Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Giże

Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zwykle zadajemy ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku lądowisko Giżę zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie oleckim, w gminie Świętajno. O jego obecny status, historię i plany rozwoju zapytaliśmy Ryszarda Suchockiego, właściciela obiektu.


Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lądowiska Giże?

Ryszard Suchocki:
Nasze lądowisko jest utwardzonym pasem trawiastym powstałym w roku 2012 o parametrach jak niżej:

- oznacznik ICAO: EPGE
- elewacja progu 31 (315 geo) = 142 m (466 ft)
- elewacja progu 13 (135 geo) = 154 m (505 ft)
- elewacja pkt. ARP = 152 m ( 500 ft);
- współrzędne wg. WGS 84: N53° 59' 00 , E022° 24' 07"
- długości 800 x 50 m;
- częstotliwość radiowa: 118,055 MHz
- znak wywoławczy: Giże Radio
- płyta postojowa na 10 samolotów
- hangar o pojemności 8 samolotów
- rękaw po północnej stronie pasa (nieoświetlony)
- oświetlenie nocne pasa na życzenie lądującego (lampy przenośne);
- oznakowanie pasa: płyty narożnikowe koloru białego oraz płyty krawędziowe koloru jaskrawego
- przeszkody na podejściu do pasa 13:
a) linia energetyczna 0,4 kV w odległości 400 m od progu pasa - poniżej ścieżki 3 st.
b) maszt GSM (nieoświetlony) 1200 m od ARP (nie koliduje z podejściem na 13)
-opłaty za lądowanie: brak; w innych przypadkach kierujemy się maksymą jak niżej: 

Za lądowanie u nas płacą jedynie Ci, u których również trzeba za to płacić :) !!!


Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii lądowiska?

RS:
Lądowania wielu polityków, ludzi świat kultury i artystów. Lądują u nas samoloty zagranicznych klientów fabryki jachtów DELPHIA oraz zakładów meblarskich produkujących dla IKEA. Odwiedzają nas samoloty i śmigłowce wojsk sprzymierzonych, załogi rajdów i zlotów lotniczych zarówno polskie jak i zagraniczne oraz turyści transgraniczni z LITWY, ŁOTWY, ESTONII i SZWECJI. Na lądowisku odbywają się szkolenia lotnicze oraz zawody nawigacyjne i rajdowe oraz celności lądowań.


Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lądowiska jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

RS:
Lotnisko usytuowane jest na terenach Mazur Garbatych i otoczone jest trzema urokliwymi jeziorami, w których można popływać zaraz po zaparkowaniu samolotu.

Komentarze załóg do nas przylatujących są zazwyczaj życzliwe i przyjazne. Na lądowisku znajdują się samochody do wynajęcia oraz istnieje możliwość hangarowania samolotu i zatankowania po wcześniejszym uzgodnieniu;


Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

RS:
Na samym lądowisku istnieje możliwość bezpiecznego pozostawienia samolotu w hangarze, zakwaterowania w domku letniskowym, hotelu lub agroturystyce oraz wynajmu samochodu, skutera, kajaków lub rowerów. Ci którzy u nas byli szczególnie cenią sobie SAUNĘ opalaną drewnem.

Obok pasa znajduje się kąpielisko usytuowane przy pobliskim jeziorze oraz stawy rybne dla wędkarzy miłujących ten sposób spędzania wolnego czasu.

W miejscowości Straduny na trasie Olecko - Ełk urządzane są spływy kajakowe rzeką Legą i rzeką Ełk, z bezpośrednim spływem do centrum miasta o tej samej nazwie.

W Gołdapi znajduje się stok narciarski, obrotowa restauracja i zachowana mazurska Piramida. Mosty w Stańczykach to wspaniały popis architektury dawnych Prus Wschodnich. Z Ełku w sezonie letnim kursuje wąskotorowa kolejka parowa, z której bezpośrednio można podziwiać bogactwo okolicznej floryi fauny. Dla miłośników historii polecamy bunkry dawnej kwatery Hitlera w WIlczym Szańcu k. Gierłoży i Mamerkach. Śluzy na kanale Augustowskim oraz przepiękne obiekty sakralne Dawnego Klasztoru Kamedułów w Wigrach i Studziennej koło Augustowa oraz niezaprzeczalnie przepiękną Świętą Lipkę między Reszlem i Mrągowem. Po okolicznych miejscowościach rozsiane są wspaniałe dwory dawnych dziedziców polskich i zamożnych rodzin pruskich, które po dziś dzień zachowane są w bardzo dobrym stanie.


Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne właściciela lądowiska?

RS:
Lądowisko Giże już dwa lata temu uzyskało wszystkie zgody Marszałka Województwa, Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej na utworzenie w Giżach Lotniska Użytku Wyłącznego. Z uwagi na swoisty i niepowtarzalny klimat otaczającej nas przyrody i symbiozę z okoliczną ludnością zdecydowaliśmy się nie zmieniać charakteru lądowiska, choć z pewnością mogłoby to przynieść wymierną korzyść w postaci lepszego promowania regionu gminy Świętajno oraz całego powiatu oleckiego i mieć odzwierciedlenie w jeszcze większej ilości turystów i braci lotniczej nas odwiedzającej. 


Dlapilota.pl: I na koniec prośba o kilka zdań zachęty do przylotu na lądowisko Giże...

RS:
Jeśli chcesz miło i spokojnie spędzić swój wolny czas, a przy okazji skosztować okolicznych przysmaków kuchni mazurskiej takich jak kartacze, kozie sery itp. oraz zaznać niesamowitej przygody podczas lotu samolotem, jazdy konnej lub sportów wodnych to zapraszamy na Lądowisko z siedliskiem  "Cztery Żywioły" w Giżach koło Olecka. Tu nauczysz się latać, poznasz wielu ciekawych ludzi i miło spędzisz czas, a gospodarz przyjmie Cię z otwartymi ramionami. Zapraszamy.

Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

RS:
Dziękuję.


Zobacz profil lądowiska Giże na portalu lotniska.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony