Subiektywne podsumowanie 2017 roku w lotnictwie

Podsumowanie 2017 roku

Tak oto dobiegł końca rok 2017. Tradycyjnie jest to czas podsumowań i refleksji. Okres, w którym warto pochylić się nad wynikami swojej pracy i dokonać bilansu całorocznych dokonań, a także określić kierunki na nadchodzący rok.

Jak co roku przypomnimy o ważnych dla lotnictwa wydarzeniach ostatnich 12 miesięcy, istotnych dla jego rozwoju, a czasami niestety go hamujących. Poniżej znajdziecie zestawienie najważniejszych i najciekawszych – w subiektywnej ocenie Redakcji – wydarzeń, imprez oraz zmian, które miały miejsce w 2017 roku.

STYCZEŃ

Na początku stycznia redakcja przekazała informację o dopuszczeniu przez ULC do lotów w Polsce śmigłowca Aerocopter AK 1-3. Dwumiejscowy śmigłowiec, produkowany na Ukrainie, może być użytkowany w Polsce, w kategorii specjalny, do lotów VFR w dzień. (link)


Śmigłowiec Aerocopter AK 1-3

Również na początku stycznia Marszałek Województwa Podlaskiego oraz prezydenci Białegostoku i Suwałk podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie lotnisk lokalnych w dwóch miastach. (link)

27 stycznia poinformowaliśmy o uzyskaniu przez szwajcarską firmę Rotor Solutions certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla okna podłogowego „Bubble” dedykowane dla śmigłowców Airbus H125/AS350. Opracowany zestaw składa się z nowych drzwi oraz wypukłego okna montowanego w podłodze kabiny po prawej stronie kadłuba. (link)

LUTY

Na łamach dlapilota.pl rozpoczęliśmy nowy cykl zatytułowany „Doświadczyłem, przeżyłem, opisałem...", w ramach którego zachęcamy do przysyłania własnych historii, z których najciekawsze publikujemy w naszym serwisie. Historie te mogą dotyczyć samego latania, ale też sytuacji, które zdarzyły się na ziemi bądź w ogólny sposób są związane z lotnictwem. (link)


Nowe światła nawigacyjne na lotnisku Babice

W połowie lutego na lotnisku Warszawa Babice został uruchomiony nowoczesny system oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej, który znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa operacji startów i lądowań samolotów oraz pozwala na spełnienie międzynarodowych wymogów dla portów lotniczych. (link)

MARZEC

Centrum Badawcze imienia Johna H. Glenna opracowało film dla pilotów i operatorów GA lotniczych, który analizuje niebezpieczeństwa związane z wykonywaniem operacji w warunkach oblodzenia. poprzez dostarczanie informacji popartych badaniami, zapewnia on dla pilotów cenną wartość edukacyjną i może pomóc podejmować w czasie lotu właściwe decyzje. (link)

W marcu Unia Europejska zatwierdziła możliwość wykonywania operacji lotniczych, które już od dawna są dopuszczone w większości innych części świata. Wprowadzone przepisy umożliwiają wykonywanie w Europie lotów IFR jednosilnikowym samolotem z napędem turbinowym w nocy lub w warunkach IMC (czyli w warunkach poniżej tych, jakie są określone dla lotów z widocznością). (link)

Linie lotnicze Air India wykonały rekordowy lot dookoła świata, pokonując samolotem B777-200LR trasę New Delhi – San Francisco – New Delhi w pełni kobieca załogą. Obsługa rekordowego rejsu również składała się wyłącznie z kobiet, wliczając w to personel agenta handlingowego w check in, obsługę techniczną i potem kontrolerów ruchu lotniczego. (link)

W marcu pisaliśmy o inicjatywie reaktywacji nieczynnego lotniska w Ornecie. Zapomniane, zarastające pasy, smutne budynki z wybitymi oczodołami okien, znikająca infrastruktura… brakowało gospodarza z wielkim sercem. Kilka lat temu wielu pasjonatów, miłośników lotnictwa, braci lotniczej regionu, stowarzyszeń przy wsparciu włodarzy Ornety włożyło całe serce i wiele wolnego czasu. Od samego początku wiedzieli, że decyzja ratowania tego obiektu jest słuszna. Zaczęły znikać zarośla i krzaki traw na pasie, pojawiło się oznakowanie, miejsce postoju samolotów oczyszczone czeka na swoich gości. (link)


Samolot na wyremontowanej części pasa startowego lotniska w Ornecie

Na początku marca Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oddało do rąk sympatyków lotnictwa pierwszy numer biuletynu "Pod dobrymi skrzydłami". Za pośrednictwem nowego wydawnictwa Muzeum Sił Powietrznych pragnie zwrócić uwagę również na wydarzenia z dziejów lotnictwa i sił powietrznych, w których wszyscy mogą uczestniczyć. (link)

KWIECIEŃ

W kwietniu informowaliśmy o pojawieniu się na popularnym portalu społecznościowym Youtube serii filmików o tematyce skupionej wokół historii polskich konstrukcji lotniczych. Przeszłość niektórych z nich może zaskoczyć nawet osoby, które miały okazję wylaszować się na dany typ. Co tydzień, w każdy wtorek, powstaje nowy odcinek. (link)

Poinformowaliśmy o wyczynie 38-letniego nigeryjskiego pilota, który wykonał samotny lot dookoła Ziemi zmodyfikowanym samolotem Cirrus SR22. 29 marca, pilot Ademilola "Lola" Odujinrin, wylądował na lotnisku Dulles w Waszyngtonie, kończąc ostatni etap podróży. Swój wyczyn zaczął w czerwcu 2016 roku i od tego czasu odwiedził 15 krajów na pięciu kontynentach. (link)

W kwietniu rozpoczęliśmy cykl artykułów „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia”. W pierwszym odcinku opisane zostało lądowisko Milewo, zlokalizowane na północnym Mazowszu. Głównym celem Rafała Skibniewskiego było stworzenie miejsca dla pasjonatów lotnictwa. Lądowisko powstało od podstaw. (link)

28 kwietnia pisaliśmy o opublikowanym ogłoszeniu nr 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie programów szkoleń do uzyskania świadectw kwalifikacji członków personelu lotniczego oraz wpisywanych do nich uprawnień prowadzonych przez podmioty szkolące. Ogłoszenie dotyczyło „Programu szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania uprawnienia podstawowego do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) wpisywanego do świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (UAVO)” (link)

W kwietniu odbyła się również oficjalna premiera książki "Szybowce wyczynowe Czerwińskiego" autorstwa dr Andrzeja Glassa. Jest ona monografią polskich szybowców wyczynowych konstrukcji Wacława Czerwińskiego z lat 1933-1939. Książka zawiera bardzo bogaty materiał ilustracyjny, w wielu przypadkach wcześniej niepublikowany (157 fotografii, liczne rysunki i szkice). (link)

MAJ

15 maja zaprezentowaliśmy wyniki pierwszego narodowego testu wiedzy dla operatorów i kandydatów na operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Zamysłem badania było sprawdzenie stanu wiedzy operatorów bezzałogowców, którzy są nową grupą w środowisku lotniczym, a którzy korzystają z przestrzeni powietrznej na takich samych, jak inni zasadach. (link)

17 maja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego powstał Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych (LBSP). Do właściwości nowego departamentu należy prowadzenie spraw związanych z kwalifikacjami personelu lotniczego i działalnością szkoleniową w zakresie bezzałogowych statków powietrznych oraz nadzorowanie i koordynowanie spraw związanych z integracją bezzałogowych statków powietrznych z cywilną przestrzenią powietrzną. (link)

W drugiej połowie maja poinformowaliśmy o ogłoszeniu przez Amerykańską Narodową Służbę Pogodową wprowadzenia nowej, całkowicie darmowej usługi: Aviation Weather Center - graficznego zobrazowania pogody w czasie rzeczywistym, które ma pomóc pilotom w rozpoznaniu bieżących i nadchodzących zjawisk pogodowych. Serwis działa w oparciu o stronę internetową FAA. (link)

Opublikowaliśmy przypomnienie dla wszystkich czytających NOTAM, w którym poinformowaliśmy, że od 27 kwietnia 2017 r. w Polsce pojawiły się cztery kolejne serie NOTAM: F – której odpowiada seria K w języku polskim, G – której odpowiada seria J w języku polskim, natomiast seria B i odpowiadająca jej seria R w języku polskim zmieniła zakres podawanych informacji. (link)

CZERWIEC

3 czerwca pisaliśmy o prezentacji przez Paula Allena, jednego z założycieli Microsoftu, największego na świecie samolotu, którego zadaniem będzie wynoszenie rakiet w przestrzeń powietrzną. Konstrukcja samolotu składa się z kadłubów dwóch B744, które zostały w znacznym stopniu zmodyfikowane i połączone. (link)

IAOPA wystąpiła z wnioskiem o opóźnienie terminu wyposażania samolotów w radia z separacją 8,33 kHz. Do 31 grudnia 2017 r. wszystkie europejskie samoloty korzystające z przestrzeni powietrznej Starego Kontynentu miały zostać wyposażone w radia posiadające separację międzykanałową 8,33 kHz. Członkowie europejskich oddziałów IAOPA mieli zwrócić się do swoich krajowych nadzorów lotniczych z wnioskiem o przedłużenie tego terminu o co najmniej rok lub nawet dwa lata. (link)

9 czerwca, podczas debaty konsultacyjnej, prowadzone były rozmowy dotyczące Ułatwień dla lotnictwa lekkiego. Minister Jerzy Szmit przedstawił nowy projekt "rozporządzenia o wyłączeniu". Nowe rozporządzenie miało uprościć i odbiurokratyzować złożony, drogi i skomplikowany proces certyfikacji dopuszczania lekkich statków powietrznych do lotu. (link) + (link)

11 czerwca poinformowaliśmy o powołaniu zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych na kolejna kadencję. Artur Tomasik, prezes Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach został powołany na prezesa ZRPL na kolejną kadencję. Zdecydowano tez o powiększeniu zarządu związku o drugiego wiceprezesa. (link)

Przekazaliśmy informację o opracowywanych przez EASA procedurach podejść IFR na nieoprzyrządowane pasy startowe. Dotychczas podjęte działania obejmują zmiany w licencjonowaniu, a kolejnym celem jest usunięcie przeszkód dla IFR w operacjach GA, takich jak certyfikacja sprzętu i innych związanych ze środowiskiem operacyjnym IFR. (link)

21 czerwca do służby w polskich siłach zbrojnych został przyjęty samolot Gulfstream G550 – pierwszy z dwóch zakupionych przez MON małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Samolot po wylądowaniu na warszawskim Okęciu, zgodnie z lotniczym zwyczajem, przekołował przez kurtynę wodną utworzoną przez wozy lotniskowej straży pożarnej. Samolotowi oficjalnie nadano imię „Książę Józef Poniatowski”. (link)

W drugiej połowie czerwca zachęcaliśmy do obejrzenia materiału magazynu Dzień Dobry TVN, w którym wystąpił pilot Marcin Szamborski, który jako jeden z nielicznych obleciał świat śmigłowcem. Podczas tego odcinka programu, prowadzonego przez Andrzeja Sołtysika oraz Annę Kalczyńską Maciejowską, opowiadał o niedawno zakończonej wyprawie i wyzwaniach z nią związanych. Marcin Szamborski był drugim w historii Polakiem, który podjął się tego zadania. (link)

Opublikowaliśmy informację o konieczności uzyskania do 25 sierpnia 2018 r. potwierdzenia posiadania kompetencji w zakresie PBN, zwane „uprawnieniem PBN" jako uzupełnienie posiadanego (lub pozyskiwanego) uprawnienia IR przez wszystkich pilotów, którzy po tym terminie będą chcieli wykonywać loty według wskazań przyrządów zgodnie z procedurami nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN). (link)

Aplikacja DroneRadar zwyciężyła w europejskim konkursie Dron Hero w kategorii High Potential. Ostateczne finałowe starcie podczas Commercial UAV Expo w Brukseli odbyło się pomiędzy belgijską firmą Unifly i DroneRadar. 22 czerwca nominację wręczył osobiście Minister Obrony Belgii, Pan Steven Vandeput. (link)


DroneRadar w konkursie DRONE HERO

28 czerwca poinformowaliśmy o opublikowaniu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego cyklicznego rocznego przeglądu bezpieczeństwa „Annual Safety Review 2017" – analizy, która stanowi statystyczne podsumowanie bezpieczeństwa lotniczego za 2016 rok, w państwach członkowskich UE i określa najważniejsze wyzwania i priorytety w poszczególnych obszarach sektora lotniczego. (link)

LIPIEC

15 lipca Sebastian Kawa zdobył złoty medal podczas 2. Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 13,5 metrowej, które były  rozgrywane na węgierskim lotnisku Szatymaz koło Szeged. Sebastian startował na nowym polskim szybowcu GP 14 VELO. Ostatecznie zdobył 8,070 punktów. (link) + (link)


Sebastian Kawa przy szybowcu GP 14 VELO (fot. sebastiankawa.pl)

17 lipca poinformowaliśmy o decyzji Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 5 lipca 2017 roku, zezwalającej Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych na zapewnianie od dnia 6 lipca 2017 r. służb żeglugi powietrznej bez certyfikacji w całości przestrzeni powietrznej będącej w jego obszarze odpowiedzialności. (link)

W dniach 21-23 lipca na lotnisku Aeroklubu Wrocławskiego w Szymanowie została rozegrana lotnicza część Igrzysk Sportów Nieolimpijskich The World Games 2017. Podczas TWG sport lotniczy był reprezentowany przez: akrobację lotniczą, sport spadochronowy i motoparalotniowy. Po trzydniowych zmaganiach najlepszych pilotów świata, Wojciech Bógdał w pięknym stylu zdobył najwyższe trofeum w rywalizacji motoparalotniarzy, a brąz w tej konkurencji wywalczył Marcin Bernat. (link)


Wojciech Bógdał i Marcin Bernat na podium (fot. dudek.eu)

W dniach 24-27 lipca br. na lotnisku w Modlinie odbyły się loty próbne kontrolne pierwszego ultralekkiego śmigłowca w polskim rejestrze statków powietrznych Dynali H3 Easyflyer Sport o znakach rejestracyjnych SP-HELI. Lot wykonał Francis Huchette – pilot testowy producenta. (link)

31 lipca Krzyrztof Skrętowicz zdobył tytuł Mistrza Świata w konkurencji lądowań podczas 23. Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym, które odbywały się odbywających się w austriackim Flugsportzentrum Spitzerberg. (link)


Konkurencja lądowań podczas Mistrzostw Świata w Austrii

SIERPIEŃ

3 sierpnia poinformowaliśmy o kolejnym sukcesie polskich pilotów podczas 23. Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym w Austrii, który osiągnęli po rozegraniu trzech konkurencji nawigacyjnych i jednej lądowań. Polska zajęła pierwsze miejsce drużynowo, a wszystkie miejsca podium przypadły naszym zawodnikom: pierwsze zajął Krzysztof Skrętowicz, drugie Janusz Darocha, a trzecie Michał Wieczorek. (link)


Zwycięzcy Mistrzostw Świata w Austrii

Na początku sierpnia przekazaliśmy informację o pobiciu przez szybowiec Perlan II własnego rekordu wysokości 32,500 stóp. Szybowiec Perlan II oblatano we wrześniu ubiegłego roku w stanie Oregon, a w grudniu 2015 r. wykonał on pierwszy lot w górne warstwy atmosfery. (link)

Z 19. Szybowcowych Mistrzostw Europy, które rozgrywane były w czeskiej miejscowości Moravska Trebova, Polacy przywieźli kolejne medale. W zawodach w klasie dwumiejscowej zwyciężyła załoga w składzie Sebastian Kawa z Mirosław Matkowski. Polacy zdobyli również złoto drużynowo gromadząc 871,70 punktów. (link)


Podium 19. Szybowcowych Mistrzostw Europy (fot. egc2017.cz)

W sierpniu przekazaliśmy informację o zakończeniu kariery zawodniczej przez Jerzego Makulę – jednego z najbardziej utytułowanych pilotów Aeroklubu Polskiego. Zarząd AP postanowił uhonorować pilota szybowcowego przyznając Złoty Medal Aeroklubu Polskiego podczas zakończenia 20. Mistrzostw Świata w Akrobacji Szybowcowej w Toruniu. (link)


Jerzy Makula otrzymał Złoty Medal AP z rąk przedstawicieli Zarządu Aeroklubu Polskiego – Marcina Kwiatosza i Adama Paski, oraz Sekretarza Generalnego AP – Macieja Stroińskiego (fot. Aeroklub Polski)

W połowie sierpnia przypomnieliśmy o znormalizowanych europejskich przepisach ruchu lotniczego (SERA), które powstały m.in. z powodu różnic w przepisach poszczególnych krajów członkowskich, niedostosowania Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym do regulacji unijnych itp. (link)

Pod koniec sierpnia FAI oficjalnie potwierdziła pobicie rekordu świata w długotrwałości lotu wykonanego przez bezzałogowy statek powietrzny. Dron VA001 o wyglądzie przypominającym szybowiec leciał bez przerwy na tankowanie przez 55 godzin i 56 minut. (link)


Dron VA001

W dniach 26-27 sierpnia odbyła się kolejna edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu, podczas których około 170 tys. widzów podziwiało podniebne akrobacje polskich i zagranicznych pilotów. Nad radomskim niebem zaprezentowało się 76 samolotów i śmigłowców z 10 państw. (link)

WRZESIEŃ

3 września, szybowiec Perlan II wyprodukowany przez koncern Airbus ustanowił rekord osiągając wysokość 52 172 stóp (15 902 m). Statek powietrzny został wyniesiony w powietrze z argentyńskiego lotniska El Calafate w prowincji Ziemia Ognista (Tierra del Fuego). (link)

W dniach 8-10 września rozegrana została 61. edycja długodystansowych zawodów balonów gazowych o Puchar Gordona Bennetta. W tym roku zwyciężyła załoga francuska (FRA-1) w składzie Vincent Leÿs i Christophe Houver, której balon nie wylądował jako ostatni. Ich przewaga po lądowaniu w Estonii, w miejscowości Väiso była tak znaczna, że do końca wyścigu żadnej załodze nie udało się ich pokonać. Drugie miejsce zajęła szwajcarskiej załodze w składzie Kurt Frieden i Pascal Witprächtiger, a trzecie miejsce wywalczyła załoga z Hiszpanii w składzie Anulfo Gonzalez Redondo i Angel Aguirre Rial. Polacy zajęli następujące miejsca: 8 miejsce załoga w składzie Krzysztof Zapart i Bazyli Dawidziuk, 12 miejsce załoga w składzie Mateusz Rękas i Jacek Bogdański. (link)


Vincent Leÿs i Christophe Houver po wylądowaniu (fot. FAI/Twitter)

We wrześniu, w związku z istotnymi zmianami w państwowych egzaminach teoretycznych, zaprezentowaliśmy w formie wywiadu omówienie tych zmian przez ULC. O nowej bazie pytań do egzaminów teoretycznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, zmianach w systemie egzaminowania korzyściach dla zdających, a także statystykach zdawalności opowiedział Bogusław Rak, Zastępca Dyrektora Departamentu Personelu Lotniczego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. (link)

W odbywających się w Lesznie w dniach 3 – 10 września 2017 r. 4. Balonowych Mistrzostwach Europy Kobiet zwyciężyła Beata Choma z Aeroklubu Poznańskiego, która od początku Mistrzostw plasowała się wysoko podczas każdej rozgrywanej konkurencji, a dwie z nich wygrała zdobywając po 1000 punktów. (link)


Podium: II miejsce - Agnė Simonavičiūtė (Litwa), I miejsce  - Beata Choma (Polska),
III miejsce - Elisabeth Kindermann (Austria)

W dniu 13.09.2017 roku na strefie spadochronowej Sky Force w Piotrkowie Trybunalskim odbyła się próba ustanowienia Sekwencyjnego Rekordu Polski 30 way. Nowy spadochronowy Sekwencyjny Rekord PolskiUdało się ustanowić w trzecim skoku. Udział wzięło 30 skoczków, dwóch kamerzystów, a skoki wykonywane były z dwóch samolotów lecących w szyku. Skoczkowie utworzyli formację, której dotąd nie zbudowano na Polskim niebie. (link)


Ustanowiono nowy spadochronowy Sekwencyjny Rekord Polski - 30 way (fot. Jacek Grabowski)

W połowie września poinformowaliśmy o uruchomieniu przez firmę Pipistrel pierwszej publicznej stacji ładowania samolotów z napędem elektrycznym Pipistrela. Stacja ładowania została opracowana przez inżyniera LECAD Lab Aljaz Pelicon i inżyniera oprogramowania Crt Gorup oraz studentów z trzech uniwersytetów. Została ona oficjalnie uruchomiona w siedzibie firmy Pipistrel i jest dedykowana do ładowania elektrycznego samolotu Alpha Electro. (link)

W połowie września przekazaliśmy informację o spadochronowym skoku kroplą, podczas którego pięciu skoczków Aeroklubu Gliwickiego podpiętych do jednej czaszy spadochronu, wyskoczyło z samolotu AN-2. Do tego skoku wykorzystano czaszę spadochronu desantowego D-5. Skok wykonano z wysokości 2500 m. Lądowanie pod jedną niesterowaną czaszą byłoby niebezpieczne, dlatego też skoczkowie pojedynczo odpinali się od grupy, oddzielając się na bezpieczną odległość i otwierając swoje spadochrony. (link)


Spadochronowy skok kroplą (fot. Wojciech Kielar)

W połowie września opublikowaliśmy informację o lokalizacji Centralnego Portu Lotniczego, który ma zostać wybudowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego. Baranów, oprócz miejscowości Mszczonów i Babsk, był jedną z rozważanych lokalizacji Centralnego Portu Lotniczego. (link)

18 wrzesień 2017 roku przeszedł do historii Polskiego Szybownictwa, ponieważ tego dnia, po 10 latach ciężkiej, długotrwałej, wymagającej olbrzymiej wytrwałości, pasji i poświecenia, budowa szybowca WWS-1 Salamandra dobiegła końca. 18 września dokonano pierwszego oblotu tego szybowca w Aeroklubie Gliwickim za wyciągarką WS-02-JK. Pomysł budowy Salamandry narodził się po powstaniu w Gliwicach Muzeum Starych Szybowców, do którego ściągnięto kilkanaście zabytkowych  szybowców, które były często jedynymi ocalałymi egzemplarzami w Polsce. Głównym wykonawcą był pan Witold Nowak.(link)


Szybowiec WWS-1 Salamandra (fot. Karol Brentek)

25 września zamieściliśmy informację o skierowaniu do konsultacji społecznych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej projektu wprowadzenia stref obowiązkowej łączności wokół wybranych lotnisk poza godzinami pracy TWR. (link)

26 września miał miejsce pierwszy lot samolotu Airbus „BLADE", demonstratora skrzydła z przepływem laminarnym. Cały lot trwał 3 godziny i 38 minut. Projekt BLADE – skrót od „Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe" – ma zbadać zasadność wprowadzenia nowej technologii w lotnictwie cywilnym. Jego celem jest zmniejszenie wpływu lotnictwa na środowisko poprzez ograniczenie sił tarcia na skrzydłach o 50 proc. i emisji CO2 nawet o 5 proc. (link)


Pod koniec września przekazaliśmy informację o dopuszczeniu do lotów VFR noc samolotu Virus SW121. 25 września 2017 samolot Virus SW121, certyfikowany wg przepisów EASA CS-LSA (EASA.A.573) otrzymał od EASA Major Change Approval, w ramach którego samolot został dopuszczony do użytkowania w warunkach VFR noc. Aktualnie Virus SW121 jest jedynym samolotem w kategorii CS-LSA, który posiada pełny certyfikat EASA CS-LSA (a nie ograniczony wariant RTC), a także dopuszczony jest do lotów nocnych, zamierzonych korkociągów i holowania szybowców. (link)


Virus SW121 dopuszczony do lotów VFR noc (fot. skydream.pl)

W dniu 27 września 2017r. na osobiste zaproszenie Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP płk Cezarego Wassera, mieliśmy unikalną okazję zaprezentować rozwiązanie DroneRadar, podczas 33. spotkania wojskowych dyrektorów zarządzania ruchem lotniczym EURAMID. Tematem przewodnim spotkania były bezzałogowe statki powietrzne oraz system zarządzania bezpieczeństwem (SMS). (link)

27 września poinformowaliśmy o zakończenia przez polskiego pilota niezwykłej podróży, podczas której samotnie okrążył świat małym samolotem. Tomek Wojtowicz, bo to o nim mowa, zatoczył pętlę dookoła globu maleńką Cessną. Podróż zajęła Tomkowi około 3 lat. (link)


Tomek Wojtowicz - Cessną dookoła świata (fot. Tomasz Wojtowicz)

30 września pilot Aeroklubu Leszczyńskiego Mirosław Kowalski wraz z nawigatorem Mikołajem Jancem przelecieli balonem nad Bałtykiem z Polski do Szwecji. Pilot Aeroklubu Leszczyńskiego jest kilkukrotnym rekordzistą Polski, między innymi na najdłuższy i najdłużej trwający lot. Tym razem pokonał Bałtyk i po prawie 6,5 godziny lotu wylądował nieopodal Ystad. (link)


Balon po starcie do przelotu nad Bałtykiem (fot. Facebook/oponyexpress)

PAŹDZIERNIK

W pierwszych dniach października poinformowaliśmy o sprowadzeniu przez Jacka Mainkę do podwarszawskiego Konstancina kolejnego zabytkowego samolotu - North American T-6 Harvard 4M. Tym samym kolekcja jego zabytkowych statków powietrznych powiększyła się już do czterech warbird'ów. Korzystając z okazji, zapytaliśmy ich właściciela o szczegóły tego przedsięwzięcia (link)


T6J Harvard 4M w locie ponad Polską (fot. Andrzej Rutkowski)

7 października miała miejsce światowa premiera długo oczekiwanego musicalu "Piloci" w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego w warszawskim Teatrze Muzycznym Roma. „PILOCI”  to pełna emocji musicalowa opowieść o miłości brutalnie przerwanej przez II wojnę światową. Nie jest to dokumentalny zapis wydarzeń historycznych, ani próba odtworzenia dziejów polskich któregokolwiek z polskich dywizjonów lotniczych uczestniczących w Bitwie o Anglię w 1940 roku. To fikcyjna fabuła, dla której pewne wydarzenia historyczne były inspiracją – ale jej przebieg, główni bohaterowie i konstrukcja poszczególnych scen są od początku do końca wytworem wyobraźni i inwencji twórczej autora libretta. (link)


Premiera musicalu "Piloci" (fot. Teatr Muzyczny ROMA)

11 października został wyemitowany na Discovery Channel pierwszy z sześciu odcinków drugiej serii „Operacji: LOT”. Polskie Linie Lotnicze LOT i Lotnisko Chopina udostępniły obszary, do których nie dotarła jeszcze żadna telewizja. Discovery Channel zdradził tajniki funkcjonowania branży i przedstawia pełnych pasji bohaterów. W sześciu odcinkach nowej serii widzowie zobaczyli codzienność pilotów, pracowników obsługi naziemnej oraz załóg pokładowych samolotów pasażerskich, do których zaliczają się stresujące sytuacje, trudne decyzje i nieprzewidywalne problemy, które wymagają natychmiastowego rozwiązania. (link)

11 października dwie kolejne maszyny M-346 Master zostały dostarczone do Dęblina, co oznacza, że połowa z zamówionych przez Polskę samolotów szkolno-treningowych jest już na lotnisku 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. (link)

12 października poinformowaliśmy o suksecie polskiego pilota balonowego podczas 22 Mistrzostwa Ameryki Balonów Gazowych. Krzysztof Zapart, który leciał balonem wraz z Andym Caytonem z USA (zespół nr 4),  zdobył drugie miejsce. Polak wraz ze swoim kompanem, lecąc prawie 67 godzin, przebył 3523 km. (link)

22 października Maja Kuczyńska zdobyła srebrny medal mistrzostw świata w indoor skydivingu w konkurencji solo freestyle. Mistrzostwa odbywały się w tunelu w Laval, na przedmieściach Montrealu. Zdecydowanie najmłodsza w stawce zawodniczka podczas trzech dni rywalizacji w Kanadzie zaprezentowała się w tunelu aerodynamicznym siedem razy - dwukrotnie w programie obowiązkowym i pięciokrotnie w programie dowolnym. Maja zademonstrowała bardzo trudny technicznie układ i musiała uznać wyższość jedynie Leonida Wołkowa z Rosji. (link)

W październiku poinformowaliśmy o utworzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego nowej stronie internetowej poświęconej kolizjom z ptakami i zagrożeniom z nich wynikających. Na nowej stronie ULC można znaleźć m.in. 5 zasad jak uniknąć kolizji z ptakami jeszcze przed startem, procedurę zgłaszania zdarzeń, informacje na temat obszarów koncentracji ptaków i wiele innych rad i wskazówek. (link)


Nowa strona internetowa ULC - KolizjeZptakami.pl

LISTOPAD

W listopadzie aplikacja DroneRadar została uznana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Roczny okres testów i wspólnych prac nad rozwojem aplikacji DroneRadar przez PAŻP oraz firmę dlapilota.pl, wykazał zasadność kontynuacji projektu. W ramach prowadzonych testów Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uzyskała dostęp do panelu administratora systemu DroneRadar na wieżach lotnisk w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu oraz Łodzi, zapewniając tym samym kontrolerom sprawujących w przestrzeniach CTR służbę kontroli ruchu lotniczego, możliwość zobrazowania rejonu lotów dronów. Taki sam dostęp do aplikacji dostępny jest dla informatorów FIS w sektorach FIS Warszawa oraz Olsztyn. (link)

15 listopada poinformowaliśmy o przygotowaniach do zupełnie nowych pokazów. W przyszłym roku, w Świdniku, odbędzie się Air Festival Świdnik, który został zaplanowany na 8–10.06.2018 r. To wielkie wydarzenie lotnicze będzie się także wiązało z setnymi urodzinami gen. Tadeusza Góry i jubileuszem 65-lecia świdnickiego aeroklubu. Air Festival Świdnik 2018 ma być imprezą międzynarodową, ale również transgraniczną. (link)

15 listopada 2017 roku w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego odbyło sie uroczyste przyjęcie samolotu Boeing B737-800 – pierwszego z trzech zakupionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej ‘średnich’ samolotów do transportu najważniejszych osób państwie. Pierwszy wojskowy samolot pasażerski średniego zasięgu Boeing 737-800 po wylądowaniu na Lotnisku Chopina w Warszawie przekołował zgodnie z lotniczym zwyczajem przez kurtynę wodną utworzoną przez wozy lotniskowej straży pożarnej. Pierwszemu B737 z 1.BLTr oficjalnie nadano imię „Józef Piłsudski”. (link)


Boeing B737-800 „Józef Piłsudski” wylądował w Warszawie (fot. Arkadiusz Blomka/WCEO)

13 listopada poinformowaliśmy o ciekawej inicjatywie. W warsztacie Witolda Nowaka – członka Aeroklubu Gliwickiego od roku 1974, a pracownika od 1983 roku – powstaje kolejny, po Salamandrze, szybowiec ABC, którego nazwa pochodzi od słynnego w okresie powojennym szybowca szkolnego IS 3ABC. Prace ruszyły w roku 2010. Projekt obejmuje wierną replikę szybowca z małą innowacją zaprojektowaną przez Pana Witka a mianowicie montaż małego silnika elektrycznego wspomagającego lot. (link)

 

W listopadzie przekazaliśmy smutną wiadomość. 16 listopada, w wieku 100 lat zmarł Franciszek Kornicki, pułkownik Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii i ostatni żyjący dowódca polskiego dywizjonu z okresu II wojny światowej. Legendarny pilot zmarł na miesiąc przed swoimi 101. urodzinami. We wrześniu br. Kornicki zwyciężył w plebiscycie Muzeum Królewskich Sił Powietrznych (RAF) i dziennika "The Telegraph" na bohatera wystawy na stulecie RAF w 2018 r. Dzięki temu jego podobizna zostanie umieszczona na zaplanowanej na 2018 rok wystawie z okazji 100-lecia RAF - tuż obok Spitfire'a VB BL614, słynnego samolotu myśliwskiego, który był używany przez RAF w trakcie II wojny światowej, m.in. przez pilotów Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. (link)


Franciszek Kornicki (fot. telegraph.co.uk)

W połowie listopada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomniały w spocie filmowym, że latanie dronami to ogromna przyjemność, ale też duża odpowiedzialność. Jest to spot edukacyjny na temat zasad wykonywania lotów dronami w Polsce. Jego celem jest uświadomienie wszystkim użytkownikom dronów, że brak wiedzy na temat przepisów lotniczych może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników przestrzeni powietrznej. (link)

16 listopada Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprezentował odrestaurowany prototypowy polski samolot LWD Żuraw. Maszyna wchodzi w skład kolekcji samolotów związanych z osobą jednego z najwybitniejszych polskich konstruktorów lotniczych po II wojnie światowej Tadeusza Sołtyka. Prace restauratorsko-konserwacyjne były prowadzone pod kierownictwem Antoniego Nowaka w specjalistycznym zakładzie naprawczym sprzętu lotniczego na podstawie opracowanego programu konserwatorskiego. W ich efekcie samolot został przywrócony do pierwotnego stanu i udostępniony zwiedzającym na wystawie stałej krakowskiego muzeum. (link)


LWD Żuraw odrestaurowany (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

23 listopada poinformowaliśmy o podpisaniu Deklaracji Helsińskiej podczas trzeciej, europejskiej konferencji dotyczącej rozwoju bezzałogowych statków powietrznych „High Level Conference on Drones 2017”. W deklaracji podkreślono znaczenie jasnych i prostych zasad rozwoju dziedziny bezzałogowców dla obywateli, operatorów i władz, a także potrzebę utworzenia zasad tak prostych jak to tylko możliwe. Potwierdzono zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, aby otworzyć rynek unijnych usług dronów do 2019 r. Polska była reprezentowana wspólnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, Polski Fundusz Rozwoju i twórców aplikacji DroneRadar. (link)


High Level Conference on Drones 2017

23 listopada poinformowaliśmy o przygotowaniach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do wdrożenia w FIR Warszawa łączności CPDLC (Controller–pilot data link communications; Łączność kontroler-pilot za pomocą łącza danych). Po udanych próbach na ziemi przyszedł czas na testy pomiędzy naziemnym systemem zarządzania ruchem lotniczym a samolotami linii lotniczej LOT będącymi w powietrzu. (link)

Pod koniec listopada zaprezentowaliśmy pierwszą część relacji z XII Forum Bezpiecznego Latania, która poświęcona została paliwu lotniczemu – tematowi często pomijanemu na kursach lotniczych, co gorsza nawet zapominanemu w myśl, że temat rzadko przypominany uchodzi za nieistotny. (link)

GRUDZIEŃ

Na początku grudnia na lotnisku Chopina wylądował pierwszy z sześciu zamówionych przez LOT Boeingów 737 MAX 8, najnowocześniejszych wąskokadłubowych samolotów świata. B737 MAX 8 jest najbardziej ekonomicznym samolotem świata w swojej klasie. (link)

6 grudnia zaprezentowaliśmy drugą część relacji z XII Forum Bezpiecznego Latania, która poświęcona została specyfice lotów zimowych. Latanie zimowe zostało szczegółowo omówione przez cenionego instruktora lotniczego Grzegorza Skomorowskiego, na podstawie bogatych własnych doświadczeń oraz materiałów AOPA. (link)


XII Forum Bezpiecznego Latania Blok 2. Oswajanie zimy. Grzegorz Skomorowski

13 grudnia opublikowaliśmy informację o rozpoczęciu pierwszej z trzech faz wdrażania FRA (Free-Route Airspace) w Maastricht Upper Area Control Center (MUAC). Pierwsza faza zakłada odejście od stałych dróg lotniczych i możliwość planowania oraz wykonywania lotów po prostych pomiędzy punktami nawigacyjnymi od 12 rano do 6 rano następnego dnia czasu lokalnego. Stopniowo, ten przedział czasowy ma być rozszerzany. (link)


Free Route Airspace

13 grudnia poinformowaliśmy o spotkaniu informacyjno-konsultacyjnym, które miało miejsce 12 grudnia 2017 r., w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Na spotkaniu tym po raz pierwszy od wyłączenia poprzedniego systemu AIM, zostały zaprezentowane plany stworzenia w PAPŻ internetowego systemu do planowania lotów. (link)


IWB (Integrated Web Briefing) - nowy system PAŻP do planowania i składania planów lotu

W połowie grudnia opublikowaliśmy stanowisko Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP dotyczące ograniczeń lotów paralotniowych w związku ze zmianą MATZ na MCTR. SSRL SZ RP poinformowało, że już w chwili obecnej wykonywanie lotów w strefach MATZ wymaga zgłoszenia i zgody ze strony odpowiedniego organu MIL TWR. (link)

17 grudnia, na lotnisku na pustyni Mojave w Kalifornii pierwsze próby kołowania przeszedł Stratolaunch, największy na świecie statek powietrzny, który ma być wykorzystywany do wynoszenia na wysokość 30 tys. stóp (9100 m) do trzech rakiet Pegasus XL z ładunkiem. (link)

18 grudnia zmiennowirnikowiec Bell V-280 Valor z powodzeniem ukończył swój pierwszy oficjalny lot próbny. V-280 Valor, łącząc największe zalety helikopterów i samolotów, będzie charakteryzować wyjątkową zwrotnością i szybkością, a także bardzo dużym zasięgiem oraz ładownością. Dzięki dwukrotnie większej prędkości i zasięgowi w porównaniu do konwencjonalnych śmigłowców, Valor został zaprojektowany tak, by oferować dowództwu niezrównaną sprawność operacyjną, pozwalającą na samodzielne rozmieszczanie sił i wykonywanie wielu misji wykorzystujących startowanie i lądowanie wertykalne, które dotąd nie były możliwe do przeprowadzenia za pomocą jednego statku powietrznego. (link)

27 grudnia zaprezentowaliśmy trzecią część relacji z XII Forum Bezpiecznego Latania, która poświęcona została śmigłowcowej specyfice lotów zimowych. Latanie zimowe z uwzględnieniem aspektu śmigłowcowego, zostało szczegółowo omówione przez cenionych pilotów i instruktorów z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego: Gosię Rutkowską oraz Sylwka Serwacha. (link)

Pod koniec grudnia pisaliśmy o tym co nowe rozporządzenie BVLOS, którego projekt opublikował Urząd Lotnictwa Cywilnego w dniu 22.12.2017 r., oznacza dla lotnictwa załogowego. Ustawodawca, podobnie jak liczący się świat lotniczy (EASA, FAA) chce „upakować” lotnictwo bezzałogowe poniżej 150m AGL, nazywając tą przestrzeń VLL (Very Low Level).  (link)

Jeśli zapomnieliśmy o istotnym wydarzeniu, prosimy dopiszcie go w komentarzu. 

Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku!

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus