II czerwcowe posiedzenie PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 551/14 (I, 08.05.2014 r., EPWA). Dotyczy: Zakłóceń zobrazowania radarowego APP EPWA spowodowanych próbami transpondera na lotnisku EPWA. Informacja o zdarzeniu 551/14
• 839/16 (I, 06.05.2016 r., EPDE). Dotyczy: Samowolnej zmiany zakresu zadania lotu treningowego w strefie i wykonywania manewrów, w zakresie których pilot samolotu DA20-C1 nie był przeszkolony. Informacja o zdarzeniu 839/16
• 840/16 (I, 06.05.2016 r., Jamnica k/Stalowej Woli). Dotyczy: Braku instruktarzu pasażerów w zakresie postępowania podczas lotu i lądowania balonu Cameron C-90. Opuszczenia kosza przez pasażera bez zezwolenia pilota. Informacja o zdarzeniu 840/16
• 1064/16 (I, 25.05.2016 r., W trasie). Dotyczy: Błędu pilota samolotu DHC-8-Q400 podczas wektorowania do podejścia do lądowania. Informacja o zdarzeniu 1064/16
• 1070/16 (I, 26.05.2016 r., UKLV). Dotyczy: Błędu techniki pilotażu polegającego na zbyt późnym wyrównaniu przed przyziemieniem samolotu Embraer 195. Informacja o zdarzeniu 1070/16
• 1252/15 (PI, 03.07.2015 r., Skotniki k/Szczecinka). Dotyczy: Braku dostatecznej separacji od przeszkód terenowych. Niedostatecznej obserwacji toru lotu balonu Kubicek BB-S model Fish podczas podejścia do lądowania. Informacja o zdarzeniu 1252/15, Informacja o zdarzeniu 1252/15 EN
• 1296/14 (I, 02.08.2014 r., EPGI). Dotyczy: Stwierdzenia przez pilota szybowca SZD-48-1 Jantar Standard 2, podczas wznoszenia w locie na holu za samolotem, chwilowego blokowania się prawej lotki. Informacja o zdarzeniu 1296/14
• 1617/15 (I, 06.08.2015 r., EPWA). Dotyczy: Pojawienia się czerwonej sygnalizacji 'PITCH TRIM' podczas rozbiegu do startu samolotu Bombardier DHC-8-Q400. Informacja o zdarzeniu 1617/15
• 1722/15 (I, 17.08.2015 r., FIR EPWW). Dotyczy: Uszkodzenia pompy hydraulicznej w samolocie Bombardier DHC-8-Q400 oraz opiłki w #1 HYD PRESSURE/RETURN/CASE DRAIN FILTERS. Informacja o zdarzeniu 1722/15
• 1906/14 (I, 22.10.2014 r., EPWA). Dotyczy: Pojawienia się usterki Flaps Fail w samolocie Embraer E175 przed rozpoczęciem podejścia końcowego do EPWA. Informacja o zdarzeniu 1906/14
• 1962/15, 2087/15 (I, 11,24.09.2015 r., CTR EPWA). Dotyczy: Wystąpienia sygnalizacji Bleed 1 Leak podczas lotu samolotu Embraer E170. Informacja o zdarzeniu 1962/15, Informacja o zdarzeniu 2087/15
• 2005/15 (I, 15.09.2015 r., CTR EPWA). Dotyczy: Usterki systemu wypuszczania i chowania przedniego podwozia w samolocie Embraer E170. Informacja o zdarzeniu 2005/15
• 2132/15 (I, 02.10.2015 r., CTR EPWA). Dotyczy: Braku wskazań zmiany wysokości kabinowej podczas wznoszenia samolotu Embraer E170. Niesprawności systemu wskazań hermetyzacji kabiny. Informacja o zdarzeniu 2132/15
• 2191/15 (I, 12.10.2015 r., EPWA). Dotyczy: Zgłoszenia przez załogę startującego samolotu Embraer E175 zanieczyszczenia na pasie przy linii centralnej DS. Informacja o zdarzeniu 2191/15
• 2247/15 (W, 19.10.2015 r., Masłów k/Kielc). Dotyczy: Zablokowania w maksymalnym położeniu przepustnicy silnika motolotni Jazz 2000, spowodowanego zablokowaniem układu popychaczy układu podwójnego sterowania. Wyłączenia silnika na wysokości i w odległości uniemożliwiającej lądowanie na lotnisku po dolocie lotem ślizgowym. Informacja o zdarzeniu 2247/15
• 2260/15 (I, 21.10.2015 r., EPKK). Dotyczy: Pojawienia się ostrzeżenia „Master Caution” przy jednoczesnym zaświeceniu informacji „NO TAKE OFF” podczas rozbiegu samolotu Cessna Citation 560XLS. Informacja o zdarzeniu 2260/15
Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj
Komentarze