Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Bagicz
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko w Bagiczu, zlokalizowane na wschód od Kołobrzegu. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Piotrowi Niewiarowskiemu, dyrektorowi obiektu.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Bagicz (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Piotr Niewiarowski: Infrastruktura lotniska pozostała niezmieniona od daty rejestracji w 2012 roku. Posiadamy utwardzoną drogę startową z lanych płyt betonowych o długości 892 m i szerokości 40 m. Droga ta jest usytuowana na starej wojskowe drodze startowej, która kiedyś miała długość ponad 2 km. Piszę o tym, gdyż z powietrza widzimy wybetonowaną drogę startową o długości większej niż 892 m. Trzeba kierować się oznaczeniami poziomymi, które jednoznacznie wskazują lokalizację progów. Dbamy o to, aby oznakowanie poziome było widoczne, jednakże biała farba na szarym betonie nie kontrastuje tak dobrze jak na asfalcie. Posiadamy nieutwardzoną, ale wzmocnioną drogę kołowania DKB oraz utwardzoną DKA i miejsca postojowe na betonie i na trawie.
Nie posiadamy hangarów w granicach obecnego lotniska, niemniej Aeroklub Kołobrzeski wynajął i przysposobił hangar na terenie przyległym. Niewykluczone, że będzie mógł i chciał użyczać w nim miejsca. Lotnisko jest czynne 4 miesiące w roku. Nie sprzedajemy paliwa, samoloty pozostające na noc są dozorowane. Lotnisko przeznaczone jest do lotów VFR w dzień.
Dlapilota.pl: Czy jest w Bagiczu prowadzona komercyjna działalność szkoleniowa?
PN: Działalność szkoleniowa w na lotnisku w Bagiczu jest prowadzona w niewielkim stopniu. W tym w sezonie zadebiutuje na lotnisku szkoła DTO SKYRIDERS. Odnotowujemy dużo lądowań ze szkół działających na innych lotniskach. Bagicz, nieskromnie powiem, jest atrakcyjny dla uczniów i instruktorów. Atrakcyjność Bagicz jest związana raczej z otoczeniem przyrodniczym niż bogactwem infrastruktury.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii miejscowego lotniska?
PN: Najbardziej hucznym wydarzeniem w historii lotniska było jego otwarcie w 2012 roku. Pokazy akrobacyjne wykonała wówczas Grupa Żelazny. Lot akrobacyjny w charakterze pasażera wykonał też ówczesny Prezydent Miasta Kołobrzeg Janusz Gromek, wzbudzając entuzjazm kilku tysięcy mieszkańców. Poza tym jednym wydarzeniem, w codziennej działalności, raczej cenimy sobie ciszę, spokój i bliskość morza.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
PN: Nie jestem pewien czy dobrze rozumiem pytanie. Lotnisko nie jest aeroklubowe, jest to lotnisko prywatne przy którym od tego roku działa Aeroklub Kołobrzeski. Członkami aeroklubu są osoby, które zawsze były zaangażowane w nasze wspólne sprawy z pożytkiem dla tego miejsca i utrzymania statusu lotniska. Jestem im za to bardzo wdzięczny i z tego miejsca im podziękuję i pozdrawiam.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
PN: Jednodniowa wycieczka wyklucza skorzystanie z atrakcji wieczorowo-nocnych oferowanych przez miasto Kołobrzeg. Sądzę jednak, że w sytuacji pandemii wiele osób z tego typu rozrywki zrezygnuje lub znacznie ograniczy. Jednodniowa wycieczka z pewnością pozwoli nacieszyć oczy pięknym wybrzeżem. Widok ten serwujemy w dwóch wersjach: promenada i molo w Kołobrzegu jednego z największych ośrodków turystycznych w Polsce oraz wersji bardziej intymnej w Ustroniu Morskim. Posiadamy też wersję specjalną: dzika plaża 150 metrów od drogi startowej. Cała oferta turystyczna regionu jest dostępna: pole golfowe, baseny, restauracje i kawiarnie z muzyką na żywo, ścieżki rowerowe i spacerowe, parki, hotele i gospodarstwa agroturystyczne. W tym roku cała ta infrastruktura będzie działać na innych niż dotychczas zasadach jednak w jakiejś, bezpiecznej wersji będzie dostępna.
Zapomniałem wspomnieć o nieśmiertelnym dorszu i innych rybach serwowanych na wiele sposobów.
Dlapilota.pl: Lotnisko Bagicz mogłobyy działać prężniej, gdyby... ?
PN: Lotnisko mogłoby działać prężniej gdyby samorządy zainwestowały w tę unikatową w skali Europy infrastrukturę. Nie będę nie rozwodził dlaczego tak się nie dzieje ale należy nad tym ubolewać.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne zarządcy lotniska?
PN: Nasze plany inwestycyjne są niezmiernie skromne - utrzymać infrastrukturę w stanie nadającym się do bezpiecznego i zgodnego z przepisami lotniczymi użytkowania. To wydaje się niewiele ale mając na uwadze, że jest to czynione przy użyciu prywatnych środków finansowych przy pełnych obciążeniach podatkowych ze strony samorządu - to i tak cud, że działamy 9 rok.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pani do przylotów na lotnisko w Bagiczu?
PN: Przyleć na naszą plażę!
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
PN: Dziękuję.
Komentarze