Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 3 - składamy skrzydła

Samolot BushCat, fot. Skysport Poland

Wielu lotników marzy o posiadaniu własnego statku powietrznego, jednak nie są one tanie w utrzymaniu, a tym bardziej w zakupie. Niektórzy z nich realizują te marzenia angażując się w własnoręczne zmontowanie konstrukcji od zera, korzystając z dostępnych na rynku zestawów do samodzielnego złożenia.

Należy jednak podkreślić, iż wymaga to dużego zaangażowania, wiedzy i odpowiednich narzędzi, ale całość z pewnością wynagradza satysfakcja z uzyskanego efektu końcowego.

Niniejszym zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów montażu samolotu BushCat firmySky Reach, co być może zainspiruje innych pasjonatów. W tym konkretnym przypadku, statek powietrzny jest budowany przez Dominika Motołę, licencjonowanego mechanika lotniczego i pilota.


Czytaj również:
Chcesz własnoręcznie zbudować samolot? Śledź z nami proces montażu BushCat!
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 2 - malowanie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 4 - oświetlenie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 5 - kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 7 – owiewka kabiny i mocowanie podwozia głównego
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – podwozie główne
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 9 – Kabina, pasy, oparcia foteli, akumulator, linia paliwowa
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 10 – Opłótnianie skrzydeł lotek i klap
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 11 – skrzydła, konsola, podłoga
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 12 – ściana ogniowa, linki, statecznik poziomy
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 13 – zakładamy silnik Rotax 912S2
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 14 – Zbiornik oleju i zbiornik paliwa, luk bagażowy oraz dopasowanie maski
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 15 – Gaźniki i ich podgrzew oraz awionika
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 16 - prace wykończeniowe


Składamy skrzydła:

Zakończyliśmy konstrukcję naszych skrzydła. Pokrótce opiszę elementy, które udało nam się zmontować.



Cała konstrukcja opiera się o rury, które tworzą krawędź natarcia oraz spływu. Elementami łączącymi są rury rozporowe. Na samym końcu mamy żebro, które jest tylko jedno na skrzydło. Gdy już pokryjemy wszystko naszym płótnem włożymy w nie profile, które nadadzą kształt naszemu skrzydłu. Do żebra będzie przymocowane również oświetlenie oraz końcówka skrzydła.
  

Na krawędzi skrzydeł zamontowaliśmy zawiasy lotek oraz klap. Pod zawiasem został przynitowany element, który ustala pozycję zawiasu.


Lotka jak i klapy zostały już złożona fabrycznie, posiadają ona zawiasy oraz miejsce, gdzie będzie przychodziło mocowanie popychacza.


Na samym środku skrzydeł złożyliśmy oraz przymocowaliśmy mechanizm sterowania lotkami, do którego przytwierdzony zostanie popychacz, który będzie odpowiedzialny za jej ruchy. Same linki sterujące poruszać się będą po rolkach, które również zostały przez nas poskładane. Dopiero jak zamontujemy skrzydła na samolocie będziemy mogli linki przeprowadzić na drugą stronę oraz napiąć je z odpowiednią siłą po połączeniu.


Konstrukcje skrzydeł stabilizowane są dwoma linkami przecinającymi się na środku. Jedna z nich posiada beczułkę, którą możemy dokładnie sobie wyregulować napięcie linek- wynosi ono 160 kg. Jest to dość dużo i musimy do tego wykorzystać odpowiednio dobrany tensometr. Linki mają 3mm i musimy uważać by nie zwichrować skrzydeł.



Teraz czekamy na płótno by pokryć nim nasze skrzydła

W ostatnim czasie udało nam się również zarezerwować znaki SP-SMOG. Rezerwacja jest banalnie prosta można ją wykonać praktycznie w każdym momencie. Fajne jest to, że możemy sami sobie wybrać własne znaki pamiętając jednak o tym, że w Polsce właśnie dla kategorii samolotów lekkich po kodzie krajowym jaki nas obowiązuje to SP, występuje litera S, kolejne trzy już są dowolne. Czyli wygląda to następująco SP-S_ _ _.


Możemy wysłać wcześniej maila do ULC z zapytaniem czy wybrane przez nas znaki są wolne bądź, jeśli nie mamy pomysłu na własny znak ULC podeślę nam propozycję, z której możemy skorzystać. Kiedy mamy wybrane już znaki jedyne co nam pozostaje to uiścić opłatę na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Następnie dowód wpłaty wraz z prośbą o rezerwację znaków należy przesłać drogą mailową do urzędu na adres rcsp@ulc.gov.pl. Kiedy wszystko mamy już opłacone i zaklepane po około tygodniu dostajemy z ULC pisemo, w którym zawarta jest informacja pomyślnej rezerwacji znaków na okres trzech miesięcy.  

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus