Seminaria tematyczne na Aviation Expo, czyli merytorycznie o lotnictwie
W dniach od 19 do 20 września 2020 r. na terenie Targów Kielce odbyły się II Targi Lotnicze AVIATION EXPO, gdzie oprócz m.in. samolotów i wiatrakowców, można było zobaczyć także nowoczesne technologie stosowane w lotnictwie. Liczni wystawcy prezentowali rozwiązania z zakresu awioniki, ale i systemów lotniskowych, nawigacyjnych, ekspozycje specjalistycznych strojów dla pilotów, a nawet wyrobów galanteryjnych dedykowanych dla branży.
Największym zainteresowaniem uczestników wydarzenia cieszyły się tradycyjne elementy wystawy - ultralekkie samoloty i wiatrakowce. Wśród tegorocznych wystawców znalazła się między innymi firma Aeroprakt, która zaprezentowała najnowszy model A32, Skydream z samolotem Pipistrel Virus SW, Skypaths z modelem Skyleader, Aero HMS z ultralekkim sportowym MP-02 ”Czajka”, a także spółka Ekolot, która oprócz dwóch modeli - KR-030 Topaz oraz KR-010 Elf zadebiutowała też ze swoim trzecim samolotem.
Aviation Expo skupia również firmy produkujące odzież lotniczą, wyspecjalizowane kombinezony dla wybranych dyscyplin sportów lotniczych oraz odzież użytkową dla profesjonalnych pilotów śmigłowców i zespołów akrobacyjnych. Na stoisku Klubu Modelarstwa Sportowego można była zasiąść za sterami samolotu Piper Cub, Extry 300, F-18 czy B787. Wszystko dzięki symulatorowi wirtualnej rzeczywistości MASIM.
Mocnym akcentem tegorocznego spotkania były dwie całodniowe konferencje Technology & Law for Aviation oraz Global Drone Conference, w których wzięło udział ponad sześćdziesięciu prelegentów ze świata lotnictwa. Współorganizatorem konferencji była Joanna Wieczorek z kancelarii Dentons.
W części pierwszej specjaliści branży mówili m.in. o: nowoczesnych lotniskach i o potrzebie budowy HUBu dla lotów long-haul, wzroście znaczenia lotów cargo w dobie pandemii, Smart Airline, paliwach lotniczych, wiatrakowcach i ich zastosowaniu, rozwoju lotnictwa VIP i innowacjach w nawigacji. Nie zabrakło również prelekcji na temat innowacji w nawigacji, kontroli tożsamości w transporcie lotniczym certyfikacji bezzałogowców, finansowaniu projektów dronowych, hybrydowych projektach dronowych i systemach antydronowych.
Część druga rozpoczęła od omówienia szkoleń lotniczych realizowanych przez Lot Flight Academy i imprez organizowanych przez Aeroklub Polski. Następnie zostały omawiane kwestie nowego europejskiego i polskiego prawa dronowego, PANSA UTM – bezpiecznych lotów dronów, certyfikacji bezzałogowców, przepisów wojskowych i cywilnych, finansowania projektów dronowych, a także hybrydowych technologii dronowych w transporcie, logistyce i innych obszarach.
Z kolei trzecia część obejmuje kwestię przewozu cargo, jako środka na przetrwania dla lotnisk i linii lotniczych czasów COVID-19, globalnej floty samolotów cargo, o wpływie koronowirusa na branżę lotniczą na przykładzie polskich firm sektora lotniczego. Omawiane w niej także były kwestie rozwiązania Electronic Flight Bag, a także elektronicznego pokładowego dziennika technicznego, stosowane w liniach Enter Air, symulatora B737 otwartego niedawno w Warszawie, aplikacji Flight Man (stosowanej w LOT) odnośnie zarządzania pokładową dokumentacja operacyjną, certyfikacji B737 MAX, redukowania spalania paliw, automatyzacji w lotnictwie cywilnym, zachowania zgodności baz nawigacyjnych na samolotach, szkolenia pilotów liniowych LOT, zmian w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa inspektoratu i uzbrojenia, pracy agentów handlingowych w dobie COVID-19, kontroli ruchu na wojskowych lotniskach, a także zawodów, w których startuje samolotowa kadra naszego kraju.
Obie konferencje transmitowane były również na Facebooku wydarzenia Aviation Expo. Dzięki streamingowi dotarły one do blisko 10 000 osób
Komentarze