Przejdź do treści
Szlakiem Cumulusów - prezentacja laureatów (fot. cumulusy.pl)
Źródło artykułu

Dwa Błękitne Cumulusy wręczono kolejnym laureatom

Trwa prezentacja laureatów Cumulusów 2020. Jedenaście statuetek i dyplom już trafiły do tegorocznych laureatów. Organizatorzy osiągnęli już półmetek. W dniu 19 kwietnia wręczono kolejne dwa Błękitne Cumulusy.

W tym roku ze względu na pandemię konkurs nie miał charakteru ogólnopolskiego plebiscytu. O przyznaniu nagród zadecydowała kapituła złożona z wybitnych postaci lotniczego środowiska. Uhonorowano i wyróżniono nie tylko sportowców, ale też osoby oraz przedstawicieli firm i instytucji, dzięki którym można bezpiecznie latać, dzięki którym mamy tak przebogatą i piękną historię polskiego lotnictwa, dzięki którym te tradycje można kultywować i rozwijać.

Ogłoszenie wyników oraz prezentacja laureatów Cumulusów 2020 jest w tej edycji wyjątkowa i niekonwencjonalna. Chociaż ze względu na pandemię lotnicza Gala Wdzięczności CUMULUSY 2020 nie mogła się odbyć, to organizatorzy przygotowali inną, ciekawą formę "spotkania" ze zdobywcami statuetek oraz wyróżnień.

Błękitny Cumulus wręczono przedstawicielom Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, która została powołana na początku 2014 r. i od prawie 7 lat udowadnia, że niemożliwe nie istnieje.

Założyciele Piotr Maciejewski i Jakub Kubicki, to wielcy pasjonaci latania, piloci samolotowi i szybowcowi, od lat związani z polskim lotnictwem. Fundacja zajmuje się propagowaniem sportów lotniczych i turystyki lotniczej,  promowaniem rozwoju infrastruktury lotniczej, wdrażaniem rozwiązań i regulacji prawnych stwarzających warunki do rozwoju sportów lotniczych, przekazywaniem wiedzy na temat lotnictwa, promocją polskiej myśli technicznej, promocją obronności kraju, prezentacją latających eksponatów fundacji w pokazach lotniczych w kraju i za granicą, stworzeniem muzeum poświęconego prezentacji dorobku polskiej myśli techniki lotniczej.

W 2020 roku przywrócili do stanu lotnego drugi samolot TS-11 Iskra bis DF w rekordowym czasie pięciu miesięcy. Dla pilotów Fundacji, którzy latanie w formacji mają we krwi, naturalną kolejnością było stworzenie pierwszego, cywilnego zespołu pokazowego latającego na dwóch odrzutowych Iskrach, które będzie można oglądać podczas pokazów i imprez lotniczych w całej Europie.

Założyli  pierwszą w Polsce organizację dedykowaną zabytkowym statkom powietrznym oraz ośrodek szkolenia dla cywilnych pilotów oferujący możliwość przeszkolenia na maszyny typu ex-military.

Fundacja to piloci, mechanicy i pasjonaci lotnictwa poświęcający cały swój czas na realizowanie największej pasji. Uczestnicy największych imprez lotniczych, laureaci plebiscytu Cumulusy 2018 i 2019 – ciągle zapracowani lub zalatani, ale ta praca przynosi efekty. Dwie Iskry, An-2, PZL-101 Gawron, szybowiec SZD-4 Foka i legendarna Formacja 3AT3 to flota, która robi ogromne wrażenie.

Kolejny Błękitny Cumulus trafił w ręce Hieronima "Franka" Kowalskiego (ur. 1933 we Włocławku) – czynnego instruktora i pilota samolotowego i szybowcowego, członka honorowego Aeroklubu Poznańskiego, egzaminatora LKE ULC.

W czasie II wojny światowej, po stracie najbliższych, niespełna 7-letni Hieronim trafił do podsandomierskiej wsi pod opiekę chłopskiej rodziny. Gospodarz, będący dowódcą oddziału partyzanckiego Batalionów Chłopskich, często wysyłał małego Hieronima z meldunkami.

W styczniu 1945 roku podczas radzieckiej ofensywy ranny, trafił pod opiekę żołnierzy radzieckich, a w marcu 1945 r. już jako "Fanek" przechodzi do polskiego 6 Batalionu Saperów. Z saperami, formalnie wcielony do wojska polskiego, dotarł do Berlina. Podczas walk o Berlin, w uznaniu zasług (jako łącznik dostarczał meldunki do będących pod ostrzałem oddziałów), w wieku 12 lat, nadano mu stopień kaprala.

Po zakończeniu działań wojennych i wcieleniu 6 Batalionu Saperów do 1 Pułku Saperów H. Kowalski wraz z batalionem trafił do Włocławka.

Zafascynowany lotnictwem w roku 1946 uzyskał przeniesienie do 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa". W roku 1950 odbył szkolenie szybowcowe w szkole szybowcowej w Malborku, a rok później kurs samolotowy w Aeroklubie Warszawskim. W 1 Pułku ukończył zarówno szkołę powszechną, liceum jak i kurs młodszego specjalisty lotniczego. Po maturze w 1953 r. wybrał Oficerską Szkołę Lotniczą w Radomiu, którą ukończył w 1956 r. w stopniu podporucznika-pilota. Kolejne przydziały wojskowe to 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, a następnie 62 Pułk Szkolno-Treningowy Lotnictwa Myśliwskiego w Poznaniu.

W karierze pilota wojskowego przeszedł drogę od pilota, poprzez dowódcę klucza i dowódcę eskadry, do stanowiska starszego instruktora w 62 Pułku Szkolno-Treningowym Lotnictwa Myśliwskiego w podpoznańskich Krzesinach.

Latał na różnych typach samolotów osiągając łączny nalot 4608 h (do 1987 r.), w tym na samolotach naddźwiękowych 1904 h. Służbę wojskową zakończył w stopniu podpułkownika.

W Aeroklubie Poznańskim od czerwca 1967 roku. Początkowo jako społeczny instruktor szybowcowy i samolotowy, a od roku 1987 kolejno jako etatowy instruktor, szef wyszkolenia, dyrektor aeroklubu (1996) i dyrektor zespołu instruktorów – do roku 1998.

W maju 2005 roku Walne Zgromadzenie Aeroklubu Poznańskiego nadało Hieronimowi Kowalskiemu godność członka honorowego. W roku 2009, w uznaniu za wieloletnią działalność instruktorską, otrzymał Nagrodę Dedala przyznaną przez Kapitułę Wyróżnienia Honorowego im. Dedala. Czynny pilot i instruktor Aeroklubu Poznańskiego.

W ostatnich latach związany także z Ośrodkiem Szkolenia Lotniczego Technika/Aerotechnika jako kierownik komórki BL ośrodka i instruktor.

Hieronim "Franek" Kowalski został uhonorowany m.in. takimi odznaczeniami państwowymi jak: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi, Medal "Za Warszawę", Medal "Za Odrę, Nysę, Bałtyk", Medal "Za udział w Walkach o Berlin", Medal "Za Wolność", "Za zasługi dla obronności kraju" – Złoty, Wpis do „Honorowej Księgi Czynów Żołnierskich”.
(Źródło noty biograficznej: aeroklubpoznanski.pl)

Serdeczne gratulacje dla kolejnych laureatów, do których trafiają statuetki!

W sumie przyznano: 6 Cumulusów Sport, 10 Błękitnych Cumulusów, Złoty Cumulus z Diamentem, Cumulus Airshow, Cumulus Extreme, Cumulus Fair Play, Cumulus Foto, 2 Cumulusy Specjalne oraz 2 dyplomy i wyróżnienia.

W następnych odcinkach, w poniedziałki i czwartki o godzinie 20:30, fani lotnictwa będą mogli zobaczyć w cyklu reportaży SZLAKIEM CUMULUSÓW kolejne osoby uhonorowane statuetkami Cumulusów na: Facebook, Instagram, YouTube oraz stronie internetowej www.cumulusy.pl

A tymczasem zapraszamy do obejrzenia siódmego reportażu pokazującego wręczenie dwóch statuetek laureatom Cumulusów i ich niezwykłe historie.


Przeczytaj również:
Pierwsze Cumulusy 2020 wręczone
Kolejne dwa Cumulusy 2020 wręczone
Błękitny Cumulus oraz Cumulus Fair Play trafiły do laureatów
Cumulus Airshow i Dyplom Cumulusów powędrowały do laureatów
Cumulus Foto i Cumulus Sport w rękach laureatów
Kolejni laureaci odebrali statuetki – Cumulus Sport i Błękitny Cumulus

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony