FIS Warszawa: od 23 kwietnia dwie częstotliwości

Nowy podział sektora FIS Warszawa, fot. PAŻP

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przypomina, że w najbliższy czwartek (23 kwietnia) zmienia się pewna istotna kwestia dotyczą latania w przestrzeni niekontrolowanej w sektorze FIS Warszawa. 23.04.2020, od godziny 6:00 czasu lokalnego sektor FIS Warszawa zostaje podzielony na część wschodnią (w której obowiązywać będzie dotychczasowa warszawska częstotliwość 119.45 MHz) oraz część zachodnią z nową częstotliwością 128.575 MHz.

Obie częstotliwości będą obowiązywać przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Na obu częstotliwościach naszym znakiem wywoławczym będzie „Warszawa Informacja”. W zależności od natężenia ruchu i dostępności personelu FIS, obie częstotliwości obsługiwane będą przez dwie lub jedną osobę.

To czy „na Warszawach” (wschód i zachód) pracować będzie jeden lub dwóch informatorów nie zmienia nic z punktu widzenia pilota – przy lotach z sektora wschodniego do zachodniego lub odwrotnie w stosownym miejscu powinien on zmienić częstotliwość radiową z jednej warszawskiej na drugą, najlepiej zgłaszając to przez radio i nie czekając aż informator poleci mu tę zmianę częstotliwości.


Pilotów wlatujących do sektora FIS Warszawa z sektora FIS Poznań, z zachodniej części FIS Kraków i zachodniej części sektora FIS Gdańsk, a także nawiązujących łączność z FIS Warszawa po odlocie z lotnisk i lądowisk (by wymienić te najbardziej aktywne na warszawskiej częstotliwości):

  • Warszawa Babice (EPBC) – odloty na zachód,
  • Łódź (EPLL),
  • Piotrków Trybunalski (EPPT),
  • Radom Piastów (EPRP),
  • Nowe Miasto nad Pilicą (EPNM),
  • Baranów,
  • Sobienie (EPSJ),
  • Wilga,
  • Bobrowniki,
  • Rybno,
  • Wola Krakowiańska,
  • Konstancin – odloty na południowy zachód,
  • Zofianów,
  • Wincentów,
  • Sady Kolonia

od czwartku spodziewać będziemy się zatem na nowej, zachodniej częstotliwości sektora Warszawa, czyli 128,575 MHz – znak wywoławczy „Warszawa Informacja”.

Podobnie, na nowej częstotliwości 128,575 MHz będziemy się spodziewać się pilotów wojskowych odlatujących z lotnisk:

  • Łask (EPLK),
  • Radom-Sadków (EPRA),
  • Tomaszów Mazowiecki (EPTM),
  • Łęczyca (EPLY),
  • Dęblin (EPDE) – odloty na zachód.

Przygotowując się do tej zmiany, rozważyliśmy szereg wariantów. Wybraliśmy i przetestowaliśmy w warunkach symulatorowych rozwiązanie naszym zdaniem optymalne, co jednak w odniesieniu do pewnych lotów i pewnych sytuacji operacyjnych może powodować pewne utrudnienia, jakich doświadczać będzie odbiorca naszych usług, czyli pilot. Prosimy zatem o wyrozumiałość. Dla nas też jest to nowa sytuacja, która – mimo licznych analiz i szkoleń – wymagać będzie od każdego informatora FIS nauczenia się w niej funkcjonować już w środowisku operacyjnym.

Zasygnalizowane powyżej zmiany wchodzą w życie zmianą do AIP VFR AIRAC 128.

Andrzej Rutkowski
Informator FIS


Charakter zmian

Linia nowego podziału sektorowego została ustanowiona w sposób możliwie najbardziej funkcjonalny i intuicyjny, a naturalną granicę dla poszczególnych częstotliwości będą stanowiły przylotniskowe struktury wojskowe: MCTR i MTMA lotnisk w Radomiu (EPRA) i Dęblinie (EPDE). Wprowadzany podział sektorów FIS Warszawa wraz z obowiązującymi częstotliwościami będzie można znaleźć na wydawanej przez PAŻP mapie ICAO 1:500 000.

Obsada sektorów FIS Warszawa ma być  uzależniona od ilości operacji lotniczych i elastycznie dopasowywana do potrzeb operacyjnych, co pozwoli usprawnić organizację pracy personelu operacyjnego FIS. Przy dużym natężeniu ruchu lotniczego obydwa pasma mają być obsługiwane przez dwóch informatorów, przy czym dla okresów o mniejszym natężeniu ruchu lotniczego obsada będzie elastycznie redukowana do jednego informatora, obsługującego obydwa sektory i częstotliwości.

Wdrażana wiosną 2020 roku reorganizacja sektora FIS Warszawa to zaledwie początek szerszych modernizacji, zapowiadanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na rok 2021.




Apel do pilotów

Tak, jak w przypadku nawet najdrobniejszej zmiany, także i teraz implementacja nowych rozwiązań będzie wymagała od wszystkich zainteresowanych stron, zwłaszcza w okresie początkowym, szczególnej ostrożności.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zwraca uwagę, by już po wprowadzeniu podziału piloci pilnowali miejsca zmiany częstotliwości pomiędzy warszawskimi sektorami tak, aby pozostać w zasięgu radiostacji obsługującej konkretne pasmo i nie utracić łączności ze Służbą Informacji Powietrznej.

Dyscyplina pilotów przy zgłaszaniu stosownej częstotliwości pozwoli usprawnić pracę informatorów FIS, ale będzie miała także znaczenie dla załóg pozostałych statków powietrznych wykonujących już operacje w danym sektorze. Dzięki temu także inni użytkownicy przestrzeni powietrznej będą mieli lepszą świadomość sytuacji ruchowej. W przypadku przestrzeni powietrznej klasy G, w której w dużej mierze operuje lotnictwo ogólne i gdzie nie ma obowiązku zgłaszania się drogą radiową na FIS, a za zachowanie separacji między statkami powietrznymi odpowiadają sami piloci, świadomość obecności innego ruchu lotniczego ma ogromne znaczenie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uczula, że planowane zmiany w strukturach przestrzeni powietrznej to pierwsza, zakrojona na tak dużą skalę zmiana w funkcjonowaniu FIS od wielu lat. Zwraca się tym samym z prośbą do użytkowników niekontrolowanej przestrzeni powietrznej o wyrozumiałość i współpracę tak, aby wdrożenie nowego podziału nie było uciążliwe.


Okiem pilota

Płynne zmiany w wielkości obsady na sektorach FIS Warszawa nie wpłyną na technikę pracy pilotów, dla których nadal wyznacznikiem pozostanie kontakt z określoną częstotliwością radiową. Dzięki podziałowi jednak załogi odczują różnicę w dostępności komunikacji za sprawą zredukowania tłoku w eterze i zmniejszenia nakładających się na siebie transmisji radiowych.

W stosunku do lotów wykonywanych przed datą wdrożenia podziału, piloci będą się natomiast musieli przyzwyczaić do kilku nowych sytuacji:

  •  jeśli trasa lotu wiedzie przez dwa sektory warszawskie, konieczne będzie przejście z „Warszawa Informacja” na „Warszawa Informacja”, polegające na zmianie częstotliwości radiowej bez zmiany znaku wywoławczego FIS Warszawa;

  • w przypadkach, kiedy jeden informator będzie obsługiwał w tym samym czasie obydwa sektory FIS Warszawa, po zmianie pasma piloci usłyszą w radiu ten sam głos, co na poprzedniej częstotliwości;

  • może się zdarzyć, że piloci będą słyszeć jedynie informatora FIS prowadzącego łączność ze statkiem powietrznym, ale już nie transmisję zwrotną. Najczęściej będzie to wynikało z obsługiwania dwóch sektorów FIS Warszawa (i dwóch częstotliwości radiowych – 128,575 MHz i 119,450 MHz) przez jednego informatora, podczas gdy nie słyszące się statki powietrzne będą odbierały wyłącznie jedną z tych częstotliwości.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus