Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sebastian Kawa ma złoto! Wygrał 2. Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie 13,5 metrowej

„Hurrra !!! Wyniki sie pojawiły. Chciałem dać szanse kolegom z Niemiec ale nie skorzystali. Woow. Drugi złoty medal mistrzostw świata w tym roku !!! Na nowym polskim szybowcu GP 14 VELO. Gratulacje dla konstruktora Grzegorza i całej firmy GP Gliders.” – tak napisał na Facebooku Sebastian Kawa po ostatniej konkurencji 2. Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 13,5 metrowej, które były  rozgrywane na węgierskim lotnisku Szatymaz koło Szeged.

Podczas konkurencji, która była rozgrywana w bardzo trudnych warunkach pogodowych (duże, zmienne zachmurzenie tłumiące noszenia, silny wiatr nanoszący na granicę z Serbią) Sebastian w ferworze walki nieznacznie naruszył granicę węgiersko-serbską na 61 km trasy i mimo, że zrobił dużo więcej kilometrów został posadzony w miejscu naruszenia przestrzeni zamkniętej jak jest traktowana przestrzeń serbska.

Dobrze, że wcześniej wyrobił sobie dużą przewagę. Zresztą prowadził nieprzerwanie od pierwszej konkurencji. Wygrał 6, dwukrotnie był drugi podczas 11 rozegranych konkurencji.

Jest to 12 tytuł Mistrza Świata naszego zawodnika! Dzięki temu nasz zawodnik umocni się na prowadzeniu w światowym rankingu szybowcowym, w którym jest notowanych 5344 zawodników z 40 krajów całego świata.

Drugie miejsce przypadło sympatycznemu Niemcowi Uliemu Schwenkowi a trzecie Argentyńczykowi Sebastianowi Riera. Nasz zawodnik latał na nowym, doskonałym szybowcu polskiej konstrukcji i produkcji GP 14E Velo. Szybowiec udostępnili Panowie Grzegorz (konstruktor) i Jerzy Peszke szef firmy G&J Sp. z o.o. z Krosna.

Śmiało można powiedzieć, że sukces Sebastiana Kawy w tych Mistrzostwach, to także sukces konstruktora i producenta szybowca na którym startował nasz Mistrz.

KLASA 13,5 metrowarozpiętość skrzydeł (odległość od lewej do prawej końcówki) szybowców tej klasy nie może przekraczać 13,5 metrów. Szybowce mogą posiadać balast wodny i urządzenia zmieniające profil skrzydła w locie (klapy) oraz chowane podwozie

Szybowiec GP 14 jest zupełnie nową konstrukcją. Posiada wiele innowacyjnych rozwiązań, do których można zaliczyć chowany w kadłubie elektryczny silnik umożliwiający samodzielny start szybowca oraz system ratowniczy, którym jest duży spadochron zamontowany na stałe w szybowcu. W razie uszkodzenia szybowca w powietrzu, uniemożliwiającego dalsze sterowanie, po otwarciu spadochronu umożliwia powolne opadanie gwarantujące bezpieczny powrót szybowca z pilotem na ziemię. Podczas mistrzostw, maksymalna masa szybowców ze względów regulaminowych była ograniczona. Powodowało to brak możliwości wykorzystania w pełni bardzo dobrych osiągów szybowca GP 14
.

Sebastian Kawa – najbardziej utytułowany zawodnik w reprezentacji, zdobywca 11 tytułów Mistrza Świata i 6 Mistrza Europy. W latach 1999 i 2001 zdobył brązowe medale, a w 2003 roku w Nitrze wygrał Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Światowej zdobywając pierwszy tytuł Mistrza Świata. W 2006 roku we Francji w arcytrudnym rejonie francuskich Alp obronił tytuł Mistrza Świata w klasie Club. Poprzedni wywalczył w 2004 roku w równie trudnym terenie nad południową Norwegią. W sierpniu 2007 roku Sebastian obronił tytuł Mistrza Europy w klasie Club. Poprzedni zdobył w słowackiej Nitrze latem 2005 roku. Trzy razy z rzędu zdobył tytuł Mistrza Świata w Wyścigach szybowcowych – w 2005 we Francji, w 2007 w Nowej Zelandii i w 2010 w Chile. W czerwcu 2009 roku nasz pilot zwyciężył w prestiżowych wyścigach szybowcowych rozgrywanych w ramach 3 Światowych Igrzysk Lotniczych rozgrywanych w Turynie zdobywając złoty medal 3 Światowych Igrzysk Lotniczych. Kolejny złoty medal zdobył podczas 4 Światowych Igrzysk Lotniczych rozgrywanych w 2015 roku w Dubaju.  W 2010 i 2013 roku wywalczył tytuł Mistrza Świata w klasie Standard kolejno na Słowacji i w Argentynie a  w 2011 roku zdobył złoty medal w klasie standard podczas Szybowcowych Mistrzostw Europy rozgrywanych na słowackim lotnisku w Nitrze. Kawa jest aktualnym Mistrzem Europy w klasie 18 metrowej (2015) i aktualnym Mistrzem świata w klasie 15 metrowej (Australia, styczeń 2017).

Warto dodać, że nasz zawodnik wygrał trzy ostatnie mistrzostwa świata w klasie 15 metrowej (Texas 2012, Leszno 2014, Australia 2017), startując na szybowcu polskiej konstrukcji i produkcji Diana 2. Największej sztuki dokonał w 2013 roku, kiedy poza tytułem mistrza świata w klasie standard zdobył złoty medal mistrzostw Europy w klasie 18 metrowej (Vinon, Francja) i w klasie Standard (Ostrów, Polska). W 2014 roku zdobył również dwa srebrne medale podczas mistrzostw świata. Po heroicznej walce w Mistrzostwach świata w Wyścigach Szybowcowych (Sisteron, Francja) i w klasie Standard w Finlandii. W 2015 roku obronił tytuł Mistrza Europy w klasie 18 metrowej (Ocseny, Węgry). Jest Rekordzistą Świata i Polski. Posiada na swoim koncie wiele medali Mistrzostw Polski. Od wielu lat utrzymuje się w bardzo wysokiej formie zawodniczej. Jest zawodnikiem bardzo wszechstronnym, ambitnym, wykazujący profesjonalne podejściem do swoich obowiązków. Posiada bardzo analityczny umysł oraz  zdolność do szybkiej adaptacji do zmiennych warunków zewnętrznych.

Nasza pozycja w świecie

Dzięki znakomitym wynikom naszych zawodników, Polska przez poprzednie 3 lata zajmowała pierwsze miejsce w Światowym rankingu szybowcowym FAI. Obecnie na pierwszym miejscu jest Francja,  na drugim a Niemcy, a Polska na trzecim miejscu. W klasyfikacji  indywidualnej prowadzi nasz zawodnik Sebastian Kawa. W rankingu sklasyfikowano ponad  5000 pilotów z 39 krajów całego świata.

Poprzednie 1 Szybowcowe Mistrzostwa świata w klasie 13,5 m były rozgrywane na litewskim lotnisku Pociunai w sierpniu 2015 roku. Polscy zawodnicy nie startowali w tych mistrzostwach z powodu braku możliwości pozyskania szybowców  w tej klasie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony