Muzeum Lotnictwa Polskiego odrestaurowało unikatowy polski samolot
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odrestaurowało prototypowy polski samolot LWD Żuraw. Maszyna wchodzi w skład kolekcji samolotów związanych z osobą jednego z najwybitniejszych polskich konstruktorów lotniczych po II wojnie światowej Tadeusza Sołtyka.
Jak poinformował PAP w czwartek dyrektor placówki Krzysztof Radwan, program konserwatorski i restauratorski, którego celem było odtworzenia historycznego wyglądu jedynego zachowanego na świecie płatowca (stan z 1956 r.) tego typu został zrealizowany w ramach projektu dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prace restauratorsko-konserwacyjne były prowadzone pod kierownictwem Antoniego Nowaka w specjalistycznym zakładzie naprawczym sprzętu lotniczego na podstawie opracowanego programu konserwatorskiego. W ich efekcie samolot został przywrócony do pierwotnego stanu i udostępniony zwiedzającym na wystawie stałej krakowskiego muzeum.
Dyrektor przypomniał, że jedyny egzemplarz LWD Żuraw został praktycznie podniesiony z ruiny. „To wszystko zostało z pietyzmem odnowione. Wygląda jak z fabryki, może nawet, aż za dobrze” – ocenił.
Radwan zaznaczył, że maszyna w ramach restauracji nie została przygotowana do latania z prostej przyczyny – jest to jedyny istniejący egzemplarz i ewentualny wypadek skutkowałby zniszczeniem cennego eksponatu.
Jak tłumaczył dyrektor MLP, wielozadaniowy samolot LWD Żuraw wchodzi w skład kolekcji samolotów związanych z osobą jednego z najwybitniejszych polskich konstruktorów lotniczych po II wojnie światowej Tadeusza Sołtyka. W MLP znajduje się prawie kompletny zbiór jego konstrukcji z czasów pracy w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych: LWD Szpak 2, LWD Szpak 3, LWD Żak 3, LWD Junak 1, LWD Junak 2, LWD Zuch 1, LWD Zuch 2 i LWD Żuraw oraz z okresu pracy w Instytucie Lotnictwa i WSK Okęcie: TS8 Bies, TS9 Junak 3 i pierwszy polski samolot odrzutowy TS11 Iskra.
Renowacja kolekcji Sołtyka stała się głównym celem strategicznym muzeum w zakresie muzealiów wielkogabarytowych po zrealizowaniu w 2014 r. przedsięwzięcia „Skrzydła Wielkiej Wojny. Małopolska 1914-2014”.
Wielozadaniowy samolot LWD Żuraw, który miał znaleźć zastosowanie jako maszyna łącznikowa i obserwacyjna, został zamówiony przez wojsko w 1948 r. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych. Projekt konstrukcyjny „Żurawia” wykonał w latach 1949-50 zespół LWD, kierowany przez Tadeusza Sołtyka. Opracowano trzy wersje samolotu.
Dla ułatwienia operowania z lądowisk organizowanych na różnych terenach zastosowano u niego niezwykle mocne podwozie, co niestety zwiększyło masę własną projektowanej maszyny o 160 kg.
Samolot został oblatany w maju 1951 r. z silnikiem M-11FR, który okazał się za słaby. W próbach ustalono, że samolot ma słabe osiągi i mimo pewnych zalet, jak mała prędkość minimalna i krótki start i lądowanie, nie nadaje się do produkcji seryjnej. Brak odpowiedniej jednostki napędowej sprawił, że wojsko straciło zainteresowanie maszyną.
Komentarze