PART – FCL – egzaminatorzy – sekcja 2 i 3

paragraf

PAR-FCL definiują także szczegółowe wymagania dla pilotów egzaminatorów – FE i egzaminatorów na typ statku powietrznego – TRE.

PODCZĘŚĆ K
EGZAMINATORZY
SEKCJA 2
Szczegółowe wymagania dotyczące pilotów egzaminatorów – FE


FCL.1005.FE FE – uprawnienia i warunki

a) FE(A). Pilot egzaminator samolotowy jest uprawniony do przeprowadzania:

1. egzaminów praktycznych w celu wydania licencji PPL(A) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie związanych z nią uprawnień na klasę lub typ z załogą jednoosobową, z wyjątkiem uprawnień na samoloty complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową, pod warunkiem że egzaminator posiada co najmniej 1 000 godzin czasu lotu w charakterze pilota samolotów lub motoszybowców turystycznych, z czego co najmniej 250 godzin w ramach szkolenia w locie;

2. egzaminów praktycznych w celu wydania licencji CPL(A) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie związanych z nią uprawnień na klasę lub typ z załogą jednoosobową, z wyjątkiem uprawnień na samoloty complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową, pod warunkiem że egzaminator posiada co najmniej 2 000 godzin czasu lotu w charakterze pilota samolotów lub motoszybowców turystycznych, z czego co najmniej 250 godzin w ramach szkolenia w locie;

3. egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności dotyczących licencji LAPL(A), pod warunkiem że egzaminator posiada co najmniej 500 godzin czasu lotu w charakterze pilota samolotów lub motoszybowców turystycznych, z czego co najmniej 100 godzin w ramach szkolenia w locie;

4. egzaminów praktycznych w celu wydania uprawnienia do wykonywania lotów w terenie górzystym, pod warunkiem że egzaminator posiada co najmniej 500 godzin czasu lotu w charakterze pilota samolotów lub motoszybowców turystycznych, w tym co najmniej 500 startów i lądowań w ramach szkolenia w locie do uprawnienia do wykonywania lotów w terenie górzystym.


b) FE(H). Pilot egzaminator śmigłowcowy jest uprawniony do przeprowadzania:

1. egzaminów praktycznych w celu wydania licencji PPL(H) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie uprawnień na typ jednosilnikowych śmigłowców z załogą jednoosobową wpisywanych do licencji PPL(H), pod warunkiem że egzaminator posiada 1 000 godzin czasu lotu w charakterze pilota śmigłowców, z czego co najmniej 250 godzin w ramach szkolenia w locie;

2. egzaminów praktycznych w celu wydania licencji CPL(H) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie uprawnień na typ jednosilnikowych śmigłowców z załogą jednoosobową wpisywanych do licencji CPL(H), pod warunkiem że egzaminator posiada 2 000 godzin czasu lotu w charakterze pilota śmigłowców, z czego co najmniej 250 godzin w ramach szkolenia w locie;

3. egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie uprawnień na wielosilnikowe śmigłowce z załogą jednoosobową wpisywanych do licencji PPL(H) lub CPL(H), pod warunkiem że egzaminator spełnia wymagania określone odpowiednio w pkt 1 lub 2 i posiada licencję CPL(H) lub ATPL(H) oraz, w zależności od posiadania, uprawnienia IR(H);

4. egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności dotyczących licencji LAPL(H), pod warunkiem że egzaminator posiada co najmniej 500 godzin czasu lotu w charakterze pilota śmigłowców, z czego co najmniej 150 godzin w ramach szkolenia w locie.


c) FE(As). Pilot egzaminator sterowcowy jest uprawniony do przeprowadzania egzaminów praktycznych w celu wydania licencji PPL(As) i CPL(As) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie związanych z nimi uprawnień na typ sterowca, pod warunkiem że egzaminator posiada 500 godzin czasu lotu w charakterze pilota sterowców, z czego 100 godzin w ramach szkolenia w locie.

d) FE(S). Pilot egzaminator szybowcowy jest uprawniony do przeprowadzania:

1. egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w zakresie licencji SPL i LAPL(S), pod warunkiem że egzaminator posiada 300 godzin czasu lotu w charakterze pilota szybowców lub szybowców z napędem, z czego 150 godzin lub 300 startów w ramach szkolenia w locie;

2. kontroli umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień licencji SPL na operacje komercyjne, pod warunkiem że egzaminator posiada 300 godzin czasu lotu w charakterze pilota szybowców lub szybowców z napędem, z czego 90 godzin w ramach szkolenia w locie;

3. kontroli umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień licencji SPL lub LAPL(S) na motoszybowce turystyczne, pod warunkiem że egzaminator posiada 300 godzin czasu lotu w charakterze pilota szybowców lub szybowców z napędem, z czego 50 godzin w ramach szkolenia w locie na motoszybowcach turystycznych

 

e) FE(B). Pilot egzaminator balonowy jest uprawniony do przeprowadzania:

1. egzaminów praktycznych w celu wydania licencji BPL i LAPL(B) oraz egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień na inną klasę lub grupę balonów, pod warunkiem że egzaminator posiada 250 godzin czasu lotu w charakterze pilota balonu, z czego 50 godzin w ramach szkolenia w locie;

2. kontroli umiejętności w celu rozszerzenia uprawnień licencji BPL na operacje komercyjne, pod warunkiem że egzaminator posiada 300 godzin czasu lotu w charakterze pilota balonu, z czego 50 godzin na grupie balonów, której dotyczyć ma wnioskowane rozszerzenie. Wymagane 300 godzin czasu lotu obejmuje 50 godzin w ramach szkolenia w locie.


FCL.1010.FE FE – warunki wstępne

Osoba ubiegająca się o upoważnienie FE musi posiadać:

1. uprawnienie FI na odpowiednią kategorię statku powietrznego.

 

SEKCJA 3
Szczegółowe wymagania dotyczące egzaminatorów na typ statku powietrznego – TRE

(...)

Grzegorz Skomorowski

Całość artykułu czytaj na stronie Ośrodka Szkolenia Lotniczego Unitedsky


Czytaj również:
PART – FCL – egzaminatorzy
PART-FCL – instruktorzy c.d. 2
PART-FCL – instruktorzy c.d.
PART-FCL – instruktorzy TRI
PART-FCL – instruktorzy – sekcja 2
PART-FCL – instruktorzy
PART – FCL – uprawnienia dodatkowe
PART-FCL – pionowzloty, sterowce
PART-FCL – uprawnienia na klasę lub typ – śmigłowce
PART-FCL – uprawnienia na klasę lub typ
PART-FCL (klasa i typ statku powietrznego)
PART-FCL – ATPL(H) & IR
PART-FCL – MPL & ATPL(A)
PART-FCL – CPL(A)
PART-FCL – Sekcja 5 – SPL i Sekcja 6 – BPL
PART-FCL – Sekcja 3 PPL(H) i Sekcja 4 PPL(As)
PART – FCL: wymagania PPL, SPL, BPL
PART–FCL: Balony
PART–FCL – szybowce
PART–FCL – szybowce
PART–FCL – licencje śmigłowcowe
PART-FCL – licencje LAPL
PART-FCL – załącznik I cz. II
PART-FCL – załącznik I
PART-FCL – definicje
Tak pewnie będzie...  

Źródło: unitedsky.eu
comments powered by Disqus

Komentarze

W takim razie jak dobrze rozumiem już nie trzeba wylatać 35 godzin a jedynie 15 do egzaminu ? a egzamin teoretyczny i praktyczny pozostaje w niezmienionej formie ? I jeszcze jedno - żeby utrzymać potem licencje min 5 lotów w ciągu 24 miesięcy ? a pasażera można zabrać dopiero po otrzymaniu licencji 10 godzin czasu lotu lub 30 startów jako pilot dowódca ? I do wyciągarki i holu za samolotem trzeba będzie osobno uprawnienia robić czy trzeba oba do licencji ?

To wszystko pisze we wcześniejszych częściach. Zobacz PART FCL szybowce.

to jak to ? to już nie będzie licencji PL(G) jak ja chciałem zacząć szkolenie w czerwcu do licencji szybowcowej to jak to teraz będzie wyglądać ?

Będzie tylko jako LAPL(S). Co więcej do jej uzyskania zgodnie z PART FCL wystarczy około 15 godzin. Teraz szkolenie szybowcowe nie podlega pod JAR - FCL ale od kwietnia będzie podlegać pod PART FCL + oczywiście poślizg okresu przejściowego. A kiedyś było 75 godzin........

W sumie to fajnie będzie niższy koszt, tylko czy 15 h będzie wystarczające żeby nauczyć się latać ?

Nauczysz się startowač i lądować. "Liźniesz" trochę termiki. Latać uczymy się mając nawet tysiące godzin i tak daleko nam do doskonałości

Z tym się zgadzam tylko jednak sądze żeby te pierwsze godziny jednak chyba było by lepiej polatać z instruktorem i załapać taką pewność siebie.

Szkoda ze 15h adept szybownictwa bedzie kontynuowal swoja edukacje nad dachem mojego domu bez nadzoru instruktra

To jest nic w porównaniu do tego ilu adeptów motoryzacji z 30h praktyki czai się na ciebie gdy zbliżasz się do przejścia dla pieszych....