przewodniczyć Grupie ds. Strategii i Polityki CANSO Europe. To pierwszy raz w historii, gdy Polka będzie koordynować strategiczno-polityczne działania organizacji lotniczej zrzeszającej wszystkie światowe agencje żeglugi powietrznej. (link)

14 grudnia zamieściliśmy krótki reportaż Rafała Skibniewskiego, którego poruszyła śmierć wielu osób i proceder jaki trwa w polskim lotnictwie od lat. Reportaż ukazuje patologię, obłudę i cwaniactwo. Proceder polega na zarobkowym lataniu w formule "Super prezent" w istocie będącym nagięciem formuły lotu zapoznawczego na niecertyfikowanym sprzęcie. (link)

14 grudnia zachęcaliśmy do zapoznania się z treścią Podręcznika "Zarządzanie Zagrożeniami Środowiskowymi na lotniskach w FIR Warszawa – część I – Porty Lotnicze", który został przygotowany przez dr Michała Skakuja. Podręcznik jest efektem bogatych doświadczeń zdobytych w ramach działalności Komitetu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami, realizacji Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych w lotnictwie Sił Zbrojnych RP oraz międzynarodowej organizacji World Birdstrike Association WBA – Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Zderzeń z Ptakami. (link)

15 grudnia zamieściliśmy artykuł Małgorzaty Chelis pt. "100 KSA – co się zmieni w szkoleniu ATPL i dlaczego warto szkolić się w nowej formule?". Wdrażane są właśnie zmiany w podejściu do szkolenia lotniczego pod hasłem 100 KSA. Autorka skupiła się na aspekcie praktycznym. KSA czyli: Knowledge, Skills and Attitudes – to zdefiniowany obszar wiedzy, umiejętności i postaw, które podczas wymienionych szkoleń lotniczych powinny być rozwijane i wspierane. (link)

16 grudnia poinformowaliśmy o nowy lądowisku na lotniczej mapie Polski – Mazury Air Camp w Radziejach (EPRD), które zlokalizowane jest na zachód od Sztynortu, w woj. warmińsko-mazurskim. Pas trawiasty 450 m x 30 m. Zarządzający obiektem Tomasz Major zaakcentował, że na razie pas nie jest długi, ale wystarczający dla samolotów ultralekkich i jeżeli będzie taka potrzeba, to będzie wydłużony do 750 m. (link)

16 grudnia poinformowaliśmy o starcie kampanii informacyjnej Urzędu Lotnictwa Cywilnego pn. "Miej drony pod kontrolą". Kampania skierowana jest przede wszystkim do osób latających hobbystycznie. Kampania związana jest z wejściem w życie od 31 grudnia 2020 r. nowych zasady lotów dronami w całej Europie. (link)

29 grudnia zaprosiliśmy do lektury tłumaczenia artykułu "Pro Tips For Private Pilots: What Is Your “Bingo Fuel?” opublikowanego na stronie planeandpilotmag.com. Jedną z przyczyn lądowania statków powietrznych segmentu lotnictwa ogólnego na autostradach i innych terenach przygodnych jest niewłaściwe zarządzanie paliwem i w konsekwencji jego wyczerpanie. Jak więc obliczyć paliwo do bingo dla naszych statków powietrznych lotnictwa ogólnego? (link)

Ostatniego dnia grudnia, zgodnie z dotychczasową tradycją, udostępniliśmy kalendarz imprez lotniczych na nowy rok. Jest to zestawienie wszelakich wydarzeń o tematyce lotniczej, które odbędą się w Polsce i różnych częściach świata. (link)

Jeśli zapomnieliśmy o istotnym wydarzeniu, prosimy dopiszcie go w komentarzu.

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus