AFIS w czasach COVID19
Kłopoty branży lotniczej w naszym kraju zaczęły się w połowie marca 2020 r. wraz z ograniczeniami wprowadzonymi w związku z rozprzestrzeniająca się pandemią koronowirusa. To już 2 miesiące odkąd ten sektor gospodarki zaczął wyhamowywać, co spowodowało, że lotnictwo komercyjne niemal kompletnie zastygło, a porty lotnicze odnotowują 60-90% spadki. A co z general aviation? W tym przypadku statystyki również wskazują na zmniejszenie się ilości operacji, ale w stopniu zdecydowanie mniejszym niż ma to miejsce w przypadku lotnictwa komercyjnego.
Na pograniczu tych dwóch światów (małego i dużego lotnictwa) działa służba AFIS – czyli Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej. Jeszcze parę lat temu była utożsamiana z małym lotnictwem i istniała jedynie na Babicach i Mielcu. Od 2010 roku służbą AFIS zaczęły interesować się porty regionalne, gdyż tam prócz lotów rozkładowych, czarterowych i biznesowych znajdują się liczne ośrodki szkoleniowe, a także jednostki lotnicze służb państwowych (LPR, Policja, Lasy Państwowe).
Wówczas równoległe separowanie ruchu (IFR-IFR, IFR-VFR i VFR-VFR) jest dla Kontrolerów Ruchu Lotniczego sporym wyzwaniem, a najlepszym rozwiązaniem dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa stał się AFIS z RMZ (Radio Mandatory Zone) czyli strefa obowiązkowej łączności radiowej.
W 2010 roku jako pierwszy próbował wprowadzić służbę AFIS ówcześnie powstający port lotniczy Gdynia – Kosakowo. Następnie uruchomił ją Port Lotniczy Radom, a w 2016 Olsztyn-Mazury. Od stycznia 2020 r. AFIS istnieje także na lotnisku w Bydgoszczy. Środowisko informatorów AFIS także zaczęło szybko się integrować i założyło stowarzyszenie afiso.pl
Organizacja ta podjęła inicjatywę zebrania statystyk z ostatnich miesięcy z lotnisk regionalnych i aeroklubowych, gdzie zapewniona jest służba AFIS. Patrząc na poniższe dane warto wspomnieć, iż z uwagi na COVID-19, AFIS w EPBY zapewniony jest tylko w weekendy, w EPSY tylko w wybrane dni, a na lotnisku EPBC do 11 maja obowiązywał NOTAM informujący o zakazie lotów szkolnych. Poprzez operację rozumiemy samolot przylatujący, odlatujący lub przelatujący. Poniższe dane zostały udostępnione dzięki uprzejmości Zarządzających poszczególnych obiektów:
Miesiące EPBY EPSY EPBC EPML
01.2020 32 70 5143 1155
02.2020 76 141 5904 1838
03.2020 131 115 5991 1160
04.2020 228 396 1944 369
Marcin Dzienisz
Komentarze