Airbus przeprowadził pierwszy w pełni zautomatyzowany start
Koncern Airbus z powodzeniem wykonał pierwszy w pełni automatyczny start samolotu A350 w oparciu o systemy wizyjne. Załoga testowa składała się z dwóch pilotów i trzech inżynierów nadzorujących loty. Pierwsze z nich zostały wykonane 18 grudnia 2019 r z lotniska w Tuluzie i obejmowały łącznie 8 startów (wykonanych w ciągu czterech i pół godziny).
„Za każdym razem samolot zachowywał się zgodnie z założeniami. Autopilota aktywowaliśmy już podczas zajmowania pozycji na pasie startowym i oczekiwania na zezwolenie od kontroli ruchu lotniczego”, powiedział kapitan Yann Beaufils.
„Następnie przestawiliśmy dźwignie przepustnicy na pozycję startową i monitorowaliśmy systemy samolotu. A350 zaczął się przyspieszać automatycznie, rozpędzając się wzdłuż linii środkowej drogi startowej utrzymując prędkości, jakie zostały wpisane do FMS. Potem nos samolotu zaczął się automatycznie unosić i kilka sekund później byliśmy w powietrzu”, dodał.
Automatyczny start był możliwy dzięki technologiom wizyjnym zainstalowanym bezpośrednio na samolocie i jest to ważny kamień milowy w projekcie Airbus Autonomous Taxi, Take-Off & Landing (ATTOL). Zaprezentowany w czerwcu 2018 r. ATTOL jest jednym z demonstratorów technologii autonomicznych lotów testowanych przez Airbusa. Kolejne etapy projektu obejmują do połowy 2020 r. przeprowadzenie prób automatycznego kołowania i lądowania.
Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statków powietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomiczne równolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napęd elektryczny i systemy łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwość ich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów, którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym w dziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów i usprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje te możliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniając utrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.
Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celu poprawę efektywności operacji lotniczych oraz ogólnej wydajności samolotów, nie oznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiem wsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się kierowaniem maszyną, a bardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.
Komentarze