Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe stanowiska postojowe samolotów w Porcie Lotniczym Katowice

Na płycie postojowej samolotów nr 3 (pps cargo) Katowice Airport, która zlokalizowana jest przed terminalem towarowym, oddano do użytku operacyjnego 22 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej. Tym samym zakończył się II etap rozbudowy pps cargo. Na nowej części płyty cargo znajdują się 4 stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga737 (kod C). Aktualnie w Katowice Airport dostępne jest 36 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C.

Obecnie powierzchnia pola ruchu naziemnego (droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe samolotów) pyrzowickiego lotniska to 83 ha i ciągle rośnie. Dla porównania, gdy w 2007 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA rozpoczynało największy w historii portu program rozbudowy infrastruktury, pole ruchu naziemnego miało 33 ha powierzchni.

W styczniu 2020 roku rozpocznie się kolejna inwestycja, której celem jest zwiększenie liczby stanowisk postojowych. Realizacja projektu o nazwie „pps hangary” potrwa prawie dwa lata i zakończy się w IV kwartale 2021 roku. W jego ramach powstanie 66 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej z 9 stanowiskami dla samolotów kodu C. Jednocześnie jest to pierwszy etap rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Działka, która zlokalizowana jest przed nową płytą postojową, przeznaczona jest pod budowę dwóch hangarów. Obiekty powstaną najpóźniej do 2025 roku. Aktualnie firmom świadczącym obsługę techniczną samolotów GTL SA wynajmuje dwa hangary. W jednym obiekcie prowadzone są przeglądy liniowe – głownie samolotów z rodziny Airbus A320. Drugi hangar dedykowany jest dużym przeglądom typu C. Przeglądy swoich maszyn typu Embraer, prowadzi w nim m.in. Lufthansa Cityline.


(fot. Robert Neumann)

W strategiczny i konsekwentny sposób podchodzimy do rozbudowy stanowisk postojowych. Chcemy zawsze dysponować odpowiednią ich liczbą i to z naddatkiem. Dzięki temu, wszystkim naszym partnerom handlowym, to jest liniom lotniczym, firmom kurierskim i organizacjom specjalizującym się w obsłudze technicznej samolotów, umożliwiamy optymalny rozwój. Liczba stanowisk postojowych to jeden z elementów infrastruktury, który ma bezpośredni wpływ na przepustowość. Bez nich linie lotnicze nie mogłyby rozwijać swojej stałej obecności w Katowice Airport. Przypomnę, że w Pyrzowicach funkcjonują bazy takich przewoźników jak: Wizz Air, Ryanair, Enter Air, Blue Panorama, Smartwings. Ponadto jesteśmy największy regionalnym lotniskiem w Polsce w segmencie cargo. Specyfika lotniczych przewozów kurierskich wymaga zabezpieczenia odpowiedniej liczby stanowisk, ponieważ frachtowce pomiędzy rotacjami mają nawet do 10-12 godzin przerwy. W Katowice Airport funkcjonuje także duża baza obsługi technicznej samolotów. Integralną jej częścią jest znajdująca się przed hangarami płyta postojowa. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA

W Katowice Airport trwa realizacja zaplanowanego do 2025 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 650 mln zł. Z tej kwoty projekty na ponad 190 mln zł zostały już zakontraktowane. W ramach programu inwestycyjnego, zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwa Lotnicze SA rozwija infrastrukturę dedykowaną różnym obszarom aktywności branży lotniczej, to jest: obsłudze ruchu pasażerskiego, transportowi towarów, obsłudze technicznej samolotów oraz składowaniu i dystrybucji paliwa lotniczego (baza paliw). 

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. Prognoza ruchu pasażerskiego ogółem na rok 2020 zakłada, że w Katowice Airport, po raz pierwszy w historii, zostanie znacząco przekroczona liczba 5 mln pasażerów w skali roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony