Przejdź do treści
Stanowisko AFIS na lotnisku w Szymanach
Źródło artykułu

AFIS w czasach COVID19

Kłopoty branży lotniczej w naszym kraju zaczęły się w połowie marca 2020 r. wraz z ograniczeniami wprowadzonymi w związku z rozprzestrzeniająca się pandemią koronowirusa. To już 2 miesiące odkąd ten sektor gospodarki zaczął wyhamowywać, co spowodowało, że lotnictwo komercyjne niemal kompletnie zastygło, a porty lotnicze odnotowują 60-90% spadki. A co z general aviation? W tym przypadku statystyki również wskazują na zmniejszenie się ilości operacji, ale w stopniu zdecydowanie mniejszym niż ma to miejsce w przypadku lotnictwa komercyjnego.

Na pograniczu tych dwóch światów (małego i dużego lotnictwa) działa służba AFIS – czyli Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej. Jeszcze parę lat temu była utożsamiana z małym lotnictwem i istniała jedynie na Babicach i Mielcu. Od 2010 roku służbą AFIS zaczęły interesować się porty regionalne, gdyż tam prócz lotów rozkładowych, czarterowych i biznesowych znajdują się liczne ośrodki szkoleniowe, a także jednostki lotnicze służb państwowych (LPR, Policja, Lasy Państwowe). 


Wówczas równoległe separowanie ruchu (IFR-IFR, IFR-VFR i VFR-VFR) jest dla Kontrolerów Ruchu Lotniczego sporym wyzwaniem, a najlepszym rozwiązaniem dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa stał się AFIS z RMZ (Radio Mandatory Zone) czyli strefa obowiązkowej łączności radiowej.


W 2010 roku jako pierwszy próbował wprowadzić służbę AFIS ówcześnie powstający port lotniczy Gdynia – Kosakowo. Następnie uruchomił ją Port Lotniczy Radom, a w 2016 Olsztyn-Mazury. Od stycznia 2020 r. AFIS istnieje także na lotnisku w Bydgoszczy.  Środowisko informatorów AFIS także zaczęło szybko się integrować i założyło stowarzyszenie afiso.pl


Organizacja ta podjęła inicjatywę zebrania statystyk z ostatnich miesięcy z lotnisk regionalnych i aeroklubowych, gdzie zapewniona jest służba AFIS. Patrząc na poniższe dane warto wspomnieć, iż z uwagi na COVID-19, AFIS w EPBY zapewniony jest tylko w weekendy, w EPSY tylko w wybrane dni, a na lotnisku EPBC do 11 maja obowiązywał NOTAM informujący o zakazie lotów szkolnych. Poprzez operację rozumiemy samolot przylatujący, odlatujący lub przelatujący. Poniższe dane zostały udostępnione dzięki uprzejmości Zarządzających poszczególnych obiektów:

Miesiące    EPBY    EPSY    EPBC    EPML
01.2020       32          70         5143      1155
02.2020       76         141        5904      1838
03.2020      131        115        5991      1160
04.2020      228        396        1944       369

Marcin Dzienisz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony