Blog Mikołaja Doskocza: Przedłużenie ważności uprawnień w lotnictwie ogólnym (część 1)

Szybowiec na lotnisku, fot. Blog Mikołaj Doskocz

Tak jak w stosunku do lotnictwa zarobkowego tak i dla GA w niekomercyjnym zakresie Prezes ULC skorzystał z możliwości zastosowania odstępstw, które mają pomóc zachować ciągłość uprawnień. Ten artykuł będzie dotyczył uprawnień:

Zasady określone w odstępstwach będą dotyczyły każdego pilota, który lata pod nadzorem EASA. Czyli zarówno jako instruktorzy w ATO/DTO, piloci lotów prywatnych, rekreacyjnych czy sportowych. W skrócie – wszystko pod NCO. Dzisiaj zajmę się uprawnieniami do licencji natomiast wszystkie odstępstwa dotyczące ATO/DTO oraz szkoleń (w tym kandydatów do egzaminów) będą następnym razem.

Odstępstwa opiszę w podziale na rodzaje licencji, zacznijmy od PPL.

Licencja PPL(A) i PPL (H)

Samoloty i śmigłowce są ujęte tak samo. W odniesieniu do pilotów odstępstwo ma znaczenie dla przedłużania klasy lub typu, uprawnienia IR, badań lotniczo-lekarskich oraz biegłości językowej. Są jednak różne zasady przedłużania. Jedno jest wspólne – przepisy dotyczą przedłużania a nie wznowienia.

Klasa, typ i uprawnienie IR są przedłużane na 4 miesiące albo do końca obowiązywania zwolnienia. Zależy co będzie pierwsze – jeżeli np. dzisiaj komuś kończy się ważność to wydłużenie trwa 4 miesiące. Ale jak komuś wyjdzie 1 października 2020 to wydłużenie trwa tylko do 26 listopada 2020 (czyli do końca okresu określonego w decyzji). ULC może potem przedłużyć ale to kwestia dalekiej i niepewnej przyszłości.

Inaczej niż dla lotnictwa zarobkowego wygląda sama procedura przedłużenia. Nie ma konieczności szkolenia okresowego a wystarczy breifing z instruktorem posiadającym odpowiednie aktualne uprawnienia. Breifing ma obejmować specyficzne dla danej klasy lub typu procedury w sytuacjach awaryjnych lub nienormalnych. Przedłużenia dokonuje egzaminator lub instruktor.

Na tej samej zasadzie (4 miesiące lub 26 listopada 2020 r.) zostają przedłużone z mocy prawa orzeczenia lotniczo-lekarskie. Dotyczy to orzeczeń wydanych pod PART.MED. Kluczowe, żeby posiadacz miał w dacie wejścia w życie decyzji (27 marca 2020 r.) ważne badania bez ograniczeń. Dopuszczalne są tylko ograniczenia dotyczące wzroku. Ale już ograniczenia OSL, ORL, OPL nie pozwolą na wydłużenie ważności samych badań.

Możliwość podtrzymania uprawnienia do holowania szybowców i banerów zostaje wydłużone do 32 miesięcy. Dotychczas pilot musiał w ciągu 24 miesięcy wykonać 5 holi, teraz ma na to 8 miesięcy więcej.

Potwierdzenie biegłości językowej zostało wydłużone do 23 listopada 2020 r.

Licencja LAPL(A) i LAPL(H)

Przedłużenie uprawnienia na klasę i badań lotniczo lekarskich jest analogiczne jak przy licencji PPL. Czyli 4 miesiące/26 listopada po breifingu na class rating oraz z mocy prawa dla badań.

Różnice występują w odniesieniu do utrzymania bieżącej praktyki. Licencje PPL nie mają takiego wymogu natomiast EASA postawiła posiadaczom licencji LAPL obowiązek wykonania określonej liczby operacji w danym okresie, żeby licencję utrzymać w ważności. Dlatego w świetle zamknięcia świata EASA wydłuża terminy na wykonanie danej liczby operacji/startów i lądowań – do 20 miesięcy.

Pilot balonowy

Dla posiadaczy licencji balonowej wydłużeniu uległy okresy, w których należy wykonać określoną liczbę operacji w celu utrzymania uprawnień. I tak od 27 marca 2020 r. ten czas ulega wydłużeniu aby:

Nie ma potrzeby składania żadnych wniosków, zgłoszeń. Po prostu wydłuża się okres, w którym musicie wykonać daną liczbę startów. Ale jest jeszcze jeden warunek – musicie odbyć breifing z instruktorem. Breifing musi objąć procedury w sytuacjach nienormalnych i awaryjnych. Decyzja nie określa innych szczegółów breifingu wobec czego powinien on się odbyć w według uznania instruktora.

Do baloniarzy oczywiście odnoszą się też zmiany dotyczące badań lotniczo-lekarskich, tak jak opisałem na początku artykułu.

UWAGA!!! 4 marca 2020 r. zostało opublikowane rozporządzenie (UE) 2020/357 dotyczące wykonywania operacji na balonach. Wprowadziło ono szereg zmian do przepisów licencjonowania – nowe tzw. BFCL zastępuje FCL z rozporządzenia (UE) nr 1178/2012. Nowe przepisy wchodzą w życie 8 kwietnia 2020 r. ale w tym całym zamieszaniu jak widzicie mamy wszyscy inne problemy. Pamiętajcie jednak czytając przepisy, że od kwietnia będą nowe zasady licencjonowania.

Pilot szybowcowy i motoszybowcowy

Dla posiadaczy licencji balonowej wydłużeniu uległy okresy, w których należy wykonać określoną liczbę operacji w celu utrzymania uprawnień. I tak od 27 marca 2020 r. ten czas ulega wydłużeniu aby:

Nie ma potrzeby składania żadnych wniosków, zgłoszeń. Po prostu wydłuża się okres, w którym musicie wykonać daną liczbę startów. Ale jest jeszcze jeden warunek – musicie odbyć breifing z instruktorem. Breifing musi objąć procedury w sytuacjach nienormalnych i awaryjnych. Decyzja nie określa innych szczegółów breifingu wobec czego powinien on się odbyć w według uznania instruktora.

Do szybowników oczywiście odnoszą się też zmiany dotyczące badań lotniczo-lekarskich, tak jak opisałem na początku artykułu.

UWAGA!!! 4 marca 2020 r. zostało opublikowane rozporządzenie (UE) 2020/358 dotyczące wykonywania operacji na szybowcach. Wprowadziło ono szereg zmian do przepisów licencjonowania – nowe tzw. SFCL zastępuje FCL z rozporządzenia (UE) nr 1178/2012. Nowe przepisy wchodzą w życie 8 kwietnia 2020 r. ale w tym całym zamieszaniu jak widzicie mamy wszyscy inne problemy. Pamiętajcie jednak czytając przepisy, że od kwietnia będą nowe zasady licencjonowania.

Słowo na niedzielę

Sytuacja jest szczególna, to wie każdy. Przyjęte rozwiązania też są szczególne. Ale pamiętajmy, żeby korzystać z nich mądrze, nie nadużywać. Jeżeli macie możliwość normalnego przedłużenia uprawnień – zróbcie to. Nikt nie wie ile sytuacja potrwa tak samo jak nikt nie wie, czy kolejne odstępstwa obejmą tych, co już raz skorzystali. Nie korzystajcie jeżeli nie musicie – niech to będzie narzędzie, z którego skorzystacie wyjątkowo.

Tym bardziej, że po zakończeniu tego szaleństwa mają wyjść przepisy „sprzątające” i nie wiadomo jak wtedy będą się liczyły daty uprawnień, badań itp.

A sama decyzja Prezesa ULC do ściągnięcia tutaj:

https://ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/4979-komunikat-dla-personelu-lotniczego-piloci-mechanicy

Odpowiednie protokoły tu:

https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/covid-19


Mikołaj Doskocz, radca prawny prowadzący Kancelarię Prawa Lotniczego – LATAJ LEGALNIE. Specjalizuje się w prawie lotniczym i obsłudze przedsiębiorców lotniczych. Prowadzi blog o prawie lotniczym www.latajlegalnie.com

Źródło: Mikołaj Doskocz
comments powered by Disqus