Nowo zbudowany samolot TZL RWD-8 wzbił się w niebo

TZL RWD-8 w locie (fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)

W Warsztacie Lotniczym TZL Henryka Wickiego w Świdniku powstał jedyny na świcie samolot łącznikowy RWD-8 z okresu międzywojennego.

Jak mówi Henryk Wicki, który w branży lotniczej działa już ponad 3 dekady, a w ostatnich latach pod szyldem Warsztatu Lotniczego TZL prowadzi renowację samolotów zabytkowych, nowo zbudowany samolot nie jest wierną repliką. – Na rynku jest luka jeśli chodzi o latające kabriolety. To miał być samolot który może być produkowany seryjnie – tłumaczy konstruktor.

Podczas budowy tego samolotu chodziło też o to, aby odtworzyć właściwości lotne. Została zachowana, na tyle na ile jest to możliwe geometria skrzydeł, usterzenia i kadłuba.

Podwozie do powstającego TZL RWD-8 zostało zakupione jako wózek gotowy. Samolot jest lżejszy od oryginału. Masa własna wynosi 420 kg, głównie dzięki temu, że nasz silnik jest o 60 kg lżejszy od silnika oryginalnego. To silnik czeskiej produkcji Verner Scarlett. Rozpiętość skrzydeł jest taka sama jak w oryginale – opowiada Pan Henryk.

Samolot został oznaczony jako TZL RWD-8 – trzecia wersja.

Pod koniec września zostały przeprowadzone pierwsze próby naziemne nowo zbudowanego samolotu TZL RWD-8. Za sterami zasiadł autor i główny wykonawca projektu.


(fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)

Pierwszy po wojnie lot samolotu RWD-8 stał się faktem. Odbył się na początku października. Za sterami pilot doświadczalny Jarosław Rozwód. Legenda zaczyna się potwierdzać. Samolot jest bardzo przyjemny w pilotażu, posiada prawidłową stateczność i sterowność, rwie się w górę i łatwo się nim ląduje.

Pierwsze loty potwierdziły, że udało się zachować właściwości lotne – mówi Henryk Wicki.

TZL RWD-8 został zarejestrowany w kategorii "urządzenie latające". W tej kategorii należy wylatać 100 godzin, aby uzyskać zgodę na dopuszczenie do pełnej eksploatacji.

Jak informuje Henryk Wicki próby w locie odbywać się będą teraz w każdy weekend na lotnisku w Świdniku.

Obecnie zaczęły się prace nad drugim egzemplarzem samolotu. Chcemy w nim wprowadzić poprawki, pełne zmiany, które mają go bardziej zbliżyć do oryginału. Chcemy wrócić do koncepcji oryginalnego podwozia – dodaje Pan Henryk.


(fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)

Zapraszamy na lotnisko w Świdniku do podziwiania nowo zbudowanego TZL RWD-8. Jeśli ktoś nie może zobaczyć go na żywo zachęcamy do śledzenia profilu facebookowego Warsztat Lotniczy TZL.

Mamy nadzieję, że wszystkie próby zakończą się przed Air Festivalem 2021, tak aby już w pełni latający i sprawny samolot uświetnił międzynarodowe pokazy lotnicze w Świdniku.


Przeczytaj również:
TZL: "Praca z zabytkami polega na uczeniu się..."

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus