Relacja z XII Forum Bezpiecznego Latania: Paliwo jak prąd? Jest albo go nie ma? Niestety. Nic bardziej mylnego!
W ramach XII Forum Bezpiecznego Latania odbyło się spotkanie pod tytułem: Samolotowe i śmigłowcowe oswajanie zimy, czyli “Winter refresher”. Forum zostało podzielone na 3 bloki. Pierwszy z nich, z którego materiał udostępniamy poniżej, dotyczył paliw lotniczych.
Temat często pomijany na kursach lotniczych, co gorsza nawet zapominany w myśl, że temat rzadko przypominany uchodzi za nieistotny. W końcu wielu z nas traktuje paliwo lotnicze jak prąd. Sztuk raz, jest albo go nie ma. Ale niestety. Paliwo jest jednym z wielu elementów mających (istotny) wpływ na osiągi samolotu. I czy ktokolwiek myślał, że w pewnych „okolicznościach”, efektywność silnika może spaść o kilka procent? Oczywiście te kilka procent spadku efektywności w normalnych warunkach będzie nieodczuwalne albo może lepiej nie będzie miało wpływu na bezpieczeństwo. Ale jak dołożymy do tego mokry trawiasty pas, zalegający śnieg, dużą wysokość gęstościową powietrza, „lekko” przekroczoną masę startową, i…. sami sobie dopowiedzcie.
Kamil Skorupski, prezes grupy Warter Aviation (znanej starszym czytelnikom jako OBR S.A.) oraz Janusz Pilarczyk główny technolog, opowiedzieli o jakości i standardach paliw oraz ich wpływie na faktyczne bezpieczeństwo lotów. Rozłożyli na czynniki pierwsze, zachowanie paliw w niskich temperaturach, omówili wpływ alkoholu zawartych w benzynach samochodowych. Dodatkowo, podzieli się doświadczeniami ze współpracy z producentami silników, co w określonych przypadkach może istotnie przekładać się na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. A jakich? Zapraszamy to słuchowiska.
Całość nagrania, zajęła jedną godzinę i dziesięć minut. Uprzedzamy, że materiał zawiera część (bardzo) mocno teoretyczną prowadzoną przez Pana Janusza Pilarczyka oraz część pytań i odpowiedzi (od 34. minuty), która w esencjonalny sposób omawia większość zagadnień.
Pomimo, że spotkanie było wspomagane kilkoma slajdami prezentacji, testowo postanowiliśmy udostępnić plik mp3. Zdaje nam się, że formuła tylko z dźwiękiem może być wygodniejsza w odbiorze, stąd kolejne Fora będziemy przygotowywać również z myślą, udostępnieniu materiału audio.
Zapraszamy również do obejrzenia: Oswajanie zimy. Słuchowisko obowiązkowe
Dodatkowo polecamy lekturę artykułu: "Moje oktany lepsze od Twoich" – z wizytą w OBR S.A. w Płocku.
Czytaj również:
Zanim kolejny raz wlejesz samochodówkę przed lotem, przeczytaj koniecznie ten artykuł
Czy silniki lotnicze mogą pracować na paliwie samochodowym?
Jak lać, to świadomie – rozmowa o tym, że paliwo samochodowe nie zostało zaprojektowane jako paliwo lotnicze
"Moje oktany lepsze od Twoich" – z wizytą w OBR S.A. w Płocku
Komentarze