Przejdź do treści
Źródło artykułu

EASA przyznała pierwszy na świecie certyfikat typu elektrycznie napędzanemu samolotowi

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) poinformowała o przyznaniu certyfikatu typu samolotowi Pipistrel Velis Electro. Uzyskane zatwierdzenie stało się pierwszym na świecie dla w pełni elektrycznego statku powietrznego i ważnym kamieniem milowym w dążeniu do zrównoważonego ekologicznie lotnictwa.

„To ekscytujący przełom” - powiedział Patrick EYA, dyrektor wykonawczy Agencji. „To pierwszy samolot elektryczny, który w EASA uzyskał certyfikat, ale na pewno nie będzie ostatni, ponieważ przemysł lotniczy poszukuje nowych technologii w celu zmniejszenia hałasu i emisji oraz poprawy zrównoważonego rozwój lotnictwa”.

Velis Electro to dwumiejscowy statek powietrzny przeznaczony przede wszystkim do szkolenia pilotów. Firma Pipistrel z siedzibą w Słowenii jest wiodącym producentem małych samolotów, specjalizującym się w energooszczędnych i niedrogich konstrukcjach o wysokich osiągach. Velis Electro dołącza do linii podobnych, ale konwencjonalnie napędzanych samolotów.

Certyfikacja, ukończona w czasie krótszym niż trzy lata, była możliwa ze względu na ścisłą współpracę Pipistrel i EASA. Wspólnym celem było zapewnienie, że statek powietrzny spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Projekt przyniósł także ważne wnioski, które będą wspierać przyszłe certyfikaty silników i samolotów napędzanych elektrycznie. Statek powietrzny wyposażony jest w pierwszy certyfikowany silnik elektryczny E-811-268MVLC, który jest znacznie cichszy niż inne jednostki i w ogóle nie wytwarza gazów spalinowych.

Dominique Roland, szef działu lotnictwa ogólnego w EASA, powiedział: „Dla EASA certyfikacja typu tego samolotu stanowi znaczący podwójny kamień milowy: 18 maja 2020 r. certyfikowaliśmy jego silnik jako pierwszą elektryczną jednostkę napędową, a teraz kontynuujemy ten trend z pierwszą certyfikacją typu samolotu latającego z tym silnikiem. Był to naprawdę przełomowy projekt, który przyniósł wiele wniosków na temat przyszłej certyfikacji silników elektrycznych i samolotów, niewątpliwie obszar wzrostu w nadchodzących latach zgodnie z celami ochrony środowiska”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony