Przejdź do treści
Szlakiem Cumulusów - prezentacja laureatów (fot. cumulusy.pl)
Źródło artykułu

Cumulus Extreme i Błękitny Cumulus znalazły się w rękach laureatów

Prezentacja laureatów Cumulusów 2020 przekroczyła już półmetek. Piętnaście statuetek i dyplom już trafiły do tegorocznych laureatów. W dniu 26 kwietnia wręczono kolejne statuetki – to Cumulus Extreme i Błękitny Cumulus.

W tym roku ze względu na pandemię konkurs nie miał charakteru ogólnopolskiego plebiscytu. O przyznaniu nagród zadecydowała kapituła złożona z wybitnych postaci lotniczego środowiska. Uhonorowano i wyróżniono nie tylko sportowców, ale też osoby oraz przedstawicieli firm i instytucji, dzięki którym można bezpiecznie latać, dzięki którym mamy tak przebogatą i piękną historię polskiego lotnictwa, dzięki którym te tradycje można kultywować i rozwijać.

Ogłoszenie wyników oraz prezentacja laureatów Cumulusów 2020 jest w tej edycji wyjątkowa i niekonwencjonalna. Chociaż ze względu na pandemię lotnicza Gala Wdzięczności CUMULUSY 2020 nie mogła się odbyć, to organizatorzy przygotowali inną, ciekawą formę "spotkania" ze zdobywcami statuetek oraz wyróżnień.

Błękitny Cumulus trafił do Sił Powietrznych Wojska Polskiego. Nagrodę w imieniu Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych odebrał I zastępca dowódcy generalnego RSZ generał broni pilot Jan Śliwka oraz inspektor sił powietrznych generał dywizji pilot Jacek Pszczoła. Siły Powietrzne zostały uhonorowane nagrodą w plebiscycie Cumulusy 2020 w kategorii Organizacja Lotnicza.

Obok szkolenia i ćwiczeń żołnierze Wojska Polskiego są aktywni niosąc pomoc społeczeństwu. Zawsze obecni, czasem niewidoczni. To hasło nadal jest aktualne. Gotowi do działań w każdej chwili, kiedy stawką jest ludzkie życie. Polscy żołnierze wielokrotnie udowodnili to podczas "Akcji Serce", czy akcji ratowniczych na wodach Bałtyku.

Wojskowi lotnicy ratują ludzkie życie. Transport lotniczy to najszybsza forma dowiezienia organów do przeszczepu. Siły Zbrojne RP przeprowadziły setki takich lotów w ramach „Akcji Serce”.

Najczęściej w ramach wspomnianej akcji wykorzystywane były statki powietrzne 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. Od wielu lat w „Akcję Serce” zaangażowani są także lotnicy z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, a dokładnie z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Pierwszy lot z sercem do przeszczepu  wojskowi wykonali w lutym 1985 r. na prośbę dr. Zbigniewa Religi. Dawcę z narządem do transplantacji transportowano ze Szczecina do Katowic. Obecnie Siły Powietrzne wspierają kliniki i instytuty kardiologii i transplantologii zapewniając transport lotniczy dla załóg medycznych oraz przewożonych organów za pomocą statków powietrznych C-295M CASA oraz M-28 Bryza. Najczęściej narządy do przeszczepu na pokładzie samolotów transportują piloci z balickiej jednostki.

Wojskowi lotnicy morscy jako jedyni w kraju niosą pomoc z powietrza rozbitkom i poszkodowanym, którzy ucierpieli na polskich wodach Bałtyku. Niemal 30 lat działania w krajowym systemie ratownictwa morskiego SAR zasługuje na uznanie. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju formacja przygotowana do prowadzenia tego typu akcji poszukiwawczych i ratowniczych z powietrza nad polskimi obszarami Bałtyku. Wojskowe śmigłowce z Gdyni i Darłowa mogą liczyć na wsparcie samolotów Bryza, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach. Wojskowi lotnicy współpracują też ze statkami cywilnej służby SAR. Więcej TUTAJ.

Cumulus Extreme otrzymali Marcin Szamborski i Dominik Punda.

Mając na uwadze ekstremalne wyczyny roku 2020 nie możemy ominąć „lotniczej przeprowadzki” tj.  transferu samolotu Cessna 172s z fabryki w Independence, Kansas na lotnisko Warszawa-Modlin. Północnoatlantycki rejs drogą powietrzną obejmował międzylądowania w Cleveland, Ohio, USA, następnie Sept-IIes, Goose Bay, Kuujjuaq, Iqaluit w Kanadzie, kolejno Nuuk, Kulusuk na Grenlandii oraz Reykjavik na Islandii. Cessna 172s dotknęła swymi kołami pasa startowego w Vagar na Wyspach Owczych oraz w historycznym miejscu Wick w Szkocji.

Maszynę pilotowali Marcin Szamborski i Dominik Punda, którym nie straszne były mróz i śnieg towarzyszące wyprawie. Przebyty dystans: 5500 NM/ 10200km. Czas: 56h 15min. Zużyte paliwo: 1680 litrów. Liczba odwiedzonych lotnisk: 15. Czas trwania całej podróży: 13 dni. Liczba dni lotnych: 10. To niesamowita podniebna podróż!

Serdeczne gratulacje dla kolejnych laureatów, do których trafiają statuetki!

W sumie przyznano: 6 Cumulusów Sport, 10 Błękitnych Cumulusów, Złoty Cumulus z Diamentem, Cumulus Airshow, Cumulus Extreme, Cumulus Fair Play, Cumulus Foto, 2 Cumulusy Specjalne oraz 2 dyplomy i wyróżnienia.

W następnych odcinkach, w poniedziałki i czwartki o godzinie 20:30, fani lotnictwa będą mogli zobaczyć w cyklu reportaży SZLAKIEM CUMULUSÓW kolejne osoby uhonorowane statuetkami Cumulusów na: Facebook, Instagram, YouTube oraz stronie internetowej www.cumulusy.pl

A tymczasem zapraszamy do obejrzenia dziewiątego reportażu pokazującego wręczenie dwóch statuetek laureatom Cumulusów i ich niezwykłe historie.


Przeczytaj również:
Pierwsze Cumulusy 2020 wręczone
Kolejne dwa Cumulusy 2020 wręczone
Błękitny Cumulus oraz Cumulus Fair Play trafiły do laureatów
Cumulus Airshow i Dyplom Cumulusów powędrowały do laureatów
Cumulus Foto i Cumulus Sport w rękach laureatów
Kolejni laureaci odebrali statuetki – Cumulus Sport i Błękitny Cumulus
Dwa Błękitne Cumulusy wręczono kolejnym laureatom
Dwa Cumulusy Specjalne trafiły do laureatów 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony