Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 4 - oświetlenie

Wielu lotników marzy o posiadaniu własnego statku powietrznego, jednak nie są one tanie w utrzymaniu, a tym bardziej w zakupie. Niektórzy z nich realizują te marzenia angażując się w własnoręczne zmontowanie konstrukcji od zera, korzystając z dostępnych na rynku zestawów do samodzielnego złożenia.

Należy jednak podkreślić, iż wymaga to dużego zaangażowania, wiedzy i odpowiednich narzędzi, ale całość z pewnością wynagradza satysfakcja z uzyskanego efektu końcowego.

Niniejszym zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów montażu samolotu BushCat firmySky Reach, co być może zainspiruje innych pasjonatów. W tym konkretnym przypadku, statek powietrzny jest budowany przez Dominika Motołę, licencjonowanego mechanika lotniczego i pilota.


Oświetlenie:



W ostatnim czasie udało nam się wybrać oraz przetestować oświetlenie do naszego samolotu. Padło na firmę Aveo Engineering.  Pracuję z tymi lampami dość długo, zazwyczaj spotykałem się z nimi na samolotach certyfikowanych jak Tecnam 2006 czy też Pipistrel Virus.

Konfiguracja oświetlenia od firmy Aevo Engineering będzie wyglądała następująco: światła Atlas 15 jako światła Landing, Taxi/Wig-Wag, oraz na końcówkach skrzydeł światła nawigacyjne, stroboskopowe i pozycyjne o nazwie Daylight.


Światła o nazwie DayLite działające w systemie 360’, czyli światła widzialne są dookoła samolotu dzięki temu nie musimy montować beacona i światła pozycyjnego na stateczniku pionowym. Lampy wyposażone są w światło nawigacyjne, stroboskopowe oraz światło pozycyjne.


Kolejne światła, które zamontujemy na naszym samolocie to światła zintegrowane Atlas 15. Zintegrowane, ponieważ posiadają trzy tryby: tryb Taxi do kołowania, Landing do lądowania oraz Wig-Wag byśmy byli lepiej widzialni w powietrzu. Światła posiadają sekcje 15 diod, które w zależności od potrzeby wyłączają się bądź to załączają. Wcześniej porównywaliśmy je ze światłami, które montowane są na Cessna’ch, tam lampy również są diodowe, ale testowane przez nas są o wiele jaśniejsze.


Światła posiadają funkcję high/low, czyli funkcję zmiany poboru prądu i natężenia światła, można sobie to dowolnie regulować. Wiadomo prądnica w Rotax’ie musi uradzić nam całą awionikę i światła, więc, jeżeli nie będziemy instalować zewnętrznego alternatora dobrze mieć funkcję, którą możemy sobie dobrać parametry świateł by nie obciążać zbytnio prądnicy, która znajduje się w silniku. Dobrym sposobem jest zamontowanie w kabinie przełącznika, który będzie nam to regulował.


Tryb świateł Wig-Wag to funkcja, która sprawi, że nasz samolot będzie widoczny z dużej odległości. Polega to na przemiennym zapalaniu się świateł usytuowanych w naszym przypadku na końcówkach skrzydeł. W takim przypadku nie musimy dokupować żadnego dodatkowego modułu, wystarczy podpiąć je odpowiednio i w światłach zapalają się diody, które odpowiedzialne są także za tryb Taxi. Tryb Wig-Wag można uruchomić wraz z trybem Landing.

Światła podczas pracy nie nagrzewają się. Po testach mogę śmiało stwierdzić, że są to fajne lampy, bardzo ładnie wyglądają i dają naprawdę intensywne światło.


Po zakończeniu testów oświetlenia, które zamontujemy na naszym samolocie jesteśmy zadowoleni, że wybraliśmy właśnie takie lampy. Zapraszamy do obejrzenia filmu z testów.

Lampy robią naprawdę duże wrażenie, choć kamery nie oddadzą tego co widzi ludzkie oko, musicie uwierzyć ze testy wyszły jak najbardziej na plus. Lampy widoczne były na całym lotnisku. 


Czytaj również:
Chcesz własnoręcznie zbudować samolot? Śledź z nami proces montażu BushCat!
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 2 - malowanie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 3 - składamy skrzydła 
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 5 - kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 7 – owiewka kabiny i mocowanie podwozia głównego
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – podwozie główne
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 9 – Kabina, pasy, oparcia foteli, akumulator, linia paliwowa
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 10 – Opłótnianie skrzydeł lotek i klap
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 11 – skrzydła, konsola, podłoga
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 12 – ściana ogniowa, linki, statecznik poziomy
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 13 – zakładamy silnik Rotax 912S2
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 14 – Zbiornik oleju i zbiornik paliwa, luk bagażowy oraz dopasowanie maski
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 15 – Gaźniki i ich podgrzew oraz awionika

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 16 - prace wykończeniowe

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony