Aviation English - może nie taki straszny, jak go malują
W lotnictwie, niezależnie od tego, czy mówimy o lataniu rekreacyjnym, szkolnym, czy komercyjnym, umiejętność komunikacji w języku angielskim jest kluczowa dla bezpieczeństwa i efektywności operacji. Język angielski jest międzynarodowym językiem lotnictwa, co oznacza, że jego znajomość jest niezbędna do skutecznej komunikacji w lotach za granicą, ale też coraz częściej także nAviation English - może nie taki straszny, jak go malują
W lotnictwie, niezależnie od tego, czy mówimy o lataniu rekreacyjnym, szkolnym, czy komercyjnym, umiejętność komunikacji w języku angielskim jest kluczowa dla bezpieczeństwa i efektywności operacji. Język angielski jest międzynarodowym językiem lotnictwa, co oznacza, że jego znajomość jest niezbędna do skutecznej komunikacji w lotach za granicą, ale też coraz częściej także na lotach krajowych, nawet jeśli realizujemy je między lokalnymi lądowiskami, na których - szczególnie latem - pojawia się w Polsce coraz więcej obcokrajowców. W sytuacjach kryzysowych z kolei, to właśnie od szybkiej, sprawnej i jasnej komunikacji - zarówno pilota z ATC, jak i załogi między sobą, może zależeć bezpieczeństwo lotu.
Jak wygląda i jak jest oceniany egzamin?
Egzamin Aviation English to egzamin w całości ustny, który ma na celu przede wszystkim weryfikację zdolności do skutecznej wymiany informacji. Warto pamiętać, że nie jest to egzamin z wiedzy lotniczej, a Kandydat jest oceniany za formę i język, a nie za zawartość merytoryczną odpowiedzi.
Egzamin sprawdza kluczowe aspekty związane z kompetencjami językowymi pilotów, takie jak:
Umiejętność posługiwania się językiem w różnych kontekstach – nielotniczym, lotniczym standardowym i lotniczym niestandardowym (sytuacje nietypowe)
Umiejętność rozumienia i prowadzenia korespondencji radiowej
Swoboda posługiwania się językiem
Naturalność ekspresji i komunikacji.
Skala ocen, którą ICAO zdefiniowało wiele lat temu, jest dość rozbudowana, jeśli chodzi o definicje poszczególnych poziomów, jednak na potrzeby obrazowego zrozumienia, jak należy odczytywać poszczególne z nich, można przyjąć podział jak w tabeli poniżej.
Egzamin przebiega według ściśle określonego schematu. Składa się z:
- pytań ogólnych nagranych głosami lektorów,
- zadań audio (np. ATIS, readback),
- opisu zdjęcia
- spontanicznej rozmowy z egzaminatorem na tematy lotnicze.
Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie umiejętności Kandydata w różnych okolicznościach. Kluczowym jest założenie, że przy każdym rodzaju zadań Kandydat udziela odpowiedzi spontanicznie i samodzielnie - nie ma pytań z katalogiem odpowiedzi (test “abcd”). Gdy natomiast mierzy się z zadaniami audio, najpierw poznaje pytania, a dopiero później słucha danego piku i udziela odpowiedzi, mając przestrzeń na wyjaśnienia i komentarze. Dodatkowo, zadania na egzaminie powinny być dostosowane do środowiska lotniczego danego Kandydata. Wszystkie te zasady mają odzwierciedlenie w systemie ELPT, wykorzystywanym w ICAO4.me, gdzie pilot latający samolotami z licencją PPL będzie opowiadać o tematach dotyczących jego lotniczej rzeczywistości, a pilot ATPL latający zawodowo np. na śmigłowcach, otrzyma pytania związane z jego obszarem specjalności. Dzięki temu łatwiej jest się Kandydatowi odnaleźć w zadaniach, wypowiedzi są bardziej naturalne, a zadania łatwiejsze.
Dlaczego warto mierzyć wyżej niż w Level 4?
Choć wokół wymogów językowych krąży wiele mitów, prawda jest taka, że pozytywne zaliczenie egzaminu, a nawet osiągnięcie wyższego poziomu jest w zasięgu każdego, kto poświęci czas na naukę i zdobędzie odrobinę praktyki. A korzyści z posiadania tego uprawnienia, szczególnie w jego “wyższej wersji” są niemałe:
Dla pilotów zawodowych: Doskonała znajomość angielskiego otwiera drzwi do lepszych możliwości kariery oraz ułatwia dalszy rozwój. Piloci z wysoką znajomością angielskiego mają przewagę na rynku pracy, zwłaszcza przy pierwszej rekrutacji. Umożliwia to również lepsze zaprezentowanie się przed komisją, a już po zdobyciu pracy - łatwiejsze komunikowanie się między członkami międzynarodowych załóg, co poprawia bezpieczeństwo operacji lotniczych, ale też podnosi komfort pracy, ułatwia przebieg type ratingu, line trainingu i zintegrowanie się w nowej firmie.
Dla pilotów rekreacyjnych: Znajomość języka angielskiego otwiera drzwi do wykonywania lotów zagranicznych z pewnością, że poradzimy sobie w każdej sytuacji. Dobra znajomość języka umożliwia nie tylko bezproblemową komunikację z kontrolą ruchu lotniczego podczas lotów międzynarodowych, ale też daje pewność, że w sytuacji nietypowej, niebezpiecznej, lub z jakiegoś innego względu niestandardowej (takiej, gdzie wyuczone na pamięc formulki radiowe nie wystarczą), damy sobie radę. To z kolei pozwala ze swobodą planować wyloty za granicę, np. na szybką kawę do Wenecji, czy weekendową rybkę do Chorwacji i na narty w Alpy. Dodatkowo, znajomość języka angielskiego, który jest faktycznie opanowaną umiejętnością, a nie tylko wykutym zestawem gotowców, przekłada się na aspekty pozalotnicze, czy to w pracy, czy w biznesie.
Dobra znajomość języka zwiększa również pewność siebie pilota podczas lotu i poprawia świadomość sytuacyjną. Dla osób budujących nalot, jest to dodatkowa szansa na latanie w coraz ciekawsze miejsca, zamieniając przepalane na budowę nalotu czas i pieniądze w fantastyczną przygodę.
Jak osiągnąć lepszy wynik?
Jak z każdą umiejętnością, aby uzyskać dobre rezultaty, należy rozwijać biegłość językową poprzez ciągły trening oraz starać się zanurzyć w języku angielskim. Korzystanie z multimediów po angielsku, oglądanie filmów z napisami, prowadzenie regularnych, choćby krótkich rozmów w tym języku - są to kluczowe elementy pozwalające na ciągłe trenowanie swoich umiejętności. Sprzyja temu zorganizowany plan nauki i ktoś, kto czuwa nad naszym rozwojem. Może to być kolega, który zna dobrze język, albo lektor posiadający wiedzę lotniczą i językową, który będzie w takiej sytuacji swego rodzaju mentorem.
Dobrze jest też dać sobie na naukę odpowiednią ilość czasu. Jeśli przepaść między naszymi obecnymi umiejętnościami, a ambicjami jest spora, to tego czasu trzeba więcej. Jeśli do doszlifowania mamy tylko określone aspekty języka, wówczas możemy pozwolić sobie na szybsze działanie, jednak w każdym z tych wypadków wymagana jest przede wszystkim konsekwencja. Wówczas, w okresie od kilkunastu dni do kilkunastu tygodni/kilku miesięcy, możemy odnieść namacalny sukces.
Jeśli jednak ktoś woli chodzić na skróty i to jest w pewnym stopniu możliwe. Opanowanie podstawowych umiejętności, jakie są wymagane przy poziomie 4, nie zajmie dużo pracy, a pozwoli na zdobycie uprawnienia uczciwie i z satysfakcją. Wielu pilotów wybiera zimę jako okres pracy nad swoim lotniczym angielskim, aby dłuższe wieczory i mniej latania wykorzystać z pożytkiem dla kolejnego lotniczego sezonu.
Bardzo ważne w przygotowaniu do egzaminu jest również skupienie się natym, aby rozwijane były wszystkie aspekty podlegające ocenie: wymowa, gramatyka, rozumienie ze słuchu, płynność wypowiedzi, słownictwo, sposób wchodzenia w interakcję i umiejętności związane z komunikacją radiową, gdyż wybiórcze podejście do tematu może sprawić nam kłopoty na egzaminie.
Aby łatwiej uzyskać lepszy wynik, warto mieć w pamięci kilka prostych sztuczek, które sprawią, że przez egzamin przejdziemy w sposób dający nam szanse na uzyskanie wyższej oceny:
- Mów świadomie i z celem – zaprezentuj umiejętności, a nie tylko opowiedz historię;
- Stosuj różnorodny język – wyjdź poza bańkę Simple English;
- Słuchaj uważnie pytań, wypatruj zawartych w nich wskazówek i dbaj o precyzję słownictwa.
Z jakiej pomocy skorzystać w nauce i gdzie zdać egzamin?
Jeśli wiesz, że zdobycie uprawnienia z Aviation English czeka Cię prędzej, czy później, nie czekaj i zadbaj o rozwój swoich umiejętności już tej zimy. Jeśli się wahasz, potraktuj to, jako nowe wyzwanie i przepustkę do świata nowych lotniczych przygód. Jeśli natomiast masz poczucie, że z językiem angielskim nigdy nie było Ci po drodze, albo trudno jest Ci dobrze samemu się przygotować, skorzystaj z pomocy specjalistów i daj poprowadzić się za rękę. Miejscem, gdzie znajdziesz pilotów o przygotowaniu filologicznym jest ICAO4.me - wiodące polskie Centrum Lotniczego Angielskiego, które od wielu lat prowadzi szkolenia i egzaminy. To miejsce stworzone od pilotów dla pilotów, gdzie aż 97% klientów otrzymuje podczas egzaminu wynik pozytywny, z czego ponad połowa uzyskuje poziom 5 lub 6. Nie bez powodu ośrodek uzyskał z ocen swoich Klientów notę 4,9/5, a w dostępnych publicznie opiniach piloci chwalą wysoką jakość materiałów, zaangażowanie i profesjonalizm kadry oraz wygodną formułę i przyjazny sposób przeprowadzenia egzaminu.
Obecnie w ICAO4.me trwa tydzień wyprzedaży Black Week, w ramach którego rabaty sięgają nawet 65% i pozwalają zaoszczędzić do 700 zł. Promocja obowiązuje do 30 listopada 2025 roku, jednak jeśli przy składaniu zamówienia wybierzesz opcję "zamawiam na prezent", swój kurs lub egzamin możesz aktywować nawet z 12-miesięcznym opóźnieniem. Rozpoczęcie nauki już teraz, pozwoli Ci wiosną otworzyć sezon lotem za granicę i cieszyć się dalekimi wyprawami, zamiast klasycznego latania "koło komina”.
Szczegóły kursów i egzaminów można znaleźć pod adresem sklepu ośrodka: http://platforma.icao4.me.
Łukasz Wieczorek,
egzaminator lotniczego angielskiego (LPE), pomysłodawca i współzałożyciel ICAO4.me, filolog, pilot-instruktor.
Artykuł sponsorowany