7 rekordów Guinessa dla samolotu Velis Electro

7 rekordów Guinessa dla samolotu Velis Electro (fot. skydream.pl)

Zespół entuzjastów elektomobilności wykonał niesamowity, 3 dniowy lot z Alp nad Morze Północne na samolocie elektrycznym Pipistrel Velis Electro. Podczas tego wyjątkowego, 700-kilometrowego lotu pobite zostało 7 aż rekordów Guinessa, m.in. w zakresie najniższego zużycia energii (kWh/100 km).

Zespół ze Szwajcarii stworzyło 5 pasjonatów elektromobilności: Marco Buholzer, Morell Westerman, Malik Aziz, Tom Albrecht, Tobias Pape, Kerstin Zulechner oraz Stefan Pieper.

Tych pięcioro przyjaciół zweryfikowało wszystkie możliwości i zgodnie stwierdziło: „Jeśli nam się uda, to ustanowimy siedem rekordów świata na raz”. Należą do nich: „Największa średnia prędkość na dystansie 700 kilometrów, jak również najwyższa wysokość, jaką kiedykolwiek osiągnął samolot elektryczny, najniższe zużycie energii na kilometr na osobę, najdłuższy dystans pokonywany elektrycznie itp.”.

Ponieważ latanie na silnikach spalinowych jest szkodliwe dla klimatu, zespół chciał pokazać i udowodnić, że istnieją alternatywy, a także że latanie bez emisji CO₂ jest w dzisiejszych czasach jak najbardziej możliwe. Marco Buholzer wyjaśnił, że celem nie jest pokonanie całej trasy na raz, ponieważ większość małych samolotów i tak lata na dystansach krótszych niż 200 kilometrów, ale udowodnienie, że latanie w warunkach neutralnych pod względem emisji CO₂ jest już możliwe.

Zgodnie z przewidywaniami lot ustanowił aż 7 rekordów świata na raz:
• Najniższe zużycie energii (kWh / 100 km) na dystansie ponad 700 km
• Najwyższa średnia prędkość ponad 700 km (km/h)
• Najwyższa wysokość, jaką kiedykolwiek osiągnął samolot elektryczny (w metrach nad poziomem morza)
• Najszybsze wznoszenie od 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s)
• Najszybsza średnia prędkość powyżej 100 km (km/h)
• Najniższa liczba przystanków pośrednich na dystansie 700 km (liczba przystanków)
• Najdłuższa odległość pokonana z wykorzystaniem energii elektrycznej w ciągu 24/48/56 godzin (km)

Samolot, który wykonał lot to Pipistrel Velis Electro certyfikowany przez EASA (może być wykorzystany w szkoleniu do licencji PPL(A)). Jest to całkowicie elektryczny samolot szkoleniowy, zaprojektowany w celu zastąpienia tradycyjnych samolotów spalinowych, zmniejszenia kosztów operacyjnych i uproszczenia procesu szkolenia lotniczego. Wyposażony jest w chłodzony cieczą silnik elektryczny o mocy 60 kW, zasilany napięciem 345 VDC. Na pokładzie zabudowane zostały w dwa zespoły baterii o łącznej pojemności 24,8 kWh. Samolot osiąga maksymalną prędkość 181 km/h, a jego pułap praktyczny wynosi 12 000ft.

Źródło: skydream.pl
comments powered by Disqus