Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – podwozie główne

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – Podwozie główne

Wielu lotników marzy o posiadaniu własnego statku powietrznego, jednak nie są one tanie w utrzymaniu, a tym bardziej w zakupie. Niektórzy z nich realizują te marzenia angażując się w własnoręczne zmontowanie konstrukcji od zera, korzystając z dostępnych na rynku zestawów do samodzielnego złożenia.

Należy jednak podkreślić, iż wymaga to dużego zaangażowania, wiedzy i odpowiednich narzędzi, ale całość z pewnością wynagradza satysfakcja z uzyskanego efektu końcowego.

Niniejszym zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów montażu samolotu BushCat firmySky Reach, co być może zainspiruje innych pasjonatów. W tym konkretnym przypadku, statek powietrzny jest budowany przez Dominika Motołę, licencjonowanego mechanika lotniczego i pilota.


Podwozie główne

1

Na sam początek zaczniemy od goleni, która wykonana jest z jednego kawałka. Daliśmy ją do pomalowania na czarno by dodatkowo ją zabezpieczyć. Z fabryki przychodzą w ocynku i można je tak zamontować albo zrobić tak jak my i pomalować je w kolorze wybranym przez was.


Gdy już mamy załapaną naszą goleń musimy ją teraz wycentrować. Gdy to zrobimy przechodzimy do najbardziej precyzyjnej czynność jaką wykonywaliśmy do tej pory na naszym samolocie. Musimy wywiercić otwory na blokady, które uniemożliwią przesuwanie się podwozia podczas lądowania. Mamy do tego specjalny przyrząd ustalający, który montujemy w wyznaczonym miejscu i dokonujemy wiercenia zgodnie z instrukcją. Na początek wiercimy otwór a następnie gwintujemy nasz otwór na śrubę M6. pamiętajcie tylko żeby goleń była dobrze wycentrowane zanim przystąpimy do wiercenia.

Wiercenie na samolocie byłoby problematyczne więc zaznaczyliśmy punkty i ściągnęliśmy goleń.


Rozpoczniemy od trochę mniejszego wiertła, następnie pójdziemy do pośredniego i właściwego. Głębokość wiercenia wynosi 2 cm.

Gdy już otwór został wywiercony przechodzimy do gwintowania. Użyliśmy gwintownika 3-stopniowego. Jest on wiele bardziej precyzyjny niż te ustawione już na dany gwint.

Możemy teraz zamontować naszą goleń i przymocować blokady.


Pora na montaż osi koła oraz samych kół.

Na początek zaczniemy od rozkręcenia naszych felg na połówki, następnie założymy oponę. opona jest na razie przejściowa, tylko po to, żeby móc się przemieszczać samolotem. Na sam koniec założymy duże koła. Przed włożeniem dętki w oponę pamiętajmy o tym, żeby nasypać dużo talku, żeby dętka się nie przecierała. Gdy już załapaliśmy możemy podpompować opony by wskoczyła na felgę.


Pora przejść do smarowania łożysk. Używamy do tego specjalnej wciskarki ze smarem.

Dzięki niej smar dokładnie wchodzi w środek. Oczywiście nie zapomnijmy nigdy nasmarować też zewnętrznej strony oraz samej bieżni.


Opona zmontowana więc możemy teraz zamontować osi koła do goleni.

Mamy dodatkowy zestaw przekładek, które umożliwią nam w późniejszym czasie montaż dużych kół, oraz dystansów do odsunięcia nieco naszej tarczy hamulcowej.


Założyliśmy goleń. W krótce zabieramy się za montaż elementów w kabinie.


Czytaj również:
Chcesz własnoręcznie zbudować samolot? Śledź z nami proces montażu BushCat!
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 2 - malowanie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 3 - składamy skrzydła 
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 4 - oświetlenie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 5 - kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłuba
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 7 – owiewka kabiny i mocowanie podwozia głównego
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 9 – Kabina, pasy, oparcia foteli, akumulator, linia paliwowa
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 10 – Opłótnianie skrzydeł lotek i klap
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 11 – skrzydła, konsola, podłoga
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 12 – ściana ogniowa, linki, statecznik poziomy
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 13 – zakładamy silnik Rotax 912S2
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 14 – Zbiornik oleju i zbiornik paliwa, luk bagażowy oraz dopasowanie maski
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 15 – Gaźniki i ich podgrzew oraz awionika

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 16 - prace wykończeniowe

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus