Wykonujesz loty IFR? musisz uzupełnić posiadane (lub pozyskiwane) uprawnienia IR - aktualizacja
W związku z Rozporządzeniem KE NR 2016/539 z 6.04.2016 r. wszyscy piloci, którzy po dniu 25 sierpnia 2018 r. będą chcieli wykonywać loty według wskazań przyrządów zgodnie z procedurami nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) muszą uzyskać do tego czasu potwierdzenie posiadania kompetencji w zakresie PBN, zwane „uprawnieniem PBN" jako uzupełnienie posiadanego (lub pozyskiwanego) uprawnienia IR.
W okresie przejściowym (tj. do dnia 25.08.2020 r.) „uprawnienie PBN" będzie wydawane w postaci wkładki do licencji Part-FCL.
Aktualizacja:
Na stronie Urząd Lotnictwa Cywilnego pojawiły się dokumenty związane z egzaminowaniem uprawnień w nawigacji opartej na charakterystykach (Performance Based Navigation - PBN) - to nawigacja obszarowa, bazująca na wymaganiach charakterystyk dla statków powietrznych operujących po trasie lotu, zgodnie z procedurą podejścia wg przyrządów lub w wyznaczonej przestrzeni powietrznej.
Wymagania charakterystyk wyrażone są w specyfikacji nawigacji (specyfikacji RNAV, specyfikacji RNP) w pojęciach dokładności, integralności, ciągłości, dostępności i funkcjonalności, wymaganej dla zamierzonej operacji, w kontekście koncepcji konkretnej przestrzeni powietrznej.
Udostępnione pisma dostępne są na stronach:
14.1 FCL IR(H)/PBN – Egzamin praktyczny na uprawnienie do wykonywania lotów wg przyrządów
05.2 FCL IR(A)/PBN Egzamin praktyczny na uprawnienie do wykonywania lotów wg przyrządów
12.1 FCL ATPL(H) - Licencja Pilota Liniowego Śmigłowcowego (z PBN)
Zakładka poświęcona implementacji PBN znajduje się tutaj (LINK)
Zgodnie z wcześniejszą informacją, „uprawnienie PBN", piloci będą mogli uzyskać zgodnie z art. 4a znowelizowanego rozporządzenia 1178/2011 na dwa sposoby:
I sposób - zgodnie z art. 4a pkt 2 ww. rozporządzenia - po ukończeniu w odpowiednio zatwierdzonej organizacji szkoleniowej ATO kursu wiedzy teoretycznej oraz szkolenia praktycznego w zakresie PBN, zgodnie z FCL.615 załącznika I (Part-FCL) i AMC 7 FCL.615(b) IR — „Theoretical knowledge and flight instruction", a następnie – poprzez zdanie egzaminu zgodnie z dodatkiem 7 do Part-FCL, bądź egzaminu praktycznego lub kontroli umiejętności zgodnie z dodatkiem 9 do Part-FCL. Z opisanego sposobu uzyskania uprawnienia PBN, piloci będą mogli skorzystać dopiero po zatwierdzeniu przez ULC pierwszego ATO w zakresie szkolenia do PBN.
II sposób - zgodnie z art. 4a pkt 3 ww. rozporządzenia – piloci z doświadczeniem w zakresie PBN nabytym przed dniem 25 sierpnia 2018 r., w przypadku gdy właściwy organ uzna, że to doświadczenie nabyte w wyniku szkolenia lub dzięki znajomości operacji PBN jest równoważne kompetencjom nabytym w trakcie ww. kursów, będą mogli je wykazać w trakcie kontroli umiejętności lub egzaminu praktycznego do IR prowadzonego przez odpowiednio upoważnionego do tego egzaminatora praktycznego LKE. Warunkiem dopuszczenia do takiego egzaminu będzie przedłożenie zaświadczenia wystawionego przez operatora lotniczego (pracodawcę pilota) lub HT odpowiednio zatwierdzonej ATO- z prawem do prowadzenia szkolenia w zakresie PBN.
Zaświadczenie oraz wkładka PBN dostępne są tutaj (LINK)
Jednocześnie proszę pamiętać, iż egzamin (wraz z PBN) może przyjąć tylko egzaminator, który posiada rozszerzenie swojego upoważnienia. Aby wystąpić o rozszerzenie swojego upoważnienia o IR/PBN egzaminator powinien uzyskać podczas najbliższego przedłużenia uprawnienia IR lub TR wkładkę (po uprzednim przedstawieniu egzaminatorowi właściwego zaświadczenia).
Nowe protokoły znajdziecie Państwo na stronie internetowej ULC (LINK)
Polecamy również lekturę Performance Based Navigation FAQ opublikowanego przez ICAO (LINK)
Komentarze