Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przełomowy samolot z napędem słonecznym wykonuje pierwszy lot

Samolot zasilany energią słoneczną o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości (PHASA-35) może przebywać w powietrzu przez rok.

PHASA-35, samolot zasilany energią słoneczno-elektryczną o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 35 m, pomyślnie zakończył swój pierwszy lot. To wydarzenie czyni go przełomowym produktem na rynku lotniczym i kosmicznym, wypełniającym lukę między samolotami i satelitami.

PHASA-35 został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu niespełna dwóch lat w ramach współpracy między BAE Systems oraz spółką Prismatic Ltd, którą BAE Systems postanowiło nabyć w zeszłym roku. PHASA-35 to bezzałogowiec zaprojektowany do operowania w stratosferze powyżej warunków pogodowych i komercyjnego ruchu lotniczego. Jest trwałą i niedrogą alternatywą dla satelitów, charakteryzującą się elastycznością samolotu. Można go użyć do wielu cennych zastosowań, w tym do wykrywania pożarów lasów i obserwacji morza.

Udane próby w locie, sponsorowane przez brytyjskie Laboratorium Nauki i Technologii Obronności (DSTL) oraz Australijską Grupę Nauki i Technologii Obronności (DSTG), odbyły się na poligonie Wolmera Królewskich Sił Powietrznych Australii (RAAF) w Australii Południowej.

Próby te były pierwszymi testami w locie w pełni zintegrowanego systemu PHASA-35. Dowiodły zdolności przejścia od projektu do oblotu w zaledwie 20 miesięcy. Są one zwieńczeniem wysiłków zespołu brytyjskich ekspertów z Prismatic w Hampshire – gdzie w zeszłym roku zbudowano dwa pełnowymiarowe samoloty koncepcyjne – współpracujących z inżynierami BAE Systems z Lancashire, gdzie samolot przeszedł dalsze testy integracyjne przed próbami w locie.

Długotrwałe loty

Jako statek powietrzny o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości (HALE), PHASA-35 jest zasilany przez panele słoneczne w ciągu dnia i z akumulatorów w ciągu nocy. Akumulatory o dużej trwałości użytkowej i wysoce wydajna technologia solarna mogą umożliwić samolotowi operującemu w stratosferze, w wyższych obszarach atmosfery ziemskiej,  wykonywanie lotów trwających do jednego roku.

PHASA-35 został zaprojektowany jako trwała, stateczna platforma do zadań monitorowania, obserwacji, łączności i bezpieczeństwa. Po połączeniu z innymi technologiami i zasobami zapewni użytkownikom wojskowym i cywilnym zdolności, jakich nie mają obecnie istniejące statki powietrzne i kosmiczne. Bezzałogowy statek powietrzny może zostać użyty jako element sieci 5G, a także do świadczenia innych usług, jak pomoc ofiarom katastrof i ochrona granic, za ułamek kosztów satelity.

Ian Muldowney, dyrektor ds. inżynierii w BAE Systems, powiedział: „Uzyskaliśmy znakomity wynik wcześnie. Osiągnęliśmy to tempo, łącząc to, co najlepsze z brytyjskich zdolności. Przejście od projektu do oblotu w niecałe dwa lata pokazuje, że możemy sprostać wyzwaniu, które rząd Wielkiej Brytanii wyznaczył branży – dostarczenia przyszłego samolotu bojowego w ciągu następnej dekady”.

Przejęcie Prismatic przez BAE Systems stanowi część strategii firmy w zakresie rozwoju przełomowych technologii, polegającej na zakupach firm, których działalność uzupełnia istniejące możliwości, i które dają szansę przyspieszenia rozwoju technologii w kluczowych obszarach.

Dalsze próby w locie są planowane pod koniec tego roku. Istnieje możliwość, że samolot może rozpocząć pierwsze operacje dla nabywców w ciągu 12 miesięcy od zakończenia programu prób w locie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony