Betonowy pas na lotnisku w Gliwicach technicznie oddany do użytku

Betonowy pas na lotnisku w Gliwicach, fot. Aeroklub Gliwicki

Zgodnie z opublikowanym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej poprawkami VFR AIP AIRAC AMDT 136, które obowiązują od 3 grudnia 2020 r., na lotnisku w Gliwicach (EPGL) dostępny jest już betonowy pas startowy 08R/26L o wymiarach 900x23 m. W dniu 4 grudnia został on technicznie oddany do użytku, a oficjalne jego otwarcie planowane jest na 10 grudnia.

Jest to kolejna lotnicza inwestycja infrastrukturalna w naszym kraju, która zapewnia całoroczną możliwość operowania statków powietrznych general aviation, a miejscowym ośrodkom szkoleniowych możliwość prowadzenia działalności przez cały rok.

Modernizacja lotniska w Gliwicach została przeprowadzona przez Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju, a głównym zamierzeniem inwestycji była przebudowa obiektu (dotąd o charakterze sportowym), tak aby mógł on obsługiwać także loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo.


Oprócz utwardzonej drogi startowej, inwestor miał za zadanie wybudować drogę kołowania i płytę postojową, a także parkingi, drogi dojazdowe oraz ścieżki rowerowe wokół lotniska. Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Lotnisko w Gliwicach zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus