PART - FCL - załogi w lotnictwie cywilnym część 2
Dzisiaj ciąg dalszy - Dodatku 7 - IR egzamin praktyczny.
ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 1178/2011
z dnia 3 listopada 2011 r.
ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
IR – egzamin praktyczny
ZAKRES EGZAMINU
SEKCJA 1 – ODLOT
We wszystkich sekcjach obowiązuje stosowanie listy kontrolnej, wykorzystanie zespołu umiejętności lotniczych, procedur przeciwoblodzeniowych i odlodzeniowych itp. |
|
a.
|
Wykorzystanie instrukcji użytkowania w locie (lub jej odpowiednika), w szczególności w zakresie określania osiągów śmigłowca, masy i wyważenia |
b.
|
Wykorzystanie dokumentów służb kontroli ruchu lotniczego, dokumentów meteorologicznych |
c.
|
Przygotowanie planu lotu ATC, planu lotu IFR, planu lotu / dziennika nawigacyjnego |
d.
|
Przegląd przed lotem
|
e.
|
Minima pogodowe
|
f.
|
Kołowanie/podlot zgodnie z poleceniami służb kontroli ruchu lotniczego lub instruktora |
g.
|
Odprawa, procedury i czynności kontrolne przed startem
|
h.
|
Przejście do lotu według wskazań przyrządów
|
i.
|
Procedury odlotowe według wskazań przyrządów, ustawianie wysokościomierza |
SEKCJA 2 – PILOTAŻ
|
|
a.
|
Pilotowanie samolotu wyłącznie według wskazań przyrządów, w tym: |
b.
|
Zakręty podczas wznoszenia i zniżania przy utrzymaniu prędkości kątowej 1 |
c.
|
Wyprowadzanie z nietypowych położeń, w tym z ustalonego zakrętu z przechyleniem 30° oraz z głębokich zakrętów ze zniżaniem |
SEKCJA 3 – PROCEDURY IFR PODCZAS PRZELOTU |
|
a.
|
Utrzymywanie nakazanej linii drogi, łącznie z przechwytywaniem, np. NDB, VOR, RNAV |
b.
|
Korzystanie z radiowych pomocy nawigacyjnych |
c.
|
Lot poziomy, utrzymywanie kursu, wysokości i prędkości, ustawianie mocy |
d.
|
Ustawianie wysokościomierza |
e.
|
Kontrola czasu i korekta przewidywanego czasu przylotu (ETA) |
f.
|
Monitorowanie przebiegu lotu, dziennik nawigacyjny, kontrola zużycia paliwa, instalacji i systemów |
g.
|
Procedury przeciwoblodzeniowe, w razie konieczności i w stosownych przypadkach symulowane |
h.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
SEKCJA 4 – PROCEDURY PODEJŚCIA PRECYZYJNEGO |
|
a.
|
Ustawianie i sprawdzanie pomocy nawigacyjnych, identyfikacja pomocy nawigacyjnych |
b.
|
Procedury podejścia, sprawdzanie wysokościomierza |
c.
|
Odprawa do podejścia do lądowania i lądowania, w tym czynności kontrolne do zniżania / podejścia do lądowania / lądowania |
d(*).
|
Procedury oczekiwania |
e.
|
Stosowanie się do opublikowanych procedur podejścia |
f.
|
Rozliczenie czasowe podejścia |
g.
|
Kontrolowanie wysokości, prędkości, kursu (ustabilizowane podejście) |
h(*).
|
Czynności podczas przejścia na drugi krąg |
i(*).
|
Procedura nieudanego podejścia/lądowania |
j.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń |
SEKCJA 5 – PROCEDURY PODEJŚCIA NIEPRECYZYJNEGO. |
|
a.
|
Ustawianie i sprawdzanie pomocy nawigacyjnych, identyfikacja pomocy nawigacyjnych |
b.
|
Procedury podejścia, sprawdzanie wysokościomierza |
c.
|
Odprawa do podejścia do lądowania i lądowania, w tym czynności kontrolne do zniżania / podejścia do lądowania / lądowania |
d(*).
|
Procedury oczekiwania |
e.
|
Stosowanie się do opublikowanych procedur podejścia |
f.
|
Rozliczenie czasowe podejścia |
g.
|
Kontrolowanie wysokości, prędkości, kursu (ustabilizowane podejście) |
h(*).
|
Czynności podczas przejścia na drugi krąg |
i(*).
|
Procedura nieudanego podejścia(*)/lądowania |
j.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
SEKCJA 6 – PROCEDURY W SYTUACJACH ANORMALNYCH I AWARYJNYCH Niniejszą sekcję można połączyć z sekcjami od 1 do 5. Egzamin obejmuje pilotaż śmigłowca, identyfikację niesprawnego silnika, podjęcie natychmiastowych działań, dalszych działań i kontrolę czynności oraz dokładność pilotażu w następujących sytuacjach: |
|
a.
|
Symulowana awaria silnika po starcie oraz w momencie/podczas podejścia do lądowania (**) (na bezpiecznej wysokości, chyba że zostanie przeprowadzona na symulatorze FFS lub na urządzeniu FNPT II/III lub FTD 2,3) |
b.
|
Awaria urządzenia poprawy stateczności, instalacji hydraulicznej (jeżeli ma zastosowanie) |
c.
|
Lot z ograniczonym zestawem przyrządów
|
d.
|
Autorotacja i wyprowadzenie do zadanej wysokości
|
e.
|
Ręczne podejście precyzyjne bez układu nakazu lotu (***) Ręczne podejście precyzyjne z układem nakazu lotu (***) |
(*) Do przeprowadzenia w sekcji 4 lub sekcji 5.
(**) Tylko śmigłowce wielosilnikowe.
(***) Sprawdzić tylko jeden element.
|
SEKCJA 1 – CZYNNOŚCI PRZED LOTEM I ODLOT We wszystkich sekcjach obowiązuje stosowanie listy kontrolnej, wykorzystanie zespołu umiejętności lotniczych, zasad współpracy z organami kontroli ruchu lotniczego oraz procedur radiotelefonicznych |
||
a.
|
Wykorzystanie instrukcji użytkowania w locie (lub jej odpowiednika), w szczególności w zakresie określania osiągów sterowca, masy i wyważenia |
|
b.
|
Wykorzystanie dokumentów służb kontroli ruchu lotniczego, dokumentów meteorologicznych |
|
c.
|
Przygotowanie planu lotu ATC, planu lotu IFR, planu lotu / dziennika nawigacyjnego |
|
d.
|
Przegląd przed lotem
|
|
e.
|
Minima pogodowe
|
|
f.
|
Odprawa przed startem, procedura odcumowania od masztu, manewrowanie na ziemi |
|
g.
|
Start
|
|
h.
|
Przejście do lotu według wskazań przyrządów
|
|
i.
|
Procedury odlotowe według wskazań przyrządów, ustawianie wysokościomierza |
|
j.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
|
SEKCJA 2 – PILOTAŻ
|
||
a.
|
Pilotowanie sterowca wyłącznie według wskazań przyrządów
|
|
b.
|
Zakręty podczas wznoszenia i zniżania przy utrzymaniu prędkości kątowej 1 |
|
c.
|
Wyprowadzanie z nietypowych położeń
|
|
d.
|
Lot z ograniczonym zestawem przyrządów: |
|
SEKCJA 3 – PROCEDURY IFR PODCZAS PRZELOTU. |
||
a.
|
Utrzymywanie nakazanej linii drogi, łącznie z przechwytywaniem, np. NDB, VOR, RNAV |
|
b.
|
Korzystanie z radiowych pomocy nawigacyjnych |
|
c.
|
Lot poziomy, utrzymywanie kursu, wysokości i prędkości, ustawianie mocy, technika trymerowania |
|
d.
|
Ustawianie wysokościomierza |
|
e.
|
Kontrola czasu i korekta przewidywanego czasu przylotu (ETA) (procedury oczekiwania podczas przelotu – jeżeli jest to wymagane) |
|
g.
|
Monitorowanie przebiegu lotu, dziennik nawigacyjny, kontrola zużycia paliwa, instalacji i systemów |
|
h.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń |
|
SEKCJA 4 – PROCEDURY PODEJŚCIA PRECYZYJNEGO. |
||
a.
|
Ustawianie i sprawdzanie pomocy nawigacyjnych, identyfikacja pomocy nawigacyjnych |
|
b.
|
Procedury podejścia, sprawdzanie wysokościomierza |
|
c.
|
Odprawa do podejścia do lądowania i lądowania, w tym czynności kontrolne do zniżania / podejścia do lądowania / lądowania |
|
d(*).
|
Procedury oczekiwania |
|
e.
|
Stosowanie się do opublikowanych procedur podejścia |
|
f.
|
Rozliczenie czasowe podejścia |
|
g.
|
Ustabilizowane podejście (kontrolowanie wysokości, prędkości i kursu) |
|
h(*).
|
Czynności podczas przejścia na drugi krąg
|
|
i(*).
|
Procedura nieudanego podejścia/lądowania
|
|
j.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
|
SEKCJA 5 – PROCEDURY PODEJŚCIA NIEPRECYZYJNEGO (°). |
||
a.
|
Ustawianie i sprawdzanie pomocy nawigacyjnych, identyfikacja pomocy nawigacyjnych |
|
b.
|
Procedury podejścia, sprawdzanie wysokościomierza |
|
c.
|
Odprawa do podejścia do lądowania i lądowania, w tym czynności kontrolne do zniżania / podejścia do lądowania / lądowania |
|
d(*).
|
Procedury oczekiwania |
|
e.
|
Stosowanie się do opublikowanych procedur podejścia |
|
f.
|
Rozliczenie czasowe podejścia |
|
g.
|
Ustabilizowane podejście (kontrolowanie wysokości, prędkości i kursu) |
|
h(*).
|
Czynności podczas przejścia na drugi krąg
|
|
i(*).
|
Procedura nieudanego podejścia/lądowania
|
|
j.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
|
SEKCJA 6 – LOT Z JEDNYM SILNIKIEM NIEPRACUJĄCYM. Niniejszą sekcję można połączyć z sekcjami od 1 do 5. Egzamin powinien obejmować pilotaż sterowca, identyfikację niesprawnego silnika, podjęcie natychmiastowych działań, dalszych działań i kontrole czynności oraz dokładność pilotażu w następujących sytuacjach: |
||
a.
|
Symulowana niesprawność silnika po starcie lub w momencie odejścia na drugi krąg |
|
b.
|
Podejście do lądowania, przejście na drugi krąg i odlot po nieudanym podejściu z jednym silnikiem niepracującym |
|
c.
|
Podejście do lądowania i lądowanie, procedura nieudanego podejścia, z jednym silnikiem niepracującym |
|
d.
|
Współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego ATC – stosowanie się do wydawanych przez nie zezwoleń i instrukcji, procedury radiotelefoniczne |
|
(*) Może zostać przeprowadzone w sekcji 4 lub sekcji 5.
|
Za tydzień:
Dodatek 8 - Przenoszenie zaliczania części IR z kontroli umiejętności na klasę lub typ
Grzegorz Skomorowski
Czytaj również:
PART – FCL – załogi w lotnictwie cywilnym
PART-FCL – szkolenie modułowe do IR
PART-FCL – szkolenie zintegrowane do licencji MPL
PART – FCL – egzamin praktyczny do licencji CPL(H) c.d.
PART-FCL – egzamin praktyczny do licencji CPL
PART – FCL – sterowce
PART-FCL - CPL - śmigłowce cz. 2
PART-FCL – CPL - śmigłowce
PART-FCL – CPL - samoloty
PART-FCL – szkolenia ATP
PART-FCL – skale biegłości językowej
PART-FCL - egzaminatorzy - sekcja 4, 5 , 6 i 7
PART-FCL – egzaminatorzy – sekcja 2 i 3
PART-FCL – egzaminatorzy
PART-FCL – instruktorzy c.d. 2
PART-FCL – instruktorzy c.d.
PART-FCL – instruktorzy TRI
PART-FCL – instruktorzy – sekcja 2
PART-FCL – instruktorzy
PART-FCL – uprawnienia dodatkowe
PART-FCL – pionowzloty, sterowce
PART-FCL – uprawnienia na klasę lub typ – śmigłowce
PART-FCL – uprawnienia na klasę lub typ
PART-FCL (klasa i typ statku powietrznego)
PART-FCL – ATPL(H) & IR
PART-FCL – MPL & ATPL(A)
PART-FCL – CPL(A)
PART-FCL – Sekcja 5 – SPL i Sekcja 6 – BPL
PART-FCL – Sekcja 3 PPL(H) i Sekcja 4 PPL(As)
PART-FCL: wymagania PPL, SPL, BPL
PART-FCL: Balony
PART-FCL – szybowce
PART-FCL – szybowce
PART-FCL – licencje śmigłowcowe
PART-FCL – licencje LAPL
PART-FCL – załącznik I cz. II
PART-FCL – załącznik I
PART-FCL – definicje
Tak pewnie będzie...
Komentarze