Przejdź do treści
Lotnictwo ultrallekie
Źródło artykułu

Kolejne kraje z deklaracją OPT-OUT 600 kg

23 października 2020 r. Austria stała się ósmym krajem europejskim, który zadeklarował tzw. OPT-OUT 600 kg. Tydzień wcześniej tego samego aktu dokonały Włochy. Chodzi o deklarację wyjęcia niektórych statków powietrznych spod stosowania prawa ogólnoeuropejskiego, konkretnie Rozporządzenia 2018/1139.

Możliwość wyjęcia uregulowana jest w Artykule 2 pkt 8 tego Rozporządzenia. Umożliwia to stosowanie przepisów krajowych dla dwumiejscowych statków powietrznych (samolotów, śmigłowców oraz szybowców) do maksymalnej masy startowej 600 kg (650 kg w wypadku statków powietrznych przeznaczonych do lądowania na wodzie).

Samoloty ograniczone są jednocześnie przez prędkość minimalną nieprzekraczającą 45 węzłów prędkości cechowanej. Statków powietrznych wcześniej certyfikowanych nie można objąć zastosowaniem tego wyjęcia. W praktyce możliwa jest więc modyfikacja przepisów dotyczących statków powietrznych, wobec których w użyciu są przepisy krajowe stworzone z wykorzystaniem zapisów Załącznika II już nieaktualnego Rozporządzenia 216/2008 (Załącznik I w obecnym Rozporządzeniu) i podniesienie mas startowych w lotnictwie niecertyfikowanym.

Wszystkie kraje z wyjątkiem Francji stosują maksymalne limity określone przez Art. 2 pkt 8, jednak niektóre postanowiły nie stosować wyjęcia dla szybowców. Na Słowacji OPT-OUT dotyczy natomiast tylko samolotów. Dzięki możliwości OPT-OUT 600 kg powstały wspólne przepisy niemiecko - czeskie określające sposób zatwierdzania typów samolotów ultralekkich z MTOM do 600 kg oraz jednolite wymagania techniczne.

W założeniu chodzi o zalążek tzw. Europejskiego LSA podlegającego nadzorom społecznym poszczególnych państw i wyjętego spod jurysdykcji EASA w Polsce reprezentowanej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Na chwilę obecną w naszym kraju nie została przedstawiona oficjalna koncepcja podejścia nadzoru do OPT-OUT 600 kg.


Tabela EASA z aktualnym statusem przepisów OPT-OUT w poszczególnych krajach dostępna jest tutaj (LINK)


Czytaj również:
Czy nieprzystąpienie do OPT-OUT 600 kg może skutkować przejęciem przez EASA nadzoru nad lotnictwem amatorskim?
OPT-OUT, czyli kto wyciągnie rękę po 600 kg? Wrażenia po konferencji Europejskiej Konfederacji Mikrolotowej
Na trasie do OPT-OUT - zlot UL w Narwi i Brodach 2020

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony