Przejdź do treści
Proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłuba
Źródło artykułu

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłuba

Wielu lotników marzy o posiadaniu własnego statku powietrznego, jednak nie są one tanie w utrzymaniu, a tym bardziej w zakupie. Niektórzy z nich realizują te marzenia angażując się w własnoręczne zmontowanie konstrukcji od zera, korzystając z dostępnych na rynku zestawów do samodzielnego złożenia.

Należy jednak podkreślić, iż wymaga to dużego zaangażowania, wiedzy i odpowiednich narzędzi, ale całość z pewnością wynagradza satysfakcja z uzyskanego efektu końcowego.

Niniejszym zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów montażu samolotu BushCat firmySky Reach, co być może zainspiruje innych pasjonatów. W tym konkretnym przypadku, statek powietrzny jest budowany przez Dominika Motołę, licencjonowanego mechanika lotniczego i pilota.


Poszycie ogona


 
Tym razem zajęliśmy się montażem elementów na naszym kadłubie, zamontowaniem statecznika pionowego oraz tylnego kółka, a także opłótnianiem ogona naszego samolotu.


Na początek zamontowaliśmy podporę naszego zbiornika paliwa, na którym przytwierdzony jest odstojnik paliwa wraz z filtrem oraz pompą paliwa. Pora teraz przymocować sporniki przekątne kabiny na których będzie mocowany w późniejszym czasie spadochron bezpieczeństwa oraz miejsca, w którym będziemy podłączać słuchawki.


Zakończyliśmy nasze wsporniki kadłuba oraz rurę, do której później przymocujemy spadochron bezpieczeństwa a także miejsce, gdzie będziemy podpinać słuchawki.


Nasz samolot ma już także tylne kółko, które zamocowane jest do amortyzatora przy pomocy jednej śruby.


Zanim przystąpiliśmy do pokrywania płótnem naszego ogona, wszystkie elementy na które przychodzi trilam, musieliśmy pokryć pudrem lub talkiem, by podczas naciągania poszycie swobodnie się przemieszczało i nie przyklejało się do konstrukcji.


Trilam to kompozytowy materiał, bardzo odporny na uszkodzenia oraz na warunki atmosferyczne. Zazwyczaj stosuje się go w żeglarstwie. Mamy na niego pełne 10 lat gwarancji. Struktura dość gruba. Zakładamy go naciągając i wiążąc w odpowiedni sposób, dokładnie tak samo jak robimy to ze sznurówkami w butach.


Po wstępnym sznurowaniu musimy dociągnąć całość z większą siłą. Należy zrobić to tak by materiał nie były od siebie oddalone więcej niż 1-2 mm. Do naciągania używamy zmodyfikowane szczypce ze spiłowanymi ząbkami tak by nie uszkodziły sznurków.


Po naciągnięciu nasz statecznik pionowy brzmi jak bębenek. Nie było to łatwe. Trzeba było się trochę namęczyć, trochę nabrać praktyki w wiązaniu tych sznurków.


Płótno do naszej kabiny przymocujemy również za pomocą sznurków. Jedyne co musimy zrobić to w odpowiednich miejscach porobić otwory w płótnie. Żeby to zrobić potrzebujemy lutownicy kolbowej którą wytapiamy otworki na sznurki.


Po zaciągnięciu linki na środku przyczepiliśmy taśmę na rzep, żeby nie było widać szwu. Wszystkie supły które robimy należy później zabezpieczyć jakimś klejem szybkoschnącym, żeby się nie rozwiązały.


Zakończyliśmy naciąganie poszycia ogona. Wszystko ładnie się naciągnęło, nie ma żadnych pofalowań. Nie ukrywam, że zajęło nam to trochę czasu, spędziliśmy na tym dwa dni. Trzeba było się nauczyć, jak pracuje ten materiał, jak to wszystko wiązać, żeby miało odpowiedni naciąg. Ważne również, żeby wszystko było położone w osi, żeby nic nie przekosiło naszej konstrukcji.



Na samych rurach mamy wzmocnienia dodatkowo, żeby nic się nie przetarło. Zabezpieczenia na statecznik by statecznik był osłonięty w miejscach w których on przychodzi, luki inspekcyjne byśmy mogli spokojnie dostać się do ogona, jest tutaj miejsce dojście do śrub, dojście do miejsc w których dokonujemy inspekcji.


Na poszyciu mamy dostęp do naszego luku bagażowego, oczywiście z dwóch stron. Przez rozpinane zamki błyskawiczne będziemy mieli dojście do inspekcji naszego ogona oraz do zbiornika paliwa. Jest również okienko.


Czytaj również:
Chcesz własnoręcznie zbudować samolot? Śledź z nami proces montażu BushCat!
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 2 - malowanie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 3 - składamy skrzydła 
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 4 - oświetlenie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 5 - kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 7 – owiewka kabiny i mocowanie podwozia głównego
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – podwozie główne
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 9 – Kabina, pasy, oparcia foteli, akumulator, linia paliwowa
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 10 – Opłótnianie skrzydeł lotek i klap
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 11 – skrzydła, konsola, podłoga
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 12 – ściana ogniowa, linki, statecznik poziomy
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 13 – zakładamy silnik Rotax 912S2
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 14 – Zbiornik oleju i zbiornik paliwa, luk bagażowy oraz dopasowanie maski
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 15 – Gaźniki i ich podgrzew oraz awionika

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 16 - prace wykończeniowe

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony