Przejdź do treści
Źródło artykułu

Żołnierz USA wykonał misję autonomicznym Black Hawkiem bez szkolenia pilota z wykorzystaniem technologii MATRIX

Po raz pierwszy amerykański żołnierz – a nie przeszkolony lotnik – zaplanował i wykonał rzeczywiste misje podczas ćwiczeń wojskowych Northern Strike 25-2 przy użyciu autonomicznego śmigłowca OPV Black Hawk firmy Lockheed Martin Sikorsky, wyposażonego w zaawansowaną technologię MATRIX.

We współpracy z Joint Personnel Recovery Agency i DARPA, firma Sikorsky wystawiła śmigłowiec OPV Black Hawk podczas ćwiczeń Northern Strike 25-2, aby zademonstrować w warunkach operacyjnych, jak autonomiczny Black Hawk może rozszerzyć zasięg misji i zmniejszyć ryzyko dla żołnierzy.

Sierżant sztabowy Gwardii Narodowej Armii Stanów Zjednoczonych, przeszkolony w niecałą godzinę, został pierwszym żołnierzem, który samodzielnie zaplanował, dowodził i wykonywał misje OPV Black Hawka z wykorzystaniem przenośnego tabletu systemu. Skierował ładunek w miejsce oddalone o 70 NM i dowodził wieloma precyzyjnymi zrzutami z powietrza, co oznaczało pierwszy raz, kiedy OPV Black Hawk operował w pełni pod kontrolą prawdziwego żołnierza, a nie wyszkolonego pilota doświadczalnego lub inżyniera.

To nie była jedyna nowość w tym ćwiczeniu.

Podczas Northern Strike OPV Black Hawk zademonstrował trzy rodzaje dostarczania ładunku, w tym przenoszenie wewnętrzne, załadunek z podwieszenia zewnętrznego i precyzyjny zrzut spadochronowy, a także ćwiczenie MEDEVAC.

Ćwiczenie 1: Zrzuty spadochronowe i odzyskiwanie logistyczne
Z łodzi Straży Przybrzeżnej na jeziorze Huron żołnierz zaplanował i wykonał misję zaopatrzeniową klasy 1 z odległości 70 NM. Po rozładowaniu ładunku, za pomocą interfejsu tabletu, nawigował OPV Black Hawk po torze lotu nad jeziorem, podczas gdy żołnierze na pokładzie wykonywali dwa precyzyjne zrzuty spadochronowe na różnych wysokościach. To był pierwszy raz, kiedy OPV Black Hawk wykonał precyzyjne zrzuty logistyczne i powietrzne całkowicie pod kontrolą żołnierza.

Ćwiczenie 2: Załadunek z zewnętrznego pasa transportowego Water Buffalo
OPV Black Hawk wykonał swoje pierwsze w historii autonomiczne podpięcie ładunku zewnętrznego w powietrzu. Wykorzystując możliwości stabilizacji w zawisie, śmigłowiec utrzymywał pozycję, podczas gdy żołnierze szybko i sprawnie podłączyli zbiornik z wodą o wadze 2900 funtów (1377 kg) bez interwencji pilota. Demonstracja pokazała, że helikopter wyposażony w system MATRIX może wykonywać złożone misje zaopatrzeniowe w terenie.

Ćwiczenie 3: Załadunek z zewnętrznego pasa transportowego HIMARS i ewakuacja medyczna (MEDEVAC)
OPV Black Hawk wykonał sześć autonomicznych podłączeń w zawisie, aby przetransportować wyrzutnie HIMARS do alternatywnej strefy lądowania. Następnie żołnierz użył OPV Black Hawk do przeprowadzenia symulowanego odzyskiwania personelu, w tym transferu pacjenta ogon w ogon do pilotowanego Black Hawka. Był to pierwszy przypadek, gdy niewyszkolony żołnierz dowodził autonomiczną ewakuacją medyczną (MEDEVAC) z wnętrza OPV Black Hawk.

„W obliczu zagrożenia życia, system autonomii lotu MATRIX firmy Sikorsky może zrewolucjonizować sposób, w jaki operatorzy wojskowi realizują swoje misje” – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky, spółki należącej do Lockheed Martin. „Opcjonalnie pilotowany śmigłowiec Black Hawk może zmniejszyć obciążenie pilotów w trudnych warunkach lub wykonać misję zaopatrzeniową bez ludzi na pokładzie. W sytuacjach wymagających logistyki, Black Hawk działający jako duży dron oferuje dowódcom większą odporność i elastyczność w dostarczaniu zasobów do miejsca, w którym są potrzebne”.

Technologia MATRIX, wykorzystywana do obsługi systemu automatyzacji pracy załogi lotniczej (ALIAS) agencji DARPA, daje operatorom kontrolę nad zaawansowanym lotnictwem – funkcję, która niegdyś była zarezerwowana dla przeszkolonych pilotów – umożliwiając uzupełnianie zapasów, misje ratunkowe i logistyczne w niebezpiecznych lub słabo widocznych obszarach bez narażania życia ludzkiego.

Jako sprawdzony w trudnych warunkach partner misji dla wspólnych sił, Sikorsky zobowiązuje się do dostarczania niezawodnych, przyszłościowych rozwiązań, które rozszerzają możliwości żołnierzy i wyznaczają standardy dla lotnictwa autonomicznego. Ten pierwszy w swoim rodzaju sukces w Northern Strike jest kolejnym dowodem na to, że Sikorsky wprowadza innowacje, mając na celu kształtowanie nowej generacji zwrotnych i adaptacyjnych systemów lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony