Przejdź do treści
SM-2 w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Śmigłowiec SM-2 dostępny dla zwiedzających w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Serdecznie zapraszamy do odwiedzin w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie zaprezentowano odnowiony śmigłowiec SM-2. Jest to jeden z pierwszych polskich wiropłatów opracowanych po drugiej wojnie światowej.

SM-2 w 2019 został poddany kompleksowym działaniom restauratorskim i konserwatorskim. Były one niezbędne dla odtworzenia historycznego wyglądu jednego z nielicznych zachowanych na świecie śmigłowców polskiej produkcji. W ramach, zakończonego w grudniu ubiegłego roku, programu odbudowano  kabinę pilotów, odtworzono brakujące elementy oszklenia i poszycia kadłuba oraz zabezpieczono kadłub nowymi warstwami malarskimi. Projekt został sfinansowany z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Trochę historii

Po rozpoczęciu licencyjnej produkcji SM-1, zespół polskich konstruktorów kierowany przez inż. J. Tyrchę rozpoczął w latach 1957–59 projektowanie jego ulepszonej wersji, nazwanej SM-2. Zwrócono uwagę na znaczny nadmiar mocy silnika, który mógł pozwolić na zabranie przez śmigłowiec większej ilości ludzi lub ładunku. Zaprojektowano zupełnie nowy kadłub z dużą, wygodną kabinę mieszczącą razem z pilotem 5 ludzi. Do kabiny można też było zabrać nosze z chorym, załadowywane przez otwierany przód. Obszerne, przesuwane drzwi po obu stronach kadłuba ułatwiały wsiadanie i wysiadanie oraz prowadzenie z powietrza operacji ratowniczych przy pomocy specjalnej wciągarki. Bogate oszklenie kabiny zapewniało pilotowi doskonałą widoczność. Przy konstruowaniu SM-2 wykorzystano z rosyjskiego Mi-1 zespół napędowy razem z wirnikiem nośnym, częściowo przekonstruowaną belkę ogonową ze śmigłem sterującym oraz podwozie.

W czasie eksploatacji śmigłowca dał się odczuć spadek jego osiągów. Po przeprowadzeniu dodatkowych prób okazało się, że powodem tego był spadek mocy silnika. Spowodował to błąd w projekcie nowego chwytu do gaźnika, zasysającego gorące powietrze z układu chłodzenia.

Wyprodukowano łącznie 85 egzemplarzy SM-2, kilka z nich wyeksportowano, ich odbiorcą była Czechosłowacja. Dla lotnictwa wojskowego zakupiono w sumie 80 SM-2, kilka używano potem w cywilnym lotnictwie sanitarnym. W Polsce SM-2 były użytkowane do 1979 roku.

Dane techniczne:
Średnica wirnika – 14,34 m
Długość kadłuba – 12,08 m
Masa startowa – 2493 kg
Pułap – 3500 m
Zasięg – 310 km
Silnik – 7-cylindrowy silnik gwiazdowy Lit-3 o mocy 575 KM

Muzeum Lotnictwa Polskiego, które powstało w 1963 roku, chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie.

Śmigłowiec SM-2, po zakończonej kompleksowej renowacji, jest dostępny dla zwiedzających w godzinach otwarcia muzeum. Serdecznie zapraszamy!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony