Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 17 - Pierwsze uruchomienie silnika i kołowanie

Wielu lotników marzy o posiadaniu własnego statku powietrznego, jednak nie są one tanie w utrzymaniu, a tym bardziej w zakupie. Niektórzy z nich realizują te marzenia angażując się w własnoręczne zmontowanie konstrukcji od zera, korzystając z dostępnych na rynku zestawów do samodzielnego złożenia.

Należy jednak podkreślić, iż wymaga to dużego zaangażowania, wiedzy i odpowiednich narzędzi, ale całość z pewnością wynagradza satysfakcja z uzyskanego efektu końcowego.

Niniejszym zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów montażu samolotu BushCat firmySky Reach, co być może zainspiruje innych pasjonatów. W tym konkretnym przypadku, statek powietrzny jest budowany przez Dominika Motołę, licencjonowanego mechanika lotniczego i pilota.


Pierwsze uruchomienie silnika i kołowanie


Przed nami pierwsze uruchomienie silnika oraz kołowanie, ale na początek musieliśmy jeszcze pokończyć kilka elementów


Zamontowaliśmy śmigło. Wcześnie musieliśmy jeszcze ustawić kąty natarcia łopat. Użyliśmy do tego przymiaru, który dostarczył producent.


Zamontowaliśmy też większe opony na których będziemy operować na co dzień z lotniska w Bydgoszczy


Wymieniliśmy filtr oleju oraz zalaliśmy silnik olejem. Wykonaliśmy również procedurę odpowietrzania układu olejowego. Jest to bardzo ważny element, gdyż już wiele silników zostało zatarte z powodu nie wykonania tej procedury.


Zamontowaliśmy zewnętrzny wlew paliwa by ułatwić tankowanie. Przystosowaliśmy do tego blachę, która docięliśmy. Posłużyła ona również jako płaszczyzna mocowania anteny ELT


W części ogonowej zaraz za przestrzenią bagażową wykonaliśmy specjalną platformę, na której zamontowaliśmy transponder oraz sterownik trymerów. Wszystko zostało znitowane oraz wzmocnione profilami.


Zostały zamontowane klosze lamp za pomocą nito-nakrętek i śrub.


Również drzwi mają już wstawione pleksi oraz zamontowane zasuwki, blokady i możemy je już zamykać


Pierwsza próba silnika odbyła się spontanicznie i nawet nie była planowana na ten dzień.

Na samej próbie wszystko zadziałało tak jak miało zadziałać. Jednakże mieliśmy mały problem, z termostatem który się zastał przez to, że stał dość długo bez wody. Musieliśmy szybko wyłączyć silnik by nie uszkodzić i nie przegrzać silnika. Mieliśmy też kilka drobnych podcieków płynu chłodniczego. Po zrobieniu termostatu kolejne próby odbyły się bez większych problemów. Wszystkie zidentyfikowane podcieki zostały usunięte a silnik upięty tak aby wykluczyć przetarcia i uszkodzenia w trakcie pracy.


Mogliśmy teraz przejść do próby kołowania. Tu nie było niespodzianek i wszystko odbyło się zgodnie z instrukcją. Samolot dobrze reaguje na hamowanie oraz skręty a także kołowania z trochę większą prędkością. Mimo trochę mocniejszego bocznego wiatru bardzo ładnie trzymał się asfaltu.


W międzyczasie wykonaliśmy jeszcze synchronizację gaźników dzięki którym silnik działa równo. Ustawiliśmy również obroty minimalne.


Do synchronizacji użyty został przyrząd taki sam jak używa się np. w synchronizacji gaźników motocyklowych.


O ile pogoda pozwoli to już wkrótce pierwszy oblot naszego BushCat’a.


Czytaj również:

Chcesz własnoręcznie zbudować samolot? Śledź z nami proces montażu BushCat!
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 2 - malowanie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 3 - składamy skrzydła  
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 4 - oświetlenie
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 5 - kadłub
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 6 – poszycie kadłuba
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 7 – owiewka kabiny i mocowanie podwozia głównego
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 8 – podwozie główne
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 9 – Kabina, pasy, oparcia foteli, akumulator, linia paliwowa
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 10 – Opłótnianie skrzydeł lotek i klap
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 11 – skrzydła, konsola, podłoga
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 12 – ściana ogniowa, linki, statecznik poziomy
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 13 – zakładamy silnik Rotax 912S2 
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 14 – Zbiornik oleju i zbiornik paliwa, luk bagażowy oraz dopasowanie maski 
Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 15 – Gaźniki i ich podgrzew oraz awionika

Śledź z nami proces montażu samolotu BushCat – część 16 - prace wykończeniowe

 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony